22GA212 45 toeren werkt niet meer, en lampjes onder tiptoetsen ook niet meer

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Bob

10 feb 2019, 14:26

OK, alles werkt weer ondertussen, dus dit topic zou gesloten kunnen worden.Maar wacht eens....
Eergisteren ontving ik ook de schakelaar per post. De oude en oerlelijke 3-standen switchboard schakelaar was er snel uit, maar de nieuwe schakelaar er weer inzetten was toch lastiger dan verwacht. Er ontbrak ook de houder met het zilveren dopje waar de schakelaar in moet worden geplaatst in de bovenplaat (vanaf de onderkant). Ik zag het somber in,hij ging er niet mooier op worden op deze manier.
Dan nog maar even op MP gekeken. Daar heb ik een mooi uitziende op de kop weten te tikken, waarvan alleen de motor het niet schijnt te doen. Hij ziet er een stuk mooier uit dan die die ik al had: Om te beginnen zit er de originele stroboscoop op het draaiplateau nog op, en de hoofd-schakelaar zit er nog compleet op, dus mijn dag was al goed. Ook zat er een draaischijfje in om hem op 240V te zetten, dus dat scheelt ook weer wat omsolderen, en de bovenplaat ziet er nog strak uit, terwijl op de andere er een uitstulpsel zit ergens onder de toonarm, waarschijnlijk veroorzaakt door een te ver vastgedraaid boutje of schroefje van de PCB ..
Toch zijn er wel wat minpunten: de printplaat lijkt bedekt met een soort fijn gruis,wat erop plakt. Misschien op een lekkende zolder gestaan? Ook ziet de trafo er afgeleefd (roestig?) uit.Ook is de 5p-DIN line-out naar de versterker vervangen door een zelfgemaakt tulpsnoertje en met een los aarde-draadje.
Eenmaal aangesloten doen de lampjes voor 33-stop-45 het wel, maar de motor doet het dus niet. En wat ik hoor is een ontzettend dikke brom.
Maar goed, nu heb ik dus 2 halve draaitafels, waarvan de een het goed doet maar er oerlelijk uitziet, en een andere die er prachtig uitziet (van buiten dan) maar het niet doet.

Ik heb meerdere opties zelfs: De motor van de ene in de andere plaatsen> Kan ik daar problemen bij verwachten vraag ik mij af. Het typenummer van de kapotte motor komt bijvoorbeeld niet overeen met die op de Service Manual

Misschien ook maar de PCB overhevelen?

En dan ook maar de trafo ? Is wel héél wat soldeerwerk echter. vanwege de 220v-127v-240v schakelaar .Die trafo heeft een ander typenummer, ik weet niet of dat veel uitmaakt. Zoals gezegd, de trafo ziet er wat afgeleefd uit, misschien is die ook te testen?
Sowieso gaan daar wel een paar uurtjes in zitten.

Eerst uiteraard wil ik testen of het de motor is die kapot is, of dat het aan de PCB ligt.Weet iemand hoe dat te doen is?Of kan ik op de servicemanual zien hoeveel V hij moet krijgen vanuit de PCB?

Andersom kan ik natuurlijk ook simpleweg de schakelaar uit de kapotte in de werkende plaatsen, en dan ben ik er al bijna, op de bovenplaat met lelijk uitstulpsel na. De bovenplaat verplaatsen is toch wel een hele onderneming, waarbij denk ik alles los moet, en ik ben bang dat ik dan uiteindelijk met TWEE niet werkende draaitafels kom te zitten.
Ik denk dat de eerdere optie (Alles uit de werkende, maar lelijke in de mooie maar (nog) niet werkende plaatsen) de beste is. Maar eerst wil ik wat test uitvoeren, en ik zou graag wat advies daarover willen hebben.
Fotohuis
Contacteer:

10 feb 2019, 15:13

Altijd een moeilijke afweging want je weet natuurlijk nooit wat je nog tegen kunt komen.

Voor de web shop schakelaar in een 212 te plaatsen moeten er 2x 5mm afstandbusjes tussen worden gezet:

Afbeelding

Voor het de testen motor heb je een voeding nodig en een MM. voor de tacho generator te kunnen meten. Hier is het gedaan met de motor-tacho van de Philips N2521 cassette recorder:

Afbeelding

Tacho spanning.

Afbeelding

Motor-tacho aansturen.
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Bob

10 feb 2019, 21:25

Fotohuis schreef:
10 feb 2019, 15:13
Altijd een moeilijke afweging want je weet natuurlijk nooit wat je nog tegen kunt komen.

Voor de web shop schakelaar in een 212 te plaatsen moeten er 2x 5mm afstandbusjes tussen worden gezet:

Afbeelding

Hoi Fotohuis, bedankt voor je reactie :)
Ik had zelf als 2 afstandsbusjes gemaakt uit 2 plastic kabelbevestigingsklemmen,(Van de bouwmarkt, u-vormige dingen om snoeren tegen de muur bijvoorbeeld langs plinten vast te maken.Afgeknipt en gesneden op maat.)
Maar dat zwarte gedeelte op de foto, dus daar waar het drukpennetje van de schakelaar in verdwijnt naar het zilveren kapje, dat hele gedeelte ontbreekt, en de schakelaar zit dus hoger en komt uit in een ronde opening in de bovenplaat van de draaitafel. Ziet er niet uit dus, maar goed, ik heb nu dus de hele schakelaar compleet in de 2e ,niet-werkende draaitafel, dus van dit probleem ben ik in theorie al af.

Voor het de testen motor heb je een voeding nodig en een MM. voor de tacho generator te kunnen meten. Hier is het gedaan met de motor-tacho van de Philips N2521 cassette recorder:

Een MM heb ik, maar een voeding? Nee!
Eerlijk gezegd snap ik ook niet helemaal wat je fotoos laten zien, zó slim ben ik ook weer niet.
Meet je hoeveel stroom er uit de PCB, (dus de motor-tacho?) van de cassetterecorder naar de motor gaat?
Kan dat , als dat zo is, dan niet gewoon terwijl het apparaat aanstaat, of riskeer ik dan een oplawaai?

Afbeelding

Tacho spanning.
De tacho geeft .503 Volt lees ik.

Afbeelding

Motor-tacho aansturen.
Zo te zien is dat de motor van de cassetterecorder. Is die verbonden aan een voeding(?) waar dan 0.503V uit komt?
Afijn, zoals je merkt snap ik er niet veel van.

Hier is wat ik van plan was :
Ik dacht de draadjes (geel bruin zwart) die van de PCB naar de motor gaan te controleren op hoeveel spanning daar uit komt.
Ik weet alleen niet hoeveel daar uit behoort te komen, dus weet ik ook niet hoeveel de motor kan hebben voor testen. Uit de service manual kom ik er ook geen wijs uit.Het lezen van zo'n Service Manual gaat me nog slecht af (maar minder slecht dan vorige week ;) )
Wel zie ik daar dat de motor die er in zit een ander typenummer heeft , namelijk 4322 040 59171 i.p.v. 4822 361 60187.
Zou die motor misschien er niet in thuis horen ,dan?
Ook vroeg ik me af of de zeer zware brom uit de line-out komt omdat de motor niet werkt , en dat die verholpen is als er een werkende motor in zit. Dan weet ik tenminste of het nut heeft er een werkende motor in te zetten of niet.....
Fotohuis
Contacteer:

10 feb 2019, 21:51

De sturing van de motor en de tacho (=generator, dynamo) is een regellus. De motor wordt aangestuurd en op de spanning van de tacho die er van af komt wordt geregeld.
Om dat te controleren zet je op de motor een spanning van 6V-9V DC en meet je of de tacho een VAC geeft.
Een brom van de uitgang van een draaitafel heeft bijna altijd te maken met een slecht massa contact of een aardlus. Het signaal van een GP4xx element is zo'n 5mV en wordt door de RIAA phono correctie versterkt naar lijnniveau waarbij de lage tonen worden versterkt en de hoge tonen worden verzwakt volgens de RIAA correctie, vastgelegd door RCA rond 1954.

Afbeelding
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Bob

10 feb 2019, 23:29

Fotohuis schreef:
10 feb 2019, 21:51
De motor wordt aangestuurd en op de spanning van de tacho die er van af komt wordt geregeld.
Om dat te controleren zet je op de motor een spanning van 6V-9V DC en meet je of de tacho een VAC geeft.
OK, nou , ik denk dat ik hierbij maar laat dan. Dit is mij teveel rocket science aan het worden.
Bedankt in ieder geval.
Fotohuis
Contacteer:

11 feb 2019, 19:51

Je kunt een 212 altijd bij mij kwijt voor reparatie, alleen staan er al 3 in de wachtrij.
Bob

15 feb 2019, 13:20

Ha , dank voor het aanbod. Maar ik kijk het liever zelf even aan , ik moet er even de tijd voor nemen. Ik vind het eigenlijk ook wel bevredigender om uiteindelijk een of misschien wel 2 goed werkende 212s zelf gerepareerd te hebben, dan dat ik het heb laten doen door iemand.
Maar uiteraard moet ik daarvoor wél af en toe een beroep doen op de expertise en ervaringen van de forumgebruikers van mfbfreaks! :)
Plaats reactie