N2511 en N2536

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Cassettebandje
Locatie: Ergens in de buurt van Rotterdam (Krimpen aan de Lek)
Contacteer:

15 aug 2016, 17:36

De laatste twee weken heb ik drie deckjes onder handen genomen, twee stuks n2511 en één n2536.
Deze deckjes zijn via het opruimtopic hier beland en zoals vermeld hadden ze alle drie wel wat werk.

N2511 no1

voor:
Afbeelding
(knopjes zijn wel aanwezig)

Problemen:
-Drek
-Bodemplaat gescheurd.
-plakkende wiskop

Voordat ik kon testen of dit apparaat het doet moest er wel drek worden geschept, zo gezegd zo gedaan, gelukkig was de snaar grotendeels op de bodemplaat gevallen en daar vergaan, zo zat er redelijk weinig snot aan de wieltjes. Gelukkig had ik nog een passende snaar liggen, deze heb ik gemonteerd en daarmee werd duidelijk dat het loopwerkje prima functioneerde. Nog voordat ik er een bandje in stopte heb ik de wiskop verwijderd wegens plaktroep.

Na alle problemen zo goed mogelijk te hebben verholpen is ook de bodemplaat vervangen door een heel exemplaar van de donor n2511.

Dit toestel is weer geschikt voor afspelen, opnemen kom ik later op terug.

na:

Afbeelding

N2511 no2

voor:
Afbeelding

Problemen:
-Cassetteklep mist
-Autostop werkt niet
-Eject mechaniek defect
-Plakkende wiskop
-Bovenkant is beschadigd.
-Constante harde brom in het rechter kanaal
-Brokkelige weergave via DIN
-Lamme schakelaars
-Smerige drukrol

Een hele lijst met kwaaltjes die in principe niet onoverkomelijk zijn, maar toch de nodige aandacht behoeven. Allereerst heb ik het loopwerk uit het toestel gehaald om de wiskop eruit te halen, het leek er erg op dat er toch een tape is afgespeeld langs de plakkende wiskop, alle smurrie zat ook op de weergave kop die nu dus ook een flinke schrobbeurt heeft gekregen, die troep liet niet makkelijk los, maar met 96% alcohol heb ik het kopje toch weer helemaal schoon gekregen. De drukrol durfde ik niet te doen met alcohol, met wasbenzine heb ik de drukrol mooi schoon gekregen, in de meeste gevallen wordt het rubber daar weer lekker stroef van. Voordat het loopwerk weer terug in het toestel ging, heb ik eerst de cassetteklep overgezet uit de donor en het eject mechaniek, wat wel compleet was, weer gangbaar gemaakt.

De tuimelschakelaars zitten met koperen plaatjes in de print vast, door de spanning schieten die nog wel eens uit de print, zo ook in dit toestel, dus in de print duwen en vast solderen loste dit probleem weer op. Die harde brom wat te verhelpen met tikken op de print. 1 transistor zat met 2 pootjes los in de print, opnieuw solderen was ook hier voldoende. Dit gold ook voor de dinbus op de hoofdprint. Verder heb ik nog wat slechte solderingen aangestipt, zelfs 1 zekeringhouder maakte bijna geen contact meer met het soldeereiland.

De autostop werkte niet, de elko in de voeding van de spoel heb ik uit circuit getest daar werd de storing duidelijk. Bij het testen kreeg ik waardes van 1800uf tot 2400uf, terwijl hij 1000uf moet zijn. Een beetje reserve is natuurlijk niet zo erg, maar bijna twee keer zo veel en bij elke test een andere waarde, maakt deze elko wel erg verdacht. Na vervanging werkt de autostop weer.

Om het af te maken heb ik hem voorzien van een nette bovenkant, nieuwstaat is het niet maar de algehele staat van dit toestel is meer dan redelijk te noemen.

na:
Afbeelding

N2536

voor:
Afbeelding

Problemen:
-Geen geluid
-Belabberde weergave
-Plakkende wiskop
-Instabiele snelheid

Als derde in rij kwam de n2536 aan de beurt. Het wiskop verhaal sla ik even over.
Bij het afspelen van een tape kwam er geen geluid uit, niet via de koptelefoon en niet via de dinbus aan de achterzijde. Ook bij het inschakelen had ik al opgemerkt dat de vu meters niet uitslaan.
Na wat speuren naar de kwaal bleek er totaal geen spanning te staan op de hoofdprint. De oorzaak was een groene BD136 in de voeding die defect was. Na vervanging van deze transistor, was er weer geluid.
Maar het geluid klonk niet al te geweldig, ook bij dit toestel heb ik de weergave kop heel grondig moeten reinigen wegens wiskopsnot waarmee hij besmeurd was. Na het zo goed mogelijk afstellen van de kop was het geluid op links redelijk, maar rechts heel dof en niet om aan te horen.
Aangezien het toestel toch al helemaal open lag, heb ik de weergave kop vervangen door een kop uit de donor n2511, na afstellen was het geluid erg goed.

Na testen bleek de n2536 niet altijd dezelfde snelheid te draaien, soms goed, soms te langzaam of een combinatie hiervan. De spanning op de motor was gemiddeld 11,5 volt, maar zakte soms in naar 10,03 volt. Deze verandering in spanning was exact te meten op de elko van 2200uf. Eruit met dat ding. 4100 tot 4600uf als capaciteit, dat klopt voor geen meter. Wegens gebrek aan een nieuwe 2200uf elko, heb ik uit een n2415 (volplastiek tanwielpestkreng) een 2200uf (philips) elko gehaald die nog wel de goede waardes had. Zoals verwacht was de snelheid weer stabiel, wanneer ik de spanning op de elko meet krijg ik een spanning tussen 11,57 en 11,58 volt. Niet meer en niet minder.

na:
Afbeelding
Voorheen een opsomming, maar nu te weinig tekens over om alles op te noemen.
Cassettebandje
Contacteer:

15 aug 2016, 17:53

Het wiskop verhaal is geen nieuws bij iedereen die bekend is met de deckjes van na 76.
Zo ook bij mij...
Tot nu toe heb ik bij alle deckjes plakkende wiskoppen gehad en dat maakt alle deckjes ongeschikt om mee op te nemen.

Plakkerdeplak:
Afbeelding

Omdat ik nu nog tijd genoeg heb, ben ik maar eens begonnen met het uit elkaar halen van de wiskoppen. Ik kreeg ze redelijk makkelijk uit elkaar en heb alle losse onderdelen in een bakje met afwasmiddel laten weken, vervolgens de boel uitgeborsteld en schoongemaakt het alcohol. Ik heb een stukje plakband bovenop op de kop geplakt om de ferrietstaafjes tegenaan te plakken om ze zo gelijk te leggen met de rand van de wiskop. Hierna heb ik de koppen vol laten lopen met lijm. Na een nachtje drogen heb ik een wiskop teruggeplaatst in de n2536. Hij wist wel, niet voor de volle 100%, heel zachtjes kun je op de achtergrond nog horen wat er op de tape stond, maar dan moet je het volume bijna helemaal open draaien. Na 2 keer wissen is alles echt weg, dus hij doet z'n werk wel.

Bij n2511 nummer 1 heb ik ook weer een wiskop ingebouwd, deze wist duidelijk minder goed dan de wiskop in de n2536, maar goed, het gaat om het idee. Zonder wiskop kun je helemaal niet opnemen, dus lege tapes bespelen is in ieder geval weer mogelijk.

Afbeelding

De tweede n2511 krijgt ook z'n wiskop weer terug, maar die moet ik nog even schoonmaken.
mae

15 aug 2016, 20:50

Leuk om te zien dat ze zo goed terechtgekomen zIjn! Wel heel wat werk zeg...
Harry

16 aug 2016, 07:51

Zo, wat een klus! Maar het resultaat is er ook naar, mooi werk :)
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Will
Contacteer:

16 aug 2016, 11:23

Mooi werk.
De N2536 van mae had ik ook gezien, maar je was me al voor. Nou hij is je van harte gegund hoor. Zo te zien is die goed terecht gekomen.

Uit het opruimtopic heb ik de N2520 overgenomen. Ook behoorlijk wat werk en een vernachelde wiskop. Maar wel hartstikke leuk om zo iets te herstellen. Nu nog wat tijd...
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Cassettebandje
Contacteer:

16 aug 2016, 18:13

Will schreef: Uit het opruimtopic heb ik de N2520 overgenomen. Ook behoorlijk wat werk en een vernachelde wiskop. Maar wel hartstikke leuk om zo iets te herstellen. Nu nog wat tijd...
Je was me net voor met die n2520, ik had hem ook wel willen hebben, maar ach ik had er al een.
En dat is genoeg :mrgreen: (zegt men).

De n2536 deelt uiteraard bijna alle onderdelen met de n2511, dat is wel te zien aan de voedingsprint.

Afbeelding

Philips vond het blijkbaar niet nodig om de tekst te veranderen.
mae

17 aug 2016, 03:10

De gelijkenis was mij ook al opgevallen, vandaar dat ik de N2536 ook maar meteen aanbood. Ook samen een stel buitenbeentjes omdat ik de indruk heb dat de N2511 een van de eerste modellen was met een herontworpen loopwerk dat niet meer gebaseerd was op de oude éénknopper. Alle andere recorders die ik tot nu toe afgestapeld heb, waren dat nog wel (als je even voorbij de pianotoetsen kijkt).

Die voedingsprint is trouwens (zo uit het hoofd gezegd) de enige print die echt letterlijk helemaal hetzelfde is tussen de modellen. De andere prints vertonen minieme verschillen, ook in de nummering.
JanJ

17 aug 2016, 12:21

Mooi gedaan!

Ik hoop dat er een definitieve oplossing komt voor die kleefkopjes. De signalen pas vanuit het hoofdkwartier waren hoopgevend.

Volgens mij is de N2536 simpelweg een N2511 in een jasje dat beter paste bij de mode van eind jaren '70. Aluminium (of aluminiumlook?) all over the place.
Cassettebandje
Contacteer:

17 aug 2016, 19:24

JanJ schreef:
Ik hoop dat er een definitieve oplossing komt voor die kleefkopjes. De signalen pas vanuit het hoofdkwartier waren hoopgevend.

Volgens mij is de N2536 simpelweg een N2511 in een jasje dat beter paste bij de mode van eind jaren '70. Aluminium (of aluminiumlook?) all over the place.
Dat wiskopverhaal wordt vast wel opgelost, daar heb ik wel vertrouwen in. Zo niet, dan kun je altijd nog een wiskopje uit een ander toestel halen. Dat heb ik met de n2520 ook gedaan en dat werkt voortreffelijk. De n2520 heeft inderdaad nog een ouderwets loopwerk, het loopwerkje stamt duidelijk af van de allereerste cassettedecks.

De n2511 is echt een heel fijn deckje, loopwerkje doet rustig zijn werk en ook dit is later iets aangepast. 1 n2511 heeft een klein vliegwiel en ook de motorsturing zit half onder de toetsen. Dit komt overeen met de plaatjes in de folder van 1976. De andere n2511's hebben een groot vliegwiel en omdat de n2536 ook een groot vliegwiel heeft, ga ik er maar vanuit dat het grote vliegwiel later is gekomen.

Om terug te komen op de overeenkomst van de n2536 met de n2511, er zijn ook (grote) verschillen.
Om te beginnen met het chassis, de n2536 heeft een compleet ander chassis, tevens is dit ook breder en dieper dan dat van de n2511, bovendien loopt de bovenplaat van voor helemaal door naar achter, in tegenstelling tot het kapje van de n2511 wat enkel een vlak dekseltje is.
De hele kap is van plastic gemaakt, maar het schuine gedeelte is wel degelijk bekleed met een dun plaatje aluminium.

Afbeelding

Afbeelding

Ook is het chassis aan de buitenzijde bedrukt met een houtprint, maar het is natuurlijk gewoon plastic.

In de knoppenrij missen we 2 tuimelschakelaars, de stereo/mono schakelaar en de DNL schakelaar. Toch zitten er in de print gaten voor de koperen plaatjes waarmee deze functies bediend moeten worden. Het meest opmerkelijke aan de n2536 is dat het cassettevak gedempt opent, de n2511 heeft nog een echt schietklepje.
mae

17 aug 2016, 22:31

Van dat vliegwiel staat ook iets in een bulletin geloof ik, met ingang van welk AH-nummer of welke datum.

De N2511's hebben als het goed is productiestanden AH01 644 (1976, week 44) en AH03 741 (1977, week 41). De N2536 heeft productiecode AH00 836 (1978, week 36) en is soort van een evolutionaire doorontwikkeling aangepast aan de grillen van de tijd en wat goedkoper te produceren wellicht.
JanJ

21 aug 2016, 19:44

Cassettebandje schreef:Dat wiskopverhaal wordt vast wel opgelost, daar heb ik wel vertrouwen in. Zo niet, dan kun je altijd nog een wiskopje uit een ander toestel halen. Dat heb ik met de n2520 ook gedaan en dat werkt voortreffelijk. De n2520 heeft inderdaad nog een ouderwets loopwerk, het loopwerkje stamt duidelijk af van de allereerste cassettedecks.
Ik heb er ook wel vertrouwen in, hoor. Ik heb één kleefkop. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om 'm te weken, omdat ik graag wil dat dat deck kan blijven wissen.
Cassettebandje schreef:Het meest opmerkelijke aan de n2536 is dat het cassettevak gedempt opent, de n2511 heeft nog een echt schietklepje.
Interessant. Ik hoorde pas iemand zeggen dat een snelle 'kwaliteitstest' van cassettedecks zich beperkte tot het openen van het klepje. Hoe langzamer het open ging, hoe beter het deck. Ik moest gelijk aan de N2510 en aanverwanten met hun lanceerinrichting denken. Die test was vooral grappig bedoeld, maar een zekere kern van waarheid zit er wel in.
Cassettebandje
Contacteer:

22 aug 2016, 07:49

Je kunt een wiskop wel helemaal afplakken zonder dat je hem leegschept maar binnen een mum van tijd laat je plakbandje weer los van de smurrie die zich weer naar buiten werkt.

Eruit halen is ook een optie maar dan kun je ook niet meer opnemen op lege bandjes.
Een sloper zoeken uit de f serie en de wiskop overzetten is een optie.

Het cassetteklep verhaal heb ik ook gehoord de n2520 zou heel laag scoren inderdaad.
Cassettebandje
Contacteer:

03 sep 2016, 17:38

De twee n2511's houden zich prima, maar de n2536 is toch wel een zorgenkindje.
Na het vervangen van de 2200uf elko in de voeding leek de instabiele snelheid opgelost. Helaas kwam de kwaal terug en heb ik besloten om een verse 2200uf elko in de voeding de plaatsen ook de 2 1000uf elkos heb ik vervangen door nieuwe exemplaren. Dit leek prima te zijn totdat na 5 minuten de snelheid weer begon te zweven. De spanning op de elko bleek instabiel met ingeschakelde motor. Zonder last bleef de spanning constant 12.05v. In afspelende toestand speelt hij op 11.75v ineens daalt het voltage tot 10.80v om binnen twee seconden weer de 11.75v te behalen.
Wanneer dit gebeurt voel ik het motortje trillen.

Waar zou dit aan kunnen liggen?
Will
Contacteer:

03 sep 2016, 19:16

Heb jij niet zo een klein chinees scoopje gebouwd? In dat geval zou je eens naar de voedingsspanningen kunnen kijken. Als je zo een scoopje niet hebt kun je de voeding ook eens meten op wisselspanning (rimpel) op de verschillende punten. Dat geeft ook al een indruk van de componenten.

Het gaat daarbij vooral om voeding B en C.

Je kan de voeding ook eens belasten met een lampje of weerstand. Of de stroom meten die B en C levert aan de schakeling.

Wat je beschrijft lijkt op een slechte soldering of een component die op zijn laatste benen loopt. Bijvoorbeeld een brugcel, zener of transistor in de voeding.
Het kan ook in de motor of regeling zitten, maar altijd eerst de voeding controleren :wink:
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Cassettebandje
Contacteer:

03 sep 2016, 20:47

@ Will
Ik heb geen scoopje gebouwd, dat zou hier wel uitkomst bieden wellicht.

Vaak genoeg heb ik gelezen dat versterkers en receivers rare dingen gaan doen wanneer er 1 diode in de gelijkrichter niet fris meer is. De brugcel is eigenlijk het enige component in de schakeling dat de spanningsdrop kan veroorzaken, zeker gezien het feit dat het spanningsverlies te meten is op de brugcel.
Met de multimeter op wisselstroom meet ik 0.05volt wisselspanning in het gelijkstroom gedeelte. Wanneer ik het motortje wat meer voel brommen en wanneer de spanningsdrop optreed krijg ik 0,3volt wisselspanning in het gelijkstroom circuit.
Brugcel vervangen, probleem bleef.

Wanneer de boel onbelast staat meet ik ook 12,05v op de collector van TS429. Op TS428 meet ik nagenoeg 0 in onbelaste toestand. Wanneer de motor draait komt er iets meer dan 10 volt door. En dan is daar ook de spanningsdrop waarneembaar. Aangezien er een zwartpootje op deze plek was gemonteerd, heb ik er een goede BC548B in gedaan, maar dat mocht ook niet baten helaas.

Toch nog maar eens naar de voeding kijken morgen.
Plaats reactie