Philips 222 Electronic probleem met arm

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

autounion

Philips 222 Electronic probleem met arm

Berichtdoor autounion » 12 nov 2018, 20:12

Beste kenners,

Mijn Philips 222 Electronic platenspeler heeft een raar probleem.

Momenteel werkt het neerzakken oftewel dalen van de arm niet op de juiste plaats. De arm zakt buiten het draaiplaateau

Zowel op 33 en 45 toeren komt de arm bij druk op de startknop omhoog en beweegt zich in de richting van het draaiplatau

Zakt helaas voor ruim voor de plaat naar beneden. Halverwege tussen draaiplateau en armsteun.

Dat doet hij bij allebei de toerentallen dus 33 en 45 ook precies dezelfde plaats.

De plaatkeuze selector ( gaatje in de mat + pinnetje) en het “tuimelende flapje” aan de onderkant van het plateau zijn wel in werking.

De arm staat op de juiste plaats: de stelschroef bij het armlager verdraaien geeft alleen de arm een andere plaats op de armsteun.

De auto afslag en return werkt wel goed.

Ergens aan de onderzijde moet waarschijnlijk iets versteld worden of wordt de arm niet over de juiste afstand meegenomen.

Ik heb de bodemplaat eraf... maar ik zie en voel niets wat “vast” zit of stroef gaat.

Enig idee??? er beweegt schuift en draait heel wat aan mechanische dingen aan die onderzijde.

Waarom wordt de arm niet over de juiste afstand meegenomen ??

De rode LED aan de onderzijde bij de arm brandt correct.

mvg

Dirk ( autounion)

Dateq

Re: Philips 222 Electronic probleem met arm

Berichtdoor Dateq » 12 nov 2018, 21:28

Denk dat je het bij de commando schijf moet zoeken.
Bekijk het mechaniek met de bodem eraf.
Dan kan je zien welk onderdeel de arm voortbeweegt.
Muziek is de beste uitvinding en zal dat ook blijven !

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » 12 nov 2018, 21:30

Even uit het hoofd want het is al even geleden. Zitten er geen twee detectie plaatsen in de 222? Probleem is dat de Rode LED's wel branden maar na 40 jaar te weinig intensiteit hebben gekregen. De lichtsluis werkt dan niet correct meer. Hetzelfde probleem zie je met de auto afslag in de 222 en 312.
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » 12 nov 2018, 22:20

Zie servicemanual plaatje 5 rechterkant.
De snelheidskeuze heeft niets te maken met de positie van de arm. Enkel het palletje in de draaischijf bepaalt waar de arm moet zakken. Palletje naar beneden: LP, op ca 30 cm. Palletje omhoog: single ca 17cm (beiden delen door 2 natuurlijk).

Dat palletje duwt de hendel in fig 5 naar binnen of naar buiten (of links en rechts zo je wil)

De twee schuine kanten in figuur 5 kun je verbuigen. Ik zou echter eerst zoeken of deze “handle” wel goed beweegt, want de positie waar de arm zakt kan niet zomaar gaan afwijken.

Leds hebben niets met dit probleem te maken, dat zou hooguit de afslag beinvloeden, de rest is mechanisch.
Commandoschijf zou kunnen, maar ik zou beginnen met controleren van de eenvoudige dingen in de mechanica.

Een beetje fout zou je moeten bijstellen volgens fig 4 met het schroefje achter aan de arm.

Naschrift: lees ook de “mechanische funktion automatischer start” in de servicemanual. Als je het liever in het Nederlands leest kun je de manual van de 22gc022 downloaden bij freeservicemanuals.info
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Nicanda

Berichtdoor Nicanda » 12 nov 2018, 22:41

Ik heb hetzelfde probleem gehad, lag aan de led bij het draaipunt van de arm. Ergens in het forum veel meer over deze kwaal. Ook kan het probleem veroorzaakt worden door zakmechanisme midden onder het chassis, werkt te traag daardoor kreeg het systeem niet op tijd een elektrisch signaal.
Manual staat ook in documentatie MFB .
Philips 22 GA 222 met eigen gemaakte zwarte houten rand, Denon CD speler DCD 680, Denon Cassette Deck DRW 830, Denon Receiver DRA 545 RD RDS.

autounion

Berichtdoor autounion » 13 nov 2018, 10:05

Denk dat je het bij de commando schijf moet zoeken.
Bekijk het mechaniek met de bodem eraf.
Dan kan je zien welk onderdeel de arm voortbeweegt.

Ik heb de commandoschijf al regelmatig op werking gecontroleerd, alles werkt.
Maar ik zie niet echt een meeneem constructie om de arm op de plaat te zetten.... wel wordt er een werking voor de afslag met de commandoschijf gedaan.

autounion

Berichtdoor autounion » 13 nov 2018, 10:06

Even uit het hoofd want het is al even geleden. Zitten er geen twee detectie plaatsen in de 222? Probleem is dat de Rode LED's wel branden maar na 40 jaar te weinig intensiteit hebben gekregen. De lichtsluis werkt dan niet correct meer. Hetzelfde probleem zie je met de auto afslag in de 222 en 312.
Ik zie maar een LED en die brandt , de auto afslag werkt wel.........
Maar ik ga mij ook hier in verdiepen.

autounion

Berichtdoor autounion » 13 nov 2018, 10:10

Zie servicemanual plaatje 5 rechterkant.
De snelheidskeuze heeft niets te maken met de positie van de arm. Enkel het palletje in de draaischijf bepaalt waar de arm moet zakken. Palletje naar beneden: LP, op ca 30 cm. Palletje omhoog: single ca 17cm (beiden delen door 2 natuurlijk).

Dat palletje duwt de hendel in fig 5 naar binnen of naar buiten (of links en rechts zo je wil)

De twee schuine kanten in figuur 5 kun je verbuigen. Ik zou echter eerst zoeken of deze “handle” wel goed beweegt, want de positie waar de arm zakt kan niet zomaar gaan afwijken.

Leds hebben niets met dit probleem te maken, dat zou hooguit de afslag beinvloeden, de rest is mechanisch.
Commandoschijf zou kunnen, maar ik zou beginnen met controleren van de eenvoudige dingen in de mechanica.

Een beetje fout zou je moeten bijstellen volgens fig 4 met het schroefje achter aan de arm.

Naschrift: lees ook de “mechanische funktion automatischer start” in de servicemanual. Als je het liever in het Nederlands leest kun je de manual van de 22gc022 downloaden bij freeservicemanuals.info

Ik heb de service manual al eerder ingezien om Uw mogelijkheid te controleren. Ik heb de werking van de draaitafel getest door het draaiplateau ondersteboven op het binnenplateau te leggen, op het moment dat dan de arm beweegt zet ik met de hand de hendel naar binnen of naar buiten. Zodat het effect van het palletje geimiteerd wordt. Helaas, dat maakt geen enkel verschil . Het verzetten van de hendel heeft geen invloed op de plaats waar de arm daalt.

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » 13 nov 2018, 10:35

In dat geval is het een kwestie van de manual lezen en stap voor stap controleren of alle bewegingen van de palletjes overeenkomen met de beschrijving van de "Mechanische functie automatische start". Het zijn nogal wat stappen die het mechanisme uitvoert.

Aan de hand van beschrijving en tekening zou dat moeten lukken, al vind ik het ook lastig om de draad niet kwijt te raken bij het opzoeken van de genoemde onderdelen in de tekening.

autounion

Berichtdoor autounion » 13 nov 2018, 17:04

In dat geval is het een kwestie van de manual lezen en stap voor stap controleren of alle bewegingen van de palletjes overeenkomen met de beschrijving van de "Mechanische functie automatische start". Het zijn nogal wat stappen die het mechanisme uitvoert.

Aan de hand van beschrijving en tekening zou dat moeten lukken, al vind ik het ook lastig om de draad niet kwijt te raken bij het opzoeken van de genoemde onderdelen in de tekening.
Inmiddels al uren aan het puzzelen, kijken, palletjes, glijplaten, enz enz. Ik kan tot op heden niets ontdekken.
Ik wil het al bijna opgeven... maar ja op mijn leeftijd ( 73 jaar ) wil je zo'n fraaie draaitafel weer in ere herstellen. Hij ziet er voor het geheel nog prachtig uit. Het zou zonde zijn als het niet lukt : :roll: Morgen weer verder :shock:

autounion

Berichtdoor autounion » 13 nov 2018, 17:17

Kunt U mij de link sturen ? op het PDF in het Nederlands. Ik heb bij freeservicemanuals.info gekeken. maar ik zie allerlei reclame en ik kom daar niet doorheen,

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » 13 nov 2018, 20:16

Alstublieft:
http://freeservicemanuals.info/nl/servi ... 2gc022.pdf

Derde blad, rechts. Met nog een klein vervolg op het vierde blad.

Ik vind de reclame op die site heel erg meevallen.

Als u er helemaal niet uit komt kan ik wel een filmpje maken van de startcyclus. Omdat dat nogal een gedoe is om het goed te doen kan het wel even duren voordat ik het klaar heb.

autounion

Berichtdoor autounion » 13 nov 2018, 21:46

Alstublieft:
http://freeservicemanuals.info/nl/servi ... 2gc022.pdf

Derde blad, rechts. Met nog een klein vervolg op het vierde blad.

Ik vind de reclame op die site heel erg meevallen.

Als u er helemaal niet uit komt kan ik wel een filmpje maken van de startcyclus. Omdat dat nogal een gedoe is om het goed te doen kan het wel even duren voordat ik het klaar heb.
Dank voor het PDF bestand...... het is inderdaad uitgebreid leesvoer. Ik ga mij inlezen !
mvg
Dirk

autounion

Berichtdoor autounion » 15 nov 2018, 15:57

IK GEEF HET OP!

Ik weet het niet meer. alles geprobeerd. Hier een veertje strakker , daar een contactje losser enz enz.

De arm daalt ( af en toe ) op de juiste plek.

NU werkt de automatische afslag niet goed :doh:

Als ik de toets STOP bedien wordt de arm opgetild gaat naar de armrust en slaat netjes af.

Als ik de plaat draai en de arm beweegt zich RUSTIG ( 33 0f 45 toeren) naar het einde van de plaat , dan slaat hij NIET af.

Als ik een proef plaat draai ( hele gladde zonder groeven) dan kan ik de arm sneller naar het einde van de plaat bewegen

Bij deze snellere beweging slaat de plaat WEL af.

Ik heb dat talloze malen getest, het lijkt wel of als de arm op kalme snelheid naar het einde van de plaat beweegt dan slaat hij dus niet af, Bij sneller bewegen van de arm dus wel.

Ik kan niets mechanisch ontdekken..... wat geactiveerd wordt om de arm te doen afslaan.

Wel hoor ik op een bepaald punt dat er een "relais" inslaat en da gaat de afslagprocedure in beweging.

Dat "relais" inslaan/activeren gebeurd dus alleen bij snellere armbeweging.

Ik denk dat als de 222 bijvoorbeeld 78 toeren gehad zou hebben, dan zou hij wel afslaan, omdat de arm dan sneller naar het einde wordt bewogen.

Wie weet nog raad ??

Remi

Berichtdoor Remi » 15 nov 2018, 17:02

plaatje schoonmaken boven de LDR voor de afslag?
LED (of is het nog een lampje?) vervangen?, zo'n oude LED kan het nog doen maar toch te weinig licht geven.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

Terug naar “Draaitafels”