Philips DCC 730 - Tracks numbers

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
renaat

20 feb 2019, 15:46

Hallo, een merkwaardigheidje : bij het opnemen van een blanco DCC merk ik dat er op side A geen track nummers geregistreerd worden. Als ik bij het einde van de tape dan aangeef om naar het begin van side B te spoelen om daar verder op te nemen, verschijnen er wel track nummers. Ik doe iets verkeerd ? Ik start de tape met SELECT/PAUSE ?
movieman

20 feb 2019, 16:19

Een nieuw bandje moet eerst een "intro" krijgen, druk hiervoor op REW en laat de cassette helemaal terugspoelen, niet op STOP drukken maar RECORD, je ziet dan op het display na een tijdje "LEAD IN" verschijnen. Je moet ook de "auto marker write" functie aanzetten. Als een tape nog niet helemaal vol is en je er later nog iets op wilt zetten, gebruik dan de "append" functie, er moet dan wel een marker op het einde van de vorige opname staan, druk hiervoor op stop na het voltooien van de opname. Als het allemaal niet lukt, misschien de gebruiksaanwijzing lezen... :doh:
Karsten

20 feb 2019, 16:25

Welkom op ons forum, Renaat! :D
Heb je een gebruiksaanwijzing van de DCC730?
Als je eenmaal door hebt hoe het werkt met nummeren, hernummeren, "contue on side B" of "Start new side" dan komt het goed. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
Remi

20 feb 2019, 16:54

Welkom hier! :)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
renaat

05 mar 2019, 12:21

Hallo, dank voor de tips. Het gebruik van "append" heeft inderdaad mijn probleem opgelost. Ondertussen iets anders gemerkt : de meeste DCC problemen hebben niet met de drive te maken, maar met de tapes. De cassettes met de "druppel" doen het allemaal perfect. BASF of Philips met het bruine viltje zijn een ramp en maken een piepend lawaai (naast de vele drop-outs). Is er een procedure om deze tapes (zelfs nieuw uit de verpakking) toch bruikbaar te maken ? het viltje vervangen ?
dccmuseum
Contacteer:

05 mar 2019, 15:56

Hallo, dank voor de tips. Het gebruik van "append" heeft inderdaad mijn probleem opgelost. Ondertussen iets anders gemerkt : de meeste DCC problemen hebben niet met de drive te maken, maar met de tapes. De cassettes met de "druppel" doen het allemaal perfect. BASF of Philips met het bruine viltje zijn een ramp en maken een piepend lawaai (naast de vele drop-outs). Is er een procedure om deze tapes (zelfs nieuw uit de verpakking) toch bruikbaar te maken ? het viltje vervangen ?
Hier een filmpje voor een eventuele oplossing mbt piepen:

https://www.youtube.com/watch?v=m3DcMtor_Ck

Voor de dropouts:

https://www.youtube.com/watch?v=LTI3CuXB7ls
jac_goudsmit

28 mar 2019, 08:19

Hallo, een merkwaardigheidje : bij het opnemen van een blanco DCC merk ik dat er op side A geen track nummers geregistreerd worden. Als ik bij het einde van de tape dan aangeef om naar het begin van side B te spoelen om daar verder op te nemen, verschijnen er wel track nummers. Ik doe iets verkeerd ? Ik start de tape met SELECT/PAUSE ?
Hernummeren (en opslaan van track nummers in het algemeen) is alleen maar mogelijk als de tape een doorlopende tijdcode heeft. En dat is alleen maar zo als je alle opnames begint op tape die al tijdcodes heeft.

Wanneer je een opname start, dan gaat de speler in werkelijkheid eerst even in "play" mode. Na een paar milliseconden "lockt" de elektronica in op de bestaande audio-data blokken op de tape. De chipset leest de tape-tijd van super-user tapes. Aan het eind van een tape block begint de eigenlijke opname pas. De recorder schrijft nu een doorlopende tape tijdcode naar de band, en als je die cassette uit je recorder haalt en dan weer erin stopt zonder terugspoelen, weet de recorder toch meteen hoeveel er al opgenomen is.

Maar als de opname begint op een stuk band waar geen tijdcode op staat, dan kan de recorder dus ook geen nieuwe tijdcode opnemen want hij weet niet met welke tijdcode hij moet beginnen.

Om die reden kun je het beste een opname beëindigen door op de REC MUTE knop te drukken, niet op STOP. Op die manier staat er altijd wat stilte aan het eind, en komt het niet zo nauw waar een opvolgende opname begint, zolang je maar begint in het deel van de tape dat al opgenomen is (met stilte dus). De APPEND knop helpt om het einde van een tape te vinden maar ik vond dat altijd een gehannes (het duurt veel te lang want de recorder zoekt de eind-marker en speelt dan het eind van de tape af geloof ik) dus ik deed dat altijd met de hand: gewoon een stukje terugspoelen, afspelen, stoppen tijdens het stille stukje en dan REC-PAUSE.

Zolang er doorlopende tijdcodes op de band staan, kun je de renumber functie gebruiken. En zolang je de opname begint op een plaats in de tape waar al tijdcodes staan, is het resultaat een doorlopende tijdcode die net zo goed is als een hele kant van een cassette in 1 keer opnemen zonder onderbreking.

O ja, en vergeet niet om, als je een cassette vanaf het begin wilt opnemen, de band helemaal terug te spoelen zodat de recorder en lead-in opneemt. Om droogte an het begin van de tape te voorkomen is het een goed idee om een halve minuut stilte op te nemen. Als je een lead-in opneemt met een portable DCC recorder, dan schrijft die trouwens een "skip" marker op de tape waar de recorder overheen spoelt als je hem afspeelt. Helaas doen de stationaire recorders dat niet.

Als ik het goed heb, schrijft de DCC900 geen doorlopende tijdcodes op de tape, en nummert die de tracks ook niet. Een tape die met een 900 is opgenomen heeft dus geen track nummers en kan niet gerenommeerd worden. Maar 2e en 3e generatie recorders schrijven tapes in het "super user" format, met absolute tijdcodes dus, en met track nummers.

=== Jac
jac_goudsmit

28 mar 2019, 08:38

Je moet ook de "auto marker write" functie aanzetten.
Nee, dat is niet nodig. Als Auto Marker uit staat, krijg je alleen een marker aan het begin en eind van de opname, maar zolang de tijdcode doorlopend is, kunnen de markers hernummerd worden. En uiteraard kun je ook achteraf met de edit functie markers toevoegen en verwijderen, en vervolgens hernummeren.

Auto Marker neemt een marker op aan het begin van elk nummer als je een hele CD opneemt via digitaal, of elke keer als er stilte gedetecteerd wordt wanneer je opneemt via de analoge ingang. Ik had dat altijd aan staan maar voor klassieke muziek of doorlopende muziek (bijvoorbeeld een live opname) wil je dat misschien niet.

Als je trouwens een CD afspeelt in bijvoorbeeld een DVD of blue-ray speler in plaats van een CD speler (die geen DVD of iets anders kan spelen), dan kan het gebeuren dat Auto Marker ook niet werkt. Hetzelfde geldt voor opnames van bijvoorbeeld mp3 spelers. Dat komt doordat zulke spelers niet altijd de track markers in de SPDIF stream encoderen.

=== Jac
Plaats reactie