22RH832

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Anonymous

23 nov 2006, 20:43

Hallo MFBfreaks,
Mijn naam is Peter, en ik ben in het bezit van een Philips draaitafel tuner versterker type 22RH832/OOZ met twee speakers type 22RH532/10Z(5 pens DIN aansluiting) en twee stuks speakers type F 9638/OOP(7 pens DIN aansluiting)
Ik begrijp alleen niet goed hoe deze speaker op de aansluiting aan te sluiten.
Op de draaitafel zitten twee aansluitingen naast elkaar “Signal out to MFB boxes-front-rear” ieder met een 5 pens DIN aansluiting.
Ook heb ik er verloopstekkers bij, 1 stuks met een contra 5 pens DIN naar vier soort van tulpstekkers in de kleuren wit/zwart/geel/rood. En ook nog 2 stuks 7 pens verloop naar dezelfde soort tulpstekkers in de kleuren zwart en rood.
Zou iemand mij op willen geven wat waar aan te sluiten.
of is er misschien zelfs ergens een gebruikershandleiding te downloaden :D

Ook zoek ik een nieuwe aandrijfsnaar voor de draaitafel, na even denken waarom draait die schijf nu niet viel het kwartje, en ja dus de aandrijfsnaar was een beetje uitgerekt.

Met de vriendelijke groeten .

Peter Speelman.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

23 nov 2006, 22:15

Beste Peter,

Allereerst: Welkom! Mooie set heb je staan, zowel de allereerste als de allerlaatste MFB boxen, dat zal vast heel apart klinken als je 't gaat combineren.

Over de aansluitingen kan ik het volgende vertellen. De 532 is het gemakkelijkst op je 832 aan te sluiten, hiervoor gebruik je gewoon kabels met aan beide kanten een 5-pins DIN stekker. Persoonlijk zou ik de 532 als front speakers inzetten (kwestie van smaak en uitproberen) dus je sluit een kabel aan tussen de MFB FRONT uitgang van je 832 en de INPUT van 1 van je 532 boxen. Vervolgens neem je een tweede kabel die je bij die betreffende box in de OUTPUT steekt, en bij de andere box in de INPUT. Even de gevoeligheidsschakelaar op zijn gevoeligste stand zetten (pre-amplifier) en de links/rechts knopjes correct instellen. 532's ook in het stopcontact uiteraard en... klaar is Kees! Uhm, Peter in dit geval :-)

De F9638 kun je eigenlijk op dezelfde manier aansluiten. Deze boxen hebben in plaats van een 5-polige DIN stekker een 7-polige, maar die middelste pin wordt alleen gebruikt om de box met een stuursignaaltje aan te laten gaan (sommige versterkers die daarvoor gemaakt waren, konden dat doen). Voor de rest kunnen ze ook gewoon op muziek reageren.

De twee verdeelstekkertjes van DIN naar 4 TULP heb je in dit geval niet nodig. Deze kun je altijd bewaren, ik gebruik ze om bijvoorbeeld een DIN tapedeck op een tulp-uitgevoerde versterker aan te sluiten.

Veel plezier en succes en we lezen graag hoe één en ander zich ontwikkelt :-)

Grt!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Anonymous

24 nov 2006, 12:18

Beste Thomas,

Geweldig, en bedankt voor je supersnelle advies, en ik richt hieronder weer wat vragen jouw kant op, maar die vraag ik uiteraard eigenlijk ook direct aan andere forum lezers, deskundigen.
Ik weet helaas niet erg veel van electra, en geluid aansluitingen ed, dus kunnen mijn vragen voor de deskundigen op het forum wat simpel overkomen, maar ik waag mijn kans en hoop hierdoor de set goed spelend te krijgen.
Voor de 22RH532 is dit dus opgelost.
Maar voor de F9638, …..deze heeft een 7 pens DIN aansluiting en een verlengkabel naar ook weer 7 pin DIN, maar de 22RH832 heeft 2 stuks 5 pens DIN.
Nu heb ik wel verloopstekkers van 7 pin DIN naar een vier stuks tulpstekkers in de kleuren rood/wit/zwart/geel, die kan dan direct in de 22RH832, en dan met het verloop van tulp naar tulp, zwart op zwart, rood op rood, naar 5 pins DIN,en deze in de eerste 22RH832.
En ik denk dan de andere speaker met een zelfde verloop alleen tulp zwart/wit en tulp rood/geel, dus is dit geen doorlus op de speaker maar direct vanuit de 22RH832 gesplitst.
Weet jij of het anders kleuren koppelen ook (zwart/geel of zwart/rood) gaat of wat er dan gebeurt, is dit net als + en – spanning bij je auto.

Weet jij ook of alle vier de speaker gelijktijdig ingeschakeld staan of moet er een knop op de versterker in een bepaalde stand staan. Er zijn knoppen mono/stereo/d-stereo/quatro, is er altijd geluid uit al de vier de boxen, maar de kwaliteit anders of moet je echt kiezen voor het aantal boxen.

Weet jij ook toevallig welke aandrijfsnaar ik nodig hebt voor de draaitafel, misschien een bestelnummer oid.

Ik hou je op de hoogte hoe het gaat klinken.

Groeten Peter.
Laurens

24 nov 2006, 15:05

als je een SQ lp speelt, in de stand quadro, krijg je quadrafonisch geluid :) ofwel 4 kanaals geluid, goed voor pingpong of galm effecten.
gromsound
Contacteer:

14 dec 2006, 12:31

Misschien weet iemand dit uit ervaring of kan het eens proberen:

In anticipatie op een 832 ben ik in het LF schema aan het kijken waar ik een SQ gecodeerd signaal (van cd of video) kan injecteren dat dan door de decoder naar de 4 kanalen wordt gestuurd. Ik dacht aan direct na de PU MD versterker. Echter nu ik iets beter kijk naar de schakelmogelijkheden lijkt het wel alsof deze optie gewoon via de bestaande stereo tape in kan, met de schakelaars op stereo tape EN 4channel (dus niet PU of tape 4ch). Klopt dat?
Dan zou ik hem niet hoeven te verGromsounden, het is vermoedelijk al wel genoeg werk om de dooie tuner weer aan de gang te krijgen.

@Peter: de aandrijfsnaar is dezelfde als in de 212 en 209S.
----------
naschrift jan07: inderdaad het werkt gewoon via stereo tape in en 4CH stand!
Laatst gewijzigd door gromsound op 04 jan 2007, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Jabberjaw

14 dec 2006, 20:14

Hallo Gromsound,
Bedankt voor je tip, ik heb inmiddels een aandrijfsnaar bij de plaatselijke electrawinkel kunnen bestellen, en de platenspeler heeft het net geen hele LP uitgehouden, de aandrijfmotor heeft het volgens mij begeven, het toerental gaat omlaag en dan weer goed, dus ik ga weer verder met rommelen om het geheel goed te krijgen.
Groeten Peter.

---------------------------------------------------------------------------------

In anticipatie op een 832 ben ik in het LF schema aan het kijken waar ik een SQ gecodeerd signaal (van cd of video) kan injecteren dat dan door de decoder naar de 4 kanalen wordt gestuurd. Ik dacht aan direct na de PU MD versterker. Echter nu ik iets beter kijk naar de schakelmogelijkheden lijkt het wel alsof deze optie gewoon via de bestaande stereo tape in kan, met de schakelaars op stereo tape EN 4channel (dus niet PU of tape 4ch). Klopt dat?
Dan zou ik hem niet hoeven te verGromsounden, het is vermoedelijk al wel genoeg werk om de dooie tuner weer aan de gang te krijgen.

@Peter: de aandrijfsnaar is dezelfde als in de 212 en 209S.[/quote]
Thomas
Site Admin
Contacteer:

14 dec 2006, 21:31

Beste Peter,

Ik zou dat probleem eens niet in de motor zoeken, maar eerder in de aansturing ervan. Die dingen vergaan zelden! Mijn eigen 977 heeft ook de aardigheid af en toe onder het spelen spontaan uit te vallen. Gek genoeg gebeurt dit altijd als bepaalde personen op bezoek zijn, wellicht is het magnetische interferentie?
Eniwee, de aansturing van de tafel zit bij die 832 net zo in elkaar als bij een 212 (ergo: erg simpel dus). Een tip die je beslist eens moet proberen: behandel de potmetertjes van de toerentallen (33 en 45) eens met wat contactspray. Als die slecht contact maken, wordt de motor ook niet netjes gevoed wat dit soort grapperijen tot gevolg kan hebben.

Succes!
Thomas Baur
Laurens

14 dec 2006, 22:14

!!! gebruik nooit contact 60 in potmeters !!!
je koolbaantje lost op/rot weg. en ik spreek uit ervaring, heb het spul ooit in de volumepotmeter van een radio gespoten omdat ie kraakte, maar nu heeft ie maar 2 standen: zacht en hard...
gebruik tuner 600, dat is een stuk milder. eventueel nog smeren met en druppeltje contact 60, maar veeg dan het meeste er dan van af.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

14 dec 2006, 22:17

Hoi Laurens,

Je hebt gelijk, mijn antwoord was niet compleet. Zelf gebruik ik Contact 60 om de rotzooi weg te vreten, en als nabehandeling Contact WL, eveneens van Kontakt Chemie. Dit goedje stopt het vreetproces en spoelt het afval weg. Tuner 600 ken ik niet, zal er eens een busje van halen. Ik heb hier wel nog een bus video 90 spray, alleen geen flauw idee wat ik daar precies mee kan. Misschien de tekst eens lezen :P

Grt!
Thomas Baur
M. Miller
Contacteer:

15 dec 2006, 18:23

Thomas, controleer de lichtsluizen van de 977 eens? Heeft bij m'n F7813 geholpen.

Peter, controleer de 470uF elco op de motorstuurprint van de 832, zit onder het plateau dacht ik. Grote kans dat die kaput is. :wink:
Thomas
Site Admin
Contacteer:

15 dec 2006, 23:14

Marc,

Ik ga die ledjes in de lichtsluizen eens vervangen denk ik, wellicht hebben die niet meer voldoende opbrengst ofzo, ik weet 't ook niet. Vooralsnog is hij braaf, tenzij er bezoek is ;)

Grt!
Thomas Baur
M. Miller
Contacteer:

16 dec 2006, 13:17

ik denk dat de fotocellen niet goed meer zijn, prober er eens fellere LED's in te zetten?
Plaats reactie