Philips 977 ''toerenteller'' in de war

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

egbert1987

23 sep 2010, 20:28

Hallo,
Ik heb sinds enkele jaren een Philips AF 977 draaitafel, met een GP412 element.
Een geweldig ding met kraakheldere ''sound'' Ooit op de rommelmarkt gekocht voor één euro.

Nu heb ik het volgende probleempje.

Als de tafel stilstaat geeft de toerenteller 51,3 rpm aan, en als de draaitafel in werking is, geeft ie 00,0 aan.
Verder mankeert er niks aan, maar ben een perfectionist, en wil dit graag weer goed hebben.

Weet iemand misschien wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn?
Remi

23 sep 2010, 20:48

ja waarschijnlijk het ic stuk voor de aanduiding.
de mijne heeft het helaas ook en het komt ook regelmatig voor.
gelukkig blijft hij wel mooi constant afspelen dus de toeren regeling is niet van slag hierdoor.
Het IC is meen ik niet meer te koop
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
tim89

27 sep 2010, 21:26

welk type IC is dat?

dan kan ik naar een reserve zoeken

altijd handig als je een 977 hebt voor de zeker heid
die van mij is nu nog goed
maar je weet nooit hoe lang ze goed blijven

groeten tim
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
Will
Contacteer:

27 sep 2010, 21:50

Remi schreef:ja waarschijnlijk het ic stuk voor de aanduiding.
Het IC is meen ik niet meer te koop
Als ik in de servicemanual kijk dan zie ik alleen standaard cmos ic's. Dat moet nog "makkelijk" te repareren zijn lijkt me.
Of kijk ik verkeerd? Welk ic bedoel je precies Remi?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Remi

28 sep 2010, 00:12

hmm ja, ik was wat te kort door de bocht geloof ik.
ik heb de mijne jaren terug eens open gemaakt om te kijken of er iets eenvoudigs aan het haperende display te doen was en meende 1 IC gezien te hebben.
Als ik nu in de doc kijk zit ik er goed naast want het barst van de IC's
toch zet ik m'n geld op de laatste voordat het display in beeld komt, IC427 die zo te zien BCD code omzet in display aansturing.
en wel hierom: als de BCD code schroot zou zijn door een defect IC dat ervoor zit mag er m.i. niet van die bagger op het display komen, dus kom ik vanzelf op de laatste uit.
maar misschien zit de ellende ook wel in de connector verbinding tussen IC en display.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Will
Contacteer:

28 sep 2010, 20:05

De 427 (4511) is nog te koop. VOOR dat ic zit echter een counter/multiplexer (4737, ic 426) en dat is een ander verhaal. Die telt de pulsen (toeren) en zet dat om naar de drie cijfers. Aan de andere kant komt er gemuxed-bcd uit en dat ic wordt weer aangestuurd door de 4013 (429) en een kloksiganaal opgewekt met IC430.
In het kort: eerst wordt het cijfer voor display 1 in bcd aangeboden aan de 4511 en tegelijk wordt het eerste display ingeschakeld (beide aangestuurd door IC429). daarna schakelt display 1 weer uit en wordt display 2 aangestuurd. Daarna hetzelfde voor nummer 3.
Als ic426 kapot is komt er ook rommel op het display. Er kunnen echter ook nog andere oorzaken zijn die VOOR dat ic zitten. Omdat er wel nog cijfers getoond worden zou IC426 ook nog goed kunnen zijn

Zonder te meten durf ik er nu niets meer over te zeggen. :( Gelukkig staan wel alle signalen in de manual uitgetekend.
Remi

28 sep 2010, 20:26

bedankt voor de uitleg Will, ik vroeg me af hoe hij schakelt van het ene display naar het andere, maar dat lijkt op het schema dat ervoor zit uitgetekend
Will
Contacteer:

28 sep 2010, 22:11

Remi schreef:ik vroeg me af hoe hij schakelt van het ene display naar het andere, maar dat lijkt op het schema dat ervoor zit uitgetekend
:?: Misschien begrijp ik je niet helemaal.
Als je bedoelt: van het ene naar het andere segment van de drie cijfers in het display: dat verzorgen IC429, IC428, de torren TS435 tm 437 en het kloksignaal (opgewekt met IC430)
IC426 krijgt de pulsen binnen op C (count) en telt deze. Na een bepaalde tijd volgt een signaal op T (transfer) en dan worden de getelde pulsen doorgezet naar het blok MX in het IC.
Binnen ic 426 staan de waarden voor de 3 segmenten dus klaar in de MX (eigenlijk 4 waarden, maar de 4de wordt niet gebruikt) en daar wordt tussen geschakeld door de signalen op pin 15 en 17.
Remi

29 sep 2010, 19:48

wederom dank voor de uitleg, ik zat weer verkeerd.
is de schakelfrequentie dan zo hoog dat de segmentjes in elk display voor ons oog niet uit lijken te gaan of werkt het op een andere manier?
Will
Contacteer:

29 sep 2010, 21:18

Remi schreef:is de schakelfrequentie dan zo hoog dat de segmentjes in elk display voor ons oog niet uit lijken te gaan?
Precies, zo werkt het. De frequentie is hier ongeveer 130Hz. Die frequentie hoeft voor het oog niet eens zo heel hoog te zijn. Vergelijk het maar eens met een tv-beeld of een tl buis, dat is ook maar 50Hz.

@Egbert: Nog eens nagedacht over het probleem: als de draaitafel stil staat wijst het display 51,3 aan en als ze draait 00,0. Is dat altijd zo?
Tweede vraag: maakt het verschil of je schakelt tussen quartz en pitch? Er is namelijk verschil in de aansturing van het display tussen die twee standen.
egbert1987

30 sep 2010, 14:05

Will schreef:
Remi schreef:is de schakelfrequentie dan zo hoog dat de segmentjes in elk display voor ons oog niet uit lijken te gaan?
Precies, zo werkt het. De frequentie is hier ongeveer 130Hz. Die frequentie hoeft voor het oog niet eens zo heel hoog te zijn. Vergelijk het maar eens met een tv-beeld of een tl buis, dat is ook maar 50Hz.

@Egbert: Nog eens nagedacht over het probleem: als de draaitafel stil staat wijst het display 51,3 aan en als ze draait 00,0. Is dat altijd zo?
Tweede vraag: maakt het verschil of je schakelt tussen quartz en pitch? Er is namelijk verschil in de aansturing van het display tussen die twee standen.

Jah dat is altijd zo. Het maakt geen verschil of ik schakel tussen quartz en pitch.
Will
Contacteer:

30 sep 2010, 15:50

Egbert,

Ik heb geen 977 en kan er dus niet aan meten, in de servicemanual staan diverse meetsignalen. Ik zou je toch "op afstand" verder kunnen helpen als je een scoop hebt en voor mij diverse signalen kan meten. Ik denk dat het misschien ook met een "geluidskaart-scoop" kan.
Omdat het bijna allemaal standaard-ic's zijn is het waarschijnlijk nog te maken. Behalve als Remi toch gelijk heeft en IC427 kapot is.
egbert1987

01 okt 2010, 16:21

Will schreef:Egbert,

Ik heb geen 977 en kan er dus niet aan meten, in de servicemanual staan diverse meetsignalen. Ik zou je toch "op afstand" verder kunnen helpen als je een scoop hebt en voor mij diverse signalen kan meten. Ik denk dat het misschien ook met een "geluidskaart-scoop" kan.
Omdat het bijna allemaal standaard-ic's zijn is het waarschijnlijk nog te maken. Behalve als Remi toch gelijk heeft en IC427 kapot is.

Will,

Om eerlijk te zijn heb ik niet veel verstand van zulke verfijnde electronica.
Ik weet namelijk niet eens wat een scoop is, en ook niet eens wat een ic is....
Raicho
Contacteer:

01 okt 2010, 20:31

Egbert,

Een scoop (voluit: oscilloscoop) is een instrument dat electrische signalen zichtbaar kan maken, op een beeldscherm (meestal een soort beeldbuis) kan de golfvorm van 1 of meerdere (meestal 2) signalen worden getoond.
IC = integrated circuit, meerdere electronische componenten in een behuizing, meestal kleine zwarte doosjes met 8 tot vele honderden (computer processoren) aansluitpennetjes.

Ik hoop dat e.e.a. iets duidelijker wordt.

Grtz,

Mark V.
egbert1987

01 okt 2010, 20:39

Raicho schreef:Egbert,

Een scoop (voluit: oscilloscoop) is een instrument dat electrische signalen zichtbaar kan maken, op een beeldscherm (meestal een soort beeldbuis) kan de golfvorm van 1 of meerdere (meestal 2) signalen worden getoond.
IC = integrated circuit, meerdere electronische componenten in een behuizing, meestal kleine zwarte doosjes met 8 tot vele honderden (computer processoren) aansluitpennetjes.

Ik hoop dat e.e.a. iets duidelijker wordt.

Grtz,

Mark V.

Nee. Een scoop heb ik niet. Maar bedankt voor de uitleg. Ik snap nu ook wat een IC is! zo leer je nog es wat.. Maar zal voor mij wel moeilijk zijn om dat ding dus te repareren.
Plaats reactie