Disco-Antistat oftewel platenwasser van betaalbaar niveau!

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

21 jun 2005, 22:15

Beste mensen,

Voor de echte die-hard vinylofielen onder ons is het probleem van slecht klinkende schijven zeer zeker geen ondenkbare situatie. Die Pink Floyd LP van Edwin bijvoorbeeld, zonde dat hij door één fout voor altijd bedorven is. Nouja, voor altijd? Er is een oplossing, namelijk poetsen! Op Hifi.nl zag ik recentelijk een nieuw soort platenwasser staan, eigenlijk een stofzuiger en platenspelerplateau in-één. Je gooit een vloeistof op de plaat, en een soort zuigmond met zachte strippen veegt over de plaat, en zuigt de smurrie weg. Werkt prima, maar is nogal prijzig. In de jaren '70 had men dit probleem ook al, en was er een slim bedrijf met de naam Knowin (later Knosti) dat het zogenaamde Disco Antistat schoonmaaksysteem bedacht. Een geweldig populair en zeer effectief apparaat, dat op zéér eenovudige maar doeltreffende wijze vrijwel alle zwarte plakken weer in nieuwstaat kan brengen.

Ziehier de Disco Antistat:

Afbeelding

Dit apparaat is zelfs nog steeds nieuw te koop, bij onder andere de Duitse Conrad. De prijs is op zich alleszins te rechtvaardigen, het ding kost EUR 35,95 ex verzendkosten maar volgens mij wel inc btw.
Surf naar de Duitse Conrad website en zoek naar Artikel-Nr.: 345296 - LN . Tadaaa! Daar istie... Helaas niet leverbaar op de Nederlandse site van deze leverancier, maar wellicht kunnen ze hem op verzoek toch leveren, scheelt weer aanmerkelijk in de verzendkosten! Ik zou in dat geval eens contact opnemen met de klantenservice...

In elk geval, hoe werkt die Disco Antistat nou? Eigenlijk retesimpel :) Je draait eerst twee schijven op de plaat, met een asje erdoor. Deze schijven beschermen de labels, en de asjes gebruik je om de plaat half in een bak met vloeistof te hangen - de Disco Antistat Mixture. In die bak zitten aan weerskanten twee zeer fijne borstels van varkenshaar, en die borstels vegen - in combinatie met de vloeistof - de plaat geweldig mooi schoon. De vloeistof kun je na afloop in een speciaal trechtertje met vloeipapier filteren en hergebruiken, maar ik denk dat na een beurtje flink wassen, je de vloeistof beter weg kunt gooien.
De vloeistof is los te koop, maar erg duur. Beter is om ze zelf te maken, en laat ik nou het recept hebben :)

Recept Disco Antistat Mixture:

- 1 liter gedestileerd water
- 1 liter gedenatureerde alcohol (zo dicht mogelijk bij de 100%)
- 1 theelepel afwasmiddel (dreft, in elk geval een écht merk en geen zooi)
- 1 dopje Wetting Agent (verkrijgbaar bij de fotozaak). Dit spul zorgt ervoor dat er geen kringen of vlekken achterblijven na het opdrogen van de plaat.

Kheb nog ergens een liter van het spul staan, en daar doe je véél platen mee!

Grt,
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
M. Miller
Contacteer:

21 jun 2005, 22:33

Zoiets moet toch eenvoudig zelf te maken zijn... Ik zie weer een leuk zomervakantie-projectje aankomen :D
Thomas
Site Admin
Contacteer:

21 jun 2005, 22:36

Hmm, op zich is het wel zelf te maken, maar je moet maar net de middelen tot je beschikking hebben. Zo'n bak, hoe doe je dat? Je kunt ook wel een afwasteil nemen, maar dan zit je weer met het bevestigen van de plaat. Lijkt me allemaal best moeilijk!
Thomas Baur
mcTommi
Contacteer:

22 jun 2005, 23:04

Heeeee Thomas,

Bedankt voor je receptje ! Ik kreeg voor mijn verjaardag onlangs (nee ik vertel niet hoe oud ik was geworden) zo'n antistat geval in de stemmige kleur bruin.
En onlangs een paar weken later kwam ik in het bezit van een tweede, in de kekke kleur oranje.....
Heb nogal een zwik vinyl, dus ik kan lekker gaan wassen van de zomer..............
Zie je het voor je; een waslijn met elpees i.p.v. onderbroeken ?

Groeten weer,
Tom.
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
mcTommi
Contacteer:

22 jun 2005, 23:07

Thomas schreef:Hmm, op zich is het wel zelf te maken, maar je moet maar net de middelen tot je beschikking hebben. Zo'n bak, hoe doe je dat? Je kunt ook wel een afwasteil nemen, maar dan zit je weer met het bevestigen van de plaat. Lijkt me allemaal best moeilijk!
Ideetje; alles in de badkuip ?
Ikzelf douche slechts en dat bad staat daar maar voor niks en niemendal.

Groeten,
Tom.

P.S. Maar nu even zonder dollen.....krassen haal je er never NOOIT uit natuurlijk. Misschien slechts het frietpan-bijgeluidje.
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
Thomas
Site Admin
Contacteer:

22 jun 2005, 23:22

Hoi Tom,

In de badkuip kan natuurlijk wel, alleen moet je dan handmatig gaan zitten boenen, én.... hoe wil je de labels beschermen? Die weken er anders natuurlijk helemaal vanaf...

Dillemma! :?:
Thomas Baur
Laurens

23 jun 2005, 12:55

en toen...
had Laurens een platenwasser :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
EDIT:
en schone platen :D:D:D:D:D
Thomas
Site Admin
Contacteer:

23 jun 2005, 15:15

Hoi Laurens,

Heb je een Disco-Antistat gescoord??? Stoer!!
Thomas Baur
Laurens

23 jun 2005, 16:45

jep, "de muziek freak" (een muziekzaakje) heeft ze. kostte 47 euro (zoiets zal die van conrad ook wel kosten incl. verzendkosten. ik krijg 35 euro voor een goed rapport, dus de kosten valllen nog wel mee.
M. Miller
Contacteer:

23 jun 2005, 16:47

Laurens schreef:jep, "de muziek freak" (een muziekzaakje) heeft ze. kostte 47 euro (zoiets zal die van conrad ook wel kosten incl. verzendkosten. ik krijg 35 euro voor een goed rapport, dus de kosten valllen nog wel mee.
En ik ga deze vakantie zelf een maken van een teil, een oude cd speler uit een stereotorentje en een oude accuboormachine :D

Ik zal jullie op de hoogte houden :wink:
Thomas
Site Admin
Contacteer:

23 jun 2005, 17:53

Laurens,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Het is echt een super apparaat :D:D:D:D

Grt!
Thomas Baur
Laurens

23 jun 2005, 20:45

zeker, geen kampvuurtje meer te bekennen. ook een volledig verpeste plaat van santana (had hem laten liggen terwijl ik aan het speksteenslijpen was, dus hij was wit van het superfijne slijpstof) is weer blinkend schoon geworden.
geweldig ding! zeker aan te raden!
mcTommi
Contacteer:

23 jun 2005, 23:46

M. Miller schreef:
Laurens schreef:jep, "de muziek freak" (een muziekzaakje) heeft ze. kostte 47 euro (zoiets zal die van conrad ook wel kosten incl. verzendkosten. ik krijg 35 euro voor een goed rapport, dus de kosten valllen nog wel mee.
En ik ga deze vakantie zelf een maken van een teil, een oude cd speler uit een stereotorentje en een oude accuboormachine :D

Ik zal jullie op de hoogte houden :wink:
Nou ik kan niet wachten op de foto's van je apparaat aan het werk........

Groeten,
Tom.
Jeroen

26 jun 2005, 19:30

Laatst gewijzigd door Jeroen op 17 mei 2007, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
pe1dna

27 jun 2005, 07:07

Jeroen schreef:Was het niet zo dat als je platen eenmaal ging wassen je dat steeds moest doen?
Dat was van toepassing op nat afspelen, niet op wassen.
Plaats reactie