Motortje N5581

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
suretrak
Berichten: 494
Lid geworden op: 07 dec 2008, 13:59
Locatie: dordrecht

28 okt 2013, 22:18

ja idd een ander motortje, en de poelie is van aluminium wat waarschijnlijk wel iets beter de warmte geleidt dan messing, maar als de kern van de poelie niet van kunststof is denk ik dat dit de enige manier is om de poelie er af te krijgen. De poelie zal waarschijnlijk ook op die manier gemonteerd zijn, op deze manier is monteren eenvoudig en wordt een slipvrije klemvervindig gegarandeerd.

Die verfstripper van mij heeft maar twee standen aan en uit :D. Het vermogen op het typeplaatje geeft 1000(watt) aan, dan heb je een beetje een idee.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 9379
Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
Locatie: Geldersche Achterhoek
Contacteer:

28 okt 2013, 22:25

mijn verfstripper ook. :mrgreen:

zaten er ribbeltjes op het asje ? die zouden dan in het ( gemakkelijk vervormbare ) aluminium
een perfecte verbinding maken.
Als er, zoals Will vermoed, een kunststof bus in de poulie zit, is uit tikken in eerste instantie
te proberen, als dat niet wil dan het messing warm maken zodat het iets uitzet.
F.W.I.W. { (c) Mark } :D
grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Gebruikersavatar
suretrak
Berichten: 494
Lid geworden op: 07 dec 2008, 13:59
Locatie: dordrecht

28 okt 2013, 22:30

Asje is gewoon glad, de verbinding wordt echt door klem tot stand gebracht
F.W.I.W. { (c) Mark }
....???? :oops:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 9379
Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
Locatie: Geldersche Achterhoek
Contacteer:

28 okt 2013, 22:37

suretrak schreef:Asje is gewoon glad, de verbinding wordt echt door klem tot stand gebracht
F.W.I.W. { (c) Mark }
....???? :oops:
For What's It Worth , onderschrift van Raicho ( Mark )
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3803
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

30 okt 2013, 21:27

Operatie geslaagd :)
IMG_3091_k.jpg
Poelie is er af
Na een paar minuten blazen met hete lucht hete lucht van ongeveer 300 graden ging de poelie er heel makkelijk van af.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 9379
Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
Locatie: Geldersche Achterhoek
Contacteer:

30 okt 2013, 21:37

mooi dat het gelukt is, Will :D
dit kan de redding betekenen voor veel N5581 's :D

ik hoop dat je het ronde plaatje weer aan de wikkeling van het anker kunt solderen, succes ! :wink:

met vr. groet, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Gebruikersavatar
suretrak
Berichten: 494
Lid geworden op: 07 dec 2008, 13:59
Locatie: dordrecht

04 nov 2013, 17:46

Hoi Will, mooi dat het gelukt is, verder valt er niets meer te demonteren lijkt me :wink: . Ik ben benieuwd hoe het herstel zich gaat ontwikkelen....., petje af trouwens voor het geduld en de precisie waarmee je te werk gaat. Ik geef het zelf ook niet snel op maar zag het repareren van het motortje toch niet zitten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 9379
Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
Locatie: Geldersche Achterhoek
Contacteer:

04 nov 2013, 18:07

suretrak schreef:Hoi Will, <..> petje af trouwens voor het geduld en de precisie waarmee je te werk gaat.
+1
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3803
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

07 nov 2013, 21:47

De afgelopen dagen een klein stapje verder gekomen. Nou ja, verder?

Het ringetje is/zijn drie condensatortjes van ongeveer 18nF. Slim bedacht, slechte uitvoering. Op het oppervlak is een laagje dat gesoldeerd kan worden, maar dat is ook heel kwestbaar.

Ik heb geprobeerd om het met soldeerpasta voor smd's te solderen en dat werd geen succes. De pasta liep tussen de collector en veroorzaakte kortstuiting. Het ringtje zat scheef waardoor het natuurlijk gaat slingeren. Bij het loshalen is het laagje beschadigd en nu zijn het zes condesatortjes van ongeveer 3nF geworden...

Kortom, dit wordt niks meer. Ik heb nog even gedacht om er drie smd condensatortjes in te zetten. De mechanici kunnen wel vertellen of dat kan, want dat krijg je natuurlijk nooit zo mooi dat het zwaartepunt in het midden blijft en dan gaat het trillen.
Het zal wel een condensatortje over de aansluitklemmen worden denk ik zo.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 9379
Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
Locatie: Geldersche Achterhoek
Contacteer:

07 nov 2013, 23:17

beste Will, lees ik dat goed?, is die ring dus alleen bedoeld voor 3 condensators van 18 nF ?
dan was mijn idee ook meteen: 3 SMD 's er in solderen.
Van buitenaf kun je toch niet die ( schijnbaar-) 3 afzonderlijke wikkelingen beinvloeden ?
excuseer, ik ben mechanisch onderlegd, niet electronisch, dus zo maar een gedachte.. :wink:
Maar, áls dat kan: ring er uit laten en condensator-testen van buiten af ( laat de poulie er nog maar even af :D )
grt, Harrie ( AMS, Alles Moet Spelen )
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3803
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

24 nov 2013, 14:52

Stapje voor stapje een stapje verder met het motortje. Bij Conrad heel kleine keramische condensatortjes ontdekt met draadjes, dat gaat makkelijker als SMD. Als het niks wordt laat ik ze er uit met het risico dat het motortje gaat storen.

Vanaf de printplaat heb ik het schemaatje getekend.
Motorschakeling recht_w100.png
Motorschakeling
De NPN transistor is kapot, maar die kan ik vervangen door een BC635. De verbrande weerstand blijkt nog goed te zijn, alleen de lak is geroosterd.
Er zit een voor mij een onbekende component in, ik heb hem als een condensator getekend.
IMG_3101_k.jpg
Misterie
Het is een klein zwart bolletje en lijkt op een tantaaltje, bij de groene pijl staat een blauw stipje. Er staat niks op en ik kan ook niet meten wat het is. Geen p-n overgang, geen weerstand, geen capaciteit, geen inductie. Dus waarschijnlijk is-tie kapot. Maar wat is het???
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
TheDutchOwner
Berichten: 1294
Lid geworden op: 13 nov 2013, 21:13

24 nov 2013, 15:03

Had laatst op een ander forum bij een cassette motor PCB ook zo'n component gezien, men daar dacht dat het een thermistor (apparaatje die de temperatuur in de gaten houd) was.
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3803
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

01 dec 2013, 21:00

Zo, het motortje zelf draait weer. Het is me niet gelukt om kleine condensatortjes in de plaats van de ring te solderen.
Ik heb het wel geprobeerd, maar door de onbalans trilt de motor veel meer dan zonder de C-tjes. De condensator-ring dient heel duidelijk als ontstoring van de collector van het motortje. Met condensatoren zijn er bijna geen stoorpieken te meten, zonder C's des te meer. Het is wel deels op te lossen met een C-tje over de aansluitingen.

Het volgende probleem is de regelschakeling. Met een nieuwe transistor doet die het weer, maar toch niet goed. Als ik de mysterieuze component (foto) weglaat draait het motortje. Met de component begint de motor te pendelen bij een bepaalde stand van de instelpotmeter en wordt de transistor flink warm. Ik heb niet de indruk dat het toerental goed te regelen is.

Alle andere componenten heb ik gecontroleerd en die zijn nog goed.
Als iemand weet wat dit voor component is dan mag die het zeggen. Als het een thermistor is, dan is het wel een rare gezien de meetresultaten en het gedrag in de schakeling. Het is wel vrij zeker dat het geen tantaaltje is, want een nieuw tantaaltje heeft helemaal geen invloed op die plek.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Gebruikersavatar
suretrak
Berichten: 494
Lid geworden op: 07 dec 2008, 13:59
Locatie: dordrecht

02 dec 2013, 22:54

Hallo Will, het zit ook niet echt mee geloof ik, dat het niet gelukt is om condensatortjes in plaats van de ring te solderen kan ik me voorstellen, het is ook allemaal zo ontzettend klein dat het haast niet meer te hanteren is. Een C-tje over de aansluitingen lost het deels op schrijf je..., is de oplossing dan acceptabel volgens jou..??

Die vreemde component kan ik ook niet thuisbrengen. Ik heb al een aantal avonden op internet zitten zoeken of ik wat kon vinden over motor control schakelingen maar nergens kom is schema's tegen waarmee een dergelijk component verklaard zou kunnen worden.

Wat ik van thermistors begrijp is dat deze de spanning op een of andere wijze constant zouden moeten houden als de temperatuur in het circuit oploopt. Of dat het "vreemde" component in deze schakeling een degelijke functie zou kunnen hebben kan ik niet beoordelen daar heb ik gewoon niet genoeg kennis voor.

Als het toerental niet goed te regelen is kan het motortje niet gebruikt worden lijkt me, dus moeten we er achterkomen wat de functie van het "vreemde" componentje is. Er zijn op dit forum toch genoeg deskundigen die er wat van zouden kunnen vinden lijkt me :wink: , of hebben we hier echt te maken met iets wat zelfs de grote geesten hier de pet te boven gaat..... :roll: :roll:

Mocht het verder niet lukken, is er inmiddels nog een tweede optie, door het zoeken naar een verklaring voor het "vreemde" componentje ben ik, volgens info op internet, een mogelijk alternatief motortje tegen gekomen en heb er (1) besteld. Als het origineel geen nieuw leven meer in te blazen is, ga ik het alternatief proberen.

Overigens als je alle problemen met motortjes van met name cassettedecks op internet leest dan is er nog nooit iemand geweest die geprobeerd heeft om zo'n motortje te repareren, wat dat betreft ben je een pionier die naar mijn mening wel de uiterste grenzen opzoekt als het om repareren gaat.

Nu maar afwachten of er inderdaad mensen zijn op dit forum die je verder opweg kunnen helpen met het "vreemde" componentje.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 9379
Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
Locatie: Geldersche Achterhoek
Contacteer:

02 dec 2013, 23:07

suretrak schreef:Overigens als je alle problemen met motortjes van met name cassettedecks op internet leest dan is er nog nooit iemand geweest die geprobeerd heeft om zo'n motortje te repareren, wat dat betreft ben je een pionier die naar mijn mening wel de uiterste grenzen opzoekt als het om repareren gaat.
+1 :wink:
suretrak schreef:Mocht het verder niet lukken, is er inmiddels nog een tweede optie, door het zoeken naar een verklaring voor het "vreemde" componentje ben ik, volgens info op internet, een mogelijk alternatief motortje tegen gekomen en heb er (1) besteld. Als het origineel geen nieuw leven meer in te blazen is, ga ik het alternatief proberen.
heej, dat zou interessant kunnen zijn, ben benieuwd.
grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Plaats reactie