De allesomvattende Magnocontroller Specifieke Reparatietips

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

gromsound
Contacteer:

De allesomvattende Magnocontroller Specifieke Reparatietips

Berichtdoor gromsound » za nov 19, 2011 9:29 pm

Copyright Gromsound dus vrij door mezelf te herplaatsen. Thomas, gelieve er een sticky spijker in te rammen!

Tip 1, 2 en 5 dekken ca. 90% van de loopwerkstoringen die ik ben tegengekomen. Ik zou het bijna standaard nazorg willen noemen naast het bekende rondje snarendrabvegen, ijzeroxied schrappen en contactspray vernevelen. Echter: eenmaal goed - dan ook heel lang blijvend goed!
Deze fantastisch fijne machines zijn het ALTIJD waard om gerepareerd te worden, en zijn in hun soort ook de beste wat betreft servicevriendelijkheid. Daar is echt herkenbaar moeite voor gedaan (stond dan ook terecht opgemerkt in de folders) en dat kom je in de bruingoedschuiverswereld zelden tegen. Dit resulteert in een zeer lang HiFi leven dat nu al meerdere generaties audioliefhebbers pleziert. Lang leve de Magnocontrollers!

TIP 1

Voor 4418 4419 4510 4511 en de Aristona/Erres/etc 9199 versies daarvan.

Als een loopwerkstuurfunctie 'vast zit' (apparaat aan en meteen gaat ie onhoudbaar draaien, betreffende tiptoets is verlicht, zo niet zie tip2) is een flipflop in sluiting.

Afbeelding
alle insteekunits bijeen

Je doet het volgende: klap het toestel open en haal het betreffende insteekprintje
voor die functie eruit (zitten achter de toetsen) Dit zijn twee identieke printjes waarop elk drie metalen transistoren AC128 zitten. Als je de printjes verwisselt verhuist de fout naar een andere
functie van de tiptoetsen, ze doen er 3 per printje.

Neem het printje los in de vlakke hand en tik nu met de achterkant van een schroevedraaier
op de koppen van die drie torren. Ondertussen het printje een beetje ronddraaien
zodat ie steeds in een andere stand komt. Na een minuutje tikken terugplaatsen en weer
proberen. 90% kans dat ie weer werkt. Je klopt met deze actie de in 30 jaar aangegroeide zoutkristallen in het inwendige los van de punten waartussen ze kortsluiting veroorzaken. (Ik vond deze uitleg en oplossing heel lang geleden op een engelse transistorradiootjessite en daar kan ik niet genoeg dank voor betonen).

Afbeelding hier in een radiootje

Niet hersteld dan slopertje zoeken (5 eu) of de betreffende tor uitwisselen maar dat kost hetzelfde ALS je er al een vindt. AC128 is een van de eerste germaniumtorren en die zijn zo goed als OP. De verzamelaars van gitaareffectpedalen en jukeboxen zitten er ook maar mee.

Nagekomen uitvinding van forumlid Will: viewtopic.php?f=5&t=3357&start=15#p46614
succesvol getest alhiero: viewtopic.php?f=5&t=3357&start=45#p86769
Let wel op dat de pootjes van de BC tor iets moeten worden verbogen. Opgelost! Vanaf heden noemen we het maar de ''Willmod'', hartelijk dank namens de magnocontrollerfreaks.

Tip geldt theoretisch ook voor de 4450, maar daar zijn anderen veel dieper ingedoken dan ik. Mooi onderwerp voor een aparte apparaattiptopic. Remi?

TIP 2
Ook voor de overige modellen zonder tiptoetsen (4414 4415 4416 4417 4502).

Als boven, toestel gaat na aanzetten als een gek snelspoelen maar er licht GEEN tiptoets op.
Dan is er een motoreindstuurtor BD140 in sluiting. Je vindt ze achterop het stalen loopwerk met een boutje door het platte koeldeel geschroefd. Vervang de defecte en je kan weer decennia vooruit.

TIP 3

Alle modellen
Het toestel slaat spontaan af, van play in stop.

Deze onderdelen zou ik gaan controleren mbt dat spontaan afslaan:

speed control unit :
pin 5 ampschakelaar en diode D3
motor stuurtor TS603 BD135
alle elcos, mn.l C2 10mu en C5 4.7mu

speed selector unit:
3 potmetertjes van snelheidsinstelling

motor stop unit:
pin 1 en 2 vanuit tape tension units
autostop contact op teller
stopschakelaar op bandgeleider
C1 -22mu naar voeding
4 diodes

recorder stop unit:
alle diodes

En kijk ook eens of er mechanisch iets niet helemaal op de goeie plek wordt gehouden van die solenoid dingen. Misschien valt ie wel heel langzaam terug vanuit play. Ik ken een verhaal van een nieuw gekochte 4418 die nooit goed heeft gewerkt, 3x naar service terug geweest, veel geld later maar niks gevonden. Jaren later (al bij de 2e eigenaar) blijkt een van die solenoids mechanisch niet helemaal goed afgesteld te zijn waardoor ie onverhoeds afvalt. Jekennieweten....

TIP 4

Band wordt in play niet voldoende sterk opgespoeld, resulterend in bandlussen/salade. Geluid is wel zuiver.

Kan zowel mechanisch als elektronisch zijn.
mechanisch (eerst nalopen):
-motorasjes van de spoelmotoren smeren met een druppie olie, onder de poulies. Ze gillen het soms uit!
-spoeldragerlagers lopen droog, losnemen en smeren met olie
elektronisch:
-bandspanning is verlopen, bij te regelen met een potmetertje op de tape tension unit
aan die kant. proefondervindelijk instellen zodat ie netjes wordt meegenomen zowel lege als volle spoel.
-of: microcontact van de bandspanningsvoelertjes naast de koppenbrug maakt geen contact.
demonteren, evt licht opschuren met nagelvijltje of p500 en wat contactspray erop.
-of: tape tension unitje defect, wissel om met de andere kant helpt dat dan heb je de verdachte te pakken. Het zullen wel elcootjes zijn als er al wat stuk is.

TIP 5

De snelheidsregeling is op hol (of doet niks)

- eerst de speedschakelaar doorsprayen en goed gymnastieken.
- dan de speedcontrol insteekprint verwijderen, contactrand sprayen en terugsteken. Deze print zit bij de tiptoetsmachines achter het front ter hoogte van de snelheidsschakelaar, en bij de rest onder het deck bij de motor in de buurt. Met verwijderde print ook een keer de machine inschakelen, gaat de motor dan ook tollen dan staat de eindtor in sluiting zie onder. Pas op altijd spanning eraf als je printjes uitneemt en terugsteekt anders gaan ze kaduk.
- dan controleren of de pickup magneetkop naast het pulsgeverwieltje op de capstanmotor wel goed afgesteld staat of wellicht is weggezakt. Zo kort mogelijk erbij stellen (niet ertegenaan).
Heel soms is het spoeltje intern defect (los draadje) is te meten(!!!) maar vervangen kan natuurlijk ook. Nagekomen uitvinding: een oud cassettewiskopje (geleideharkje verwijderen) werkt op deze plek ook!
nepkoppie.jpg
nepkoppie.jpg (19.67 KiB) 13058 keer bekeken
Pas dan op want er zijn twee rigoureus verschillende uitvoeringen: voor een tandradje (t/m 4417) en voor een gladde gemagnetiseerde schijf (luxe tiptoetsmachines). Alleen per set uitwisselbaar inclusief de complete speedregelprint onder het deck! De speedcontrol print van de kleine recordertjes is overigens ook anders dan die in de grotere modellen dus kijk goed wat je uitwisselt als je sloopspul gebruikt.
- nog steeds kaduk? dan een of twee van de stuurtorren op het speedcontrolprintje vervangen. BC557 is de meest verdachte want PNP. Uiteraard kunnen het ook de elcos op dat printje zijn.
De motoreindstuurtor BD1xx kan in sluiting staan. Deze zit weer geschroefd onder het metalen deck in de buurt van de motor.

Volgas tollende toeren, nog een reden: late (15 jaar!) vervolgschade van het gebruik van
goeikope contactspray. pluk groene smut in de printconnector en daaronder volledig
weggevreten koperspoortje (is erg dun op die plek). paar drupjes soldeer later all ok.

Tip 6

capstanmotor ''knettert'' in audio, wordt erger bij zwaardere belasting (bv bij opschakelen)
Komt vooral voor bij de 4414 t/m 4417. eerste poging: wolkje spray in de motor spuiten tegen vonkende contactslepertjes. het motortje wil helaas niet zonder schade open. Als het niet helpt dan maar een paardenmiddel: elco van ca 220mu 25V over de aansluitdraden solderen (rood +, bruin - ) dat werkt ook.

Afbeelding

Tip 7

Spoelmotor hapert en het is niet een drooglopend asje? Probeer dit eens:
viewtopic.php?f=5&t=4732&p=79293#p79256

Ook kan er metaalslijttroep in de motor zitten vastgeplakt op de magneet, in de luchtspleet tussen stator en rotor. Hij loopt dan zwaar met een merkbaar zwaar punt. Weinig aan te doen, er is inmiddels wel gevonden dat de plasticfantastic recorders dezelfde spoelmotoren hebben en daar is gelukkig (logischeerwijs) veel meer sloopzooi van in omloop.

Tip 8

De snelheid regelt wel af maar op een 2x zo hoog nivo (4502,4414,15,16,17)
Reageert wel op de snelheidskeuze en op het gehoor verdubbelt de snelheid ook netjes tussen de standen onderling, bovendien is de snelheid constant.
Dit bleek niet in het motorcontrolunitje te zitten, niet in het tachospoeltje, niet in de voeding en ook niet in de eindstuurtor BD138. Er zijn maar een paar onderdelen die alle drie de snelheidsinstellingen beinvloeden. Het bleek de elco C209 (330 mu 10V) te zijn die aan de 3 snelheids-instelpotmeters hangt. Deze zit op de lange motorcontrolprint onder het deck tussen punt 5 van het MCunitje en massa. Lek = foute instelspanning op alle drie de bereiken. Vervangen en meteen OK.
4417_c209.jpg
4417_c209.jpg (23.12 KiB) 17901 keer bekeken
Tip 8b: hetzelfde bij 4418 4419 4510 4511 (tiptoetsmodellen):
Andere speedcontrolschakeling, vervangen van alle 4 elcos op het insteekprintje is de remedie: 4.7 -10 - 10 - 33mu
Soldeer erg voorzichtig want die baantjes op dat miniprintje gaan erg snel kapot (los van de drager).

Tip 9

N4416-17 en mogelijk ook de lagere modellen: loopwerk valt in play onverhoeds uit ZONDER dat de knoppen terugspringen, meters blijven verlicht.
Zie foutzoekles 5: voeding A (+20V) is munt door rotte elco naar massa.
vervang achtereenvolgens de elcos 502, 504, 503.
4416c.jpg
4416c.jpg (28.57 KiB) 17149 keer bekeken

Tip 10 en verder: komen we wellicht vanzelf nog tegen, ik zal dit topic bij gelegenheid bijhouden.
Party on, Magnocontrolheads!
Laatst gewijzigd door gromsound op zo jun 03, 2018 6:10 pm, 18 keer totaal gewijzigd.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

gromsound
Contacteer:

Re: De allesomvattende Magnocontroller Specifieke Reparatiet

Berichtdoor gromsound » do dec 08, 2011 7:51 am

Laatst gewijzigd door gromsound op za mar 02, 2013 4:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » zo aug 05, 2012 9:57 pm

Gisteren weer eens lekker ouderwets kunnen sleutelen in een N4511. Na uiteraard alle snaren en lampjes te hebben vervangen, bleek dat bij inschakelen de capstanmotor niet draaide. Direct de corresponderende motorstuurtor BD137 achter op het chassis gecontroleerd maar die was goed. Signaal voor die tor komt rechtstreeks uit pootje 8 van de speed control unit alwaar een BC548 zit. In mijn geval was dit een BC307, hadden ze waarschijnlijk nog liggen. In elk geval bleek die stuk; nieuwe erin en hoppa, spelen met 't ding! Wederom een tip voor het magnocontrollerarchief :)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

Remi

Berichtdoor Remi » zo aug 05, 2012 11:50 pm

ik was even bezig met een N4418 en zag nog wat drab op de kop zitten van de capstanregeling.
Nog nooit eerder Dasty gebruikt maar dat is toch mooi spul hoor om snarenzooi mee op te ruimen.
een beetje op een wattenstaafje en hij wordt al vanzelf zwart als je het ertegenaan drukt.
Afbeelding
Afbeelding

deze heeft overigens wel een andere trafo nodig want hij bromt als een gek.
Eentje uit een N4450 komt er op papier (servicedoc) het dichtst bij. Het is bepaald geen kleintje die hier in zit.
Dan stopt het projectje nu maar even want ik moet eerst erg graven voor ik bij de N4450's kan :P
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

baartwijk

Berichtdoor baartwijk » wo jan 01, 2014 1:06 pm

Prima publicatie hier steek ik veel van op Bedankt
Jan Leiderdorp

dries

Berichtdoor dries » do jan 23, 2014 12:32 am

Ik ben nu bezig met een aristona 9199 (philips n 4510). Heren schrijvers van deze artikelen bedankt! Nu weet ik een beetje waar ik zoeken moet. Al zoekende op het net ook nog wat tegen gekomen in het duits:http://www.makarateyp.com. tips over het elektronisch gedeelte heeft ie nog niet klaar... verder leuke site, uit Turkije waar philips ook een fabriek had.

groet, Dries

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » wo apr 15, 2015 8:05 pm

En dan deze ook maar meteen hier:
opname van cinch naar DIN vervormt altijd. er moet een verzwakkerweerstand per kanaal in de opnamelijn in. (bij mij werkt 470k goed maar dat ligt blijkbaar voor anderen verschillend).
dit is hier al vaak besproken zoek maar op en begin daar eens mee.
edit Remi: hier ook aangepast
Thomas Baur

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » do apr 16, 2015 10:59 am

sorry: bleek bij nakijken 470k te zijn, heb het elders al eengepast :oops:

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » di aug 04, 2015 9:33 pm

Toevoeging naar aanleiding van recente ervaring:
Na plm. 30 seconden spelen neemt de trekkracht van de opwikkel motor langzaam af totdat hij stilstaat. Vooruit spoelen gaat nog wel goed... Wat nu weer... zucht...
Klinkt als hetzelfde dat ik al eens gehad heb met enkele N4450's. Zit er achter de bandspannings armpjes een microschakelaartje? Dan gebruikt hij dat als teken dat de band strak of niet staat en dan wordt de opwikkel motor geremd. De bandspanningsarmpjes lopen op wat vet dat dik en plakkerig is geworden waardoor het terugveren niet snel genoeg gaat. Resultaat: microschakelaartje blijft hangen en opwikkelmotor stopt. Even de bandspanningsregelaar uit elkaar en schoonmaken, hup, opgelost!
Thomas Baur

midlife_fun

tip #6

Berichtdoor midlife_fun » do sep 03, 2015 2:52 pm

Naar aanleiding van een "in de audio hoorbare capstanmotor" heb ik wat geëxperimenteerd. Bij tip 6 wordt een 'bluselco' als oplossing aangedragen, wat mij deed denken aan een uitgedroogde voedingselco, niet meer in staat al te sterke rimpels af te vlakken. Mijn N4510 had deze eeuw nog niet gespeeld zodat de condensatoren verdacht waren. Na een flinke grote schoonmaak- en oliebeurt (bestaat daar een handleiding voor?) werd het knetteren na twee tapes steeds zachter en bij tape drie zelfs onhoorbaar. Mogelijk is de voedingselco geregenereerd door gebruik. Ik heb geen metingen verricht zodat het gissen blijft maar de storing is dus vanzelf weggegaan.

Plips

Re: De allesomvattende Magnocontroller Specifieke Reparatietips

Berichtdoor Plips » za apr 30, 2016 7:41 am

De Willmod is trouwens erg makkelijk uit te voeren, makkelijker nog dan in het topic omschreven staat.

De BC327 heeft drie pinnekes naast elkaar, de middelste aan de bolle kant naar voren buigen (in de richting van de bolling dus) en dan passen ze zó op de print aangezien je 1 gaatje hebt voor de Base die naar voren staat en 2 gaatjes parallel daarachter.

reuzemakkelijk 8)

Afbeelding
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...

Harrie
Contacteer:

Berichtdoor Harrie » za apr 30, 2016 4:39 pm

De Willmod is trouwens erg makkelijk uit te voeren, makkelijker nog dan in het topic omschreven staat.

De BC327 heeft drie pinnekes naast elkaar, de middelste aan de bolle kant naar voren buigen (in de richting van de bolling dus) en dan passen ze zó op de print aangezien je 1 gaatje hebt voor de Base die naar voren staat en 2 gaatjes parallel daarachter.

reuzemakkelijk 8)

Afbeelding
Daarmee komt de BC327 dus ongeveer 1/3 slag verdraaid gemonteerd ?
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » zo mei 01, 2016 3:07 pm

Afgelopen week heb ik in een N4510 de AC128 torren van de flipflop units vervangen door BC638 omdat ik die toevallig had liggen. Beide kunnen een stroom van 1A leveren. De AC128 kan 1 Watt dissiperen; de BC638 kan 0,8 Watt dissiperen maar dat zit wel snor in deze situatie. Het werkte in elk geval netjes. Ook hier worden de nieuwe transistoren 1/3 gedraaid gemonteerd in verband met de afwijkende pinnetjes.
Thomas Baur

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » zo mei 01, 2016 7:11 pm

Lees mijn originele posts a.u.b. goed!

De BC327 (en zo) hebben dezelfde pinning als de originele AC128. Die kan er dus zo in, als je de middelste pen (basis) even een beetje naar de bolle kant buigt.

De BC638 is een maatje groter kwa stroom en heeft een AFWIJKENDE pinning. Die moet je dus "draaien".
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Plips

Berichtdoor Plips » zo mei 01, 2016 7:38 pm

Het was duidelijk zo Will, ik heb ze er met behulp van jouw tips en de pinout keurig geplaatst :clap:
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”