VET! (smeermiddel)

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

johanh

02 mei 2014, 14:38

Hoi, ben opzoek naar iemand of 'n site waar ik vet voor zowel plestic als metale bewegende onderdelen te smeren, dit voor video's, cd lades en cassette decks, en natuurlijk voor m'n Akai bandrecorders te smeren, dit bestond vroeger in WIT, dat was voor plestic onderdelen te smeren en het ZWARTE wet was voor metalen onderdelen, wie kan me hier aan helpen, GEEN silicon vet, maar echt vet.

Alvast erg bedankt mensen
mjo

02 mei 2014, 14:51

Bedoel je white grease?
Google maar even zou ik zeggen.
Harrie
Contacteer:

02 mei 2014, 16:36

mjo schreef:Bedoel je White Grease?
Google maar even zou ik zeggen.
Dat is idd erg geschikt voor zulke doeleinden.
voor sommige dingen kun je ook zuurvrije vaseline gebruiken.
jamie

02 mei 2014, 17:29

White grease van Griffon.
Te koop bij elke bouwmarkt.
Ben nu de tel echt kwijt..
Nee, hoor.. Mijn hobby loopt echt niet uit de hand..
Of toch??
johanh

02 mei 2014, 18:02

dankje wel allen, maar het is echt vet dat ik bedoel en zoek, tis voor dingen die langzaam open moeten gaan zoals cassette deck deurtjes, en de armen van m'n akai 747 en 646, waar de band inloopt, en die moeten allemaal niet brusk open gaan maar kalmpjes vandaar.

lijkt goed op soldeervet van dikte substantie.
sjonny

02 mei 2014, 18:14

Dan kijk maar eens naar molykote 111
Dit is een vet wat gebruikt wordt voor afdichtingen (soort kranenvet)
Is op siliconen basis wordt niet dun bij warmte (anders heeft het geen remmende werking voor bv klepje).
Is transparant van kleur zit in een tube.
Heb t wel eens gebruikt voor de lift van een pick up werkt perfect gat het te snel beetje meer duurt het te lang beetje minder.

john
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?
Will
Contacteer:

02 mei 2014, 18:54

Misschien heb je hier iets aan:

Wat jij volgens mij bedoelt ken ik als kleefvet, het is in B&O apparaten gebruikt om de deksels te remmen bij het openen. Ik vind het enorme plaktroep. Krijg het idee dat het op vloeibare pakking lijkt, maar hier zijn heel wat autokenners die kunnen zeggen of dit klopt. Geen idee wat de merknaam is of waar het te koop is.
Het is volgens mij heel ander spul dan het vet dat Philps in de lift-remmer van de pickuparm gebruikt, dat lijkt meer op normaal vet.

Om metaal te smeren gebruik ik kogellagervet van Kroon, dat is donkergroen/bruin van kleur (blikje zo groot als een blikje schoensmeer) of kogellagervet van SKF (wit/doorzichtig van kleur) in een tube. Ook van Griffon te krijgen in een soortglijke tube.

Met White grease met teflon (spuitbus) van Griffon heb ik geen goede ervaringen. In het begin lijkt het prima spul, maar er zit enorm veel oplosmiddel in. Na een tijdje is dat verdampt en is het heel dik en stug vet. Misschien is dit wel te gebruiken als remmer.
Als je een hoeveelheid in een potje doet verdampt het oplosmiddel vrij snel, veel sneller dan normaal. Het lijkt dan wel of het spul kookt. Na een paar dagen is het ingedikt en lijkt een beetje op halvarine. Na ruim twee weken is het al zo dik als boter of margarine en zo blijft het ook. Potje natuurlijk open laten staan.

Voor plastik gebruik ik vaseline of kogellagervet van SKF.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
movieman

02 mei 2014, 20:27

Ik gebruik CRC multi-grease, krijg je bij Conrad...
onmogelijkhier

03 mei 2014, 13:27

Ik denk dat sjonny het juiste middel heeft gevonden.
We noemden dit vroeger bij Akai trek vet en werd gebruikt voor pick-up liften en cassettedeurtjes.
Het is een siliconen vet met een bepaalde viscositeit waardoor de liften en deurtjes rustig heen en weer (op en neer) gingen.
Zoals sjonny al schrijft gaat dit afhankelijk van de hoeveelheid vet die je er op doet.
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.
motoindo
Contacteer:

07 mei 2014, 07:54

leerzaam dit !

onlangs nog op facebook gelezen dat er bijzonder weinig verschil zit tussen plastic en doorsnee margarine, iets wat mieren al langer wisten:
image.jpg
oftwel, geef mij maar boter.
johanh

10 mei 2014, 12:59

Zo, mooi jonges, hier heb ik wat aan, erg bedankt dat jullie me helpen met dit gezocht vet, alvast erg bedankt aan allen hier hé makkers. TOP
fietsenmaker

19 mei 2014, 16:43

johanh schreef:Zo, mooi jonges, hier heb ik wat aan, erg bedankt dat jullie me helpen met dit gezocht vet, alvast erg bedankt aan allen hier hé makkers. TOP
He Johan.

Wel wat laat, maar ik heb onlangs een hele koker van dit spul gekocht.
Ik kan wel wat potjes vullen en mee nemen naar de meeting.

Groet,
Peter
4000ds devil

28 mei 2014, 11:15

molykote dat is goed spul
onmogelijkhier

28 mei 2014, 15:17

fietsenmaker schreef:
johanh schreef:Zo, mooi jonges, hier heb ik wat aan, erg bedankt dat jullie me helpen met dit gezocht vet, alvast erg bedankt aan allen hier hé makkers. TOP
He Johan.

Wel wat laat, maar ik heb onlangs een hele koker van dit spul gekocht.
Ik kan wel wat potjes vullen en mee nemen naar de meeting.

Groet,
Peter
Mag ik een heel klein beetje voor een armlift

Marcel
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.
movieman

28 mei 2014, 15:52

In de apotheek of het ziekenhuis krijg je van die heel kleine potjes, zijn meestal gratis... Ik heb ook een beetje nodig voor mijn FC950 en een VCR. Zou je Kojak iets mee willen geven op de meeting? Alvast bedankt!
Plaats reactie