N2552 solenoid control werkt niet

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bert1964

08 aug 2019, 22:08

Beste forumleden,

Vandaag in het bezit gekomen van een mooie N2552.
Hij heeft echter een probleem (was bekend voor de aankoop!).
Als een cassette in het deck geplaatst wordt, komen de koppen omhoog. (dit hoort ook).
Wat echter vervolgens opvalt is dat het ledje boven de stopknop niet gaat branden. (dit hoort wel te gebeuren). Het lijkt er dus op dat het deck toch niet alle voorwaarden binnen krijgt om te kunnen functioneren.
Als ik op play duw gebeurd er niets. (ledje gaat ook niet branden).
Als ik op de fast forward of rewind knop duw gebeurd er ook niets, echter als ik ze echter inhoudt spoelt het deck wel zoals het hoort (heen of terug, het ledje boven de betreffende knop gaat dan ook branden zolang ik de knop ingedrukt houdt).
De pause knop werkt ook niet en de led licht ook niet op als ik de knop bedien.
Voor de duidelijkheid. De oranje tandwielen zijn nog niet vervangen, maar zijn (nog) goed. Staan wel op de nominatie om vervangen te worden, want als het deck gaat werken zullen deze snel verbrokkelen.
Mechanisch is het loopwerk in orde. De microswitches voor detectie cassette en opneembeveiliging werken ook. (anders kwam de solenoid niet in die de koppen omhoog stuurt). De solenoids bewegen goed met de hand. Het lijkt dus op een electrisch probleem.
Nu heb ik ook nog twee 5846's deze hebben hetzelfde loopwerk en dezelfde aansturing. Ik heb de achterste print eens uitgewisseld. Hier zit een deel van de besturing op. Dit maakte voor de storing niets uit. Deze bleef gelijk.
De voorste van de twee prints rechts in de decks verschillen wel, dus deze kan ik niet uitwisselen.

Voordat ik het schema ga uitpluizen, wil ik graag weten of iemand deze storing (zoals boven beschreven) herkend of al eens zelf heeft meegemaakt op dit type deck. Waar moet ik het zoeken? (heb al alle connectoren schoongemaakt!) In vogelvlucht de printen al eens bekeken. Ik kan zo gauw geen printbreuk of andere rare fenomenen zien. (Heeft wel nog geen elco revisie gehad). Zie in ieder geval geen verkleuringen op de printen of reparaties van printbanen.
Ik hoop dat iemand me een hint kan geven waar ik het moet zoeken.

Groetjes, Bert
When nothing goes right, go left.
snameroc

08 aug 2019, 22:15

Controleer het kristal in het blikje naast de microproccessor. Op zwarte pootjes. Had bij mijn 5846 ook van die vage klachten.
Bert1964

08 aug 2019, 22:40

Beste Snameroc,

Bedankt voor je snelle reactie.
Heb het deck nog even opengegooid.
Je bedoelt de rechtopstaande print midden achter in het deck.
Ik heb het metalen huisje even opengemaakt en naar het kristal gekeken.
Hij zit in ieder geval nog goed op de print. Ik durf er niet aan te gaan draaien, omdat ik niet weet wat er dan gebeurd.
Optisch is in ieder geval niets mis met de componenten op de print en de soldeerverbindingen.

Groetjes, Bert
Bert1964

08 aug 2019, 22:53

Heeft niets gebracht... (ik heb er echter ook niets aan verandert.

Groetjes, Bert
snameroc

09 aug 2019, 05:29

Je moet het kristal uitsolderen en de glazen isolators tussen de pootjes en de metalen behuizing even reinigen met een glasstift of alcohol. Ik ga er vanuit dat je spanningen van de voeding allemaal gecontroleerd hebt. Bij de 5846 ligt de plus aan massa wat de voeding wat moeilijker te doorgronden maakt. Verwacht dat dst bij jouw ook is maar heb dat niet in het schema bekeken. De hulpspanningen voor de displays en de ledjes zijn nogal bijzonder, maar jij hebt niet de displays dus dat zou voor de ledjes best anders kunnen zijn.
mae

09 aug 2019, 12:22

Normaalgesproken kun je niet draaien aan een kristal. Heb je het juiste onderdeel voor?
airmax78

10 aug 2019, 22:07

in de N2552 zit geen quartz en geen microprocessor op de motorbesturingsprint achter het loopwerk (U302), omdat dit deck geen CCS heeft. Het metalen blikje op de oscillatorprint voor de wiskop (U408) heeft hiervoor geen belangstelling. Als de koppen bij het sluiten van het cassettenklepje omhoog gaan, dan zegt dit, dat de betreffende microswitch in het cassettenvakje werkt, net zoals de betreffende electromagneet. Als de capstanmotor doorgaans met het juiste toerental draait, dan zal de fout niet in eerste instantie op de motorbesturingsprint U302 te zoeken zijn... de eerste verdachte is hier de logicaprint U301. Kijk daar voral naar zwartpoot transistoren, controleer, of alle stekkertjes aan de basisprint U304 wel op de juiste plek zitten.

Groeten, maurice
Bert1964

13 aug 2019, 21:13

Beste,

Sorry dat ik nu pas reageer, ben de afgelopen dagen even offline geweest...
Ik heb de U301 print onder de loeplamp bekeken en inderdaad een aantal zwartpoot torren gezien, waarvan er eentje ook de aangroei aan de pootjes had. Deze ga ik dus maar allemaal vervangen. Ik zie trouwens ook een aantal dropjes met barstjes in het oppervlak.
Deze zal ik ook maar vervangen.
Preventief dan ook maar meteen alle elco's.
Het viel me trouwens nu ook ook dat de capstanmotor niet draait als er een cassette in de houder wordt geplaatst.
De koppen komen wel omhoog, maar de capstan draait niet. Er is dus toch meer aan de hand...
Het uitwisselen van print U302 van een N5846 met die van de N2552 bracht geen vebetering, dus het lijkt erop dat met de motorstuurprint niets aan de hand is, maar misschien is dit wel te kort door de bocht.
Alle connectoren lijken goed te zitten. Kan natuurlijk nog de capstanmotor zelf zijn die kapot is.
Morgen ga ik die maar eens uitbouwen. Moet toch gebeuren om de (nog goede) oranje pest tandwielen te vervangen.
Kan ik hem eens door meten en eventueel eens uitwisselen met die uit een van de N5846's.
De voedingsspanningen heb ik trouwens ook nagemeten en deze kloppen allemaal.

Wordt vervolgd,

Bert
Thomas
Site Admin
Contacteer:

14 aug 2019, 16:38

Bovenin het cassettevak zitten enkele micro switches. Vermoedelijk zijn die vuil en detecteert het deck de aanwezigheid van de cassette niet.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
snameroc

14 aug 2019, 16:40

De koppenbrug komt omhoog na het plaatsen van een cassette staat er. Ik denk eerder dat er een verband is met het niet draaien van de capstan
Thomas
Site Admin
Contacteer:

14 aug 2019, 17:50

Sorry, niet goed gelezen!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Bert1964

14 aug 2019, 18:11

Ben bezig om de zwartpoot torren te wisselen. Heb voor € 10,- ook alle ic’s kunnen krijgen van de stuurprint, dus deze heb ik ook meteen meegenomen. Vanavond ga ik verder hobbyen.
Heb trouwens gezien dat de componenten zeer slecht gesoldeerd zijn op de print... zelfs holle soldeerpunten op de print.

Wordt vervolgd,

Bert
Bert1964

14 aug 2019, 22:01

zwartpoot transistor.jpg
Een opname van een zwartpoot zoals ik deze heb aangetroffen. (klik op de foto voor een groter beeld)

Groetjes, Bert
Plaats reactie