Schatje GA406

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

19 mei 2009, 20:57

Vandaag werd er een stapeltje Philips apparaten afgeleverd in Smeermaas. Twee receivers en een platenspeler kwamen het Philips magazijn binnen en hiervan hoeft slechts één receiver weer naar huis. Het gaat om een RH790 receiver die in orde is, een RH720 die slechts op één kanaal speelt (de "patiënt") en een GA406 platenspeler met uitgelubberde, driemaal zo grote riem los bijgeleverd. Vooral die laatste is een verrassend leuk dingetje dat ik nog nooit had gezien. In eerste instantie goedkoop en plastic ogend met een plastic arm en behuizing, maar uiteindelijk verrassend veel snufjes herbergend en uitgerust met een heus hifi element. Omdat ik hem toch wilde proberen werd tijdelijk een 209s snaar geplaatst, die met wat rek en strek oefeningen ook best past. Voorlopig in elk geval :) Wat miste op het bedieningspaneel was de snelheidskeuze schakelaar. Al snel bleek dat Philips daar een heel creatieve oplossing voor had bedacht... Enkele fotootjes:
IMG_0520 [800x600].JPG
GA406 totaal
Plastic behuizing met zilververf
IMG_0521 [800x600].JPG
GA406 close up
Made in Germany???
IMG_0522 [800x600].JPG
GA406 bovenaanzicht
Best nette layout
IMG_0523 [800x600].JPG
GA406 element
Elementje met Goldring logo? Lijkt wel een Philips GP400...
IMG_0525 [800x600].JPG
voelertje omhoog
Het plaatdetectievoelertje omhoog!
IMG_0526 [800x600].JPG
voelertje omlaag
... en weer omlaag :)

Tijdens het starten van de speler komt achteraan het plateau een voelertje omhoog, dat voelt of er een elpee of single op de draaitafel ligt. Wanneer hij tegen een LP stoot, wordt de snelheid automatisch op 33,3 ingesteld en wanneer hij zonder weerstand omhoog kan komen kiest hij zelf 45 toeren. Slim ding! Ik vind het een schatje, deze GA406 uit 1976. In de folder (http://www.mfbfreaks.com/folders/ph1976 ... age29.html" target="_blank) blijkt hij zelfs als wisselaar omschreven te staan; een eventuele wisselpen heb ik er helaas niet bij. De netschakelaar voelt in eerste instantie "lam" aan, maar blijkt een elektronische druktoets te zijn die het toestel aan- en uitschakelt. Verder lijkt de armlift net als bij de 209s elektronisch te zijn, je hoort binnenin duidelijk een motortje zoemen wanneer de arm omhoog en omlaag wordt bewogen. Binnenkort eens kijken of hier ook de beruchte rubber o-ringen in zitten die het programma aandrijven. Voor nu een lieverdje erbij, erg leuk passend bij de budget versterker en tuner RH540 / RH640 (http://www.mfbfreaks.com/folders/ph1977 ... age20.html" target="_blank). Joepie!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Remi

19 mei 2009, 22:54

Ziet er leuk uit deze, ik had 'm ook nog niet eerder gezien :P
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
mcTommi
Contacteer:

21 mei 2009, 01:29

Jaaaaa....leuk platenspelertje hè Thomas ! Heb hem zelf al een poosje.......ben er ook achter gekomen hoe de detectie werkt, met dat borsteltje dat omhoog komt. Is weer eens wat anders dan een palletje in de draaitafel. Deze techniek heeft Philips volgens mij slechts in deze platenspeler toegepast.

Je snapt soms niet hoe het financieel technisch gezien mogelijk is, al die verschillende types platenspelers, die ze in de seventies hebben gemaakt. Al de ontwikkelingskosten moeten er toch weer uitkomen.
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
koolby

21 mei 2009, 09:47

Mooie speler!

Gisteren heb ik van vrienden een 22AH967 gekregen, die heeft ook een voelertje, maar dan wel gewoon een pinnetje.
Heb wel nog geen tijd gehad om uit te zoeken wat deze machiene allemaal kan!

Jammer dat er zo geen pinnetje bij is. Ik vond zo eentje bij mijn grootouders enkele maanden geleden, de platenspeler zelf hadden ze jammer genoeg niet meer.
Vorige maand echter kreeg ik een 22RH814 in mijn handen geduwd met bijhorende boxen. ik merkte op dat de pin in de platenspeler eruit kon, dus duwde ik die lange pin er maar eens in.
En ze past nog ook :-D
Voor het ogenblik komt er wel geen geluid uit die combi, nog geen tijd gehad om de defecten op te sporen.
Bijlagen
DSC00283.jpg
mcTommi
Contacteer:

21 mei 2009, 13:46

Zo'n pin hoort bij een 814, zeker weten, die kon je opbergen in die klep rechts, heb zelf 2 stuks van die combi, één hier, één in F :-) Volgens mij een standaard pin, voor de wisselaars...

een 967 heeft toch een 418 platendraaier ? Geen 406 ??
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
koolby

21 mei 2009, 14:19

mcTommi schreef:Zo'n pin hoort bij een 814, zeker weten, die kon je opbergen in die klep rechts, heb zelf 2 stuks van die combi, één hier, één in F :-) Volgens mij een standaard pin, voor de wisselaars...

een 967 heeft toch een 418 platendraaier ? Geen 406 ??
Die 967 heeft inderdaad geen 406 als platenspeler maar heeft wel een pinnetje dat volgens mij dient voor te voelen of het een 12" plaat of 7" singeltje is.
(Heb het ding nogmaar 2 dagen en ben vollop met school bezig, dus nog gen tijd gehad om hem eens deftig te testen. :-) )

Weet jij waarvoor het rode ding bij die 814 dan dient? :-D
mcTommi
Contacteer:

21 mei 2009, 14:42

koolby schreef: Die 967 heeft inderdaad geen 406 als platenspeler maar heeft wel een pinnetje dat volgens mij dient voor te voelen of het een 12" plaat of 7" singeltje is.
(Heb het ding nogmaar 2 dagen en ben vollop met school bezig, dus nog gen tijd gehad om hem eens deftig te testen. :-) )

Welk rode ding ????? Heb ik niet, heb net mijn 814 even van de plank gehaald. Onder de klep rechts zit slechts een wisselaarpen en een "hippie" voor singletjes.

De 967 heeft volgens mij alleen een pinnetje in de draaitafel dat ingedrukt wordt als er een LP op ligt, niet zo'n raar "borsteltje" dat omhoog komt bij het opstarten van de platenspeler, dat is volgens mij uniek voor de 406 pickup ! Mijn 967 kan ik niet pakken, het "wowseum" is ERG volllll op het moment, kan er amper nog lopen. Denk dat ik het huis van de buren binnenkort ga kopen, dan heb ik weer plek om alles netjes tentoon te stellen;-)
koolby

21 mei 2009, 15:44

mcTommi schreef:
koolby schreef: Die 967 heeft inderdaad geen 406 als platenspeler maar heeft wel een pinnetje dat volgens mij dient voor te voelen of het een 12" plaat of 7" singeltje is.

Welk rode ding ????? Heb ik niet, heb net mijn 814 even van de plank gehaald. Onder de klep rechts zit slechts een wisselaarpen en een "hippie" voor singletjes.

De 967 heeft volgens mij alleen een pinnetje in de draaitafel dat ingedrukt wordt als er een LP op ligt, niet zo'n raar "borsteltje" dat omhoog komt bij het opstarten van de platenspeler, dat is volgens mij uniek voor de 406 pickup ! Mijn 967 kan ik niet pakken, het "wowseum" is ERG volllll op het moment, kan er amper nog lopen. Denk dat ik het huis van de buren binnenkort ga kopen, dan heb ik weer plek om alles netjes tentoon te stellen;-)
Ja het is zo een simpel pinnetje dat ik bedoel hoor.
Het borsteltje bij de 406 is inderdaad uniek voor die uiterst leuke 406!

Dit rode ding zit er bij mij nog bij, naast een puck voor singletjes.
Ik heb het nog al ergens gezien maar weet niet meer waar.

Plaatsgebrek, ik ken het! :-D ookal is het bij mij beperkt tot m'n eigen kamer! Net nieuwe rekjes geïnstalleerd en al meteen terug vol. :roll:
Bijlagen
DSC00285.JPG
Remi

21 mei 2009, 17:07

volgens mij hoort dat op een of andere manier bij de wisselaar pen, maar ik weet zo ook even niet meer hoe precies.
misschien heeft iemand nog een handleiding van een 814?

mijn vader had vroeger ook zo'n combi, daar heb ik 'm ook bij gezien
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
gromsound
Contacteer:

03 jul 2009, 14:37

Wat ik me wel altijd afvraag is wat zo'n diameterautomaat aanmoet met een EPtje, jeweetwel een singletje met 2x2 nummers op 33 toeren. Kan je hem nog wel manual overrulen dan? De 209S gelukkig wel.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Thomas
Site Admin
Contacteer:

05 jul 2009, 20:19

Afgelopen week een wisselpen op mijn werk gevonden. 406 staat in Smeermaas dus passen duurt nog wel eventjes...
Thomas Baur
TANGLUNG

09 feb 2010, 17:49

Ik heb vandaag ook een 406 gescoord op MP.

alles werkt prima,behalve 45 toeren plaatje opzetten.
De naald zaktE iets te vroeg NET voor de plaat.

door het instel-schroefje rechts op de armbasis is dit in te stellen!
opgelost dus...

servicedoc welkom. :mrgreen:
Thomas
Site Admin
Contacteer:

09 feb 2010, 22:19

TANGLUNG schreef:Ik heb vandaag ook een 406 gescoord op MP.

alles werkt prima,behalve 45 toeren plaatje opzetten. De naald zaktE iets te vroeg NET voor de plaat. door het instel-schroefje rechts op de armbasis is dit in te stellen! opgelost dus... servicedoc welkom. :mrgreen:
Ik heb gekeken maar heb hem helaas niet. Wellicht Wil Manshande van http://www.nostatech.nl" target="_blank ?
Thomas Baur
tim89

26 jun 2010, 12:24

ik heb net een 406 binnen voor PS386

ik blijf het maar raar vinden dat mensen wel binnen NL willen verzenden maar niet naar België.
en dat terwijl het niet meer moeite kost en de verzend kosten zijn toch voor de koper.

maar ja verder over de 406.

het is een leuke speler en dat voelertje is wel apart echt grappig om te zien.

alleen de arm zakte niet op de juiste plaats maar dankzij dit topic is hij weer goed afgesteld.

wel makkelijk dat stelschroefje.

groeten tim
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
dicksmit

19 jul 2011, 17:48

Had er vroeger (12 jaar geleden) ook één, mooi apparaat !
Ik heb 'm toch maar weer weg gedaan, reden :

Vond het lastig bij het gebruik van een 12inch single van 45 rpm.
Deze werd dan steevast afgespeeld op 33.33 rpm !

Had er wel een truckje voor, op de hoogte van het 'voelertje' de (12inch)plaat iets met de vingertop oplichten.
Armlift omhoog, omdat ie dan steevast in het midden van de plaat wou 'landen' .............................pfffffffff
WAT een gedoe allemaal !!!
Maar buiten dit alles een fijn apparaat (voor singles én lp's)!

Draai op dit moment in het rond met een 22GA407.
Tja wat zal ik zeggen............... jeugd sentiment.
Plaats reactie