Recap project DCC900 - Doet ie 't of doet ie 't niet

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

21 okt 2016, 21:32

Ik bestel bijna wekelijks bij Mouser, grote hoeveelheden dus nooit verzendkosten.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Weemism

23 okt 2016, 19:47

Een update, en vraag.

Inmiddels is het me gelukt om alle condensatoren aan beide bordjes vast te solderen. Ironisch genoeg ging dat bij de kleintjes het makkelijkst, de soldeertin vloeide mooi op de contactpuntjes van de bordjes, maar om de een of andere reden bleek dat bij de grote condensatoren een probleem. De tin vloeide daar totaal niet, en als ik dacht dat ze vastzaten bleek regelmatig dat ze alleen met het gestolde vloedmiddel aan de contactpunten 'gelijmd' waren, dus geen verbinding. Vreemd, aangezien ik alle contactpuntjes op dezelfde manier had gereinigd, maar zal dan toch met vervuiling te maken hebben.

Uiteindelijk toch alles kunnen solderen, bordjes weer in de speler, maar toen ging de speler helemaal niet meer aan, geen LCD, en geen reactie op de knoppen.

Uiteindelijk bleek dat ik het bordje dat je op de hoofdprint in het slot insteekt er verkeerd om in had gedaan, d'oh! Gelukkig geen rook of verbrande componenten, maar dat was wel even een minder slim momentje.

Bordje omgedraaid, speler aangesloten op de AV receiver, tulpstekkers in de fixed out, en inderdaad, het werkte! De VU meters sloegen weer helemaal uit waar deze vóór het recappen maximaal één streepje toonden en het geluid bijna onhoorbaar zacht was. Nu was het volume en de geluidskwaliteit weer supergoed. Momentje van euforie aangezien ik het hele project bij voorbaat niet zoveel kans had gegeven gezien de berichten die ik links en rechts had gelezen.

Na een teleurstellend telefoontje met m'n ouders, die al m'n cassettes een aantal maanden geleden bleken te hebben weggegooid (de reden waarom ik überhaupt aan dit project was begonnen) speelde ik dan nog maar een keer één van de twee cassettes die ik wel nog had liggen

Tot m'n verrassing hoorde ik nu ineens echter hard gekraak in het geluid waar dit eerder nog perfect was, nog meer teleurstelling dus. Bordjes er weer uit gehaald, gekeken of een van de condensatoren misschien toch niet goed zat, maar kan niets vinden.

Vraag is nu dus, is het krakende geluid kenmerkend voor een bepaald type storing/probleem? Dan weet ik waar ik het moet zoeken. Dank alvast!
Es el Pollo Diablo!
movieman

23 okt 2016, 20:30

DCC's weggegooid bedoel je? Ik zou NOOIT meer mijn ouders praten... :lol:

Je moet de koppen, capstans en aandrukrollen eens goed schoonmaken met alcohol...

Analoge bandjes moet je overigens niet draaien want die vervuilen de koppen.

Je hebt geluk gehad met de print of niet natuurlijk... Meestal als je iets verkeerd om aansluit dan gaat er iets stuk.

Doe eens een service test mode: recorder uit, PLAY en STOP tegelijk indrukken en de recorder aanzetten met de powerknop dan op play drukken (bandje moet er wel in zitten van tevoren) en met TIME kiezen voor ALL ERR RATE, als het goed is, moet het display 00000000 aangeven en niet zoiets: F02FFA41 of zo...
Weemism

23 okt 2016, 20:36

Thanks, ik ga ermee aan de slag!
Es el Pollo Diablo!
Weemism

23 okt 2016, 21:36

Code die ie aangeeft is F0 FFFFFFFF. Lijkt me dus niet goed?

Opmerkelijk is wel dat ie de eerste paar minuten zonder problemen speelt, en vervolgens op specifiek het rechterkanaal begint te kraken. Lijkt dus haast verband te houden met het op bedrijfstemperatuur komen van de speler.

Het kraken lijkt ook echt in de speler zelf te ontstaan, en is dus geen issue met kabel of AV receiver, het (volume van het) kraken is namelijk ook terug te zien op de VU meter van de speler, inderdaad ook daar zichtbaar op het rechterkanaal.

Aanvullend nog, hoewel het dus kennelijk niet gewenst is heb ik momenteel geen beschikking over DCC cassettes, probleem doet zich dus voor bij analoge cassettes.
Es el Pollo Diablo!
movieman

24 okt 2016, 12:16

Een modern apparaat hoeft niet op bedrijfstemperatuur te komen, er zitten immers geen buizen meer in.

Heb je het loopwerk goed schoongemaakt?

Kraken, piepen, tikken, uitval dat mag niet, vermoedelijk is er toch iets mis met het ding.

Niet om iets te zeggen maar het solderen van die printjes is niks voor beginners. Statische elektriciteit is ook een issue hier... Er kan zoveel mis zijn (gegaan)... Het blijven probleembakken...
mae

24 okt 2016, 15:05

FFFFFFFF lijkt me typisch een code die je krijgt als je een analoog bandje afspeelt, het maximale aantal bitfouten omdat er geen bits opstaan. Controleer dus even in de servicemanual of dat niet zo hoort.

Toch doet de storing me wat denken aan niet goed schoongemaakt electrolyt, een doorgerotte via of een slechte soldering.
Laatst gewijzigd door mae op 24 okt 2016, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
movieman

24 okt 2016, 15:27

De eerste 2 digits zijn voor analoog, de 8 erna voor digitaal, dacht ik... Analoog zou je dus 00 xxxxxxxx moeten krijgen op het display...

Zoals Mae al zei, die printjes moeten echt GOED schoon zijn, ook onder de SMD-IC's. Als er wat elektroliet is blijven zitten dan heb je de ellende te pakken...
Mikkieteddie

24 okt 2016, 15:34

Weemism schreef:Code die ie aangeeft is F0 FFFFFFFF. Lijkt me dus niet goed?

Opmerkelijk is wel dat ie de eerste paar minuten zonder problemen speelt, en vervolgens op specifiek het rechterkanaal begint te kraken. Lijkt dus haast verband te houden met het op bedrijfstemperatuur komen van de speler.

Het kraken lijkt ook echt in de speler zelf te ontstaan, en is dus geen issue met kabel of AV receiver, het (volume van het) kraken is namelijk ook terug te zien op de VU meter van de speler, inderdaad ook daar zichtbaar op het rechterkanaal.

Aanvullend nog, hoewel het dus kennelijk niet gewenst is heb ik momenteel geen beschikking over DCC cassettes, probleem doet zich dus voor bij analoge cassettes.
Als je nu helemaal niet weet waar je het zoeken moet, kun je een bus vriesspray gebruiken en spuiten op de read/write print. Wel heel beperkt spuiten en kijken of er reactie is. Vaak wil nog wel eens vuil oplossen in de spray die je spuit.
Het probleem kan zomaar verdwijnen. je spuit dus onderdelen koud , vaak geeft dat reactie.

Gino
Een boel Philips spul en Technics.
Het komt mijn neus en oren uit. :lol: :lol:
Dan kan het er ook door naar binnen :liar: :liar:
snameroc

24 okt 2016, 18:43

Heb je alle twijfelachtige doormetaliseringen door gemeten
Weemism

25 okt 2016, 00:23

Dank voor al jullie tips. Ik loop ze een voor een langs vanaf schoonmaken loopwerk, dieptereinigen van de beide prints op laatste resten elektrolyt, doormeten van de prints.

Helaas moet ik dit projectje voor nu wel weer even opzij zetten. Zodra er ontwikkelingen zijn post ik die hier weer.
Es el Pollo Diablo!
j.hartog

30 okt 2016, 20:28

weemism,

Ik ook bezig met 1 x DCC 900 en ook een Marantz DD-82 weer goed gekregen hier in zitten ook,
De read/write print en de digital print PZ 03.

Deze digital print gaf eerst int error op het display ook de cassetteband ging er niet in,maar na de,
print alle lekke smd elco,s eraf gehaalt hebben en in een ultrasoon badje gelegd,om het oude elco,
zuur onder alle saa ic en weerstanden te hebben.

Digital print weer schoon en dan de doormetaliseringen na meten al 3 gevonden onder 68/10v elco,
links in de onderhoek verbinding naar Q103 weg geen 5v en 8v+ ook bij spoel 101k was naar ic 423,
Saa 2051 1 spoor onderbroken naar pin 12 weer met din koperdraad 0,20mm weer gemaakt.

En hoi werkt weer int error weg, weer geluid bij analoog en dcc digi geluid en neemt op

J.hartog
Weemism

05 nov 2016, 18:42

j.hartog schreef:weemism,

Ik ook bezig met 1 x DCC 900 en ook een Marantz DD-82 weer goed gekregen hier in zitten ook,
De read/write print en de digital print PZ 03.

Deze digital print gaf eerst int error op het display ook de cassetteband ging er niet in,maar na de,
print alle lekke smd elco,s eraf gehaalt hebben en in een ultrasoon badje gelegd,om het oude elco,
zuur onder alle saa ic en weerstanden te hebben.

Digital print weer schoon en dan de doormetaliseringen na meten al 3 gevonden onder 68/10v elco,
links in de onderhoek verbinding naar Q103 weg geen 5v en 8v+ ook bij spoel 101k was naar ic 423,
Saa 2051 1 spoor onderbroken naar pin 12 weer met din koperdraad 0,20mm weer gemaakt.

En hoi werkt weer int error weg, weer geluid bij analoog en dcc digi geluid en neemt op

J.hartog
Dank voor de aanvullingen. Ik ben niet meer toegekomen om de oorzaak verder te onderzoeken, maar het lijkt dat het kraken op het rechter kanaal voor nu spontaan is verdwenen.

Deze DCC 900 lijkt met het vervangen van de elco's voor nu dus weer 100% te functioneren, leuk dat het gelukt is, maar neemt niet weg dat ik de bordjes en het loopwerk zoals bovenstaand aangegeven nog een keer goed wil schoonmaken.

Doel waarvoor ik 'm had gekocht, m'n oude analoge mixtapes weer eens kunnen luisteren, is uiteindelijk een beetje een bust doordat m'n ouders ze dus bleken te hebben weggegooid, en het lijkt nog best lastig voor een redelijke prijs voorbespeelde DCC's (of zelfs CC's) te vinden om af te spelen. Het aanbod is schaars, ook bij de lokale kringloopwinkels, niet boeiend, of te veel aan de prijs, dus de komende tijd m'n ogen maar open houden.

Dank voor jullie hulp allen, ben er super blij mee, mooi apparaat, leuk om mee te spelen, aan vrienden te laten zien, en weer een 23 jaar oud puik staaltje NL engineering voor het nageslacht behouden (voor nu :) ).
Es el Pollo Diablo!
THCyclist

05 nov 2016, 20:52

Als je naar de meeting komt wil ik je nog wel een paar gewone bandjes meegeven, wat jaren 90 radio. Ben zelf mijn oude bandjes langzaam aan het beluisteren. Wel geinig, golfoorlog journaal enzo.
Weemism

06 nov 2016, 23:51

THCyclist schreef:Als je naar de meeting komt wil ik je nog wel een paar gewone bandjes meegeven, wat jaren 90 radio. Ben zelf mijn oude bandjes langzaam aan het beluisteren. Wel geinig, golfoorlog journaal enzo.
Thanks, dat is erg vriendelijk!

Helaas kan ik de 19e niet voor de meeting, maar ik heb vandaag waarschijnlijk ook een stapel cassettes (gewone CC's weliswaar) aan kunnen boren via een vriendin en haar familie. Ook ben ik op Marktplaats in onderhandeling met iemand die z'n DCC cassettes van de hand wil doen. 60 euro voor 49 blanco/zelf opgenomen cassettes. Ik probeer er nog wat van af te onderhandelen, maar lijkt een redelijke prijs als ik het soms met de prijzen op eBay vergelijk. Heb nu 40 euro geboden, of 50 als ie interessante muziek in z'n collectie heeft zitten.

In ieder geval dank voor het aanbod, ik kijk nog even aan waar die vriendin mee komt aanzetten en of het op Marktplaats lukt, en anders vind je het hopelijk goed als ik je nog een PB stuur voor die CC's als je ze tegen die tijd nog hebt.
Es el Pollo Diablo!
Plaats reactie