Voor de echte die-hard vinylofielen onder ons is het probleem van slecht klinkende schijven zeer zeker geen ondenkbare situatie. Die Pink Floyd LP van Edwin bijvoorbeeld, zonde dat hij door één fout voor altijd bedorven is. Nouja, voor altijd? Er is een oplossing, namelijk poetsen! Op Hifi.nl zag ik recentelijk een nieuw soort platenwasser staan, eigenlijk een stofzuiger en platenspelerplateau in-één. Je gooit een vloeistof op de plaat, en een soort zuigmond met zachte strippen veegt over de plaat, en zuigt de smurrie weg. Werkt prima, maar is nogal prijzig. In de jaren '70 had men dit probleem ook al, en was er een slim bedrijf met de naam Knowin (later Knosti) dat het zogenaamde Disco Antistat schoonmaaksysteem bedacht. Een geweldig populair en zeer effectief apparaat, dat op zéér eenovudige maar doeltreffende wijze vrijwel alle zwarte plakken weer in nieuwstaat kan brengen.
Ziehier de Disco Antistat:

Dit apparaat is zelfs nog steeds nieuw te koop, bij onder andere de Duitse Conrad. De prijs is op zich alleszins te rechtvaardigen, het ding kost EUR 35,95 ex verzendkosten maar volgens mij wel inc btw.
Surf naar de Duitse Conrad website en zoek naar Artikel-Nr.: 345296 - LN . Tadaaa! Daar istie... Helaas niet leverbaar op de Nederlandse site van deze leverancier, maar wellicht kunnen ze hem op verzoek toch leveren, scheelt weer aanmerkelijk in de verzendkosten! Ik zou in dat geval eens contact opnemen met de klantenservice...
In elk geval, hoe werkt die Disco Antistat nou? Eigenlijk retesimpel

De vloeistof is los te koop, maar erg duur. Beter is om ze zelf te maken, en laat ik nou het recept hebben

Recept Disco Antistat Mixture:
- 1 liter gedestileerd water
- 1 liter gedenatureerde alcohol (zo dicht mogelijk bij de 100%)
- 1 theelepel afwasmiddel (dreft, in elk geval een écht merk en geen zooi)
- 1 dopje Wetting Agent (verkrijgbaar bij de fotozaak). Dit spul zorgt ervoor dat er geen kringen of vlekken achterblijven na het opdrogen van de plaat.
Kheb nog ergens een liter van het spul staan, en daar doe je véél platen mee!
Grt,