De Beste Bron

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

SoundFreak

23 jan 2018, 13:29

Beste,
ik vroeg me af wat nou eigenlijk de beste bron is vandaag de dag. ik was laatst aan het luisteren naar het verschil tussen een CD en een MP3 bestand en dit verschilt erg veel in kwaliteit.
Nu is mijn vraag: wat is de beste bron voor geluid? Een CD, Platenspeler of bijvoorbeeld Spotify premium (deze schijnt ook hogere kwaliteit te hebben)
Ben benieuwd naar jullie mening
Rob

23 jan 2018, 13:36

Waar je het te luisteren nummer in de beste mastering kan krijgen.
rob040

23 jan 2018, 14:32

Voor mij is dat SACD. Maar blijft natuurlijk een feit dat als het slecht op de plaat staat een SACD speler er ook niks meer van kan maken.
movieman

23 jan 2018, 15:02

Een goede bron vinden is vandaag de dag nogal een probleem omdat de muziekindustrie alles vern**kt met dynamische compressie, watermarking, beveiligingen, enz...

Je moet originele LP's of CD's van voor 2000 zien te bemachtigen dus geen geremasterde zooi.
Yde

23 jan 2018, 15:20

Begin deze maand heb ik een CD box aangeschaft van Normaal met al hun oude werk van 1974 tot 1984.
De originele studiobanden zijn door Bennie Jolink persoonlijk aangeleverd en deze banden zijn 24 Bit gemasterd.
Zonder enige tussenkomst van welke soort compressie, watermarking of wat dan ook is het op CD gezet.

Het klinkt dan ook precies zoals het originele vinyl wat ik bezit maar dan zonder de spetters en kraakgeluiden.
Ook de uitsturing is praktisch gelijk aan elkaar dus niet opgekrikt naar de 0db.
Ik heb de CD speler digitaal gekoppeld aan een DCC recorder en deze komt niet verder dan -4db!
Het kan dus wel in deze tijd om oud materiaal uit te brengen zonder het te vern**ken :wink:

Maar ja, niet iedereen is liefhebber van Normaal :)
David
Contacteer:

23 jan 2018, 15:28

Ik heb de CD speler digitaal gekoppeld aan een DCC recorder en deze komt niet verder dan -4db!
Het kan dus wel in deze tijd om oud materiaal uit te brengen zonder het te vern**ken :wink:
Evengoed is dat al oerend hard!
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
esgigt

23 jan 2018, 15:30

Een goede bron vinden is vandaag de dag nogal een probleem omdat de muziekindustrie alles vern**kt met dynamische compressie, watermarking, beveiligingen, enz...
Mee eens...

Producties van kleine studio's hebben dat doorgaans in mindere mate.

Maar waar praten we hier precies over, over zuivere kwaliteit of over de muziekbeleving? Die laatste hangt volledig af van de kwaliteit van de mastering en de manier waarop de mix benaderd is.

Maar een definitieve keuze vinyl of digitaal zou ik daarin niet kunnen maken, hoewel digitale clipping dodelijk is voor de geluidskwaliteit. Vinyl heeft weer andere problemen.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
fastfolkert

23 jan 2018, 17:17

De beste bron is mijn eigen 50s-60s rock 'n roll bandje: de dynamiek van een klap op een goed afgestelde snaredrum of mijn Gibson ES335 over een Marshall buizenbak is niet eenvoudig door een muziekdrager te evenaren :whistle:
En nee, ik zeg niets over de muzikale kwaliteit :naughty:

Zonder gekheid: live muziek (wat voor soort ook) is mijn referentie; al het andere is daar van afgeleid.
Woonkamer met min of meer actuele hifi; mancave met ouwe, maar werkende spullen uit de 70's-80's waaronder Quad, NAD, ARCAM en Philips natuurlijk!
David
Contacteer:

23 jan 2018, 17:30

Bij 'Beste Bron' moet je denk ik een onderscheid maken tussen:

1 - De muziekdrager
2 - De registratie van de muziek

Als je kijkt naar muziekdrager, dan is wat mij betreft van slecht naar goed:

compact cassette & oer mp3 (omdat de encoders toen niet zo goed waren)
DAB & Radio & miniDisc & low bitrate mp3
LP
DAB+ (mpeg4 heAAC) & DCC (DCC blijft Mpeg1 audio met slimme sub band encoding maar wel hoge bitrate)
DAT & CD & DVD & hoge bitrate mp3/FLAC etc - SACD

Spoelenrecorder heb ik er niet in gezet, is dat uberhaupt voorbespeeld beschikbaar (geweest)? De volgorde van een paar dingen kan natuurlijk een beetje verschillen, afhankelijk van 't type, de afspeelapparatuur, de bitrate etc. Voor diegenen die het niet eens zijn met mp3 hoge bitrate: doe eens een test met blinddoek; wedden dat je t verschil niet weet te benoemen?!

Dan qua registratie; tegenwoordig lijkt het wel of er geen vakmensen meer zijn. Wat ze in de jaren 80 met de eerste digitale systemen wisten te maken was zo onwijs knap. Tegenwoordig doet ieder USB audio trommeltje het beter, maar er zijn geen vakmensen meer die het bedienen. Het moet alsmaar harder, en zonder kennis van zaken wordt alles de limiter in gedraaid. Die is daar toch voor? Dynamiek? Onwenselijk op oortjes, je TV en tablet. Jaja zo wordt er naar gekeken.

Gelukkig is er een tegenbeweging; er zijn zeker mensen (artiesten en techneuten) die het WEL kunnen en die zich sterk maken tegen de loudness war. En als je zoekt kun je ook vinden dat er richtlijnen aan het komen zijn / al zijn, over hoe je wel om moet gaan met loudness, dynamiek etc.

Goed zoeken naar de goeie opnames dus. Ik hoor liever een goed opgenomen stuk vanaf een ruisend bandje of krakend plaatje dan een suf gecompresst dynamiekloos stuk dat (hoe het nog kan) clipt, vanaf SACD.

Dit is altijd een goeie om te raadplegen: http://dr.loudness-war.info/

Op youtube is de meeste muziek vuilnis qua compressie of bitrate, en die pareltjes die er wel op staan worden vaak snel verwijderd vanwege klachten van de uitgever/eigenaar.

Veel sites die mp3's (ook hoge bitrate) kunnen maken van youtube, maken mp3's die bij 16kHz ophouden. Vubey.yt is een van de weinige die ik ken die het wel goed over zet. Voor zo lang het duurt.....

Vaak als ik iets hoor op youtube dat ik in hoge kwaliteit wil hebben, is het album nergens te koop. Ik wil dan wel, maar......

Kortom, de vraag wat is de Beste Bron, is een goeie vraag. Helaas is er niet een eenduidig antwoord.

Natuurlijk ventileer ik hier een mening, schiet maar!
ChromeMaximaII

23 jan 2018, 18:00

Spoelenrecorder heb ik er niet in gezet, is dat uberhaupt voorbespeeld beschikbaar (geweest)?
Die zijn er wel geweest en sterker nog, ook nog steeds te koop. De prijzen liegen er niet om:
https://www.horchhouse.com/home-1-1-2-1-1-1-1-1-2-1
http://www.analogicmc.com/categories/vi ... tapes.html
http://www.unitedhomeproducts.com/maste ... to_ree.htm
David
Contacteer:

23 jan 2018, 18:22

Ok, dan mag die van mij bij LP worden gezet :)
movieman

23 jan 2018, 18:45

Op onze leeftijd zullen we het verschil tussen MP3 met hoge/variabele bitrates en originele digitale bron inderdaad nog maar moeilijk kunnen horen maar ik denk dat iemand van tussen de 20 en 40, mits niet discodoof, het wel nog kan. DCC codeert slim, zoals je al zei, iemand met een gemiddeld gehoor zal moeite hebben om aan te geven wat nu beter klinkt...

De Compact Cassette mag je wat mij betreft meteen onder de CD zetten of in ieder geval samen met de LP, die top-Jappendecks van eind jaren '90 waren kunstwerkjes hoor! Over goede registratie gesproken...
David
Contacteer:

23 jan 2018, 19:04

Ook jong volk hoort het verschil tussen een CD en een hoge bitrate mp3 volgens moderne standaarden niet.

Is uitvoerig getest (blind) en de uitkomsten waren duidelijk te willekeurig om te zeggen dat ook maar iemand het kon horen.

Dat mp3 niet goed zou zijn, is echt iets van vroeger. Modernere incarnaties van 'lossy sub-band' encoding binnen mp3 zijn echt goed, en de problemen die encoders vroeger hadden (snel willen encoderen op oude hardware) en ook niet snappen dat -3dB al te hard is en encoding problemen oplevert, zijn tegenwoordig allemaal wel onder controle.

Wel een leuke om eens op te zetten bij een meeting, een luistertest met verschillende soorten bron (tape, radio, cd, mp3, dcc, dat etc)
movieman

23 jan 2018, 19:07

Heb jij zo'n niveauregelaar? Moeten we zeker een keer doen, is iets aparts en nieuws voor een volgende meeting... DAT en CD is volgens mij één-op-één als je daar verschil tussen hoort dan heb je volgens mij een hoger IQ dan Walter O'Brien. :lol:
Mikkieteddie

23 jan 2018, 19:36

Ben jij er dan ook ? :lol: :lol: :lol:
Een boel Philips spul en Technics.
Het komt mijn neus en oren uit. :lol: :lol:
Dan kan het er ook door naar binnen :liar: :liar:
Plaats reactie