Restauratieproject 22AH967 vragen

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

carlhxe

13 okt 2018, 08:47

Dag liefhebbers, ik heb via de kringloop een leuke 967 aan de collectie toe kunnen voegen. Volgens mij uit 76.
Het apparaat is nog in opvallende nette staat en ik wil hem natuurlijk op orde hebben.

De snaren waren opgelost en via deze webshop was dat probleem ook snel opgelost.
De platenspeler werkt nu goed alleen bij het starten lijkt het alsof motor of draaischijf slippen, er komt even een kabaal naar voren wat overigens niet hoorbaar is als de schijf niet is gemonteerd. De draaischijf ligt ook niet helemaal recht.

Het lijkt erop alsof het veersysteem is ingezakt en voordat ik ga sleutelen wil ik toch even overleggen.
Het aandrijfwiel staat ook scheef. En ik vind ik de motorophanging erg wiebelig, maar ik ben bang dat ik daar niet veel aan kan of moet doen.

Kan ik wel iets met de 3 schroeven doen aan de bovenkant om het af te stellen?
Of zal ik iets moeten verbuigen aan de onderkant?
Kan ik de beter de veren omwisselen, wat is hier wijsheid?

Zie: https://imgur.com/a/iQI9LNm
https://imgur.com/a/LSqVKM6

Daarnaast kraakt het systeem over de speakers ongeacht de volumeknop op het moment dat ik de netspanning inschakel voor een seconde of 10 om daarna normaal te spelen. Wat zou dat kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door carlhxe op 16 okt 2018, 21:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Will
Contacteer:

13 okt 2018, 09:26

Leuk apparaat.

Dit moet je zeker kunnen fixen. Haal de bladveren er eens uit en als ze doorgebogen zijn monteer je ze ondersteboven terug.

Het afstellen van de bladveren, eigenlijk de ophanging, is beschreven in de servicemanual van de pickup. Je moet daarvoor op zoek naar een servicemanual die begint met GC0 of 22GC0
Ik kan niet zo goed zien welke platenspeler er in zit.

Het komt er op neer dat je een schroevendraaier of pin in een gat van de ophanging steekt en dan verbuigt totdat het klopt.
Met de schroeven kun je niets afstellen, die zijn enkel voor de bevestiging.

Zo te zien is de rechtse ophanging te veel naar onderen verbogen. En waarschijnlijk raakt het plateau (draaischijf) de opstaande rand of de kast.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
carlhxe

13 okt 2018, 09:51

Bedankt! Het gaat om een 22GC018/55. Ik zal de servicemanual even doornemen.
Will
Contacteer:

13 okt 2018, 10:13

Twee plaatjes uit een andere servicemanual. Het eerste plaatje last het principe vrij goed zien: schroevendraaier in het gat steken en dan als een hefboom bewegen totdat je de juiste hoogte hebt.
479245C6-A706-4DE1-9FF8-AA0C477A0DE4.jpeg
9C6B9314-3268-4C92-87BC-3F040B5B4CFC.jpeg
Plaatjes op een andere server kun je met de “Img” knop toevoegen:
Afbeelding
carlhxe

14 okt 2018, 18:00

Beste Wil, bedankt voor je uitgebreide informatie en tips. Het is mij hierdoor gelukt om de bladveren om te draaien en zo het plateau beter waterpas te stellen. Ik heb het nog niet kunnen testen omdat er meer moet gebeuren.
Inmiddels is de hele unit open en zie ik ook waarom ik vreemde geluiden uit de versterker kon waarnemen.
Er is helaas het e.e.a opgelost, en dat terwijl het geluid nog erg goed was!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Janjanse

14 okt 2018, 19:29

Woooh, dat ziet er niet echt prettig uit, daar heb je nog wel even een projectje aan! Sterkte gewenst, maar je krijgt het vast wel voor elkaar. :handgestures-thumbupleft:
Te veel
carlhxe

14 okt 2018, 19:59

Het lijkt erop alsof er 4 elcos zijn opgelost. De wikkels met blauwe resten op de print. Volgens mij valt het nog mee maar ik ben geen expert. Ik verbaas mij er wel over dat het apparaat zo goed heeft gespeeld.
Janjanse schreef:
14 okt 2018, 19:29
Woooh, dat ziet er niet echt prettig uit, daar heb je nog wel even een projectje aan! Sterkte gewenst, maar je krijgt het vast wel voor elkaar. :handgestures-thumbupleft:
Will
Contacteer:

14 okt 2018, 21:37

Op de foto kan ik niet zo goed zien wat er nu aan de hand is. Het is vervelend, maar ziet er NIET uit als een verloren zaak. Zeker niet omdat het apparaat nog speelde.

Van losse blauwe wikkels hoef je niet te schrikken, die laten wel vaker los van de elco's. Dan is er verder nog niets aan de hand.
Uitgelopen elco's zou kunnen, al ziet dit direct niet zo uit. Ik zie wel vier spoeltjes of weerstanden die er uit zien als veertjes. Als je dat bedoeld met opgeloste elco's, die "veertjes" zijn (waren) zeer zeker geen elco's.

Begin eens met voorzichtig schoonborstelen. Dat mag eventueel met ipa of zelfs water. En haal de print met koelplaat eens los en kijk aan de onderkant hoe het met de solderingen is.
Gekraak dat tijdelijk is kan verschillende oorzaken hebben: Rotte elco's, slechte solderingen, zwartpoot torren, weerstanden die overbelast zijn geweest...
Vaak is dergelijk gekraak dodelijk voor je tweeters. Dus eerst oplossen en dan weer verder.

Nog een puntje: volgens mij is het typenummer AH967 dus een 6 ipv een 8.
En nog wat: netjes gedaan, die PU :clap:
dries

14 okt 2018, 23:13

Een DUX apparaat zo te zien. Mogelijk komt het spul dan uit de spoeltjes tenminste dat was bij mij het geval.
Mooi apparaat, succes ermee!
carlhxe

16 okt 2018, 20:58

Nou bedankt voor de informatie, goed dat ik even een foto heb gepost dus. Ik dacht dat deze spoeltjes een restant waren maar dat is gelukkig niet het geval.

Ik zie her en der groene oxidatie op bepaalde plekken boven en onder op de print. De elco's zien en solderingen zien er goed uit. Ik zal de print schoonmaken. Ik zat stiekem nog een beetje te twijfelen of ik het versterker printje niet naar een expert moet brengen, maar ik moet niet opgeven!

Ja met de tips van Will staat het plateau staat nu nagenoeg conform specs in de servicemanual, ik ben wel benieuwd straks :)

Afbeelding
Will schreef:
14 okt 2018, 21:37
Op de foto kan ik niet zo goed zien wat er nu aan de hand is. Het is vervelend, maar ziet er NIET uit als een verloren zaak. Zeker niet omdat het apparaat nog speelde.

Van losse blauwe wikkels hoef je niet te schrikken, die laten wel vaker los van de elco's. Dan is er verder nog niets aan de hand.
Uitgelopen elco's zou kunnen, al ziet dit direct niet zo uit. Ik zie wel vier spoeltjes of weerstanden die er uit zien als veertjes. Als je dat bedoeld met opgeloste elco's, die "veertjes" zijn (waren) zeer zeker geen elco's.

Begin eens met voorzichtig schoonborstelen. Dat mag eventueel met ipa of zelfs water. En haal de print met koelplaat eens los en kijk aan de onderkant hoe het met de solderingen is.
Gekraak dat tijdelijk is kan verschillende oorzaken hebben: Rotte elco's, slechte solderingen, zwartpoot torren, weerstanden die overbelast zijn geweest...
Vaak is dergelijk gekraak dodelijk voor je tweeters. Dus eerst oplossen en dan weer verder.

Nog een puntje: volgens mij is het typenummer AH967 dus een 6 ipv een 8.
En nog wat: netjes gedaan, die PU :clap:
carlhxe

16 okt 2018, 21:11

dries schreef:
Een DUX apparaat zo te zien. Mogelijk komt het spul dan uit de spoeltjes tenminste dat was bij mij het geval.
Ik weet dat DUX een submerk was, maar wat bedoel je precies?
Bedankt, ik was al benieuwd waar het spul vandaan kwam.

Vandaag kwam ik zowaar de AH878 tegen en moest ik denken aan de kreet, de verzamelaar ziet alleen weet hij niet heeft...
mae

17 okt 2018, 00:36

carlhxe schreef:
16 okt 2018, 21:11
dries schreef:
Ik weet dat DUX een submerk was, maar wat bedoel je precies?
Bedankt, ik was al benieuwd waar het spul vandaan kwam.

Vandaag kwam ik zowaar de AH878 tegen en moest ik denken aan de kreet, de verzamelaar ziet alleen weet hij niet heeft...
Dux is hier gebruikt als metonym voor "Philips Norrköpingsindustrier A.B.", de fabriek die in 1940 door Philips is gesticht en waarin diverse Zweedse (dochter)bedrijven of de ontwikkeling en productie daarvoor naar binnen geschoven zijn zoals Stern&Stern, Dux, AGA en de Scandinavische tak van Radiola). Het apparaat zelf heeft dus niets met Dux te maken (behalve dat een variant misschien onder het merk Dux is uitgebracht geweest, hoewel dat vaak een strakker design had, en dat het gefabriceerd is in een fabriek waar ook producten met een Dux-merkspijker zijn geproduceerd). Je kunt aan de letters NF die voor het serienummer staan, zien dat het apparaat uit Nörrkoping komt.

Als ik zo een snelle blik werp, dan vermoed ik dat de draadspiraaltjes de emitterweerstanden zijn, of misschien spoeltjes. Mogelijk heeft daar schuimplastic ingezeten dat verkruimeld is en corrosiesporen op de omgeving heeft achtergelaten.
Will
Contacteer:

17 okt 2018, 15:29

De spiraaltjes zijn inderdaad de emitterweerstanden, kijk maar in de servicemanual. Op de nieuwe foto lijkt er niets mis te zijn.
Dat de oxidatie komt van schuimplastik of iets wat in of om deze draadweerstanden gezeten heeft kan heel goed kloppen, mae. Daar was ik zelf niet op gekomen. In radio's zie je inderdaad wel vaker dat er een stukje schuim in de spoeltjes steekt.
Als schuimrubber vergaat ontstaan er inderdaad zure restproducten en dat kan, samen met de koperdraadjes, die groene aanslag geven. Het is een gok, maar ik kan niet zo snel een andere reden bedenken.

Ik zou wel de instelpotmetertjes goed controleren voordat je de versterker weer aan zet. Als die slecht contact maken kan dat je eindtorren kosten. En eerlijk gezegd zou ik er liever nieuwe in zetten, just in case...
carlhxe

04 nov 2018, 21:14

De 22AH967 is inmiddels bijna klaar. Snaren vervangen en de pickup loopt goed :)
De print van de versterker schoongemaakt en doorgesoldeerd, kraakvrij!

Maar het cassettedeck wil werken ondanks de nieuwe snaren. De motor loopt niet.
Ik zit in het verkeerde topic, maar goed dit cassettedeck zit in mijn draaitafel..

Overigens heb ik om het kabaal op te lossen wat hoorbaar was bij bij het starten van de draaitafel opgelost door een klein stukje vilt bij de motorophanging te plaatsen. Het ging mij gewoon te ver om die veren te vervangen en ik kon er niet veel mee, de motor hangt gewoon wat slap, dat viltje lost het rotgeluid op. Soms heb ik het idee dat je de brom van de motor heel lichtjes hoort op hoog volume maar daar kan ik mee leven.
Laatst gewijzigd door carlhxe op 19 dec 2018, 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Will
Contacteer:

04 nov 2018, 22:42

Krijgt het motortje wel spanning?

Een van de condensatortjes van de regeling zal wel op zijn. Ik gok op C2710. Elco van 4,7u.

Tja, er is een topic voor combinaties. Je kan Remi vragen om het hele topic te verplaatsen als het je stoort dat het hier staat.
Plaats reactie