2e poging: Omwisselen van tape in analoge cassette en DCC shell

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

pvdm
Contacteer:

05 sep 2019, 19:17

Wel met schroeven of een kliksysteem?
Philip - ♫♫ Adventures of a vintage audio geek ♫♫
TDrogt

05 sep 2019, 19:41

Met schroefjes.

Moet nog wel alle maten goed nameten of ik niks geks gedaan heb, en dan kan ik een cassette op proef laten 3d printen.
Word wel met een SLS printer gedaan gezien die een fijnere resolutie hebben dan de huis tuin en keuken 3d pinter :mrgreen:
Groetjes Tim.

Vanalles waar Philips op staat, van Buizen TV tot LED lamp.
pvdm
Contacteer:

05 sep 2019, 19:48

En dan moeten we nog iets verzinnen op de viltjes.
Eigenlijk zouden we die in bulk moeten laten maken, zowel voor in de nieuwe behuizingen als ook ter vervanging in bestaande cassettes. Wie weet kunnen er dan een hoop cassettes gered worden van de kliko, want het opruwen/schoonmaken/etc van het viltje werkt niet altijd goed.
TDrogt

05 sep 2019, 20:26

Viltjes moeten niet zon groot probleem zijn denk ik
Wat wel een uitdaging word is een plek vinden die hele kleine blikjes kan maken :lol:

En ja bulk zou de boel een heel stuk goedkoper maken maar dan kom je al snel in injectiemallen voor de behuizingen gezien 3d printen dan vrij traag word voor 1000+ stuks
Groetjes Tim.

Vanalles waar Philips op staat, van Buizen TV tot LED lamp.
pvdm
Contacteer:

06 sep 2019, 14:56

Ik heb een ongeopende TDK SA90

Afbeelding

zojuist getransplanteerd in een Maxell DCC-shell. Op dit moment staat een DCC730 op te nemen. Ben benieuwd naar het resultaat.
pvdm
Contacteer:

06 sep 2019, 16:50

Ik heb nu vrijwel de hele eerste kant van de opname op een nieuwe C90 TDKSA in een DCC Maxell shell beluisterd, en ik heb goed nieuws: ik heb tot nu toe geen enkele dropout gehoord! De tape presteert in dat opzicht beter dan vele echte DCC-tapes die ik heb als ik daar op ga opnemen. Dus dat belooft wat voor de toekomst.

Ik heb echter ook slechter nieuws: ik hóór dan wel geen dropouts, maar als je het error-scherm opzet met de 8 nullen, dan zie je toch wel duidelijk dat het niet een strakke 00000000 is zoals bij een goede echte DCC tape het geval is. De error-correctie is druk bezig, en dat maakt het een fragiele situatie. Er is geen ruimte voor nog meer tapeproblemen, dat ga je dan geheid horen.

Tevens geeft de tape dan wel een perfecte weergave op dit deck waarmee het opgenomen is, een DCC730, maar ik wilde terugluisteren terwijl ik huishoudelijke klusjes deed en pakte hiervoor een portable DCC175. Hierop had de tape geen perfecte weergeve. Er waren veel periodes zonder signaal. Niet goed. Ik probeerde daarna nog een DCC130, maar hetzelfde probleem. Ik heb ook nog even kort een ander deck geprobeert, en op die 900 waren er ook playback dropouts.

-edit- helaas, tegen het einde van de band toch soms korte hikjes, hoorbare dropouts in het signaal. Toch presteert deze tape beter dan sommige oude DCC cassettes.

Voorzichtige conclusie: het kan lonen om een ongeopende compact cassette chroom tape te gebruiken, maar waarschijnlijk om maar 1 keer op te nemen.
Door meer ervaring zou bekend kunnen worden welke merk en type band zich het beste hiervoor leent.
dccmuseum
Contacteer:

06 sep 2019, 20:20

TDrogt schreef:
05 sep 2019, 20:26
Viltjes moeten niet zon groot probleem zijn denk ik
Wat wel een uitdaging word is een plek vinden die hele kleine blikjes kan maken :lol:

En ja bulk zou de boel een heel stuk goedkoper maken maar dan kom je al snel in injectiemallen voor de behuizingen gezien 3d printen dan vrij traag word voor 1000+ stuks
Tijdens de dcc dagen in juni merkte Jeremy Heiden op een bedrijf in Canada gevonden hebben die uitsluiten met video chrome tape werken (NOS). Hij is aan het uitzoeken of dit bedrijf deze band ook voor ons kan "splicen" tot het audio formaat. Dat is op zich niets nieuws, want de originile BASF band exclusief gebruikt voor DCC was ook video tape die geknipt moest worden. Omdat dit proces de band vervuilde met plastic deeltjes, zijn er 2 extra viltjes in de DCC geplaatst (links en rechts).
Harry

06 sep 2019, 20:43

Mag ik daaruit opmaken dat Philips de DCC tape altijd elders inkocht? Hoe zit dat dan met de tape hun eigen analoge cassettes en videobanden vraag ik me af :?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
pvdm
Contacteer:

06 sep 2019, 20:55

Harry schreef:
06 sep 2019, 20:43
Mag ik daaruit opmaken dat Philips de DCC tape altijd elders inkocht? Hoe zit dat dan met de tape hun eigen analoge cassettes en videobanden vraag ik me af :?
"BASF had been producing pure chromium dioxide pigments in a huge reactor in Ludwigshaven, Germany, since the late 1960s. In 1995 the oxide lineup included:
CK 40-14 for audio tape
CN 43-11 for high performance, single-coat audio tapes
CK 37-11 for the lower coating of high performance chrome audio tapes. This pigment was designed for non-cross-linked binders.
CK 48-21 was for the upper layer in cross-linked dispersions. These oxides were used in Chrome Super and Chrome Maxima tapes. The tapes were identical and differed only in the housing and the tighter specs for Chrome Maxima. Most Chrome Super performed exactly the same as Chrome Maxima.

CK 50-21 was pure chrome used in VHS, S-VHS, TMD, and DCC formulations. (BASF made the only DCC tape. It was the tape in TDK and every other DCC cassette made.)"
Harry

06 sep 2019, 21:16

Bedankt voor de info! Het klonk me wat vreemd in de oren dat de firma die de DCC bedacht niet de (beste) tape daarvoor kon maken, maar blijkbaar was dat toch zo.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
dccmuseum
Contacteer:

06 sep 2019, 21:21

Harry schreef:
Bedankt voor de info! Het klonk me wat vreemd in de oren dat de firma die de DCC bedacht niet de (beste) tape daarvoor kon maken, maar blijkbaar was dat toch zo.

Het was niet zo dat ze de tape niet konden maken, maar vanwege de druk (tijd) heeft men alle fabrikanten gevraagd een sample in te sturen. Toen Bleek dat de BASF CK 50-21 het minst aan het slip-stick effect leed, heeft men dus exclusief voor deze tape gekozen.

Daarom is de zoektocht naar een vervangende tape niet alleen belangrijk (het moet bijna wel chrome tape zijn) ,maar ook een viltje dat niet aan het stick- slip effect zal toegeven. De pieptoon veroorzaakt in een tape tijdens het afspelen is dit effect voor alle duidelijkheid.
pvdm
Contacteer:

06 sep 2019, 21:36

Ik vermoed dat de BASF Chrome extra, al eerder genoemd in deze thread, een goede kandidaat is.
https://www.reeltoreel.nl/wiki/index.ph ... ape_S4592A.
BMW635

07 sep 2019, 10:48

Harry schreef:
Ik heb ook een aantal dcc cassettes van PDmagnetics. Die maakten zelf ook pure chroom tape voor acc en videocassettes.
Neem aan dat daar wel hun eigen tape in de dcc's zat.
Groeten, Rob
pvdm
Contacteer:

07 sep 2019, 11:03

Het patent voor chrome tape lag(ligt?) bij DuPont. Vandaar dat de Japanners een equivalent ontwikkelden, nooit echte chroom tape.
Maar Is PDMagnetics niet een naam van DuPont?
Hoewie Loewie
Contacteer:

07 sep 2019, 11:30

Hoi. Misschien kan ik toch een bijdrage leveren aan dit project. Ik heb hier nog een nieuwe BASF CSII Chrome Super liggen die ik voor het experiment ter beschikking wil stellen. Voor zover ik lees, is het een double layer tape:

BASF tapes:
Double layer tape, the lower layer being the same mixture of ferric cobalt and chrome as in the CE II, and the upper layer pure chrome. Frequency response nearly as flat as a single layer tape, magnetical properties close to IEC II reference tape U564W.

Afbeelding
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Plaats reactie