RK5 L herstel

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

gromsound
Contacteer:

19 jul 2016, 18:24

Effe weer wat leuks na al dat apekoolgezeik: een bandrecordertje repareren! Het kleinspoelertje RK5L
rk5a.jpg
rk5a.jpg (26.42 KiB) 6042 keer bekeken
Kadootje van Thomas, incompleet maar in principe redbaar

Met frisse tegenzin de drekbende weer opgedweild, stof en oud vet verwijderd en het spul netjes vers geolied. 1 snaartje geplaatst (78 dun), 9V voedingkje op een dinplug gesoldeerd (ik had de manual al jaren, evenals de juiste minispoelegies) en proberen maar. Nog wat vervuilde contactlippen gereinigd en bijgesteld maar toen deed ie het ook meteen.
rk5c.jpg
rk5c.jpg (29.32 KiB) 6042 keer bekeken
Getest in opname met een dynamisch microfoontje op de dinbus, werkt gewoon tadelloos! Zelfs het insturingsmetertje doettet. En inderdaad uitstekende weergave via een kloeke speaker - niks op aan te merken voor dat bouwjaar. Wat een leuk ding. Toevallig staat net op MPL een origineel instructieboekje, ook maar laten komen dan. Hopelijk kom ik een keer de ontbrekende deeltjes tegen, je weet maar nooit.
rk5d.jpg
rk5d.jpg (26.14 KiB) 6042 keer bekeken
party on, minispoelegiesheads!
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Remi

19 jul 2016, 21:24

Leuk ding!
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
snameroc

19 jul 2016, 21:49

Die heb ik vroeger nog mee naar het zwembad gehad. De batterijen koste meer dan het zwembadkaartje.
Laatst gewijzigd door snameroc op 20 jul 2016, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
mae

19 jul 2016, 23:54

Wat is het niet-Duitse typenummer van het ding (EL35xx) en welke onderdelen zoek je?

Staat er op de typesticker ook echt RK5L en een xxx.xxxx bestelnummer erbij?
Karsten

20 jul 2016, 08:42

Wat een schattig machientje, André! :romance-hearteyes:
Dankzij jouw TLC zit er weer muziek in, mooi om te zien. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
allard

20 jul 2016, 08:55

EL 3514 of EL 3585?
snameroc

20 jul 2016, 12:36

snameroc schreef:Die heb ik vroeger nog mee naar het zwembad gehad. De batterijen koste meer dan het zwembadkaartje.
gromsound
Contacteer:

20 jul 2016, 16:12

EL3586/00 heet deze het is de revamped versie van de originele RK5 (duitse foldertaal) die code staat niet op de machine en ook niet in nederlands foldermateriaal.
zijn zwarte opvolger is EL3587 (logica!) en die is nog op de valreep omgestickerd als N4200:

http://www.bandrecorder.be/Bandrecorder ... l3587.html

zie ook mijn website pagina 4 onderaan voor iets meer details. missende delen: draagbeugel, bovenste kopklepje en inhaakbare microfoon.

het instructieboekkie dat ik op MPL besteld heb bleek bij aankomst een pakje z/w kopieen met een nietje in de hoek :x potdikke ben ik er ook een keer ingetrapt. heeft iemand een origineel om even te scannen voor me dan draai ik volgende week op het werk dat wel even in koeleur uit.

tis inderdaad een lief machientje met onverwacht behoorlijke prestaties. de moeite van het opbeunen waard. die hoorde echt nog in de collectie thuis, Thomas bedankt!
Fotohuis
Contacteer:

21 jul 2016, 11:46

Wat een mooi klein grappig recordertje.
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
mae

21 jul 2016, 21:35

gromsound schreef:EL3586/00 heet deze het is de revamped versie van de originele RK5 (duitse foldertaal) die code staat niet op de machine en ook niet in nederlands foldermateriaal.
zijn zwarte opvolger is EL3587 (logica!) en die is nog op de valreep omgestickerd als N4200:

http://www.bandrecorder.be/Bandrecorder ... l3587.html

zie ook mijn website pagina 4 onderaan voor iets meer details. missende delen: draagbeugel, bovenste kopklepje en inhaakbare microfoon.

het instructieboekkie dat ik op MPL besteld heb bleek bij aankomst een pakje z/w kopieen met een nietje in de hoek :x potdikke ben ik er ook een keer ingetrapt. heeft iemand een origineel om even te scannen voor me dan draai ik volgende week op het werk dat wel even in koeleur uit.

tis inderdaad een lief machientje met onverwacht behoorlijke prestaties. de moeite van het opbeunen waard. die hoorde echt nog in de collectie thuis, Thomas bedankt!
Ik denk dat ik ergens wel zo'n draagbeugeltje heb liggen. Loop al een tijd op de beurs te leuren met een sloper (beugeltje mag je tegen verzendkosten hebben, complete sloper mag voor 5 euro). De andere onderdelen die je noemt zullen stuk zijn of ontbreken, maar ook dat ik dubbelchecken als ik hem gevonden heb (ben nogal met opslag aan het schuiven, kan gelukkig nog een aantal maanden vooruit in "de grot" die ik huur (zal er de volgende keer es foto's van maken al moet er in het gratis aanwinstentopic op circuitsonline.net een paar jaar geleden ook een leuke foto gestaan hebben van heel veel TV's) maar ik moet toch inkrimpen en herindelen om een verhuizing met zo min mogelijk rugklachten te volbrengen t.z.t.

P.S. Dat Duitse gebeuren is vrij apart bij Philips. Ze stonden erop om alle modellen die daar officieel verkocht werden, met allemaal extra namen en aanduidingen uit te rusten. RK5 staat voor Rekorder Koffer 5 (dat zal dan de EL3585 geweest zijn). Ook staat er dan een 7NC op, dat zijn catalogusnummers die in Duitsland en mogelijk in een paar Scandinavische landen van ergens jaren '50 tot ergens jaren '80 gebruikt zijn. Voordat ik wist dat die dingen echt 7NC heetten en ook buiten Duitsland voorkwamen, noemde ik het bestand waarin ik ze bijhoud "Moffen.xls".

Maar om een lang verhaal kort te maken... De kans is groot dat het echte typenummer van de RK5L eigenlijk EL3586/22 luidt en de jouwe dus geen "recht heeft" op die foldernaam, er althans van uitgaande dat er een apart exportmodel voor Duitsland was (bij mijn weten waren deze recorders uitsluitend uit Hasselter productie; de enige manier om geen exportmodel te hebben zou zijn als ze in Berlijn gemaakt werden, maar daar zullen ze zich rond die jaren met de grote recorders en platenspelers beziggehouden hebben).
Will
Contacteer:

21 jul 2016, 22:14

Interessant mae. Dat Duitsland eigen namen aan de apparaten gaf was me al eens opgevallen. Dat het zo in elkaar zit wist ik nog niet.

De eerste Nederlandse folder waar ik de versie met zwarte ls-gril zie is deze van 1966: http://oudio.nl/albums/televisie-en-ban ... /page-263/
Helaas geen typenummers in deze folder, wel de prijs.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
gromsound
Contacteer:

23 jul 2016, 10:55

Bedankt voor de info Mae, altijd boeiende stof voor de doorgravende liefhebber. Als het ding ooit weer open gaat zal ik zoeken naar printstickers.
Slopertje adopteer ik met plezier, kom je op de volgende meeting?
Meeste jeuk geeft het ontbrekende kopdekseltje, op enige afstand gevolgd door de draagbeugel en de micro. Die twee zie je toch nauwelijks in parkeerstand. Eventueel kan ik een kopdekseltje ook wel afgieten, niet zon moeilijke vorm en alleen de zichtkant doet er toe. Tja alles wat los kan van zon ding is bijna standaard koewait na x decennia. ben al heel blij dat die perspex kap er nog op zat met maar een barst aan de voorkant. ik zag ooit in een rommelkraam in Boekelo een toestel liggen, kast aan scherven, kap idem, alle losse delen weg, uiteraard snarendrab en nog 50 eu vragen... doeihoeiii. 5 eu is inderdaad een reelere prijs, puur voor de reservedelen.
mae

23 jul 2016, 13:05

Ik ga proberen om eindelijk eens op een meeting te komen ;)

Naast de typesticker heb ik de meeste interesse in het productiestickertje met AH-nummer en datumcode. De codenummers op onderdelen heb ik al van mijn sloper genoteerd ooit, dus aanvullende exemplaren zijn daar minder belangrijk voor maar wel voor serienummer/productiedatum-onderzoek.
gromsound
Contacteer:

23 jul 2016, 15:13

dit is alles wat er op zit...
Bijlagen
typesticker.jpg
typesticker.jpg (15.57 KiB) 5726 keer bekeken
mae

23 jul 2016, 17:55

Dankje! Het AH-stickertje zit meestal ergens op het chassis. Met wat geluk zichtbaar vanuit het microfoonvakje of het batterijvakje.
Plaats reactie