Top 5 best klinkende en werkende Philips Cassettedecks

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Bert MFB
Contacteer:

25 nov 2013, 12:28

Ik heb ooit alle cassettebandjes die ik had, vergeleken op bandbreedte, ruis en vervorming op mijn Uher CR210. TDK was de beste, weet niet meer of Sony er bij was. Ik had wel allerlei soorten TDK, Maxell, Philips en nog wat andere.

Groeten, Bert
Karsten

25 nov 2013, 12:55

Harmony schreef:Welke merken gebuikt men nu bij het afspelen?
Die ik vroeger heb gebruikt bij het opnemen! :mrgreen:
Philips Ultra Ferro, Ultra Chrome, Master Chrome (alleen die laatste zijn ok)
Maxell XL-II S (ook niet slecht)
Maar toen kwam ik bij TDK terecht:
TDK SA voor grammofoonplaten en radio-opnamen;
TDK SA-X voor CD’s. Een heel fijne cassette die qua eigenruis, uitstuurbaarheid en bandloop vele Metal-tapes moeiteloos “voorbij fietste”.

Zeer sporadisch zet ik nog wel eens iets op cassette en daarvoor gebruik ik dan TDK SA-X of SA welke ik nog een stapeltje in het cellofaan heb zitten. Daarnaast is er een aantal cassettes waar muziek op staat die ik inmiddels op CD heb. Die gebruik ik dan voor iets anders.

Alleen de Maxell UR zijn nog nieuw verkrijgbaar, voor zover ik weet, maar dat zijn type I-cassettes. :?

Sinds 2001 maak ik kopieën op CD-R (ook TDK), hoofdzakelijk voor gebruik in de auto. Al mijn CD’s staan inmiddels op een externe HD dus als er eens een CD-R sneuvelt dan is een nieuwe snel gemaakt.

Gisteren heb ik nog weer een nieuwe aanwinst gedupliceerd voor auto-gebruik:
Ik heb mijn standaard werkwijze toegepast voor het maken van kopieën van een nieuwe CD:
- Nero 7 Burning ROM opgestart.
- Ingelezen naar mijn externe audio-harddisk mbv. de NEC Optiarc DVDRW AD-5170A met ingeschakelde “jitter correction”.
Output formaat: 16bit PCM stereo 44100Hz.
- Nero Express opgestart en alle tracks geselecteerd voor het samenstellen van de compilatie vanaf harddisk.
- Geen “vinkje” bij “normalize audiotracks”.
- Wel een “vinkje” bij “remove silence at end of tracks” (zo wordt de kopie precies even lang als het origineel).
-“Vinkje” bij “verify after burning”.
- Laagste brandsnelheid gekozen.
Laatst gewijzigd door Karsten op 26 nov 2013, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Meten is weten en weten wat je meet.
Otto

25 nov 2013, 13:48

Kwa cassettes heb ik nog jarenlang Basf c-90 chroomdioxide gebruikt.
Op een gegeven moment had de Lidl ze in de rekken liggen bij de kassa en heb ze toen ook massaal ingeslagen. Ik praat over 10 jaar terug.
Geen idee of er nog ergens nieuwe chroom of metal tapes te verkrijgen zijn. De tijd dat de audiospeciaalzaak een rek met tien verschillende soorten had is ook al ruimschoots voorbij.
Kijkshop Mediamarkt en aanverwanten verkopen alleen tdk type1 , beetje jammer:-!
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
TheDutchOwner

25 nov 2013, 16:39

Turbo.d schreef:bijzonder dat jij zulke goede ervaring had met TDK cassettes ik had er slechte ervaring mee en ben op een gegeven moment overgestapt op Sony cassettes Vooral de UX-S en de UX-pro waren fijne cassettes.

Heb ook nog een paar That's VX cassettes. Waren in een homedeck ook goed, maar in een walkman liepen die dingen telkens vast en... F5,- per stuk vond ik vroeger best veel geld met mijn zakgeld enz...
Ligt compleet aan je deck/walkman. Ik heb alleen maar goede ervaringen met TDK, maar ook met Sony, Maxell, That's, enz. Alleen met Memorex en Olympic Records (Olympia) bandjes heb ik slechte ervaringen.
movieman

25 nov 2013, 16:48

BASF hebben (hadden?) een goede dynamiek en laag ruisgetal maar het zijn koppenkillers en zeker de videocassettes waren dodelijk voor de kopschijven.

Sommige decks hebben "moeite" met TDK, waarom weet ik niet, maar het waren de beste tapes, minste slijtage van de koppen en lange levensduur van de opnames. Ze bleven ook soepel lopen, dus geen plakkerige bedoelingen na verloop van tijd.
Otto

25 nov 2013, 16:53

movieman schreef:BASF hebben (hadden?) een goede dynamiek en laag ruisgetal maar het zijn koppenkillers en zeker de videocassettes waren dodelijk voor de kopschijven.

Sommige decks hebben "moeite" met TDK, waarom weet ik niet, maar het waren de beste tapes, minste slijtage van de koppen en lange levensduur van de opnames. Ze bleven ook soepel lopen, dus geen plakkerige bedoelingen na verloop van tijd.

Ik bedoelde deze.
Ze zijn na al die jaren nog steeds goed van kwaliteit.
Zelfs na periodes van gebruik in de auto. Warm/koud etc

Afbeelding
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
Raicho
Contacteer:

25 nov 2013, 17:56

Ik heb zelf altijd cassettes van goede merken gebruikt, de beste vind ik de Maxell XL-II S, van rond 1987. Ook met TDK (SA en AD), BASF chroomcassettes en Sony UX en UX-S (en de voorlopers UCX en UCX-S) heb ik goede ervaringen. Ook de That's cassettes mocht ik graag gebruiken.

Afbeelding

Deze dus!

Grtz,

Mark V.
Harrie
Contacteer:

25 nov 2013, 18:06

leuk, nu gaat het over cassettebandjes in plaats van cassettedecks :D
ook zeer welkome informatie. :wink:
beste cassettedeck: een dcc met dcc-cassette ( 18 Bit, digitaal :mrgreen: )
grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
movieman

25 nov 2013, 18:35

Met Harrie kan ik zaken doen. :D
Harmony

25 nov 2013, 19:44

Harrie schreef:leuk, nu gaat het over cassettebandjes in plaats van cassettedecks :D
ook zeer welkome informatie. :wink:
beste cassettedeck: een dcc met dcc-cassette ( 18 Bit, digitaal :mrgreen: )
grt, Harrie
"nu gaat het over een dcc-cassettedecks in plaats van cassettedecks" :o

Hoe staat het er nu met de dcc cassettespeler en dcc cassette voor?
Ze worden toch niet meer gemaakt?
Kun je daar nog cassettes voor kopen?

Loont de aanschaf van een dcc speler nog?

Zag onlangs bij Correct nog een hele partij voorbespeelde dcc cassettes voor €1,- te koop :shock:
TheDutchOwner

25 nov 2013, 19:59

Je kunt ook experimenteren met (echte) Chrome cassettes (en dus niet cobalt zoals SA of XLII), door er een paar gaten in de omhulsel te boren. De DCC Deck ziet ze dan als DCC bandjes, en kan er dan ook op opnemen. Het kwaliteit ligt compleet aan cassette en DCC deck. De 900 is er bijvoorbeeld niet zo goed mee. Ook moet je de beste van het beste Chrome bandjes gebruiken, goedkopere chromes zijn slechter en hebben dropouts. UX Pro's zijn er goed mee heb ik gehoord. Je kunt uiteraard ook de band uit zijn omhulsel halen en het in een test omhulsel met gaten doen. Heb ik al iemand geïnspireerd dit te doen? :mrgreen:
movieman

25 nov 2013, 20:16

Op MP krijg je nog heel veel DCC's, zelfs nieuw in folie. Het is leuk spul maar of de aankoop van een recorder nog loont, waag ik te betwijfelen. Ik zet tegenwoordig alles op HDD of CDR. Verder hebben bijna alle DCC-recorders kuren, de beruchte SMD-elco's en als je ze dan vervangt, blijft het ding nog dood. De complete printjes krijg je volgens mij niet meer, misschien wel nog van Marantz maar die dingen liggen al zo lang in de schappen dat de kans groot is dat ze helemaal niet meer werken. Het geluid is overigens geweldig en soms zelfs beter dan CD maar ja...

Voor wat betreft die truc met chroomtapes dat gaat niet lukken. Er zal een hoop informatie verloren gaan of niet opgenomen worden. De DCC kan dit wel enigszins compenseren maar uiteindelijk gaat het mis. Een DCC heeft (net zoals een videoband) een veel hogere dichtheid van de metalen deeltjes, oftewel er zitten er veel meer op dan een gewone cassette. Dit is nodig om de enorme hoeveelheid data te registreren.

Groetjes. ;-)
TheDutchOwner

25 nov 2013, 20:22

movieman schreef:Op MP krijg je nog heel veel DCC's, zelfs nieuw in folie. Het is leuk spul maar of de aankoop van een recorder nog loont, waag ik te betwijfelen. Ik zet tegenwoordig alles op HDD of CDR. Verder hebben bijna alle DCC-recorders kuren, de beruchte SMD-elco's en als je ze dan vervangt, blijft het ding nog dood. De complete printjes krijg je volgens mij niet meer, misschien wel nog van Marantz maar die dingen liggen al zo lang in de schappen dat de kans groot is dat ze helemaal niet meer werken. Het geluid is overigens geweldig en soms zelfs beter dan CD maar ja...

Voor wat betreft die truc met chroomtapes dat gaat niet lukken. Er zal een hoop informatie verloren gaan of niet opgenomen worden. De DCC kan dit wel enigszins compenseren maar uiteindelijk gaat het mis. Een DCC heeft (net zoals een videoband) een veel hogere dichtheid van de metalen deeltjes, oftewel er zitten er veel meer op dan een gewone cassette. Dit is nodig om de enorme hoeveelheid data te registreren.

Groetjes. ;-)
Er zijn wel mensen waarbij dit wel gelukt is. Maar misschien zijn hun oren gewoon niet zo goed :mrgreen:
Inderdaad was de chroom gebruikt bij DCC veel meer dan bij een typische Chrome cassette, zoals S-VHS. Dus als je het durft kun je ook nog een S-VHS splitsen naar (D)CC grootte, en dat dan in een normale cassette omhulsel doen... maar dat is het niet waard. Philips' digitale apparaten zijn veel minder betrouwbaar dan hun analoge apparaten, vooral in de 90er jaren. Die CD-R opnemers uit 1998 hebben bijvoorbeeld ook voortdurend kuren... beetje zonde :?
movieman

25 nov 2013, 20:32

Dat verschijnsel noemen we discodoof of moderner gezegd ADBS (Acquired Dr.Beats Syndrome). :lol:

Een DCC heeft 8 sporen daar waar een ACC er maar 2 heeft, gaat dus niet echt werken met TDK-SA... :?

Groetjes. ;-)
Laatst gewijzigd door movieman op 25 nov 2013, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
TheDutchOwner

25 nov 2013, 20:36

TheDutchOwner schreef:Je kunt ook experimenteren met (echte) Chrome cassettes (en dus niet cobalt zoals SA of XLII)
Even beter lezen :wink:
Plaats reactie