Recap project DCC900 - Doet ie 't of doet ie 't niet

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

-Ruben-

Recap project DCC900 - Doet ie 't of doet ie 't niet

Berichtdoor -Ruben- » wo mei 04, 2016 2:35 pm

Zo, alle leuke klusjes zijn klaar dus maar eens aan de slag met de wat lastigere. In mijn verkoop topic (viewtopic.php?f=10&t=8212&p=149927#p149927) kreeg ik al snel door dat een werkende DCC900 niet wil zeggen dat hij dat blijft doen dus ik ben vandaag begonnen met het vervangen van de elco's. Het printje had een aantal weken terug al een ipa bad gehad.

Toen de elco's eenmaal van de print waren bleek het één en ander toch behoorlijk vies van de smurrie uit de elco's dus ik heb de print zo goed en zo kwaad als het gaat schoongemaakt. Op het oog kan ik geen grote schade aan de print ontdekken.

De print in kwestie op het oog geen grote schades:

Afbeelding

De weerstand en één van de transistoren tussen de elco's verwijderd, aan de bruine troep te zien zorgt de flux ervoor dat er een hoop vervuiling los komt.

Afbeelding

De elco's verwijderd, er zit ondanks een ipa badje toch nog veel bruine smurrie op de print en onder de componenten.

Afbeelding

Afbeelding

De boosdoeners:

Afbeelding

Ook op de onderkant van de print zit wat smurrie:

Afbeelding

Afbeelding

Maar na een flinke reinigingsbeurt zijn zowel de boven als de onderzijde van de print weer redelijk toonbaar:

Afbeelding

Afbeelding

Wat wel vreemd is, C426 is volgens de service manual een 2,2uF 50v elco, bij mij zat er echter een 2,2 uf35v type in, ik heb nog niet gemeten wat de daadwerkelijke werkspanning is.

Nu mis ik alleen nog de juiste elco voor C424 (er moet 6,3v in, ik heb alleen 16v in huis) zodra ik die binnen heb soldeer ik de elco's er weer op en dan hoop ik dat hij het nog steeds doet :)
Laatst gewijzigd door -Ruben- op wo mei 04, 2016 2:41 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Philips - Marantz - Harman Kardon - B&W

movieman

Re: Recap project DCC900 - Doet ie 't of doet ie 't niet

Berichtdoor movieman » wo mei 04, 2016 2:39 pm

35V is zat voor die elco! Die elco is bipolair trouwens, daar mag geen gewone in.

-Ruben-

Berichtdoor -Ruben- » wo mei 04, 2016 2:55 pm

35V is zat voor die elco! Die elco is bipolair trouwens, daar mag geen gewone in.
Jij gaf in het oorspronkelijke verkooptopic aan dat de doormetalisering is aangetast, kun je makkelijk aangeven waar je dat ziet? Ik zie tussen Q421, C423 en C424 iets wat lijkt op een beschadigd spoor maar dat lijkt mij enkel de silkscreen die beschadigt is.

movieman

Berichtdoor movieman » wo mei 04, 2016 3:00 pm

Dat is moeilijk te zeggen, het beste kun je het schema erbij nemen en de verbindingen doormeten, dus onderkant en bovenkant print, je ziet op die plekken goudkleurige oogjes/eilandjes. De layout van de drie lagen koper kun je alleen goed zien in het service manual.

-Ruben-

Berichtdoor -Ruben- » wo mei 04, 2016 3:16 pm

Hmmm, ik zie nu je opmerking over de bi-polaire elco, dat wordt een dure als ik die apart moet bestellen :(

movieman

Berichtdoor movieman » wo mei 04, 2016 3:36 pm

Ik heb er nog liggen, als je me je adres geeft dan doe ik ze op de post... Stuur maar een PB of zo...

Harrie
Contacteer:

Berichtdoor Harrie » wo mei 04, 2016 8:05 pm

netjes ! Ruben :clap:
ik heb ook nog een DCC900 staan voor soortgelijke operatie,
de bipolaire elco's (2) kreeg ik eerder al eens van movieman. :clap:
Maar na een flinke reinigingsbeurt zijn zowel de boven als de onderzijde van de print weer redelijk toonbaar
Waarmee / hoe heb je dat schoon gekregen ?

grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541

-Ruben-

Berichtdoor -Ruben- » wo mei 04, 2016 10:16 pm

netjes ! Ruben :clap:
Dankje
Waarmee / hoe heb je dat schoon gekregen ?

grt, Harrie
Na aanleiding van ondermeer deze reparatie heb ik een tijdje terug een hetelucht station gekocht en een aantal tutorials van ondermeer Louis Rossmann en Jessa van iPad rehab gekeken. Iedereen die instructie videos maakt over SMD rework deelt dezelfde mening: you can never use to much flux, de onderlinge werkwijze bij vloeistof schade of lekkende elco's wisselt wel een beetje, vaak inspecteren ze een bord eerst optisch, sommigen reinigen een bord daarna ultrasoon en anderen gaan meteen aan de slag en reinigen een bord na de reparatie.

Dit bordje is klein genoeg om in mijn ultrasoonreinigertje te passen maar dat durfde ik zonder de juiste vloeistof nog niet aan. Als alternatief heeft de print eerst een paar nachtjes in een bodempje ipa gelegen.

Daarna ben ik gaan kijken welke componenten het meest waren aangetast, deze verwijderd (met een hoop flux). Gelukkig zag ik naast wat oxidatie op de componenten geen schade aan de print en heb ik ze weer terug geplaatst. Vervolgens heb ik de boel flink onder laten lopen met flux, de elco's verwijderd en alle omliggende componenten ge-reflowd. Je ziet dan de bruine smurrie gewoon van de print aflopen. Zolang er nog bruine smurrie vrijkomt gaat de tin ook niet glimmen en is er dus nog veel vervuiling aanwezig. Je kunt bij hele ernstige vervuiling overwegen om de componenten van de print te halen, de pads te reinigen en daarna de componenten terug te plaatsen (of te vervangen maar mijn voorraad SMD componenten is nog beperkt) Daarna heb ik de pads van de elco's een aantal keren van vers tin voorzien en de restanten met litze verwijderd tot het mooi uitvloeide. En als laatste de print uitgebreid met ipa en een zachte tandenborstel schoongemaakt en nu ligt die te wachten op de bi-polaire elco's.

Movieman stuurt ook een setje bi-polarie elco's mijn kant op, de via's heb ik net doorgemeten en die zijn gelukkig keurig in orde, ik moet nu alleen de read / write print nog inspecteren, geen idee wat ik daar aantref maar als die hetzelfde is als deze print verwacht ik dat dit wel goed afloopt.

4000ds devil

Berichtdoor 4000ds devil » do mei 12, 2016 11:29 am

Deze print ziet er nog mooi uit, ik heb er 4 gehad waarvan echt banen weg waren en niet te herstellen zijn. Hopen dat jouw deck wel werkt. De 900 is een heel mooi deck maar ik houd het bij de 300/600 serie die is veel betrouwbaarder, paar nieuwe snaren erin en gaan.

j.hartog

Berichtdoor j.hartog » zo jul 10, 2016 8:32 pm

Ruben,
Ik heb al 3 DCC 900 Philips cassettedecks met de lekke smd vernieuwt en ook de andere audio print,
met lekke smd elco,s en de Read/write print ook zit Q 103 soms in het elcozuur.

En deden het weer goed, :D en goed geluid ook, ik heb hier veel ervaring in.
Bij een read/write print waren een paar doorvoeren weg met dun koperdraad 0,15mm weer gemaakt.
In het schema opgezocht de 5 volt was weg op dat punt.
Ik ga ook nu aan een Marantz DD 82 DCC Cassettedeck beginnen, waar ook smd stuk lek of uitgedroogt,
zijn.

-Ruben-

Berichtdoor -Ruben- » zo jul 10, 2016 8:56 pm

Ik heb de read/write print nog steeds niet bekeken, elke keer als ik eraan wil beginnen staat er wel weer iets anders op de werkbank wat dan weer even "snel" klaar moet.

mae

Berichtdoor mae » zo jul 10, 2016 9:53 pm

Misschien een domme vraag, maar past de r/w samenstelling van een DCC300 of DCC600 serie toevallig in de DCC900 serie?

-Ruben-

Berichtdoor -Ruben- » zo jul 10, 2016 10:06 pm

Ik heb een 300 staan dus ik kan eens kijken hoe de opzet is (Vind ik persoonlijk handiger dan service manuals vergelijken) maar ik weet dat de 300 iig through hole elco's gebruikt dus 1 op 1 overzetten lijkt mij niet waarschijnlijk.

movieman

Berichtdoor movieman » ma jul 11, 2016 1:18 am

Nee dat gaat niet en bovendien zijn alle printjes in de fabriek individueel afgeregeld op het bijbehorende loopwerk, onderling uitwisselen van printjes van twee apparaten van hetzelfde type kan dus ook problemen geven... Je moet alles opnieuw instellen met speciale cassettes en zo...

@ hartog: als je geluk hebt, heb je geluk! Kom je een recorder tegen met defecte koppen(versterkers) dan helpt het vervangen van elco's ook niet meer... Mijn DD-82 is helemaal dood en geloof me ik weet waar ik mee bezig ben...

Remi

Berichtdoor Remi » ma jul 11, 2016 11:22 am

Soms lukt het niet maar toch vaak wel.
Mijn ervaring is dat uitwisselen van onderdelen nog niet tot problemen heeft geleid en aan de andere kant slechter kan het toch niet worden want het ding is al dood om mee te beginnen.
Ik heb toch al een aardige stapel DCC900's en DD82's weer goed aan de gang gekregen, maar soms is het wel te ver heen.
Kapotte koppen nog niet aangetroffen, wel dat een gerenommeerd bedrijf de koppen als defect had vastgesteld waar niets mee aan de hand was, met een ander R/W printje weer 100% . Het werkt wel fijn als je wat kan uitwisselen waarvan je weet dat het werkt.
Ik zou zeggen niet te dramatisch doen, gewoon beginnen anders kom je ook nergens
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”