Nieuwe DCC houder met vragen (380 en 900)

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RobertPrins

03 jun 2019, 19:04

Hallo,

In mijn jonge jaren heb ik mij vaak staan vergapen op de nieuwe digitale technieken maar kon ik het toen helaas allemaal net niet betalen. Sinds kort het een en ander toch in huis gehaald, tot nu toe zonder spijt.

Toch een tweetal vragen:

1. Ik ben in het bezit van een DCC 380 met een kapot loopwerk. Met een analoge tape zie ik de spoelkoppen nog draaien maar zowel bij analoog als bij DCC laat hij niets horen, slaat hij na een seconde af en laat hij een stuk tape zitten die hij niet opdraait. Snaren zijn vervangen, kop schoongemaakt met 96% alcohol. Na speurwerk op mooie forum lijkt het er steeds meer op dat het aan het tussentandwiel zou kunnen liggen. Dit tandwiel kan ik bewegen maar hij ligt wel erg losjes. Ik voel geen wrijving. Dit begint boven mijn macht te liggen. Korte makkelijke vraag; kan ik dit nog ergens laten repareren of is er nog ergens een ander loopwerk te krijgen? Ik heb namelijk geen idee hoe ik zonder het loopwerk te slopen nog bij dat tandwiel kan komen (als dat al de schuldige is).

2. Hierna een dcc 900 op de kop getikt. Geweldig apparaat! Ik merk alleen bij een bepaalde dcc (Dire straits, in Every street) dat deze hapert. Probleem is alleen dan dat daarna alle dcc’s gaan haperen en ik best moeite moet doen om de dcc weer fatsoenlijk te laten lopen. De dcc heeft een bruin/ oranje kussen. Moet ik het in de tape gaan zoeken of in de speler (of allebei)?

Edit: volgens mij ligt het ook sowieso aan een van de aandrukrollen. Hij haperde en gaf hem een klein duwtje/ steuntje en speelt weer goed. Tips hoe ik die het beste kan schoonmaken? Dire straits durf ik (nog) niet aan.

Misschien domme vragen, maar het is ook mijn hernieuwde jeugdlid enthousiasme ;)

Gr,
Robert
HermanH

03 jun 2019, 20:26

RobertPrins schreef:
03 jun 2019, 19:04
1. Ik ben in het bezit van een DCC 380 met een kapot loopwerk. Met een analoge tape zie ik de spoelkoppen nog draaien maar zowel bij analoog als bij DCC laat hij niets horen, slaat hij na een seconde af en laat hij een stuk tape zitten die hij niet opdraait. Snaren zijn vervangen, kop schoongemaakt met 96% alcohol. Na speurwerk op mooie forum lijkt het er steeds meer op dat het aan het tussentandwiel zou kunnen liggen.

Dat zou zomaar kunnen. In een DCC600 zit een vergelijkbaar loopwerk en daar heb ik ook al een kapot oranje tandwiel in gehad. Inmiddels worden er wel pogingen gedaan om met 3D printen zo'n tandwiel te maken. Wellicht dat dit binnenkort beschikbaar komt.
Binnenkort uitverkoop
RobertPrins

03 jun 2019, 20:47

Hoi Herman,

Mijn vermoeden gaat inderdaad ook die kant op. Wieltje ziet er alleen nog wel goed uit voor zover ik dat kan zien. Hij ligt alleen heel erg los, mij lijkt dat er toch iets van een soort van veer in zou moeten zitten?

Bedankt voor het snelle antwoord in ieder geval,
snameroc

03 jun 2019, 20:56

Als je het loopwerk uitbouwt en het reel motortje met een voeding of een 1,5 volt batterij last lopen moet afhankelijk van de draairichting of de ene of de andere spoelschotel draaien. Je hoeft hier het loopwerk niet voor uit elkaar te halen. Heeft de dcc900 al nieuwe elkos? Zo nee niet meer aanzetten alvorens vervangen anders grote kans op vervolg schade zoals defekte kop.
RobertPrins

03 jun 2019, 21:05

snameroc schreef:
03 jun 2019, 20:56
Als je het loopwerk uitbouwt en het reel motortje met een voeding of een 1,5 volt batterij last lopen moet afhankelijk van de draairichting of de ene of de andere spoelschotel draaien. Je hoeft hier het loopwerk niet voor uit elkaar te halen. Heeft de dcc900 al nieuwe elkos? Zo nee niet meer aanzetten alvorens vervangen anders grote kans op vervolg schade zoals defekte kop.

Dank! De 900 heeft al enkele speeluren achter de rug moet ik bekennen. Had hij dan al problemen moeten hebben en had ik geluk of ben ik nu de goden alsnog aan het verzoeken? Kan ik de foute elkos optisch zien? Ik heb hem open gehad en moet bekennen dat ik zo op het eerste zicht geen rare zaken heb gezien. Garanties kan niemand geven bij deze oude apparaten natuurlijk.

De 380 heb ik bekeken met een analoge cassette en deze draaide. Of is dit een verkeerde manier van het testen van de spoelschotels en zal ik het opnieuw moeten bekijken met een batterij?

Bedankt voor de antwoorden!
snameroc

03 jun 2019, 21:11

Het gaat om de smd elkos op het printje achter op het loopwerk en het opstaande printje onder de metale steun waar de witte bandkabel opzit. Als je het kunt zien dan speelt hij niet meer waarschijnlijk. Het gelekte zuur geleid stroom en die stroom zorgt er weer voor dat de printsporen op te vreten.
Alle 900 hebben het de een wat meer dan de ander.
Remi

03 jun 2019, 21:18

De 900 heeft een Read/Write (R/W) printje achterop het loopwerk zitten, er gaat een foliebandje van de kop naartoe.
Er zitten smd elko'tjes op en die gaan wel lekken waardoor er problemen ontstaan met afspelen en opnemen.
Er gaat nog een foliebandje van het loopwerk naar een andere print en daar kan je hetzelfde probleem aantreffen.
Je kan de 900 ook in de servicemode zetten en dan krijg je afhankelijk van wat je gekozen hebt de foutmarge totaal of per spoor te zien.
Als er geen geluid meer uitkomt zullen er wel allemaal "F" 'n staan, 100% fout.
Even in de servicedoc opzoeken hoe je dat ook weer doet, die servicemode. niet moeilijk maar weet het even niet uit het hoofd

manual bij Wil Manshande: >klik< en even op 70DCC900 klikken om te downloaden
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
RobertPrins

03 jun 2019, 21:50

Bedankt! Ik ga het morgen bekijken wat hij aangeeft. Je schrijft verder “ze gaan lekken”. Dit is een vaststaand feit maak hierop uit? Zal binnenkort maar eens gaan oefenen op een afgeschreven printplaat, solderen van een printplaat is iets wat ik nog nooit heb gedaan ;)
j.hartog

13 jul 2019, 08:12

Robert,

Ik heb bij het opruimen van me werk hok een goede tussen wiel gevonden, voor de DCC 380 waarschijnlijk bij jouw
DCC 380 defect of tanden gebroken van het zachte gele rubber.

J.Hartog
Remi

13 jul 2019, 13:44

RobertPrins schreef:
03 jun 2019, 21:50
Bedankt! Ik ga het morgen bekijken wat hij aangeeft. Je schrijft verder “ze gaan lekken”. Dit is een vaststaand feit maak hierop uit? Zal binnenkort maar eens gaan oefenen op een afgeschreven printplaat, solderen van een printplaat is iets wat ik nog nooit heb gedaan ;)
ja, vroeg of laat gaan ze eraan. Het eraf halen is best eng als je het nog niet eerder gedaan hebt.

Als het kan is even oefenen op een sloop print wel handig, je pakt met een stevige tang de smd elko vast en dan draai je hem van de print af. Ik zou wel een beetje druk uitoefenen tijdens het draaien. met een half slagje is de elko eraf. daarna de soldeer eilandjes en print goed schoonmaken, bv met desoldeer litze even laten vloeien, vaak staat er nog een stukje poot van het elko'tje op. Als het weer helemaal schoon is en glimt dan liefst met flux weer nieuwe smd elko's erop zetten, of je gebruikt gewone, er zijn hier genoeg mensen die dat laatste doen.
Afhankelijk van de schade door het langer of korter lekken heb je er meer of minder werk aan, vaak zijn de doorverbindingen tussen de diverse layers van de print wel aangetast en heb je daar ook eea te herstellen.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
RobertPrins

13 jul 2019, 23:24

Bedankt nog voor de reacties ! Binnenkort vakantie, zal dan sowieso dcc380 aan de laag gaan!

Groeten,
Robert
Plaats reactie