FC 153 - tandwieltje ?

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

HermanH

FC 153 - tandwieltje ?

Berichtdoor HermanH » ma jul 27, 2015 7:59 pm

In mijn gisteren gekochte F257 set zit een FC153 cassettedeck. Als ik een bandje plaats draait wel de linkeras maar niet de rechteras. Ik heb mbv de servicemanual het loopwerk uitgekast. Toen ik in de sectie met tandwielen keek zag ik minuscule kleine oranje deeltjes. Daar heb ik er verschillende van uitgepeuterd.

Ik zag een oranje tandwiel. Ik kon het met een minischroevendraaier ronddraaien maar zag niet zo snel een beschadiging. Bijvoorbeeld zoals : http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopi ... 1&start=30.

Vermoedelijk is het toch een gebroken tand. Maar hoe kom ik bij de tandwielen ? Voor de 2 assen zit nog een zwarte afdekplaat. Die moet ik vermoedelijk verwijderen maar ik weet niet hoe. Het gaat om onderdeel 401.

Herman

ps tot op heden nog niks zelf gesloopt
Wat Philips + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.

HermanH

Re: FC 153 - tandwieltje ?

Berichtdoor HermanH » ma jul 27, 2015 9:13 pm

Heb inmiddels het frontje eraf. Zat vast met 2 snaphaakjes. Voorzichtig peuteren was de oplossing.

Nu ligt het radarwerk in het zicht. Voorop zie ik het borgringetje waarmee de as van het lichtsluiswiel vast zit. Ik heb het er nog niet afgehaald (zie opmerking op http://www.mfbfreaks.com/reparatie-en-s ... n-anderen/.

In het zicht zie ik van links naar rechts:
1. Een heel klein schuin getand tandwiel dat aan de motor vastzit
2. Oranje tandwiel - achteraan - voelt zacht aan - maar loopt probleemloos mee met tandwiel 1.
3. Twee gele tandwielen - tussen oranje (2) en lichtsluiswiel in - klein boven, groot beneden
4. Wit tandwiel - rechtsboven - verbindt de 2 gele tandwielen en zit verbonden aan een kleiner tandwiel rechtsboven
5. Klein wit tandwiel - rechtsboven - zit aan een grotere motor vast (om te spoelen ?)

Ik zie geen ander oranje tandwiel, maar ik heb al wel veel oranje prut weggehaald. Het vermoeden is tandwiel 2, maar dat draait wel mee.

Maar verder snap ik niet waarom de linkeras wel kan worden aangedreven maar de rechteras niet.

Raadsels vooralsnog. Morgen verder.

Herman

Harrie
Contacteer:

Berichtdoor Harrie » ma jul 27, 2015 9:25 pm

als je oranje kruimels hebt gevonden, zijn dat 99% zeker tanden van een tandwiel.
er zitten vaak tandwielen in met 2 omtrekken, dus een groot blad voor en een klein blad achter.
kijk eens of je er tussen kunt kijken ?
grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541

Karsten

Berichtdoor Karsten » ma jul 27, 2015 9:53 pm

Hoi Herman;

De FC144 (1984) in de woonkamer van mijn ouderlijk huis heeft inmiddels ook tandwiel-ellende gekregen en heeft waarschijnlijk hetzelfde loopwerk. Voor zover ik weet heeft Thomas er nog geen tandwielen voor. :(

Groet;

Karsten
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » di jul 28, 2015 7:50 am

Het loopwerk van de FC144 is een SE2 loopwerk en van de FC153 een SE3 loopwerk. Die zullen waarschijnlijk niet veel van elkaar verschillen. Ik heb zelf zo'n deck nog niet en heb dus nog geen tandwieltjesonderzoek kunnen doen. Is er wellicht iemand die een werkend deck kan aanbieden om het tandwiel te inspecteren en eventueel na te maken?
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

Karsten

Berichtdoor Karsten » di jul 28, 2015 1:13 pm

Hey Thomas;

Ik heb nog een tweede FC144 bij ‘s moeder in de set van de zolderkamer staan, als ze die kan missen dan kan ik dat deck wel opsturen. Kun je het dan in september mee nemen naar de meeting?

Groet;

Karsten
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » di jul 28, 2015 5:59 pm

Hey Thomas;

Ik heb nog een tweede FC144 bij ‘s moeder in de set van de zolderkamer staan, als ze die kan missen dan kan ik dat deck wel opsturen. Kun je het dan in september mee nemen naar de meeting?

Groet;

Karsten
Dat is zeker een optie, Karsten. Ik heb even op Marktplaats gekeken of er één in de buurt staat, maar helaas momenteel niet. Zul je altijd zien. Als je dit wilt doen zullen veel medefreaks je dankbaar zijn!
Thomas Baur

Robertvs

Berichtdoor Robertvs » di jul 28, 2015 6:29 pm

Ik heb even op Marktplaats gekeken of er één in de buurt staat, maar helaas momenteel niet.
Thomas, er staat wel een FC153 in Oosterbeek voor 5 euro (bij Arnhem)
http://link.marktplaats.nl/m923140094
541, 544, 585, F9638 (unrefurbished in dit theater)

HermanH

Berichtdoor HermanH » di jul 28, 2015 7:18 pm

En nog wat links:

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =mympBuyer

Maar kan ook in het onderdeel: Schokkende Marktplaats advertenties

Is wel altijd wat te doen maar niet bij mij in de buurt.

Loopwerken, bij mij in de buurt, maar geen voor de FC153

Herman

Karsten

Berichtdoor Karsten » di jul 28, 2015 7:40 pm

Hey Thomas;

Groet;

Karsten
Dat is zeker een optie, Karsten. Ik heb even op Marktplaats gekeken of er één in de buurt staat, maar helaas momenteel niet. Zul je altijd zien. Als je dit wilt doen zullen veel medefreaks je dankbaar zijn!
Hey Thomas;

Ik zal het deck vanavond bij 's moeder uit de set op de zolderkamer halen en eens kijken naar een goede verpakking. Uiteraard zal ik eerst even controleren of alle functies het doen; Wel halverwege een cassette want als het mis gaat met de tandwielen dan is dat meestal als tijdens het snelspoelen het einde van de band wordt bereikt en dat wil ik niet riskeren. :wink:

Groet;

Karsten

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » wo jul 29, 2015 7:25 am

Oh, die kan meteen bij Remi de zolder op! :D
Thomas Baur

Karsten

Berichtdoor Karsten » wo jul 29, 2015 8:56 am

Of komt die zolder dan naar beneden? :P :mrgreen:

Remi

Berichtdoor Remi » wo jul 29, 2015 10:57 am

Oh, die kan meteen bij Remi de zolder op! :D
:twisted: zo eentje wil ik helemaal niet! :P
die kans wordt met de dag groter :shock: :? :mrgreen:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

Karsten

Berichtdoor Karsten » wo jul 29, 2015 2:08 pm

die kans wordt met de dag groter :shock: :? :mrgreen:
:!: Ook daar is trouwens een oplossing voor:
1- In de kelder stapelen tot aan het plafond,
2- Op de begane grond stapelen tot aan het plafond,
3- Op de eerste verdieping stapelen tot aan het plafond,
Zo werk van beneden naar boven om de zolder op de juiste hoogte te houden. :mrgreen:

Back om topic: Ik zal eens kijken of ik het enige, nog werkende, FC144-cassettedeck van 's moeder kan lenen voor een retourtje Lochem. :wink:

De FC144 in de woonkamer vertoont trouwens een vergelijkbare klacht als je de aanwezigheid van een cassette simuleert: De rechter spoelschotel draait linksom bij afspelen en vooruit spoelen (so far so good) maar gaat rechtsom draaien bij het terugspoelen (da's niet handig :mrgreen: ). De linker schotel wordt niet meer aangedreven.
De klacht is ontstaan toen tijdens het terugspoelen het begin van de band werd bereikt; Dat was kennelijk de genadeklap voor een tandwiel. :(

Groet;

Karsten

Karsten

Berichtdoor Karsten » zo aug 02, 2015 2:45 pm

Hey Thomas;

Gisteren is de (nu nog) goed werkende FC144 uit de zolder-set van mijn ouderlijk huis zorgvuldig verpakt op reis gegaan naar Lochem voor dentaal onderzoek.
Zodra het deck wordt ingeschakeld begint de capstan-motor te draaien; Da's normaal.
Alle loopwerkfunties doen het zonder cassette, ook met geopende klep; Hoe gemakkelijk wil je het hebben! :wink:

Groet;

Karsten

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”