Woei! Weer een 209s!

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
M. Miller
Contacteer:

03 sep 2005, 22:45

Afbeelding
Hehe, ik heb weer een werkende. Opgehaald met het OV in Hoorn, Noord Holland. In totaal dikke 7 uur ervoor in de trein gezeten. Thuisgekomen het apparaat ingestoken... en SHIT.. hij werkt niet. Palletje voor de automaatstart hing compleet uit de scharnier, er zaten nog maar twee werkende lampjes in (en er zitten echt een HOOP lampjes in zon apparaat) en de DIN stekker was erafgeknipt.

En dan ben je dus blij dat je nog een hebt staan voor onderdelen.. 2 uur later stond ie dus alsnog te draaien.

Nu heb ik dus twee verschillende revisies. een /05 (met rookglazen stofkap) en een /85 (met transparante stofkap). De transparante stofkap heb ik overgezet op de /05 omdat ik die mooier vind. Maar er zijn nog veel meer verschillen tussen die twee. Even een kort lijstje waar ik nu op kan komen:

-Aluminium zijkantjes zijn niet uitwisselbaar (van de /85 zit het eerste gaatje 1.5 mm naar achteren
-uitgangsprint is bij de /85 2x zo groot
-/85 heeft een aansluitkabel met kleine stekkertjes (/05 is gesoldeerd)
-/85 powerschakelaar heeft een duidelijkere *klik*
-klepje van de /85 schakelt hoorbaar tussen manual en auto (kan ook slijtage zijn)
-onderkant van de /05 word met schroeven direct aan het bovendeck vastgemaakt, /85 werkt met aluminium afstandsbussen)
-op de /05 stroboscoop schijf staat "50" ergens tussen de blokjes

Weet iemand nog meer?
belg

05 mei 2006, 16:07

Leuk al die info over de verschillen.
Ik heb er pas ook één gescoord! :D Ik heb de /85 versie...
Helaas is de naald helemaal naar de... :twisted:
Maar ja, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken...
Afbeelding
Motoren draaien, lampjes werken.
Maar de snaar is weer helemaal gesmolten, en er helemaal ingevallen vrees ik. Heb je tips waar ik op moet letten bij de demontage? Of gewoon de onderste 4 schroeven los en opheffen?

kHeb op het net ook al gezocht naar een nieuwe naald maar de prijzen vallen nogal tegen. :( En ik vraag me ook af in hoeverre die imitatie vervangnaalden overeenkomen met de originele? Of het is zoals met de erwtjes en is een namaak GP412 gewoon dezelfde naald is als een 400 maar in een ander jasje?
Idem voor de vervang aandrijfriemen. Zit er veel verschil tussen al die vervangriemen? Je vindt ze aan 6 euro per stuk maar ook aan 19 of 30 euro voor dezelfde aandrijfriem. :?: :?
Laatst gewijzigd door belg op 09 jul 2006, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
belg

09 mei 2006, 02:02

In tegenstelling tot vorig bericht blijk ik toch de 05 versie te hebben. :? :lol:
De kap zag er veel lichter uit dan die van mijn 212 en dus dacht ik een transparante kap te hebben. Na een experimentje met Simoniz autowax, hetgeen veel meer effect gaf dan verwacht :shock: , blijkt dat het wel duidelijk een rookglazen kap is.
Half gedaan met simoniz autowax: (voor en na)
Afbeelding

Volledig gewaxt: 8) 8)
Afbeelding

Ook de overige eigenschappen kloppen behalve dat van de aluminium zijkanten. Die van mij kunnen der ook maar op 1 manier op.
En als ik dan de service manual vergelijk met een onderdeel van de mijne dan heb ik de "new version" 8) :? :

Verder heb ik 209 eens aan de binnenkant bekeken en tot de vaststelling gekomen dat mijn bestellijstje aan rubbers weer wat langer is: drab rond de twee zwarte wielen waarrond dus rubbers horen te zitten:
Afbeelding

Veel van de drab van de aandrijfsriem lag gelukkig onder het wiel maar bij nadere inspectie zie ik ook vloeibaar troep rond de centrale as, maar je kan der moeilijk bij. De contactbanen zijn zuiver dus ik vraag me af vanwaar dit rubber kan gekomen zijn. Dit wiel voor het draaiplateau moet, bij afwezigheid van een aandrijfriem toch zonder veel weerstand kunnen draaien, niet? Of der zit een andere weerstand bij de 209(binnenin) of der zit drab rond de as :evil: :?:
En dat grijze breukvlakje? Heeft daar ooit iets gehangen? :(
Afbeelding
Laatst gewijzigd door belg op 05 jun 2007, 14:31, 3 keer totaal gewijzigd.
belg

06 jul 2006, 18:53

belg schreef: Heb je tips waar ik op moet letten bij de demontage? Of gewoon de onderste 4 schroeven los en opheffen?
Plateau eraf, arm locken, toestel ondersteboven leggen (op de plexiglazen kap dus) op een niet krassende ondergrond, 4 schroeven onderaan losdraaien en onderkant voorzichtig opheffen want die is met zwart kabeltje verbonden met de massa (Is dit de massa?).
Montage :terug de onderkant erop en met de vier schroeven vastdraaien en vooral opletten dat er geen kabeltjes net onder de schroefjes zitten want dan schroef je er doorheen.

Idem voor de vervang aandrijfriemen. Zit er veel verschil tussen al die vervangriemen? Je vindt ze aan 6 euro per stuk maar ook aan 19 of 30 euro voor dezelfde aandrijfriem. :?: :?
Nee, buiten de prijs geen verschil.

Veel van de drab lag gelukkig onder het wiel maar bij nadere inspectie zie ik ook vloeibaar troep rond de centrale as, maar je kan der moeilijk bij. Dit wiel voor het draaiplateau moet, bij afwezigheid van een aandrijfriem toch zonder veel weerstand kunnen draaien, niet?
Of der zit een andere weerstand bij de 209(binnenin) of der zit drab rond de as :evil: :?:
Moet zonder weerstand kunnen draaien, dus drab rond de centrale as.

En dat grijze breukvlakje? Heeft daar ooit iets gehangen? :(
Nee, aan dat breukvlakje hoort niks te hangen...

Ondertussen heb ik de rubbers rond de tussenloopwielen erin gelijmd, een nieuwe naald gestoken en een nieuwe aandrijfriem geplaatst. Alles draait en de automatische functies lijken te werken maar er komt geen geluid uit. Bij aansluiting op de 720 protesteerden mijn luidsprekers hevig. Volgens mij zit er ergens een kortsluiting, slechte massa, of iets inverband met het mutecircuit. Ik hoor zelfs luid gebrom als ik de platenspeler nog maar van de buitenkant aanraak. :(

En de topic titel kan sinds deze namiddag niet harder van toepassing zijn:
Woei! Weer een 209s!
Want vandaag heb ik er weer eentje gescoord! En deze keer een WERKENDE 209s! Welliswaar met een 400 naald maar hij doet het!
Zet ik hem langs mijn andere 209s, merk ik op dat de nieuwe niet zilver/alu kleurig is maar champagne! :lol: Dat wordt weer leuk poetsen. :lol: Verder wel zonder krassen en met nieuwe aandrijfsnaar EN de originele handleiding!

Groeten,

Happy Belg
:lol:
Laatst gewijzigd door belg op 05 jun 2007, 14:26, 4 keer totaal gewijzigd.
M. Miller
Contacteer:

07 jul 2006, 10:15

Da's leuk! Zo zie je ze nooit, en zo heb je dr twee :D

Mijn 209S ga ik denk ik verkopen.. Ik heb er geen plaats voor, en er staat hier al een hele stapel spelers. Bovendien klinkt de Dual 505-4 stukken beter...
belg

07 jul 2006, 14:36

M. Miller schreef:Da's leuk! Zo zie je ze nooit,
Nee, krasvrij en met nieuwe snaren niet nee, in champagne kleur helaas al te dikwijls. Al vind ik dat nicotine er vlot afgaat zolang het maar niet op (in!) zacht plastiek (zoals netsnoeren) zit.

en zo heb je dr twee :D
Ja, dat omt goed uit want op 't toilet had ik nog niks staan. :lol:

Mijn 209S ga ik denk ik verkopen.. Ik heb er geen plaats voor, en er staat hier al een hele stapel spelers. Bovendien klinkt de Dual 505-4 stukken beter...
Ben eens benieuwd wat ie gaat opbrengen. :wink:
belg

15 okt 2006, 00:21

Eergisterennacht nog voor de zoveelste keer nog maar eens opengeschroefd en alle processen nog eens geduldig gevolg en de boosdoener(s) gevonden. En nu loopt de 209s loopt eindelijk als een trein! Oef...
Heb nog tot in de zeer vroege uurtjes zitten nagenieten. :lol:
Twee werkende 209's dus. :shock:
Toch blijf ik me afvragen hoe jullie dat doen: kijken waar het fout loopt in het mechanisme terwijl de pickup draait. Want dat is soms alleen langs onder te zien. En je kan hem niet op z'n kop leggen want dan dondert het plateau er zo vanaf.
Nou ja eind goed al goed. Daarmee is mijn slaapkamer set compleet. :wink:

Groeten,
Jan
M. Miller
Contacteer:

15 okt 2006, 09:08

belg schreef:Eergisterennacht nog voor de zoveelste keer nog maar eens opengeschroefd en alle processen nog eens geduldig gevolg en de boosdoener(s) gevonden. En nu loopt de 209s loopt eindelijk als een trein! Oef...
Heb nog tot in de zeer vroege uurtjes zitten nagenieten. :lol:
Twee werkende 209's dus. :shock:
Toch blijf ik me afvragen hoe jullie dat doen: kijken waar het fout loopt in het mechanisme terwijl de pickup draait. Want dat is soms alleen langs onder te zien. En je kan hem niet op z'n kop leggen want dan dondert het plateau er zo vanaf.
Nou ja eind goed al goed. Daarmee is mijn slaapkamer set compleet. :wink:

Groeten,
Jan

Plateau eraf, onderkant losschroeven en de speler in de kap laten steunen, of ergens anders opleggen.
belg

15 okt 2006, 14:00

M. Miller schreef:Plateau eraf, onderkant losschroeven en de speler in de kap laten steunen, of ergens anders opleggen.
Ja zo doe ik het normaal gezien ook...
Maar bij de 209s moet er nu net een plateau (en LP) op liggen om de automatische functies te kunnen testen en zien wat ie aan de binnenkant (fout) doet.
Manueel had ik hem al aan de praat gekregen maar in "automatic" draaide ie door. Figuurlijk dan...

Groeten,

Jan

PS: Een tafel met een gat erin dat net iets kleiner is dan de oppervlakte van de onderkant van de pickup zou ideaal zijn...
Laurens

15 okt 2006, 14:47

ik zag op het radioforum nog wel wat grappigs, een zelfgemaakt werkbankje.
een vrij ingewikkeld ding waarvoor je wel wat kennis van metaalbewerking mag hebben, en wrs. niet echt geschikt voor platenspelers.
ook zag ik nog een simpel ding, gemaakt van hoekijzers om planken op de muur te schroeven.
hieraan zat ik dus ook te denken. als je nou 2 van die hoekijzers neemt, die je aanelkaar zet, dan kan je daar je speler op monteren, en dan bedoel ik dus zo:

Code: Selecteer alles

[platenspeler]
            -=======-----  
           |  /
           |/
           |\
           |_\__________
lekker duidelijk...
onder de platenspeler kan je dan een spiegel neerleggen, zodat je alles goed kan volgen.
belg

15 okt 2006, 15:02

Is een super idee! 8) En vooral die spiegel doet het em! Niet dat ik in spiegelbeeld kan werken (da's iets voor tandartsen :lol: ) maar om te volgen is het ideaal. :D

Jan
Laurens

15 okt 2006, 22:04

je kan hem uiteraard ook zo groot maken dat je eronder kan liggen, alsof je onder een auto ligt met een skateboard... :lol:
dan kan je er wel mee werken.
voor radiochassis is het prima om te doen, omdat je die ongestraft op de kop of zijkant kan hangen.
M. Miller
Contacteer:

15 okt 2006, 22:54

Dat zilveren palletje het dichtst bij het midden start de automaat, die andere zwarte plastieken selecteren de plaatdiameter.
Plaats reactie