22GA209 automatische afslag

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Thomas
Site Admin
Contacteer:

14 aug 2019, 16:37

De 22GA209 is een fijne platenspeler, maar als er wat mis is kun je je soms flink een bult zoeken. Zo heb ik er nu hier een staan die, in Manual stand, prima automatisch afslaat op het einde van de plaat. In Automatic stand echter, vertikt hij het. En dat is gek, want de schakeling met lampje, LDR en transistortjes wordt naar mijn idee niet beïnvloed qua werking door de manual of automatic stand. Drempelspanning voor de LDR klopt, toch heb ik preventief de LDR én het lampje vervangen, alsmede de beide transistoren in de afslag schakeling. Maakt allemaal geen drol uit. Iemand die toevallig de gouden tip heeft?
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Will
Contacteer:

14 aug 2019, 18:08

Bij de afslagschakeling gaat het altijd om de spanningsverandering binnen een bepaalde tijd. Zodra de naald in de uitloopgroef zit gaat dat sneller dan in de muziekgroef. Het is dus nogal een kritische schakeling waarin de kwaliteit van de differentierende condensator C727 en C726 belangrijk is.

Dingen om te controleren:
- is de spanning over de LDR en het lampje gelijk in beide standen (auto vs manual) ofwel: hoe stabiel is de voeding.
- is C727 en C726 nog ok? (Waarde en lek)
- is er verschil tussen een singletje en een LP. Bij een singletje is delta E groter waardoor de afslag misschien wel werkt.

Naschrift: verder beinvloeden instelpotmeters R491 en R492 het gedrag van de afslag bij 33 of 45 toeren. Het kan allemaal nét genoeg zijn voor wel/niet werken.

Edit: C726 doet ook mee, toegevoegd.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
sjonny

14 aug 2019, 22:29

Thomas,kijk ook eens naar sk15 bij commandoschijf blijft die niet hangen of schakeld die goed?

John
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?
Thomas
Site Admin
Contacteer:

15 aug 2019, 08:38

Will schreef:
14 aug 2019, 18:08
Bij de afslagschakeling gaat het altijd om de spanningsverandering binnen een bepaalde tijd. Zodra de naald in de uitloopgroef zit gaat dat sneller dan in de muziekgroef. Het is dus nogal een kritische schakeling waarin de kwaliteit van de differentierende condensator C727 en C726 belangrijk is.

Dingen om te controleren:
- is de spanning over de LDR en het lampje gelijk in beide standen (auto vs manual) ofwel: hoe stabiel is de voeding.
- is C727 en C726 nog ok? (Waarde en lek)
- is er verschil tussen een singletje en een LP. Bij een singletje is delta E groter waardoor de afslag misschien wel werkt.

Naschrift: verder beinvloeden instelpotmeters R491 en R492 het gedrag van de afslag bij 33 of 45 toeren. Het kan allemaal nét genoeg zijn voor wel/niet werken.
Zowel in automatische als in handmatige toestand is de spanning over de LDR 2,5V met de arm in rust- of afspeelpositie. Schuif ik de arm naar einde plaat, dan neemt deze spanning toe tot ca 9,4V. Staat de speler in handmatige stand, dan wordt de programmamotor getriggerd en wordt de afslagcyclus geïnitieerd. Staat de speler in automatische stand, dan gebeurt er helemaal niks. Ik ga eens kijken of er wellicht in automatische toestand ergens een signaaltje "hoog" blijft dat de afslag ervan weerhoudt te worden ingeschakeld.
Thomas Baur
Will
Contacteer:

15 aug 2019, 10:01

De absolute spanning over de LDR zegt niet zo heel veel, het gaat er om hoe snel de spanning verandert. Om de werking te controleren moet je dus aan de andere kant van de condensator meten.
Als je de arm met de hand beweegt moet dat echter snel genoeg veranderen, dus het zal inderdaad een andere oorzaak hebben.

Het enige punt dat ik kan ontdekken voor Automatisch/Handmatig is TS440, dat kan blijven hangen. In combinatie daarmee is het de moeite om C741 en C742 eens te bekijken.

Edit: taalfout verbeterd.
Laatst gewijzigd door Will op 15 aug 2019, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

15 aug 2019, 10:16

Interessant. In handmatige stand bewerkstelligt de einde-plaat-handeling het hoog worden van de basis van TS427, deze gaat geleiden. Vervolgens wordt de basis van TS426 verder negatief, waardoor ook deze gaat geleiden. Hierdoor stopt TS428 met geleiden en wordt de draaiplateau motor gestopt en de terugloopcyclus gestart.

In automatische stand wordt de basis van TS428 niet verlaagd, terwijl TS426 zich toch, vrijwel, gelijk gedraagt.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Handmatige stand, afspelen 33 rpm : Basis TS426 is -0,68V
Handmatige stand, uitloophandeling: Basis TS426 zakt naar -2,15V

Handmatige stand, afspelen 33 rpm: Basis TS428 is -1,91V
Handmatige stand, uitloophandeling: basis TS428 gaat richting -0,38V

Motor stopt met draaien en terugloop wordt geïnitieerd.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Automatische stand, afspelen 33 rpm: Basis TS426 is -0,67V
Automatische stand, uitloophandeling: Basis TS426 zakt naar -2,04

Automatische stand, afspelen 33 rpm: basis TS428 is -1,99V
Automatische stand, uitloophandeling: basis TS428 blijft -1,95V

Er verandert niets.

------------------------------------------------------------------------------------------
Bijlagen
209autostop.jpg
Thomas Baur
Thomas
Site Admin
Contacteer:

15 aug 2019, 10:36

De collector van TS426 wordt ook in beide situaties (handmatig en automatisch) gewoon laag.
Thomas Baur
Will
Contacteer:

15 aug 2019, 10:53

:think:
Ik duik "even" in de documentatie...
Will
Contacteer:

15 aug 2019, 11:42

Thomas, gedraagt de afslag zich hetzelfde bij 45 toeren, dat is nl het onderste stuk van de schakeling met TS129 TS131 (en TS130 voor de afslagdetectie)

Volgens mij kan alleen SK5 (en dan SK6) de verschillen in de spanning op de basis van TS128 beinvloeden. Bij 45 toeren zou dan dezelfde fout als bij 33 toeren moeten optreden.

D480 stuk ???

De overige gemeten spanningen zijn niet zo verschillend dat een transistor niet zou schakelen.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

15 aug 2019, 12:23

Stop, ik denk dat ik er ben! Johnny meldde het gisteren al op Facebook, waar ik de vraag ook stelde. "Blijft SK5 niet hangen?" En zoals je al zei (en ik kwam ook tot die conclusie) kan het probleem eigenlijk alleen uit die richting komen.

Welnu, het gedrag van die schakelaar en de mechanica er omheen leek voorbeeldig, maar inderdaad lijkt het zo te zijn dat het haakje waarmee schakelaar SK5 bediend wordt, soms mis grijpt. Gevolg is dat de schakelaar bediend wordt, terwijl dit eigenlijk niet de bedoeling is. We zitten dus in de goede richting nu. De elektronica gedraagt zich prima, maar het is de mechanica die hier voor verwarring zorgt.

Nu weet ik weer waarom ik deze spelers liever mijd... :lol: :roll:
Thomas Baur
Thomas
Site Admin
Contacteer:

15 aug 2019, 13:32

Vervolg: de definitieve conclusie. Het wordt alleen maar mooier :)

Het niet automatisch afslaan in automatic stand werd veroorzaakt doordat de basis van TS428, die de stopcyclus moet initiëren, niet "laag" werd gemaakt. De enige manier waarop dit kon gebeuren, was via de toevoerende lijn van SK5.

Inderdaad bleek dat SK5, gemonteerd naast de commandoschijf, niet in open positie bleef staan, wat in automatic stand wel gewenst is. Het open zetten van SK5 gebeurt middels een haakje dat bediend wordt doordat relais L1 tijdens het ronddraaien van de commandoschijf kort bekrachtigd wordt. In mijn situatie leek het alsof relais L1 te lang werd bekrachtigd, waardoor het haakje te lang "open" bleef staan en het moment waarop deze middels een beugeltje SK5 moest openzetten, voorbij ging. Een timing probleem dus. In eerste instantie zocht ik dit in mechanische richting; verslapte veertjes, stroef lopende asjes, ik heb zelfs een ommanteld bosje kabels de andere kant op gelegd omdat ik bang was dat die bij het sluiten van de bodem zorgden voor mechanische frictie. Niets hielp.

Toen merkte ik dat, tijdens het hangen blijven van relais L1, dit echt door de magnetische kracht van het spoeltje werd veroorzaakt. Er bleef dus gewoon te lang spanning op dat relais staan!

Zie nu het schema; parallel aan de relaisspoel staat een elco van 330uF. Die maar eens gedemonteerd en onderzocht. Bleek ruim 800uF te meten! Dan blijft er veel te lang spanning over de spoel staan zodat die te lang bekrachtigd blijft. Elco vervangen door een goede 330uF en het probleem LIJKT nu opgelost te zijn!

Over zware bevallingen gesproken :)
Thomas Baur
Will
Contacteer:

15 aug 2019, 13:50

:doh:
En dan maar roepen dat elco's slechter worden in de loop van de jaren. :whistle:

Nou, in elk geval weer een mooie analyse en een ervaring rijker. Netjes Thomas.

Hoewel ik al een paar keer een 209 aangeboden kreeg voor een klein prijsje, blijf ik er van af... Ik vind het apparaat te groot en mechanisch veel te complex.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

15 aug 2019, 20:21

Ik heb er ook een beetje een haat liefde verhouding mee. Het zijn zo’n gave dingen maar ze zitten zo complex in elkaar...

Maar nu ik deze weer aan de praat heb, zal ik die vijf stuks uit de voorraad ook maar eens aanpakken...
Thomas Baur
Plaats reactie