Motortje N5581

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Will
Contacteer:

08 dec 2013, 20:57

De mistery-component blijkt een soort spanningsafhankelijke weerstand (VDR) te zijn. Ik zeg een soort, want in de ene richting gedraagt hij zich spanningsafhankelijk en in de andere richting helemaal niet.
Als je er een zaagtand overheen zet dan wordt een kant afgekapt boven de 1,8 volt, in de andere richting wordt de spanning onbeperkt (?) "doorgelaten". Het lijkt een beetje op het gedrag van een zener, maar die laat in de ene richting max 0,7 V toe en in de andere richting de zenerspanning.

De geroosterde weerstand heb ik opnieuw schoongeveegd en die is nu 22 ohm. Of de vorige waarde van 15 ohm kwam door de rommel die er nog op zat weet ik niet. Zo te zien is het een metaalfilm weerstand. Het is misschien allemaal niet erg betrouwbaar te meten, het ding is per slot van rekening behoorlijk beschadigd. Wel opvallend dat ik 22 ohm meet en dat is een gangbare waarde.

Het pendelen krijg ik er niet uit. De motor draait wel stabiel als ik het asje wat afrem. Ik vraag me af hoe die het in de recorder zou doen.

Al met al heb ik niet echt een goede oplossing Suretrak. Het motortje is weer bruikbaar, al zou ik er zelf een andere regeling op zetten. Dat kan een standaard Philips printje zijn uit de N22xx serie uit de 70-ties, of een van de regelingen die je op het internet gevonden hebt. Misschien kun je een link posten van wat je gevonden hebt.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Will
Contacteer:

04 mei 2014, 20:07

Het vervolg van de avonturen met het motortje…

In het vorige bericht kon je zien dat de schakeling min of meer gerepareerd was, alleen begon de motor te pendelen. Nu loopt de motor in dit geval helemaal vrij en normaal zal het vliegwiel in de cassetterecorder dat pendelen wel uitdempen.
Toch zat het me niet lekker en had ik met Suretrak afgesproken dat ik een regeling uit een ander recordertje zou proberen. Ik had nog een oude N2205 sloper en dat bleek meteen te werken.

Waarom werkt dit dan wel vroeg ik me af en wat belangrijker is: klopt de snelheid wel?
Tijd voor een onderzoek naar de verschillen.

Dit is het schema van de N2205 regeling.
N2205 motorregeling
N2205 motorregeling
Dat lijkt in de verste verte niet op de regeling van de N5581, maar schijn bedriegt hier behoorlijk. De schakeling bestaat namelijk uit twee delen: de automatische stop (in het blauwe kader) en de eigenlijke regeling in het rode kader.
Voor alle duidelijkheid: de voeding komt vanaf punt F en als de motor stopt, krijgt de rest van de recorder ook geen spanning meer. TS472 is in feite een aan/uit schakelaar.

Als je de regeling (uit het rode kader) nu eens opnieuw tekent dan zie je dat ze wel heel veel op de N5581 regeling lijkt. Ze is alleen in spiegelbeeld en daardoor moet je ook de transistoren verwisselen: NPN wordt PNP en omgekeerd.
Om het nog wat duidelijker te maken heb ik de componenten in beide schema's dezelfde nummers gegeven.
N2205 regeling anders getekend
N2205 regeling anders getekend
Nu zie je dat de schakelingen als twee druppels water op elkaar lijken en dat is natuurlijk niet zo heel gek, ze hebben immers dezelfde functie.
N5581 de uiteindelijke regeling
N5581 de uiteindelijke regeling
De enige grote afwijkingen zijn:
- de mistery component, waarvoor ik uiteindelijk aangenomen heb dat het een VDR is.
Uit experimenten mijn bleek dat je de VDR in deze schakeling kunt vervangen door een tweede diode.
Edit: Voor de VDR heb ik het symbool van een thermistor gebruikt.
- de diode D2 in de terugkoppeling.
De diode D2 kun je weglaten (doorverbinden), het beinvloedt de werking niet merkbaar.
- R480 in de N2205 regeling.
Dit is in werkelijkheid geen weerstand, maar een spoeltje. De waarden heb ik gemeten en apart als R480 en L480 in het schema gezet

Dan de kleinere verschillen.
- R180k doet in de regeling niet mee en kun je weglaten, de schakeling werkt prima zonder. Volgens mij is het een veiligheidje om te zorgen dat T0 altijd basisstoom krijg en de motor dus altijd start.
- R3,3k kun je ook weglaten, getest zonder deze weerstand en het werkt. In de normale situatie loopt daar geen stroom door. Ik heb het verder niet onderzocht en weet niet wat de functie in deze schakeling is.
- De spoel 22uH is voor ontstoring van de motor naar buiten toe. Het is opvallend dat de motor een heel eigen voeding heeft in de N5581.

Wat de exacte waarde van R660 moet zijn weet ik niet, met 12 ohm werkt het en die zit er nu in. Met 15 of 22 ohm werkt het ook. Het zal wel de regeling beinvloeden

Dan nog het pendelen van de motor. In een regeling van een andere recorder zag ik een kleine elco zitten, hier is dat C1 geworden. Een condensator op die plek dempt natuurlijk de schommelingen op de basis van T0. Nu kan ik mij voorstellen dat de spoel R480 natuurlijk een soortgelijke werking heeft voor de stroom als C1 voor de spanning heeft. Zo raar is die C1 dus nog niet.

De VDR (waarschijnlijk) gedraagt zich niet helemaal zoals verwacht. Het is dus niet zeker wat dit is en of het ding misschien toch kapot is. In eerste instantie dacht ik dat die het pendelen veroorzaakte. De N2205 regeling krijg je echter ook aan het pendelen als je hem in de uiterste stand zet.
Om een lang verhaal wat kort te houden: als ik hier een C van ongeveer 2,2uF toevoeg, dan stopt het pendelen.

Kortom: probleem opgelost.

Samenvatting, voor wie het verhaal niet helemaal wil teruglezen: Binnen in het motortje zit een ring op de aansluitingen van het anker. Die ring heeft de functie van drie condensatoren van elk ongeveer 20nF. Deze ring was losgeraakt en heeft waarschijnlijk de motor geblokkeerd. Daardoor sneuvelde de transistor T1 en roosterde R660.
De motor heb ik open gemaakt en de ring en nog wat losse soldeerkorrels verwijderd.
T1 en R660 heb ik vervangen. Om het pendelen tegen te gaan heb ik C1 toegevoegd.

De schakeling lijkt prima te regelen. In vrijloop trekt het motortje ongeveer 30mA (niet precies gemeten). Als ik de as tegenhoud dan loopt het snel op naar 150-300mA waarbij je voelt dat de motor meer kracht levert en het toerental vrij constant blijft als je het niet te gek maakt met het tegenhouden van het asje.

Op de meeting krijgt Suretrak een bouwpakketje voor een motor. Dit verhaal krijgt ongetwijfeld een vervolg op dit forum.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Remi

04 mei 2014, 21:51

Wow! wat een mooie uiteenzetting Will, dit is een mooi stuk reverse engineering 8)
Gaaf verhaal en mooi dat je het voor elkaar hebt
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Harrie
Contacteer:

04 mei 2014, 21:59

zeer interessant, geniaal, en je hebt het mooi beschreven, Will ; eindelijk is dit dilemma opgelost :)
applaus ! :wink:
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
suretrak

06 jun 2014, 20:11

Excuses voor de late reactie Will, prive omstandigheden hebben er toe geleid dat ik niet aan de hobby en het forum ben toegekomen.

Ik ben onder de indruk van het resultaat, en wat een doorzettingsvermogen om toch tot de kern van de zaak door te dringen en de oplossing te vinden en te realiseren. Vandaag het forum bezocht omdat ik persee morgen naar de meeting wil en ook kom. ik zie je morgen, en nogmaals mijn complimenten.
Afbeelding
Plaats reactie