877 met 412-II element en 312 met 400-II element

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Remi

27 feb 2007, 19:45

even een vraagje tussendoor:

mijn 312 slaat af aan het eind van de plaat en dan komt ook de arm omhoog.

de 212 slaat ook af aan het eind maar de arm komt niet omhoog, hoort dat? of moet deze ook omhoog gaan als ie stopt?
de armlift werkt wel verder, niks mee aan de hand.

nou maar hopen dat er nog iemand is met een 212 :P
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Thomas
Site Admin
Contacteer:

27 feb 2007, 20:30

Interessant dat je dat ter sprake brengt. Mijn 212 laat de naald ook gewoon op de plaat liggen, en een 312 heb ik nooit gehad. Aangezien ze grotendeels hetzelfde zijn, is het misschien wel mogelijk om deze voorziening ook in de 212 in te bouwen? Scheelt eindgroeven én platen!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Remi

27 feb 2007, 20:50

Ah, de jouwe doet 't dus ook!

misschien zijn er meer ervarings deskundigen?
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Thomas
Site Admin
Contacteer:

27 feb 2007, 21:35

Ja, de mijne doet 't ook. En mijn vorige deed 't ook. En die van Stijn doet 't volgens mij ook. En Marc heeft er vast ooit een gehad die 't ook deed. En... en... en... :D

Zullen we eens zien wat de folder er eigenlijk over zegt? In 1975 spreken ze over "een automatische, geruisloze afslag dmv een lichtgevoelige cel." Ik vermoed dat wanneer er sprake was van een automatische lift, men hier ook vast wel iets over zou hebben vermeld. Bron:

http://www.mfbfreaks.com/folders/ph1975 ... age29.html

In mijn recentelijk ontvangen maar nog niet online geplaatste folder van 1976 komt de 312 voor. En jawel, mijn vermoeden was juist! Tussen de specificaties staat: "...automatische werking van de armlift aan het einde van de plaat." Zo, mysterie opgelost! De 212 kan het niet, de 312 wel. Allemaal op jacht naar de 312 dus! :D:D:D

Bron:
Bijlagen
312.JPG
312.JPG (56.84 KiB) 5583 keer bekeken
Thomas Baur
Bruis

27 feb 2007, 23:03

Inderdaad, zo is het altijd al geweest. Naald blijft op de plaat rusten na gedane arbeid.
Allen nog dank voor de afslagtips. Ik durf er nog niet aan te beginnen. Ik weet wat ik nu heb en - mijzelf kennende - weet niet, nadat hij door mij geopend is geworden, wat hij daarna nog kan. :wink:
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
Thomas
Site Admin
Contacteer:

27 feb 2007, 23:50

Mwah, als hij zijn arm niet meer omhoog wil doen, kras je die 3 er gewoon vanaf en maak je er een 2 van? :P
Thomas Baur
Remi

28 feb 2007, 01:48

Mooi dat dit mysterie ook weer opgehelderd is, bedankt voor 't kijken

Mijn 312 heeft overigens een zwarte onderkant, vond ik er mooier bij passen dan de houten versie zoals hier in de folder staat.
ik weet nog dat ik in de winkel kon kiezen tussen houtkleur of zwart :wink:
mcTommi
Contacteer:

28 feb 2007, 12:15

En ik heb er één met rode ledjes, haha !
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
mischa

28 feb 2007, 13:18

Hallo allemaal,

Na een tijd lidmaatschap van mfbfreaks.NL (nog steeds trouwens, leeft dat nog?) heb ik mij hier ook maar aangemeld. Hallo Thomas, doet de soldeerbout het nog?

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een mooie functionerende AF 877. Om op zeker te spelen wil ik eigenlijk het element dat erin zit (GP 401) vervangen door een nieuw exemplaar. Ik heb in dit topic en op andere plaatsen (waaronder in de gebruiksaanwijzing die ik erbij kreeg) gelezen dat het 412 element een stuk beter is.

Nu de hamvraag:
Welk element kan ik het beste nemen om mijn 877 goed te laten klinken. Het is overigens een tijdelijke oplossing, tot mijn Thorens klaar is. Dat wil niet zeggen dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, maar wel dat ik er geen kapitalen aan wil uitgeven.

Goeten,
Mischa
Hanske

28 feb 2007, 19:51

Nou ik heb dit weekend wat zitten spelen en wisselen met de elementen en de 877 heeft gewonnen met de 412 mkII eronder.
Klint heel aardig zelfs, dus die blijft lekker langs de stapel Marantz (niet zeggen dat ik nog geen Philips heb om op te spelen) staan. En misschien komt er later nog wel een betere te staan als het analoge bloed werkelijk begint te kruipen waar het hoort te gaan.

Maar dit houd in dat ik een 312 over heb en aangezien mijn verzamelaars driften jaren geleden gestorven zijn mag ie dus weg. Met het 400 mkII element.

Het is trouwens die ene op Thomas z'n foto MET houen onderkant, maar wat nog mooier is, hij ziet er PRECIES zo uit als op de foto....werkelijk ZGAN, met origineel boekje en DIN plug.

Mocht iemand een "live" foto willen laat wat van je horen.

Ik zet hem ook wel even onder TKA

p.s. deze heeft ook rode leds, ik denk dat dat toch de standaard kleur was want ik las dat dit bij een 312 groen zou moeten zijn ergens op het forum :?
Hanske

28 feb 2007, 20:03

of ruilen tegen een Disco Antistat platen wasser iemand???
mischa

28 feb 2007, 20:49

@Hanske:
Kun je de 412 MKII er zo onder zetten of heb je dan nog iets extra's nodig? Als ik mij niet vergis is de 412 van een ander spelert toch?

O ja, waarin uitten zich de verschillen tussen de 412 en de rest?

@ de rest:
Zijn er nog aftermarket elementen aan te bevelen voor de 877? Ik denk bijvoorbeeld aan een merk als Grado bijvoorbeeld.

Welke Mods zijn verder nog aan te bevelen om aan de 877 te doen? Ik wil in elk geval de DIN vervangen door een paar goeie kabels met Cinch eraan. Mog meer tips?

Groeten,
Mischa
Hanske

28 feb 2007, 20:59

past er zo onder, dit is een standaard opname voor elementen (ben even de naam kwijt) maar alle Phlips elementen uit die tijd waren zo gebouwd.
Ik heb de 412 erop gehad, kwestie van schroeven, rechtzetten, aansluiten, instellen en spelen.

Het verschil tussen de twee is echt direct hoorbaar en een 412 is dus echt aan te bevelen volgens mijn testje.

Aftermaket???? : http://www.jvanschaikconsultancy.nl/naald.html
http://www.phonophono.de/Yersatznadel.php3
http://www.frimu.nl/pickup.htm

en ga maar door ;)

mods weet ik niet, ik doe het even met een din-tulp verloop
mischa

28 feb 2007, 21:07

Ok, bedankt alvast.

Nu dan maar op jacht naar een GP412MKII
Plaats reactie