22GA408 met problemen op 33 toeren

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
knutsel

23 mar 2019, 19:51

Hallo,

Uit nostalgische overwegingen onlangs een Philips 22GA408 aangeschaft. Deze had mijn vader in de jaren 70 zelf ook, aangeschaft met een leuke korting uit de Philips winkel. Na een grondige schoonmaakbeurt en een nieuwe snaar de platenspeler voorzien van een stroboscoop schijf, en wat bleek:
- 45 toeren was aardig op het juiste toerental
- 33 toeren draait te snel.

Nogmaals met alcohol de motorschijf grondig schoongemaakt om zeker te weten dat er geen vuil in de groef zat waardoor de diameter groter zou worden.

Dit hielp niks. Bij nadere inspectie bleek dat het motortje op 45 toeren (onderste groef) aardig horizontaal staat, maar zodra 33 toeren wordt aangekozen trekt de motor naar binnen toe. Hierdoor gaat de snaar deels over de buitenrand lopen en is dus de diameter te groot.
Als ik de motor voorzichtig weer horizontaal houd, dan is het toerental al een stuk beter.

Mijn conclusie was dat de ophangrubbers van de motor te ruim waren geworden, waardoor er speling optreed, met name hoger op de as in de 33 toeren groef.

Een quick fix was om twee ijzeren ringetjes om de rubbers te plaatsen, zodat de speling teniet was gedaan.
Nu loopt de speler weer aardig in de pas op 33 toeren .

De platenspeler laat echter in het audio signaal wel flink de motor horen. Dit ben ik van andere Philips platenspelers (212, 677, 777, 877) helemaal niet gewend.

Is dit normaal voor dit type platenspeler? Of hebben de toegevoegde ringen hier deel aan?
Zijn er eventueel nog andere oplossingen om de motor recht te houden op 33 toeren?
Ik ga er vanuit dat nieuwe ophangrubbertjes voor dit type speler niet meer te verkrijgen zijn.

Groetjes,

Knutsel
Henk Ockers

09 apr 2019, 11:55

Was het motorgeluid er al voordat je de aanpassing of pas erna. Mocht het erna zijn is de oorzaak duidelijk. Kan dan zijn dat de ringen die je geplaatst hebt contact maken met het chassis en zo de trillingen doorgeven. Ik weet niet waar je woont en of er bij jou in de buurt ook zo'n soort bedrijf is maar in Maastricht het je het "Rubberhuis". Daar zou je kunnen informeren voor andere rubbers of iets wat bruikbaar is met enige aanpassing. Een ander optie is natuurlijk een sloper zien uit te halen.

Ik heb even bij mijn Erres RS 3525 gekeken die technisch gelijk is aan de 408. Een oorzaak zou ook nog kunnen zijn dat het '"armpje" zal ik het maar noemen waar de snaar doorheen loopt en dat de snaar omlegt op de poelie verbogen is waardoor de snaar niet helemaal in de groef komt voor 33 toeren maar net erboven blijft waar de poelie iets dikker is. Omdat je zegt de speler op 45 toeren wel goed draait zal de motor goed op toeren draaien. Je zou ook eens kunnen proberen om de ruimte tussen het motortje en het chassis met bv stukjes van een dikke elastiek, wat de trillingen dempt, op te vullen zodat het motortje niet meer kan kantelen.

Bij de Erres heb ik inderdaad iets rumble maar dat valt alleen op in de aanloop en tussen groef op de plaat.
Mocht het lukken laat even wat weten. Altijd handig. :D

Succes.
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
Plaats reactie