FC 153 - tandwieltje ?

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Karsten

Re: FC 153 - tandwieltje ?

Berichtdoor Karsten » zo aug 09, 2015 8:00 am

Hey Thomas;

Is de FC144 in goede orde aangekomen?

Groet;

Karsten
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » zo aug 09, 2015 1:51 pm

Hoi Karsten,

Jazeker, hij is aangekomen! Ik moet hem nog uitpakken; even door alle reparaties heen worstelen en dan ga ik ermee aan de slag.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

Karsten

Berichtdoor Karsten » zo aug 09, 2015 5:30 pm

Jazeker, hij is aangekomen!
Hey Thomas;

Da's mooi nieuws, ik lees de vorderingen hier wel. :wink:

Groet;

Karsten
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » di sep 22, 2015 10:59 am

Tussen de voorbereidingen voor de Meeting door heb ik het FC144 cassettedeck van Karsten uitgepakt en gedemonteerd om het tandwielverhaal te bekijken. Dit deck functioneert nog volledig naar behoren; de tandwielen zijn nog heel en het is dus mogelijk om te kijken hoe alles hoort te zitten.

Demonteren van de FC144 is niet zo lastig. Vier schroefjes, kap eraf. Omkeren; twee schroefjes en drie pootjes los, bodem eraf. Nu kun je bij het loopwerk, dat met drie lange torx schroeven tegen het front zit geschroefd. Alle bekabeling is uitgevoerd met stekkers dus het hele loopwerk kan zonder veel toestanden uit de behuizing worden gehaald. Oh ja, vooraf wel even het klepje van de cassettedeur demonteren ;)
IMG_6396.JPG
Loopwerk uit deck
Wanneer het loopwerk uit het deck is gehaald, kan de cassettedeur worden gedemonteerd. Veertje aan de linker zijkant loshaken en de deur kan er zo uit. Het grijze afdekklepje waar de cassette tegenaan komt, kan ook worden opgetild waardoor de mechanica zichtbaar wordt. Ahaa, daar zijn de boosdoeners!
IMG_6397.JPG
Loopwerk uit elkaar
IMG_6398.JPG
Binnenkant loopwerk mechanica
Het potentiële probleem in dit deck is tweeledig: allereerst zit er een oranje tandwiel op een beugeltje gemonteerd als zijnde tussenwiel. Afhankelijk van de draairichting van de motor wordt dit tandwiel tegen de linker- of rechter spoelschotel aangedrukt en wordt die aangedreven. Gevaarmoment: bij bandstop komt alle kracht van de motor op dit wieltje te staan; de spoelschotel draait niet meer dus bij pech, wieltje aan gort.
IMG_6399.JPG
Tandwiel 1 als tussenwiel op beugel
Tandwielgevaar nummer 2 is wat complexer en behelst de aandrijving vanuit de motor naar het hele loopwerk toe. Middels een wormwiel op de motor-as wordt een tandwiel met schuine groeven aangedreven. Dit tandwiel zit vast aan een volgend tandwiel dat vervolgens op zijn beurt weer het tussenwieltje aandrijft. Een combinatie-tandwiel, dus. Dit is onmogelijk kant en klaar te koop en ook gieten of 3D printen zie ik niet zitten. Daar moet dus een Gromsoundwaardige oplossing voor worden bedacht. Om het helemaal makkelijk te maken, is de grote kant van dit combiwiel extra dik omdat deze 2 tandwielen aandrijft die op verschillende hoogte van elkaar liggen.
IMG_6400.JPG
Tandwiel 2 de onmogelijke combi
Inmiddels is een handjevol tandwieltjes besteld bij de leverancier en hoop ik dit project binnenkort te kunnen vervolgen. Helaas niet klaar vóór de meeting! Mocht iemand een defect deck hebben, neem maar mee naar de Meeting en lever maar in. Dan kan ik die gebruiken als tester en kan Karsten zijn ongeschonden exemplaar weer terug hebben.

Wordt vervolgd :)
Thomas Baur

jamie

Berichtdoor jamie » di sep 22, 2015 11:48 am

In de 6920 zit ie ook.
Rampenwieltje
Ben nu de tel echt kwijt..
Nee, hoor.. Mijn hobby loopt echt niet uit de hand..
Of toch??

Robertvs

Berichtdoor Robertvs » di sep 22, 2015 11:49 am

Ik heb dit deck ook, qua specs niet verkeerd, zeker die bandgeleiding langs de heads is goed .
Samenmet ft144 cd204 en fa156 aangeschaft midden 80's
Toen wistik al, nadat het deck 2x naar serv center kermisland geweest was, dat 't eigenlijk eenfantaztic plastic onding was. :roll: mag nu de kliko in
541, 544, 585, F9638 (unrefurbished in dit theater)

Karsten

Berichtdoor Karsten » di sep 22, 2015 12:25 pm

Hey Thomas;

Mooi verslag! :wink:
Helaas is het nog niet zo eenvoudig op te lossen zo te zien. :?
Is er misschien met siliconenrubber (sanitairkit?) een deelbare gietmal voor te maken? Na het gieten pel je die er dan in twee helften van af. :?
Helaas niet klaar vóór de meeting! Mocht iemand een defect deck hebben, neem maar mee naar de Meeting en lever maar in. Dan kan ik die gebruiken als tester en kan Karsten zijn ongeschonden exemplaar weer terug hebben.
Het resultaat telt dus als je mijn FC144 langer nodig hebt dan is dat wat mij betreft geen probleem. :wink:

Groet;

Karsten

torsten
Contacteer:

Berichtdoor torsten » di sep 22, 2015 1:54 pm

Leuk zo'n FC144, dat was mijn eerste cassettedeck waar ik erg veel plezier van heb gehad.
Iedere avond lekker muziek opnemen tijdens het luisteren van "de avondspits"
Nu weet ik dat de FC144 niet echt een top deck was maar dat mocht toen de pret niet drukken.
Ik heb de set FT144, FA154, FC144 en FP142 + CD104 nog steeds staan(puur nostalgie :D
FA960,CD960,DFA888,CD880,C870,FC880,FT880,FT980,FT990,AF977,FB825,FB821
DSC950,CD950,FT930,FC950,DCC951,DCC900,DCC730,DSS930,CD100,CD200,CD303,CD73
CD10portable,CD104,CD304,CD650,CD150,CD160,CD373,CD473,CD380,CD480,CDC875,CDV185
CDV486,DVD963SA,AVR9900

Remi

Berichtdoor Remi » di sep 22, 2015 4:12 pm

Het zal vast niet aan het geluid liggen maar van deze lichting audio spullen wordt ik helemaal niet warm, wat gek is want een AH752 bv is van net zoveel plastic gemaakt (nog meer zelfs) en die vind ik nog wel leuk. zal wel met de inprentingsperiode te maken hebben :mrgreen:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

Harrie
Contacteer:

Berichtdoor Harrie » di sep 22, 2015 4:13 pm

Het zal vast niet aan het geluid liggen maar van deze lichting audio spullen wordt ik helemaal niet warm, wat gek is want een AH752 bv is van net zoveel plastic gemaakt (nog meer zelfs) en die vind ik nog wel leuk. zal wel met de inprentingsperiode te maken hebben :mrgreen:
ik heb ook weinig op met die F'jes :)
doe mij maar RH en AH :mrgreen:
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541

Karsten

Berichtdoor Karsten » di sep 22, 2015 9:35 pm

...Maar sommige FB-tjes zijn dan wél weer leuk. :mrgreen:

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » zo okt 11, 2015 1:00 pm

Inmiddels op de Meeting een drietal decks van HermanH in handen gedrukt gekregen - allen kapot, gelukkig! :mrgreen:

Vandaag de FC153 waar dit topic mee is gestart, eens gedemonteerd. Direct de plastic snippers gespot en na ietwat demonteren van het loopwerk ook gevonden waar ze vandaan komen. Het ene oranje wiel dat in dit loopwerk aanwezig is, is een dubbel tandwiel; een groot wiel met een klein wieltje er bovenop. Zoiets dus:
39-11t17p_preview_featured.jpg
compound gear
En je raadt het al; alle kleine tandjes zijn eraf! Dat wordt dus even zoeken naar een juiste vervanger met aan beide kanten het juiste aantal tandjes.

Ook een FC144 is inmiddels geopend en geïnspecteerd. Hier bleek slechts één tussenwiel defect en dat kon ik vervangen door een geschikt exemplaar. Alleen het asgat hoefde iets opgeboord te worden. Het resultaat:

Er zit nog een tweede flexibel geel tandwiel in; daarover schreef ik volgens mij al eerder. Dat wordt een constructie die samengesteld kan worden uit drie tandwielen met wat bewerking. Het enige nadeel: de tandwielen zijn van POM en kunnen niet gelijmd worden. Dit moet dus thermisch worden opgelost. Komt ook wel goed!
Thomas Baur

Karsten

Berichtdoor Karsten » ma okt 12, 2015 9:21 am

Ook een FC144 is inmiddels geopend en geïnspecteerd. Hier bleek slechts één tussenwiel defect en dat kon ik vervangen door een geschikt exemplaar. Alleen het asgat hoefde iets opgeboord te worden. Het resultaat:
Hey Thomas;

Wellicht is dat ook het geval met de defecte FC144 die bij 's moeder in de woonkamer staat want de aandrijving wisselt niet meer van spoelschotel. De wormwiel-overbrenging houdt het misschiel iets langer vol. :?

Groet;

Karsten

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » di okt 13, 2015 4:57 pm

He thomas, waarom is dat oranje torentandwiel niet gietbaar volgens jouw ervaren oog?
Desnoods in twee keer vanaf beide kanten? Ik krijg hier wel ernstige jeuk van :lol: uweetwel van diejen amhd...
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

Karsten

Berichtdoor Karsten » di okt 13, 2015 7:06 pm

Ik krijg hier wel ernstige jeuk van :lol: uweetwel van diejen amhd...
André!
Help, help, red mij! Ik sta al met één pootje in de Kliko! :cry: :cry: :cry:

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”