Gloeiendegeletandwielpest the sequel

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Otto

04 jul 2019, 15:56

En ik schuif gezellig aan met nog één N2415
De tandwielen gaan naar Harrie.

Afbeelding

Afbeelding
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
gromsound
Contacteer:

16 aug 2019, 18:21

gister twee PLA geprinte tandwielekes in de brievenbus gevonden, afzender Harrie, ter recensie.
Gaat van het wiekent wel geschieden. ik hou u op de hoogte.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
mae

16 aug 2019, 18:43

Nou is het mogelijk dat mijn vraag al beantwoord is in de afgelopen 27 pagina's, maar ik ben daar het overzicht een beetje kwijt.

Is er bekend van welk materiaal die pesttandwielen precies zijn?

Uit de N5846 die naar Snameroc is gegaan, had ik de indruk dat de afbraak sneller en grondiger gaat in een wat vochtige omgeving en dat er mogelijk ook een corrosief afbraakproduct vrijkomt, vandaar dat ik daar de afgelopen tijd mee in m'n achterhoofd rondloop.
Will
Contacteer:

17 aug 2019, 06:36

Waren we niet ergens tot de conclusie gekomen dat het polyurethaan moet zijn?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
gromsound
Contacteer:

17 aug 2019, 10:57

inderdaad, per FTIR vastgesteld bij mijn werkgever.

viewtopic.php?p=186906#p186906

Alleen is dat niet te printen en niet te gieten.
het nu aangespoelde proeftandwieltje is buigzaam zonder schade, dat lijkt er al op.
Will
Contacteer:

17 aug 2019, 11:55

Voor de N5381 en soortgelijke heeft Harrie ook nog drie ijzers in het vuur.
klik
gromsound
Contacteer:

17 aug 2019, 12:21

test deel zoveel, 2 zwarte halfzachte tandwieltjes via Harrie.

1) asdiameter in mijn recordertje is 2.5, gaatjes te klein (<2) dus voorzichtig opboren
met een dremeltje en vers boortje (2 stappen 2-2.5). Ik heb nog steeds geen mini boorkolom dus
dat gaat onvermijdelijk weer iets eieren.

2) montage: past in deck.

3) draaien: slipt door op kleine tandwiel (pakt af en toe wel en niet) dus iets te klein,
en uiteraard deels ook het effect van eieren van het nageboorde gat.

4) het geheel zakt iets te ver onderuit en pakt dan ook niet, omhooghouden met een
dun schroevedraaiertje voor de test dat ie netjes aan de grote diameter zijde aangrijpt.
er zou een klein stuitrandje (busje) onderaan moeten (of een stapel vulringen maar die krijg je er
niet onder, het zweeft los boven een banaansleufje. bv 1 of 1.5 mm extra en dan naar behoefte afvijlen
in de praktijk.

5) tandvorm lijkt nu wel te werken, als ie pakt loopt ie goed in het grote tandwiel onder
de opwikkelspoel. de kleine kant kan ik niet zien.

6) functionaliteit (flutter of niet) kan ik dus nu nog niet beoordelen wegens dat doorslippen
en het eieren. Als ie diep in het tandwiel loopt knort het, als ie eruit dreigt te gaan is ie stil.
De hartafstand tusen de tandwielen is dus kritisch.

Conlusie: dit is tot op heden de beste 3D print, maar we zijn er nog niet helemaal.
Ik zou graag een 2206-7-8 tandwiel testen uit dit spul, daar zit geen 2e tandkrans op maar is
alleen een doorverbinder. Dan kunnen we in ieder geval de demping van dit materiaal testen.

Harrie, dank voor je inspanningen!
Bijlagen
har1.jpg
har1.jpg (27.59 KiB) 439 keer bekeken
har2.jpg
har2.jpg (31.26 KiB) 439 keer bekeken
har3.jpg
Laatst gewijzigd door gromsound op 18 aug 2019, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
mae

17 aug 2019, 15:28

gromsound schreef:
17 aug 2019, 10:57
inderdaad, per FTIR vastgesteld bij mijn werkgever.

viewtopic.php?p=186906#p186906
Dankje! Er stond me al wat van bij maar kon het niet vinden. 89% match met een polyesterurethaan komt dicht in de buurt in elk geval. Bij gebrek aan diepgaande kunststofkennis houdt dat voor mij een beetje op, het lijkt erop dat polyurethanen een wetenschap opzichzelf vormen.
Will
Contacteer:

17 aug 2019, 18:17

Lijkt heel erg veel op de N5381 intern.

En inderdaad had ik met de tandwielen van Harrie dezelfde problemen. (Close, but no cigar...)

Ik heb er niet aan gedacht het tandwiel eens in de N2208 te testen.
gromsound
Contacteer:

18 aug 2019, 11:11

kan ik na een nachtje slapen nog aan toevoegen: het kleine tandkransje van het testtandwieltje loopt bij mij in den lucht omdat ik dat ellendige autoafslagspul eruit heb geslacht. Alleen de grote krans (en een cilindrisch voetje om hem op hoogte te houden) zou functioneel voldoende zijn.

Latere N2415s hebben gelukkig weer een elektronische stop (met dat tape end lampje), blijkbaar waren ze er zelf toch ook achter gekomen dat het geen goed idee was. Ik adviseer iedereen die braggel eruit te slopen, onnodige piekbelasting van het gammele tandwieltje.

N2206-7-8 is grotere diameter maar daar heb ik nu wel 3 gekraakte deckjes voor liggen. en daar begon mijn nagiet-odyssee mee al die jaren terug :cry: ik hoop dat we er nu nog bijnader zijn :D
viewtopic.php?p=235981#p235981
Bij gebrek aan diepgaande kunststofkennis houdt dat voor mij een beetje op, het lijkt erop dat polyurethanen een wetenschap opzichzelf vormen.
er is een forumlid met zo'n achtergrond, maar we zitten hier vooral met de 3D printbaarheid van het spul. en dan moet je het doen met wat er leverbaar is.
Plaats reactie