Gezocht: Spoelschotel N4520

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Bert1964

16 jun 2019, 23:18

Beste forumleden,

Deze week ben ik in het bezit gekomen van een N4520/50 bandrecorderdeck.
Het apparaat werkt voor 100%, maar heeft een probleem, waar ik helaas thuis pas achter ben gekomen.
De rechter spoelschotel slingert tijdens het draaien. Bij het afspelen/opnemen valt dit bijna niet op, echter bij het snelspoelen zorgt dit voor veel vibraties in het deck. Dit is me bij het testen bij de verkoper helaas niet opgevallen... Het lijkt me ook niet goed voor de band.
Bij demontage van het klemmechisme van de spoelschotel, blijkt dat de holle as waar het klemmechanisme over schuift ooit afgebroken is geweest.
De twee ashelften zijn weer aan elkaar gesoldeerd (!).
Helaas zijn de ashelften tijdens het solderen niet goed gecentreerd, waardoor er een slingering ontstaat tijdens het draaien.
Ik heb geprobeerd de as te richten, maar dit lukt niet.
Ik heb thuis een N4506 donor deck staan die ik ooit voor een andere reparatie heb aangeschaft. Helaas past de spoelschotel van dit deck niet op de N4520. De as en het klemmechanisme lijken wel veel op elkaar maar de as van de N4506 is langer en is ingegoten in de spoelschotel en niet uit te wisselen.
Voor de duidelijkheid: Het gaat om item nummer 51 op bladzijde 25 van de service manual.

Wie kan me helpen aan deze spoelschotel met aangegoten as voor het klemmechanisme van de N4520, natuurlijk tegen een vergoeding.

Alvast bedankt.

Groetjes, Bert
When nothing goes right, go left.
Plaats reactie