Het grote elementen-topic

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

02 okt 2005, 19:02

Beste mensen,

Misschien ligt het aan mij, maar ik heb wat moeite om de kwaliteiten van verschillende Philips elementen uit elkaar te houden. GP400, 401, 412, 420... Wie is goed, wie is beter en wie is 't beste? Alle feedback is welkom :)

Grt!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
M. Miller
Contacteer:

02 okt 2005, 20:07

Ik gebruik hier een GP412MKIII en een 401 MK I. De 401 klinkt vrij vlak en schel naar mijn mening, de 412 soms wat schril. Ik gebruik voornamelijk de 412, maar op het moment even niet, aangezien er iets niet helemaal klopt in mn 551...
Thomas
Site Admin
Contacteer:

02 okt 2005, 20:49

Wat ik recentelijk hoorde van iemand, is dat de GP412 járenlang HET referentie-element was in Europa. Super karakteristiek, super kanaalscheiding en super-dynamiek. Tot de "andere" merken begonnen op te komen was dit hét element voor de serieuze luisteraar.

De GP420 zou - zo ik heb gehoord - iets "makkelijker" en meer allround inzetbaar zijn dan de 412, die niet voor alle muzieksoorten even goed bruikbaar is, en wiens dynamiek soms iets té overtrokken groot is. Ik ehb dit zelf helaas nog niet kunnen constateren. Een GP412 heb ik niet, en de naald voor mijn 420 staat in bestelling...

Grt!
Thomas Baur
Jeroen

03 okt 2005, 10:40

Laatst gewijzigd door Jeroen op 17 mei 2007, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

04 okt 2005, 22:17

Hoi Jeroen,

Poeh, ik wist niet dat de theorie en praktijk van elementen zó diep ging! Eigenlijk wel logisch natuurlijk, een magnetodynamisch element is gewoon een afgeleide van de microfoon: spoeltje, magneetje, stroompje, geluidje. Voor de rest is het filterwerk, C-tjes en H-tjes. Mjah, elektroleer was altijd leuk, maar om nou te beweren dat ik er ook echt een kei in was... :oops:
Grappig dat je dat zegt van die hoge uitstuurbaarheid, dat is mij met de 401 in zekere mate wel opgevallen. Ik gebruik als voorversterker de 572 (Lab Series Lichtorgel) en die heeft een regelbare Phono ingang. Ik heb die op 't gehoor afgesteld, vond 'm in eerste instantie véél te zacht, en heb de beide kanalen nu op driekwart opengedraaid. Helaas merk ik dat ik soms een echt overstuurd signaal binnenkrijg, binnenkort toch maar eens wat terugdraaien.

De 922, heb jij die gehoord/gehad? Geweldig, die zou ik ook heel erg graag nog wel eens willen hebben maar je vindt er zo ontzettend weinig info over. Hoe klinkt het ten opzichte van een MM element? Enhoe zit het bij zo'n ding eigenlijk met naald vervangen? Ik heb eens stiekem gezocht maar kom nergens reserve GP922 naalden tegen....

Grt!
Thomas Baur
M. Miller
Contacteer:

05 okt 2005, 07:38

Thomas schreef:Hoi Jeroen,

Poeh, ik wist niet dat de theorie en praktijk van elementen zó diep ging! Eigenlijk wel logisch natuurlijk, een magnetodynamisch element is gewoon een afgeleide van de microfoon: spoeltje, magneetje, stroompje, geluidje. Voor de rest is het filterwerk, C-tjes en H-tjes. Mjah, elektroleer was altijd leuk, maar om nou te beweren dat ik er ook echt een kei in was... :oops:
Grappig dat je dat zegt van die hoge uitstuurbaarheid, dat is mij met de 401 in zekere mate wel opgevallen. Ik gebruik als voorversterker de 572 (Lab Series Lichtorgel) en die heeft een regelbare Phono ingang. Ik heb die op 't gehoor afgesteld, vond 'm in eerste instantie véél te zacht, en heb de beide kanalen nu op driekwart opengedraaid. Helaas merk ik dat ik soms een echt overstuurd signaal binnenkrijg, binnenkort toch maar eens wat terugdraaien.

De 922, heb jij die gehoord/gehad? Geweldig, die zou ik ook heel erg graag nog wel eens willen hebben maar je vindt er zo ontzettend weinig info over. Hoe klinkt het ten opzichte van een MM element? Enhoe zit het bij zo'n ding eigenlijk met naald vervangen? Ik heb eens stiekem gezocht maar kom nergens reserve GP922 naalden tegen....

Grt!
922 is dus een MC element he? Dus de naald is niet te vervangen. Ik dacht dat ze wel wat langer meegingen dan gewone MD naalden.
Jeroen

05 okt 2005, 08:50

Laatst gewijzigd door Jeroen op 17 mei 2007, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

06 okt 2005, 00:04

Naald niet te vervangen dus? Poeh, eng hoor... Ik zou hem niet durven te gebruiken denk ik :P
Bijkomstigheid is dus ook nog, als je hem tweedehands zou kopen, dat de naald gaar zou zijn? Ik heb trouwens ooit eens een (ander merk) MC element gezien/gehoord/gekend, en de fabrikant daarvan ruilde die dingen in, je kon dus je oude inleveren, en dan kreeg je korting op een gereviseerd element met nieuwe naald...
Thomas Baur
ernst

06 okt 2005, 08:56

Thomas, dat ruilen kan (kon) bij het merk Ortofoon...
heb ik wel eens gedaan met een high output element van hen.
scheelt weer ping ping!
Ernst
Thomas
Site Admin
Contacteer:

11 okt 2005, 22:37

Ortofon, dat zou best eens kunnen ja! Heet dat element niet OMT... of OMD.... nogwat? It's all coming back to me now :D
Thomas Baur
Lammert
Contacteer:

04 nov 2005, 23:13

Hallo,

Ik heb een draaitafel Phillips 977 met element 412.
mijn vraag: wat is het verschil tussen een gp412 en gp500

Groet,
Lammert
Thomas
Site Admin
Contacteer:

05 nov 2005, 00:09

Hoi Lammert,

Kijk, dat vind ik nu een goede vraag. Sowieso hoor je weinig over de GP500, dus mijn vraag in principe aan alle bezitters: hoe klinkt die, vergeleken met een GP400, 401, 412? Geen nieuws is slecht nieuws, wellicht?
Thomas Baur
Thomas
Site Admin
Contacteer:

06 dec 2005, 23:26

Inmiddels bezit ik een GP400, GP401, GP420 en GP501. Heb vanavond door de GP401 en GP420 eens Jan Akkerman's "Can't Stand Noise" beluisterd, en kon eigenlijk bijzonder weinig verschil opmerken in klankkleur. Het geluid van beide elementen is vrijwel identiek, maar de GP420 geeft een véél zachter (nouja, zo'n 3dB) signaal uit dan de GP401. Beetje vreemd, maar bekabeling is in orde dus ik denk dat dat zo hoort. Nu ik deze twee heb vergeleken (en vrijwel identiek heb verklaard) ga ik de 401 en de 501 (die overigens dezelfde naald dragen) eens vergelijken. Interessant gedoetje!

Grt,
Thomas Baur
gromsound
Contacteer:

23 feb 2006, 16:03

Welnu heet van de pickupnaald: zojuist heb ik op MPL een spijkertje gescoord voor de 412-II (die ik al 3 jaar heb). Dus even een snelle luistertest met alle aanwezige elementjes in de 209s van dienst.

400-1: goede bas, echter het hoogste hoog (percussie, Agnetha Faltskog op topvermogen) klinkt niet lekker, een beetje slissend. Twee stuks geprobeerd de een is iets erger dan de ander - mogelijk bot spijkertje.
400-II: al een stuk beter, maar nog steeds een heel klein beetje wringend op het hoogste punt nou je er op let.
412-II: prima, geen vervorming gehoord op hoog en nog steeds genoeg BAS (Gromsound=totally addicted to BASE). Het was dus toch de investering waard after all.

Dus de rest van de ABBA LP lekker uitgeluisterd met een glaasje gekoelde ranja in de hand. The simple things in life... :D
Laatst gewijzigd door gromsound op 21 mar 2016, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie