Top 5 best klinkende en werkende Philips Cassettedecks

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Lucas

22 nov 2013, 00:08

Het beste Philips Deck... Ook ik ga qua decks voor Nakamichi. Heb ervaring (van vroeger) met de plastic modellen N2511 (zelf destijds gekocht) en de dure rechtopstaande N2521 (stond in de woonkamer). Die laatste zou dan de beste Philips moeten zijn geweest (in ieder geval de duurste?) Nu gebruikte ik ze vooral voor orgelmuziek, en daarvoor is een zo strak mogelijke bandloop de belangrijkste voorwaarde. Helaas, ook de N2521 maakte van een beetje een hoge orgeltoon een bibberig geheel. Overigens stond ik er toen al verbaasd over dat de veel goedkopere 2511 nauwelijks onder deed voor het topmodel). Maar goed, ik heb lang gedacht dat een cassettedeck (vanwege de lage bandsnelheid) gewoon niet geschikt was om die tonen goed weer te geven. Totdat ik een Nakamichi hoorde... het kon dus wèl! Nog steeds staat hier de CR-1E, het goedkoopste 2-kops model van destijds (1000 gulden). Zelfs dat instapmodel bleek een paar klassen beter dan de duurste Philips...
MFB: 8x544, 2x532, 4x 585, 2x541
Harmony

22 nov 2013, 01:26

Tot de best klinkende Cassette recorders blijkt dus vooral niet Philips te behoren :shock:

Meer in het algemeen.
Ik heb gezien dat er nogal wat voor nodig is om een goede opname met een cassette deck te maken.
Van alles moet worden afgeregeld en goed onderhouden zijn... Bovendien moeten er ook speciale cassettebandjes voor zijn.
Mijn bedoeling van de cassette recorder is eigenlijk het kunnen afspelen van voorbespeelde bandjes en volgens Esgigt heb je daar geen duur topapparaat voor nodig....

Als je een goede opname wilt maken is een disc recorder van Philips b.v. de CDR 880 dan niet te preferen boven zelfs een Nakamichi cassettedek?

Heb er pas nog een CDR880 aangeboden gezien. Weinig gebruikt, in doos met gebruiksaanwijzing.
Wat is een redelijke prijs daarvoor?

Nu zijn we toch weer terug bij Philips 8)
esgigt

22 nov 2013, 10:15

Harmony schreef:Als je een goede opname wilt maken is een disc recorder van Philips b.v. de CDR 880 dan niet te preferen boven zelfs een Nakamichi cassettedek?
Wellicht... qua specs zeker.

Vervorming, dynamiek en ruisafstand zijn, zeker op papier, een flink stuk beter. Een voordeel dat een tape-recorder heeft boven een digitale recorder is het overstuurgedrag. Een band laat zich nog redelijk oversturen (een paar db) terwijl een digitale recorder keihard gaat clippen.

Overigens ben ik benieuwd naar hoe een tape-systeem dat volgens de laatste inzichten gemodificeerd is zich verhoudt tot een 16 bits digitaal systeem.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Harry

22 nov 2013, 11:39

Harmony schreef:Als je een goede opname wilt maken is een disc recorder van Philips b.v. de CDR 880 dan niet te preferen boven zelfs een Nakamichi cassettedek? Heb er pas nog een CDR880 aangeboden gezien. Weinig gebruikt, in doos met gebruiksaanwijzing. Wat is een redelijke prijs daarvoor? Nu zijn we toch weer terug bij Philips 8)
Een vergelijk is wat lastig, in het verleden had ik een Dual C830 deck (weer geen Philips :mrgreen: ) en op metal tape kon ik niet echt verschil horen met een CD. Sinds twee jaar staat hier zo'n CDR-880 en dat werkt prima. Erg handig bijvoorbeeld om cassettebandjes te digitaliseren. Kan 'm je wel aanbevelen, al moet je zoals Edwin terecht noemt wat voorzichtiger zijn met de uitsturing dan bij een cassette. De prijs, tja, wdgevv (wat de gek er voor vraagt), voor een paar tientjes moet dat wel lukken.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
movieman

22 nov 2013, 12:31

Goh, Remi was vroeg wakker vanmorgen. Als iemand ynoS noemt dan mag je wat mij betreft met de rode pen door het forum... :lol:

@ Harmony: een Philips stand-alone CDR kan ik je niet adviseren, slechte lasers die snel kapot gaan! Ook mis je altijd de eerste secondes van de bron als je gaat opnemen en dan is er nog die irritante kopieerbeveiliging. Je kunt veel beter een drive in de PC zetten.

Een cassettte heeft analoge ruis, een redelijk kleine dynamiek en gaat slijten, bij CD(R) is dat wel anders (als je er goed mee omgaat tenminste).

Ik zie niet in waarom je een digitale opname zou moeten oversturen want die is meestal al veel harder dan analoog. Ja ok ynoS denkt dat dit wel moet maar jullie weten hoe ik over die firma denk... :shock:
mienmfb

22 nov 2013, 12:54

Persoonlijk vond ik de Philips decks mechanisch altijd nogal slap. Afregelen was meestal niet voldoende om de apparaten echt goed spelend te krijgen. Dit gold overigens ook voor Technics- Akai en Sony decks, vooral de goedkopere en recentere. Nakamichi stond goed bekend maar heeft ook series gekend die aan de lopende band loopwerkproblemen hadden. De idler-modificatie werd vrijwel altijd onder garantie uitgevoerd. Ik ga zelf voor de oudere Naks, waarvan ik er meerdere heb gehad, waaronder ook deze:
00000020-1024.jpg
Inmiddels weer verkocht aan iemand in Hong Kong.
Karsten

22 nov 2013, 13:29

Back on topic:

Als het gaat om het maken van opnamen die CD-kwaliteit benaderen (m.u.v. signaal/ruis-verhouding)
1: FC870 (met stip op 1 i.v.m. HX-Pro, level- en bias-regelaar)
2: FC566
3: F6239
4: …Uuuh… dat waren ze wel zo’n beetje
Alle drie de decks zijn trouwens ingekocht bij de Jappen :mrgreen:
De TDK SA-X was altijd mijn grote favoriet wat uitstuurbaarheid en bandloop betreft. Omdat de gevoeligheid en vereiste bias afweken van de IEC-norm had je wel level- en bias-regelaar nodig. Voorts ben ik nog geen enkel exemplaar tegengekomen dat verouderingsverschijnselen vertoont (wat helaas niet gezegd kan worden van de SA).
Oeps, toch weer off-topic! :oops:
Laatst gewijzigd door Karsten op 22 nov 2013, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Meten is weten en weten wat je meet.
esgigt

22 nov 2013, 15:15

Karsten schreef:TDK SA-X was altijd mijn grote favoriet
ja, dat was mij inderdaad ontschoten (tijd geen cassettes meer gebruikt)... met de bandkwaliteit staat of valt de opname (en de levensduur van je koppen)
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
movieman

22 nov 2013, 15:47

Ik heb nog ca. 100 SA-X liggen, wat SA's, MA's, MA-X's en 1 MA-XG90 (FL 40,- per stuk destijds), die dingen stinken nog erger dan BASF tapes! :shock:

De nieuwprijzen van de genoemde cassettedecks waren:

Philips FC870 FL 1.000,-
Nakamichi Dragon FL 7.000,-
Revox H1 FL 3.000,-
Laatst gewijzigd door movieman op 22 nov 2013, 16:04, 4 keer totaal gewijzigd.
Frenkel

22 nov 2013, 15:52

Nog steeds prijzig die Nakamichi-dingetjes;

http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/1 ... ragon.html
Otto

22 nov 2013, 19:14

Ik heb 2x de Tascam 112R MKII
Deze hebben nauwelijks tot geen onderhoud nodig en vreten werkelijk alles.

Anders de AKAI GXC 730D
welke dubbel capstan uitgevoerd is.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
4000ds devil

23 nov 2013, 10:20

Van Philips vind ik het 2 kops deck de f6622 echt heel goed, de f6112 een simpel 2 koppertje klinkt ook gewoon goed.
Tevens heb ik een n2544 die gewoon met een goede 3 kopper meekomt. Ik heb een Onkyo integra ta 2070 wat het beste deck is wat ik ooit heb gehoord, koste toen ook 2400 gulden. Ik heb laatst nog een Nak gemaakt voor iemand, echt heel mooi kwa klank. Verder heb ik veel Akai cassettedecks en bandrecorders, iets waar ze erg goed in waren. De Akai gx-52 is een zeer goed 2 kops deck, de gx-75 en 95 zijn goede 3 koppers maar deze komen dan ook uit de reference master serie. Cd spelers van Akai is dan weer 4 keer niks, iets waar Philips wel de beste in was. Verder is het zo dat je een Nakamichi van 3000 gulden toen niet met een Philips van 1000 gulden kan vergelijken. Vergelijk ze maar eens in dezelfde prijsklasse. IK heb ook een f6239 wat gewoon een prima deck is hetzij van Alpine. de n5758 en consorten zouden wel met de top van toen mee moeten kunnen lijkt mij.
Harmony

25 nov 2013, 11:50

Welke merken gebuikt men nu bij het afspelen?

Meer dan 30 jaar geleden gebruikte ik cassettespelers. Nu ik mij weer in het fenomeen cassettespeler verdiep zie ik dat het vertrouwde merk TDK is gestopt met de cassette... :oops:
Met uitgerekend dit merk had ik altijd goede resultaten.

Nu dit merk niet meer op de normale manier te krijgen is ( slechts 2e hands, marktplaats etc.) wat is thans dan het beste alternatief om te gebruiken?
Of is met het verdwijnen van dit merk het fenomeen cassettedeck nog slechts geschiedenis?

N.b. ik het vanmorgen de Philips CDR 880 besteld en dit voor een zacht prijsje.
Volgens verkoper nieuw in doos met gebruiksaanwijzing :D
De CD-R audio blijkt nog wel makkelijk verkrijgbaar te zijn.
Turbo.d
Contacteer:

25 nov 2013, 12:07

bijzonder dat jij zulke goede ervaring had met TDK cassettes ik had er slechte ervaring mee en ben op een gegeven moment overgestapt op Sony cassettes Vooral de UX-S en de UX-pro waren fijne cassettes.

Heb ook nog een paar That's VX cassettes. Waren in een homedeck ook goed, maar in een walkman liepen die dingen telkens vast en... F5,- per stuk vond ik vroeger best veel geld met mijn zakgeld enz...
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Plaats reactie