DCC met klein probleem!

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
johanh

13 apr 2019, 11:48

Hoi, ik heb een technic DCC rs-dc8, ik heb deze weer van nieuw vet, en elco's voorzien, alles werkt perfect van bewegende delen, ook het deurtje gaat goed, heen en terug en afspelen ook, maar bij het inplaatsen van de DCC geërfd hij de tijdlang waar hij eerder was gestopt, dus goed en dit ook in reverse mode, nu komt er enkel geen geleid uit in beide richtingen ook de VU meters slaan niet uit op de display.
Het vreemde is wel dat deze de tijd wel perfect voeld en weergeeft, en ook vind hij de track bij het heen en terug spoelen perfect terug, dus voeld hij toch de tape goed?!
Dit is met een voorbespeelde DCC tape.
Weet iemand wat dit kan zijn, ik plaats hier de foto's bij van de print met nieuwe elco's erop geplaatst door mij, was zelf bij de oude geen enkel lekkage te zien en de print was erg mooi en zeker niet aangetast door zuur van lekkende elco's.
Graag jullie hulp aub kenners.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn de foto's met de oude elco's erop, en erna met de nieuw, zo kunnen jullie zien dat toch de pcb er gaaf is toch?
Remi

13 apr 2019, 17:22

het ziet er zo op het eerste oog goed uit Johan, zitten ook alle flacable's goed en voldoende diep in de connectoren?
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
johanh

13 apr 2019, 19:22

ja, perfect, heb hem even laten spelen en effe bakje koffie gaan verorberen, en toen ik terug klam was er muziek met de voor bespeelde tape, maar deze stotterd zo zo, klinkt net of er de aandrukrollen niet goed meer waren zoals bij de philips dcc 900 model, maar wat mij opvald, is als ik de volume dicht zet, hoor ik het ratelwerk erg draaie, net iets wat tandjes wat scheef zijn van een of ander tadwieltje, dit in beide richtingen muziek ook met zelf opgenomen dcc tape's.
de inner tandwieltjes hebben geen afgebroken tandjes, daar had ik op geled, kunnen de spoeltjes zijn die in de wieltjes van de tap'es komen dat iets mis mee is??

DIT IS HET PROBLEEM.
https://youtu.be/m_PYW2wAxIM
Remi

14 apr 2019, 15:21

Dat gaat niet lekker, maar het positieve is dat er wel geluid uit komt en het digitale deel in principe nog wel werkt.
De error rate is echter te hoog en dan valt het geluid uit. Kan per bandje verschillen.

Het klinkt raar maar ik heb met de DCC900's de ervaring dat de plaatsing van de cassette nog wel wat soelaas kan bieden.
Probeer eens als je erbij kan zachtjes in een hoek van de cassette wat druk te zetten, probeer eens wat verschillende plekken.

In een 900 kon de cassette nog aardig heen en weer in het cassettevak, als ik dat wat strakker maakte waren er minder problemen met uitval.
Het heeft vermoedelijk een deel van z'n oorzaak in toch wat verlopen componenten waardoor het nu kennelijk kritischer uitpakt dan toen het vers was. Alle beetjes helpen, sommige cassettes zijn de oorzaak, vaak die piepende die meteen problemen geven.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
johanh

14 apr 2019, 15:56

Dag Remi, een voorbespeelde DCC tape zou toch op alles goed moeten draaien, deze komen van uit de opname studio toch?
Kunnen het de aandrukrollen zijn?
Remi

14 apr 2019, 21:24

Het is vaak meer een mechanisch probleem dan dat het bv een slechtere opname of tape probleem is.
Dan kan ook een tiptop voorbespeelde cassette niet goed gaan, ik zou een stapeltje verschillende cassettes proberen, er zit er vast een tussen die de minste problemen geeft en kan je van daaruit verder werken.
dccmuseum
Contacteer:

15 apr 2019, 13:19

Hoi,

Dit type deck heeft altijd wat meer werk nodig. Er staat op ons kanaal een uitgebreide video over. (drdcc zoek op technics)
Het geluid dat het tandwiel maakt is een groot probleem bij deze decks. Het moet vervangen worden en kan inderdaad ook dit probleem veroorzaken. De aandrukrollen vervangen is wellicht ook handig.

Van alle dcc decks, gaan bij deze de kop het meeste stuk
johanh

15 apr 2019, 16:58

Hoi Ralf, kan u mij zeggen waar ik de aandrukrollen kan kopen en bestellen, ook de tandwieltjes aub?
johanh

17 apr 2019, 11:55

Hoi, ik heb met heel wat DCC tapes geprobeerd, dit met zelf opgenomen en voor bespeelde tapes, blijft allemaal dit probleem te zijn, ik heb er nu al 30tal geprobeerd.
Ik hoor wel het ratelwerk en tandwielen draaien, maar met wat iets teveel geluid en getokkel, toch zijn de tandwielen niet afgerond of afgebroken, iemand al een idee?

Hier het filmpje wat het probleem juist is, wel goed horen is mat iPad gemaakt, je hoord de tandwielen, als het dit is natuurlijk.
https://youtu.be/gcXCFEcZQ2o
https://youtu.be/mXQaDJbskvo
dccmuseum
Contacteer:

17 apr 2019, 16:08

johanh schreef:
15 apr 2019, 16:58
Hoi Ralf, kan u mij zeggen waar ik de aandrukrollen kan kopen en bestellen, ook de tandwieltjes aub?

De aandrukrollen vande730 passen. Die staan meestal wel op ebay.
De tandwielen worden op dit moment nog van metaal Gemaakt, maar zijn helaas nog niet te koop.
johanh

17 apr 2019, 16:12

Hoi Ralf, erg bedankt voor je hulp alvast, maar heb u filmpjes op YouTube gezien en had gemerkt dat u deze ene ijzeren tandwiel heeft dat op de aandrijf motortje komt heeft, kan u mij zo 2tal stuks afzenden?
Bedankt al.
johanh

17 apr 2019, 16:24

Gezocht Ralf, maar er is niets te vinden, enkel van de DCC Philips 900 en de 951
dccmuseum
Contacteer:

19 apr 2019, 16:16

Die van de 951 passen ook.
johanh

19 apr 2019, 20:22

Ik heb deze liggen van Thomas hier, van de 951 DCC, maar deze zijn veel kleiner dan die erin zitten, breedte en asje is wel goed, waar en wie heeft er voor mij nieuwe, deze is 6mm breed, en 13mm dia en asje is 2mm dik.
Hopelijk heeft iemand iets liggen en kan iemand ermee helpen.
Plaats reactie