Nieuwe opnamen maken op DCC

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

mauriceh

27 jan 2019, 11:55

Interessant,

Dan nog ca 2-3x die waarde nodig om echt goed te wissen.
Enkele media wel weer opletten ivm voor beschreven inhoud, tracks, sync puls etc.

Zo heb ik al 30jr een computer met 8"FF die preformat disks nodig heeft.
Pas na 25jr is het mij gelukt die ook zelf te maken.

Wissen van voorbespeelde tapes is mij al enige keren gelukt om gewoon eerst ruis op te nemen.
Echte mechanische dropouts voorkom je daar niet mee natuurlijk.

Ik heb eens een 3,5" FF gedemonteerd en verdomd daar zag je gewoon de gaatjes van losgelaten materiaal.

Plaktape blijft heden een feit van degradatie materiaal.
Zo heb ik Sony V-62 video reel-to-reel tape en dat is drama.
Via veel reinigen is mij wel gelukt enige tapes bruikbaar te krijgen.

Je zou moeten onderzoeken wat er met die DCC tapes mis gaat, is het tracking verschil tussen opname en weergave
te groot bv. Bij opname wordt er een vaste snelheid opgenomen,
pas bij weergave wordt er aan spoor volgen gedaan.

Ik zal ook eens een opname maken met mijn DCC951, heb nieuwe seal tapes liggen, echter nooit met kreng
opgenomen.
pvdm
Contacteer:

27 jan 2019, 12:40

Je zou moeten onderzoeken wat er met die DCC tapes mis gaat, is het tracking verschil tussen opname en weergave
te groot bv. Bij opname wordt er een vaste snelheid opgenomen, pas bij weergave wordt er aan spoor volgen gedaan.
Daar zit ik ook al aan te denken, aan de juiste snelheid bij opname.
Ik heb gelezen ergens dat de snelheid van DCC bij afspelen bijgeregeld wordt, om de bitstroom te egaliseren. Maar hoe zit dat bij opname? Als de tape bij opname veel te snel (of veel te langzaam) loopt, dan zorgt dat voor een uitgerekte bitstroom op tape. Misschien ligt dat wel buiten het bijregel-bereik wat het afspelen aankan en dus kan dat problemen veroorzaken.

Ik test wel eens hoe een DCC apparaat qua snelheid is, door een analoge speed-calibratietape af te spelen en te kijken hoe de frequentie is en hoe de wow/flutter is. Om heel eerlijk te zijn, meestal is dat dramatisch.
Ik zit nu met een DCC170 op de werkbank en de 3kHz toon wordt afgespeeld met 3133 Hz. Dat kan ik geloof ik wel bijregelen op de print.
De W/F cijfers zijn ook niet om over naar huis te schrijven:
W/F = 0,9% DIN WTD.
Wow = 0,5%
Fl = 2%
Je hoort ook geen strakke toon bij afspelen.

Ik weet niet of dit een inherent probleem is van de portable DCC spelers of dat de grote apparaten er ook last van hebben, moet nog even kijken daarnaar. Misschien moet het mechanisme van de 170 gesmeerd worden om betere gelijkloop te krijgen. Uiteraard heeft alles bij mij nieuwe snaren en vaak ook aandrukrollen en is alles goed schoongepoetst.
Dat schoonmaken is wel degelijk zeer regelmatig nodig. Ik draai (op de speed-calibratietape na) alleen maar DCC tapes en toch is na enkele uren spelen de kop alweer zo vuil dat een wattestaafje niet meer wit blijft.
Philip - ♫♫ Adventures of a vintage audio geek ♫♫
jac_goudsmit

10 feb 2019, 21:40

te groot bv. Bij opname wordt er een vaste snelheid opgenomen, pas bij weergave wordt er aan spoor volgen gedaan.
Daar zit ik ook al aan te denken, aan de juiste snelheid bij opname.
De elektronica in DCC recorders is (afgezien van het gebruik van slechte condensators in de eerste generatie) in principe van goede kwaliteit maar de mechanica is wat minder en uiteraard niet ontworpen om het na zoveel jaren nog steeds goed te doen. Vanwege slijtage en oude riempjes is jengel (wow & flutter) een veelvoorkomend probleem bij DCC recorders. En als je met een jengelende recorder een opname maakt en die met dezelfde recorder afspeelt, dan verdubbel je de snelheidsvariaties. Het servo-systeem compenseert de bandsnelheid om niet teveel bitjes en niet te weinig bitjes binnen te krijgen, maar als de variaties te erg zijn, kan ie het niet bijbenen en gaat ie op mute.

Om te controleren of jengel het probleem is kun je een analoge cassette afspelen. Als je veel jengel hoort, is dat waarschijnlijk het probleem: Riempje vervangen en mechanisme smeren helpt. Als je analoge bandje te langzaam of te snel speelt dan kan dat het probleem zijn: een opname die is gemaakt met een veel te hoge of te lage bandsnelheid maakt het moeilijker om af te spelen want het vermindert de "headroom" die de servo heeft om te compenseren voor variaties.

Als analoge bandjes wel goed spelen en je kunt geen goede opnames op DCC maken, dan kan dat ook aan de cassettes liggen. Cassetes met wit aandrukviltje hebben een zeer vaak voorkomend probleem van "stick-slip". Wanneer die viltjes vies worden over tijd, krijgen ze teveel wrijving en houden ze de tape tegen en beweegt de tape "schokkerig" over de kop. Dat is zo goed als onmogelijk te compenseren voor het elektronisch systeem dus dan valt de audio ook weg. Het probleem is tijdelijk op te lossen door het vuil van het viltje te krabben met een scherp mesje maar uiteindelijk komt het weer terug. Een opname op een bandje met dat probleem zal nooit afgespeeld kunnen worden, zelfs als je het viltje schoonmaakt of op een of andere manier vervangt. Als je het viltje schoonmaakt en daarna een opname maakt, is de opname in principe goed en kan afgespeeld worden.

===Jac
snameroc

10 feb 2019, 22:41

Dat van die analoge cassette is altijd een van de eerste dingen die ik doe om de algehele staat van het loopwerk te testen. Echter wat ik hier haaks op vind staan is het feit dat ik nog nooit een draagbare dcc gezien heb die analoge bandjes goed afspelen wat logisch is als je naar de mini vliegwielen en aandrukrollen lijkt. Terwijl die draagbare dcc het met dcc cassettes het meestal goed doen.
jac_goudsmit

11 feb 2019, 00:25

Dat van die analoge cassette is altijd een van de eerste dingen die ik doe om de algehele staat van het loopwerk te testen. Echter wat ik hier haaks op vind staan is het feit dat ik nog nooit een draagbare dcc gezien heb die analoge bandjes goed afspelen wat logisch is als je naar de mini vliegwielen en aandrukrollen lijkt.
Ik denk dat dat een probleem is met smering. De volgende keer dat ik aan mijn portables werk zal ik eens kijken of het veel scheelt om de capstans, de motor en de interne poelies te smeren met een druppeltje meslagerolie.
Terwijl die draagbare dcc het met dcc cassettes het meestal goed doen.
Als je daarover nadenkt, is daar wel een verklaring voor (misschien): Door de kleinere vliegwielen is de inertie van een portable kleiner, en is het makkelijker om de snelheid constant te houden.

===Jac
pvdm
Contacteer:

11 feb 2019, 09:41

Terwijl die draagbare dcc het met dcc cassettes het meestal goed doen.
precies! De portables zijn hele goede afspelers. Tapes die je op andere decks kunt afschrijven, spelen daar soms wel goed op.
Ik heb nu zelfs een 170 op de testbank, waarvan ik vermoed dat hij het best opneemt van al mijn decks! Dat wil ook wel wat zeggen. Deze opnamen spelen ook perfect op de rest van de verzameling.
pvdm
Contacteer:

11 feb 2019, 09:42

Als je daarover nadenkt, is daar wel een verklaring voor (misschien): Door de kleinere vliegwielen is de inertie van een portable kleiner, en is het makkelijker om de snelheid constant te houden.
Eeeh, nee. Dat lijkt me niet logisch. Oh wacht, ik snap wat je bedoelt, als hij heel vaak heel snel wil bijregelen dan gaat dat beter, ja :)
Laatst gewijzigd door pvdm op 11 feb 2019, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
snameroc

11 feb 2019, 10:01

Qua inertia heb je gelijk echter het motor vermogen is ook beperkter. Maar er is een groot verschil een portabele heeft een stappen motor en kan dus remmen, terwijl de huiskamer recorders een dc motor hebben die wel zou kunnen remmen mits de aansturing 4 quadrant is. En dat is hij volgens mij niet en dan is de roterende massa een nadeel.
pvdm
Contacteer:

17 aug 2019, 16:02

.... is het mogelijk dat het opname-signaal te sterk of te zwak is. Dat is met enige moeite wel te controleren en te corrigeren. Je moet dan wel een blanke cassette hebben, en wat meetapparatuur, en veel geduld want het komt er op neer dat je met een oscilloscoop controleert hoe sterk het RDMUX signaal is tijdens het afspelen, en dat vergelijkt met een referentie-opname. Dan verstel je de opname-sterkte een beetje, maakt een proefopname op een blanke cassette en speelt die af. En dat herhaal je tot het goed is.
Ik ben hiermee bezig geweest. Het gaat niet echt lekker moet ik zeggen met die meetpunten op die kleine print.
Ik kan wel zeggen, dat als ik de write current ietsje opdraai, dat het deck dan beter opneemt op 'moeilijke' cassettes, waar anders geen signaal op kwam. Maar ik bedoel echt een ietsje. Om het natuurlijk netjes te doen moet je volgens de SM eerst de Vpp waarde gemeten met 9,6kHz calibration tape nemen, delen door de Vpp van je eigen opname en dat x 110mA doen (tabel 8-8).
Plaats reactie