209S? Doen of niet?

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
munkie

04 jun 2008, 08:51

Hallo MFB forummers, ik ben Freek en nieuw hier. Ik ben zo iemand die alle rommelmarkten en kringloopwinkels afloopt op zoek naar platen en oude hifi. Ik heb een website, als je je verveelt: http://members.home.nl/fmunniksma/" target="_blank" target="_blank
Ik heb dus wel wat ervaring in het prutsen aan draaitafeltjes. Maar als ik hier lees wat er bij komt kijken om een 209 op te knappen...
-zijn er nog onderdelen te krijgen, snaren, lampjes, wat kost dat.
-is het te doen voor een eenvoudige amateur
-is het qua geluidskwaliteit de moeite waard, ik heb al een 312, 777,867 enz.

Tot slot een plaatje van een 209 demo plaat van Philips uit de 70s, net gescoord op de rommelmarkt.

Afbeelding
Remco

04 jun 2008, 09:31

Hallo Freek,

De 209s is een prachtige platenspeler. De vraag of je lampjes, snaren etc. aan kan komen: Ja zeker. Lampjes kun je bestellen op internet. Snaren heb ik geen idee van, want hier bij coditronix verkopen ze die niet meer.... Zelf heb ik hem in een vrijwel 90% goede staat gekocht. Hij begon veels te laat ergens op de plaat en sloeg niet af. Daar moest een nieuw lampje in en alles even afstellen. Die rubbers van de tussenwielen enzo daar heb ik geen last van gehad. Maar wel een aantal mfbfreaks. Verder was mijn net schakelaar kapot toen ik thuis kwam en hem wilde testen. Ook die heb ik kunnen vervangen door een originele voor €5. De kwaliteit is beter als een 312. Vandaar dat ik deze ook van de hand heb gedaan. De 209s klinkt redelijk tot goed. Het was de topper van de jaren 70 van Philips. Ga je naar dual kijken, zet hem er langs en de 209s wordt van de baan gespeeld. Het is hard, maar je hebt wel een goed vergelijk. Belangrijk is ook wat voor een element er onder hangt. Inmiddels ligt er bij mij een 412 onder en dat klinkt net ietjes beter als een standaard gp 400/401. Al met al een prachtige platenspeler voor niet al te veel geld en klinken doet hij ook wel! Als ik je lijstje van platenspelers zie mag een 209s zeker niet ontbreken. Succes!

Groetjes,

Remco
Philips jaren 70&80 is klasse spul!
Raicho
Contacteer:

04 jun 2008, 19:48

Freek,

De 209s is een pracht platenspeler, hij zit vol met electromechanica en hij heeft binnenin wel iets weg van een bandrecorder. Zelf ben ik in het bezit van 3 spelers, waarvan zeker 1 als onderdelendonor. Zoals je op MFBFreaks kunt lezen onder het kopje 'reparatie' is het grootste probleem bij de 209s de rubberwaar. Een nieuwe aandrijfsnaar (riem) kun je, net als de lampjes, bestellen bij Thomas. Lastiger wordt het met het rubber op de tussenwieltjes. Dat is vaak vergaan tot een soort stroperige drop en dat moet dan vervangen worden. Ik ben nog op zoek naar passend rubber en ik wil het met O-ringen proberen. De maat die je hebben moet is 40 of 41 mm doorsnede (diameter) en 3 of 3,5 mm dik. Omdat ik de O-ringen nog niet in huis heb, kan ik je helaas niet zeggen of het werkt. Ik zou die 209s zeker aanschaffen, tenzij het een zwaar beschadigde speler is.

Succes!

Mark V.
mcTommi
Contacteer:

05 jun 2008, 12:41

Freek,

Zo rampzalig is de 209s -op leeftijd- nou ook weer niet. Ik heb er 3 gehad en die deden het gewoon allemaal. Ik heb er nog nooit eentje open hoeven maken, wel snaar vervangen, maar dat is 2 minuten werk. TENZIJ de originele snaar drab geworden is :-( Maar dat heb ik zelf bij dit type snaar nog nooit meegemaakt, alleen superslap uitgelubberd.

Voor de kwaliteit hoef je het niet te doen als je al een 867 hebt, maar het is een vreselijk leuk ding om mee te spelen. Klepje open, handbediening, klepje dicht; automatisch..... Uiteraard niet meer voor betalen dan 10-15 euro voor een opknappertje...
En als iemand begint met je te vertellen wat het ding destijds nieuw heeft gekost; heeeeeel hard wegrennen ;-)

Tom.
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
Raicho
Contacteer:

05 jun 2008, 17:03

Tom,

Ik kwam pas achter de nieuwprijs toen ik mijn eerste al in huis had, en daar had ik niets voor betaald. Die eerste speler heb ik gekregen van een collega, waar hij misschien wel 20 jaar op de kast had gestaan. Alles onder de nicotine, maar Dasty deed wonderen :D

Grtz,

Mark V.
tismarnix

05 jun 2008, 20:23

Tom,

Ik heb nu een Aristona versie van de 209S mét een drab-snaar om de plateau-as.
Denk erover om het gehele plateau gedeelte te vervangen door ander van een sloop-chassis.
Heeft iemand dat reeds ooit gedaan en hoe'n klus was dat?

Marnix
Grote MFB's zijn goed, maar GROOT (half-) passief doet er niets voor onder (op de kastgrootte na :wink: )
Thomas
Site Admin
Contacteer:

05 jun 2008, 20:52

Hallo Freek,

Allereerst: welkom hier op het forum! De 209s is een schitterende speler en ik kan niet één argument bedenken om hem NIET in huis te willen hebben. Vooral wanneer je de bijbehorende (voor)versterker, tuner en cassettedeck hebt, is dit voor het oog een schitterende combinatie. De 209s is beslist niet zomaar een speler, het is een dik ding! Zoals McTommi al zegt, beschikt het toestel over een enorme hoeveelheid leuke snuisterijen waaronder automatische plaatdetectie, automatische armlift, start/stop en zelfs automatische snelheidskeuze. Aan de andere kant kan het apparaat ook heel eenvoudig als handbediend toestel worden gebruikt. Verder is het natuurlijk uiterlijk een enorm mooi apparaat met zijn mooie zwart-zilveren behuizing.
Wanneer je hem gaat vergelijken met de nieuwere modellen zoals de 777, 877 en consorten, denk ik niet dat je veel verschil zult merken. Hoogstens de arm is van de latere modellen wat lichter en preciezer ontworpen, die van de 209 doet wat lomp aan met z'n vierkante vormen. Tegenvallen kan deze speler in elk geval beslist niet en voor onderdelen hoef je ook niet bang te zijn. Er gaat haast niks stuk! En snaren zijn eenvoudig te verkrijgen.

Mark,

Ik ga binnenkort écht voor die O-ringen kijken zodat ook jij je exemplaar helemaal kunt afmaken.

Marnix,

Gaaf! Ik wist niet eens dat er een Aristona versie van deze speler bestond! Ziet hij er hetzelfde uit of is hij verlelijkt? Zo ja, foto! Wat is het Aristona typenummer? Wat betreft je chassis raad ik je aan om alle onderdelen eens te demonteren en het flink met Dasty te behandelen. Zo heb ik er ook ooit één goed gekregen. Mocht je nog een sloper zoeken voor het chassis, dan heb ik er hier gratis één beschikbaar voor je.

Gegroet, allen!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Raicho
Contacteer:

05 jun 2008, 21:18

@ Thomas,

Alvast bedankt! Graag een paar setjes O-ringen zodat ik speler #2 (met de transparante stofkap) ook wwer gangbaar kan maken. Enig idee of ik nog aan een element met naald voor zo'n speler kan komen? Mijn donoren kwamen zonder element, vandaar.

Grtz,

Mark V.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

05 jun 2008, 21:29

Oh! elementen en schuivertjes heb ik in overvloed liggen. Voldoet een "gewone" GP400 of 401 voor je? Dan pm me je adres, stuur ik er enkele mee met de o-ringen.
Thomas Baur
Raicho
Contacteer:

07 jun 2008, 12:25

Thomas schreef:Oh! elementen en schuivertjes heb ik in overvloed liggen. Voldoet een "gewone" GP400 of 401 voor je? Dan pm me je adres, stuur ik er enkele mee met de o-ringen.
Thomas,

Je hebt een PM in je e-mail.

Grtz,

Mark V
Thomas
Site Admin
Contacteer:

07 jun 2008, 16:10

Gevonden :) Antwoord volgt snel.
Thomas Baur
Raicho
Contacteer:

07 jun 2008, 20:00

Thomas schreef:Gevonden :) Antwoord volgt snel.
Alvast bedankt.

Grtz,

Mark V.
Plaats reactie