2e poging: Omwisselen van tape in analoge cassette en DCC shell

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

mae

07 sep 2019, 13:34

pvdm schreef:
07 sep 2019, 11:03
Het patent voor chrome tape lag(ligt?) bij DuPont. Vandaar dat de Japanners een equivalent ontwikkelden, nooit echte chroom tape.
Maar Is PDMagnetics niet een naam van DuPont?
Het was een joint-venture waarbij DuPont betrokken was. Waar de P voor staat mag duidelijk wezen ;)

Het zal voor PDM dus geen enkel probleem zijn geweest om ook DCC tapes te produceren, maar het kan natuurlijk wel dat BASF zijn procedés eerder op orde had.
pvdm
Contacteer:

08 sep 2019, 18:15

Found it! :lol: :lol:

Afbeelding
Philip - ♫♫ Adventures of a vintage audio geek ♫♫
TDrogt

08 sep 2019, 19:43

Nu nog een cassettebandjesmaker (3x woordwaarde) zo ver krijgen om het op maat te snijden
Groetjes Tim.

Vanalles waar Philips op staat, van Buizen TV tot LED lamp.
mae

09 sep 2019, 00:20

TDrogt schreef:
08 sep 2019, 19:43
Nu nog een cassettebandjesmaker (3x woordwaarde) zo ver krijgen om het op maat te snijden
Ben bang dat je hem eerst moet vragen om het even op een stukje mylar te dampen.
jac_goudsmit

12 sep 2019, 23:28

Ik werkte in 1995/1996 een tijdje bij Philips in Hasselt, aan een embedded software project voor een satelliet-tv ontvanger. In mijn team zaten ook een paar engineers die voorheen aan DCC recorders gewerkt hadden. Die zeiden dat ze gewoon TDK SA of SA-X (een van de twee, ik weet het niet meer precies) cassettes hadden gebruikt toen DCC cassettes nog niet (of misschien mondjesmaat) beschikbaar waren. Ik heb daar nooit een "officiële" bevestiging van gezien, vandaar dat het niet op de Wikipedia pagina staat. Ik weet ook niet of ze daarvoor het deck anders afregelden (bijvoorbeeld een hogere snelheid en andere instelling van de read/write amplifiers), en ik weet ook niet of ze andere maatregelen hadden getroffen om de bandgeleiding te optimaliseren.

Die Fransman was Jonathan Dupre (met een accent dat ik even niet kan typen) en die probeerde inderdaad een gewone cassette als DCC cassette te gebruiken, met teleurstellende resultaten. Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd met een gewone cassette waar ik een gaatje in had gemaakt en dat ging ook niet goed. Maar ik had een cassette gebruikt waar al iets op stond en zoals iemand al zei: een DCC recorder heeft geen wiskop dus die kan de magnetische deeltjes alleen maar de ene kant of de andere kant op douwen. Het DCC systeem is gebaseerd op de aanname dat iedereen het eens is over hoever de magnetische deeltjes gedouwd worden en hoeveel magnetisch veld er nodig is om ze de andere kant op te douwen, 96000 keer per seconde. Als je een voorbespeelde DCC hebt die "te hard gedouwd is" dan krijg je die niet uitgewist en kun je er dus niks nieuws op opnemen. Dat is een probleem waar Ralf mee te maken heeft gehad.

Recente publicaties zoals deze forum-thread geven aan dat gewone tape misschien nog helemaal niet zo slecht is als DCC tape, en ik vermoed dat het bij nader inzien voornamelijk een mechanisch probleem is: De band moet glad zijn aan de voorkant en achterkant, om zo gelijkmatig mogelijk over de koppen te glijden, en de band moet ook met grote precisie op zijn plaats gehouden worden zodat de koppen precies de sporen volgen. Een DCC heeft een bandgeleidingssysteem dat veel nauwkeuriger is dan analoge cassettes en dat daarbij helpt. Geen wonder dus dat een gewone cassette met een gaatje het gewoon niet doet.

De aanvoer van DCC cassettes wordt in de toekomst een groot probleem (en uiteindelijk ook de aanvoer van koppen maar dat is een ander verhaal). Er wordt geen chroom (of chroom-equivalent zoals TDK-SA) band meer gemaakt, en chroom tape komt waarschijnlijk nooit meer terug. Het proces gebruikte en/of produceerde chemicaliën die in de meeste landen nu gewoon verboden zijn, voor zover ik begrijp. Er is wel nieuwe Ferro tape van bijvoorbeeld Recording The Masters maar die heeft een hogere coercie dan chroom tape en werkt dus niet met DCC. Metaaltape doet het ook niet. Maar ik vermoed dat het mogelijk is om grote hoeveelheden New-Old-Stock tape te vinden die in DCC cassettes gezet kan worden en dan gewoon werkt, of bijna werkt. Wellicht is het mogelijk om de instellingen of eigenschappen van de read/write amplifiers in een DCC recorder een beetje bij te stellen om ze helemaal goed te laten werken, dwz een acceptabel lage hoeveelheid corrigeerbare fouten in het monitoring programma van het service menu van een willekeurige recorder.

DCC cassettes maken is waarschijnlijk niet zo moeilijk. Met een 3D printer voor huis- tuin- en keukengebruik is het waarschijnlijk een beetje lastig door het gebrek aan precisie maar misschien kan Shapeways het wel met hun professionele 3D printers die werken op basis van andere principes. En er zijn hier in de buurt (zuid California) diverse bedrijven die kunnen spuitgieten ("injection molding"), zelfs in "hobby-hoeveelheden". De initiële opzet is wel duur maar als je eenmaal de mallen hebt (die $5000-$20000 kosten) kun je daar duizenden, zoniet tienduizenden cassettes mee maken. En voor de metalen onderdelen is ook wel een oplossing te vinden lijkt me. Mogelijk kunnen die metalen onderdelen ook vervangen worden door plastic, hoewel dat een probleem met statische elektriciteit kan opleveren. Het schuifje is misschien wat lastig, maar zonder schuifje werkt een cassette ook wel.

===Jac
pvdm
Contacteer:

13 sep 2019, 09:11

En laten we het viltje niet vergeten, dat is cruciaal in het goed functioneren van het tapepad dus daar moet ook flink mee getest worden met verschillende soorten. En de metalen strips waar het op zit die doorbuigen.
En natuurlijk het FATG-ALPS systeem, wat zeer kritisch is, moet nagemaakt worden.

Afbeelding
Philip - ♫♫ Adventures of a vintage audio geek ♫♫
Harrie
Contacteer:

15 sep 2019, 12:04

dccmuseum schreef:
05 sep 2019, 19:02
TDrogt schreef:
05 sep 2019, 15:30
Word aan gewerkt :mrgreen:
20190901_131610.jpg
Yess. Dit is echt goed.
Ralf
wat is dit, Tim ?
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
gromsound
Contacteer:

17 sep 2019, 16:00

Nieuwe DCC cassettes in een productie van enige betekenis lijkt me een utopie voor die beperkte markt. Wie heeft nou nog zon ding (werkend) en wie wil daar nou nog mee opnemen. Anderhalve gek een een audiokop :D
Je kan beter ALLE bestaande tapes verzamelen, het wordt nu weggegooid en dat kan zoals bekend maar 1 keer.
Gooi ze onder een bulkeraser als de bestaande opnamen tegenwerken.

Net als met videotapes, gewoon hamsteren van de betere types (TDK BASF high grade) en je kan nog jaren vooruit. Voor die paar man die er nog mee hobbyen... :? Tegen de tijd dat de tapes op zijn zijn de apparaten -en wellicht de bijbehorende hobbyisten- ook wel een keer RIP.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Plaats reactie