Armlift van een 209S doet vaag

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

M. Miller
Contacteer:

31 jul 2005, 07:02

mcTommi schreef:Marc,

Als je nog een andere 209S zoekt.......weet nog een leuke te koop.....

http://www.marktplaats.nl/index.php3?g= ... s&ID=33781

Groeten,
Tom.

P.S. Vermoedelijk is het ding van puur goud ;-)
Ik had hem ook al gezien.. En dan staan er ook nog van die grammofoon.com foto's bij..
En om nu 199 euro te betalen voor een 209 met werk en een gp422 erin, nee. Ik heb het GP412 MKIII SE element al klaarliggen.

Je kunt trouwens ook de elementhoudertjes van andere philips platenspelers (ook die dingen uit stereo music centres) zo in een 209 schuiven.
M. Miller
Contacteer:

03 aug 2005, 15:47

OK, de naaldlift heb ik zo ongeveer weer aan de gang (gelzooi eruit en vervangen door gewone smeerolie), maar de arm draait niet echt geweldig, en ik moet de naalddruk al op maximaal zetten om het element uberhaupt op de plaat terecht te laten komen. Ik heb het armgewricht al ingespoten met siliconenspray, maar het helpt allemaal vrij weinig. Ik ga morgen de olie vervangen door nog dunnere blokfluitolie, kijken of dat beter gaat. Zo niet, heeft iemand misschien een goed werkende 209S in de aanbieding voor weinig?
mcTommi
Contacteer:

04 aug 2005, 21:43

Vreemd hoor......heb zelf 3 van die dingen gehad en die waren allemaal OK...

Die van jou is zeker op Maandagmorgen gemaakt ??

Groeten,
Tom.

P.S. Sorry, maar ik heb er geeneen over.
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
M. Miller
Contacteer:

05 aug 2005, 00:23

Eerder zwaar mishandeld.. Ik heb het idee dat de vorige eigenaar het apparaat gebruikte om te scratchen (bah, vies woord) want onder het plateau zitten slijtplekken in het staal. En als je je helemaal de nieuwe tiësto waant zal zon mooie elektronische tiptoetsnaaldlift wel niet snel genoeg zijn..
gromsound
Contacteer:

12 aug 2005, 10:02

M. Miller schreef: een cylindertje gevuld met een soort gel die na al die jaren hard geworden is. Weet iemand waarmee je dit kunt verdunnen?
Ik heb het ergens op het net een keer te koop gezien, navulporties siliconendrek, maar waar.... het is wel speciaal want ook kleverig. Standaardprobleem bij flips pu's ook die 217 van mijn pa ging vroeger stuk omdat de lift niet meer remde. Vervolgschade: 1 hele dure naald rip en een hare tik in ABBA's Voulezvous LP die me nu nog altijd pijn doet. Ik vond jaren later de afgebroken diamantpunt terug in het vinyl!

Je zou kunnen proberen stap voor stap de aanwezige prut te verdunnen met siliconenolie tot je een werkbare dichtheid hebt bereikt. Er bestaat ook dik siliconenvet als vacuumafdichting, kun je wat mee dokteren.

Succes, de 209s is beslist al die moeite waard, het is een fraai ding.

Anre
M. Miller
Contacteer:

12 aug 2005, 11:34

gromsound schreef:
M. Miller schreef: een cylindertje gevuld met een soort gel die na al die jaren hard geworden is. Weet iemand waarmee je dit kunt verdunnen?
Ik heb het ergens op het net een keer te koop gezien, navulporties siliconendrek, maar waar.... het is wel speciaal want ook kleverig. Standaardprobleem bij flips pu's ook die 217 van mijn pa ging vroeger stuk omdat de lift niet meer remde. Vervolgschade: 1 hele dure naald rip en een hare tik in ABBA's Voulezvous LP die me nu nog altijd pijn doet. Ik vond jaren later de afgebroken diamantpunt terug in het vinyl!

Je zou kunnen proberen stap voor stap de aanwezige prut te verdunnen met siliconenolie tot je een werkbare dichtheid hebt bereikt. Er bestaat ook dik siliconenvet als vacuumafdichting, kun je wat mee dokteren.

Succes, de 209s is beslist al die moeite waard, het is een fraai ding.

Anre
Het model 209 wel, maar die van mij niet meer, ik heb de hoop al opgegeven. De automatiek is er ook mee opgehouden nu. Ik heb ook het vage vermoeden dat deze DT is gebruikt om mee te scratchen. Het plateau is ingesleten in de aluminium basis, en de naald is compleet op. Ook is ie behoorlijk vies. Ik heb inmiddels al bijna een nieuwe, goedwerkende gekocht, dus nog even afwachten, en dan mag ie als reserveonderdelenvoorraad dienen.
mcTommi
Contacteer:

12 aug 2005, 18:05

Ja, soms moet je ze opofferen :-(

Mijn eerste 212 was ook pet......motor kwam niet goed op toeren....was wel jammer, want het was één van mijn allereerste Philipsgoodies (na aanschaf van een 720).....ach ja....8 euro......leuk voor de onderdelen. Sindsdien heb ik uiteraard een perfect exemplaar gevonden en zelfs wel eens één voor 2 euro of 2,50 aangeschaft, hè Gromsound ?

Ik zeg maar zo; anno 2005 kan je ze nog krijgen voor normaal geld, dus sla rustig een paar dubbele exemplaren op als je er goedkoop aan kunt komen. Mijn drie stuks 209S waren 20 euro tezamen (plus uiteraard wat kilometerkosten, maar dat viel mee, allemaal rondom Rotterdam, alwaar ik werk).

Groeten,
Tom.
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
belg

14 jun 2006, 01:59

gromsound schreef:
Ik heb het ergens op het net een keer te koop gezien, navulporties siliconendrek, maar waar....
Hier bijvoorbeeld:
http://www.turntablebasics.com/silicone.html :D

Een thread op een ander forum over de zin of onzin van "Fluid damping".
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=2841.0
Waarin ik lees: "Je gebruikt een vrij dikke silicone vloeistof. Hij is zo dik dat die kleine, relatief snelle bewegingen tegenhoud, maar geen weerstand bied voor trage bewegingen (lees de normale beweging van de arm over de plaat)."

Met bovenstaande in het achterhoofd vraag ik me af of die silicone gel bij jou misschien toch nog de geschikte consistentie of viscositeit had...

Aangezien ik zelf ook een 209s terug tot leven aan het wekken ben hield mij deze post al enige tijd bezig. Het probleem omschrijf je als "armlicht doet vaag". Maar ik zie niet goed in hoe die fluid damping bij de armlift een rol kan spelen.
In de service manual staat te lezen welke onderdelen invloed hebben op de armlift, vooral omdat er een aantal zaken automatisch gegereld worden zoals bijvoorbeeld de armlift en retour als de powerknop op off gedrukt wordt tijdens het spelen.
Naast motor M2 en command disc 100 spelen ook onderdelen 80 en 101 spelen een rol bij de armlift. En die lijken mij met hun (wellicht vergane)dunne rubbertjes als eerste in aanmerking te komen bij armlicht problemen.
http://wega.we.funpic.de/philips209s/ <-link naar alle pagina's in de service manual
http://wega.we.funpic.de/philips209s/209-06.jpg <- Lees vanaf Paragraaf 2.3
http://wega.we.funpic.de/philips209s/209-07.jpg <- Lees vanaf 5. Stop circuits

Foto's uit topic:
viewtopic.php?t=102
De twee zwarte tussenwielen missen hun rubber en worden niet of onregelmatig aangedreven waardoor de armlift "vaag" gaat doen.
Afbeelding

Het dun rubber bandje rond de "tussenloopwielen" is bij mij net zo vergaan als de aandrijfsnaar. Misschien moet je eens kijken of dat bij jou ook het geval is. Maar voor hetzelfde geld ligt het lift probleem nog ergens anders... Bovenstaande zijn maar wat overpeinzingen maar wie weet kan je van die "afgestote" 209 toch nog iets van maken. :)

Groeten,
Jan
M. Miller
Contacteer:

14 jun 2006, 09:54

De afgestote 209S is inmiddels gebruikt om een 212, een 222 en een andere 209S weer aan de gang te helpen, en ik heb toen voor een tientje een perfect werkende gekocht, maar ik gebruik op dit moment een Dual CS505-4. Die klinken eigenlijk net wat beter...
Plaats reactie