Nieuwe opnamen maken op DCC

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

pvdm
Contacteer:

26 dec 2018, 19:36

Hoi,

Allereerst wil ik jullie en de mensen waar jullie om geven allemaal alvast het beste wensen voor het nieuwe jaar! Dat we maar veel en vaak mogen hobbyen!
Ik hoop dat deze post blijft staan en dat het forum stabiel blijft.

Daarnaast wilde ik jullie graag de volgende beschouwing voorhouden over opnemen met een DCC recorder. Ik hoop op reakties, en mogelijk een discussie over wat er nu aan de hand is en wat de beste oplossing is. Het is een heel verhaal geworden.

Allereerst:
Ik heb meerdere DCC decks, 1x300, 3x600, 3x951 en 1x portable 170. Alle decks zijn uiteraard geserviced, schoongemaakt, voorzien van nieuwe snaren, en de 951's zelfs voorzien van nieuwe aandrukrollen i.v.m. hun slechte kwaliteit. Ik heb > 70 tapes.
En wat ik nou merk is dat alle decks DCC bandjes netjes áfspelen. Voorbespeelde tapes spelen eigenlijk altijd perfect, bandjes die 'vroeger', dus jááááááren geleden opgenomen zijn meestal ook wel goed.

Opnemen:
Maar als ik NU heden ten dage een opname wil maken op één van de decks, dan merk ik dat dat best wel lastig gaat. Met het ene deck gaat opnemen beter dan met het andere deck, maar het wordt vaak een teleurstelling. Drop-outs, soms zelfs veel dropouts, en soms zelfs nauwelijk een opname. Als ik dan meteen na zo'n mislukte opname op datzelfde deck een prerecorded tape of een oudere tape afspeel dan gaat dat wél weer gewoon als een zonnetje, gewoon met '00000000' (error-rate DCC951) of '1-7 0 0 >1632' (error-rate DC600). Dus geen errors.
Ik maak de koppen vaak genoeg schoon, met IPA, zeker voor een belangrijke opname. Ik blijf dropouts en clean head meldingen krijgen. De meeste decks staan zonder kap hiervoor, om makkelijk bij de kop te kunnen.

Vragen:
Maar ik begin me af te vragen, aangezien dit bij vrijwel al mijn decks hetzelfde probleem is: zijn de decks in hun huidige staat gewoon niet meer in staat om een goede opname te maken?
Dit zou verschillende oorzaken kunnen hebben. Ik denk bijvoorbeeld aan:
1. verlopen toleraties? Ik denk bijvoorbeeld aan waardes van elcos in het opnamecircuit die veranderd zijn en dergelijke. Dat hierdoor het signaal niet meer goed op de band komt of net niet meer binnen de gestelde toleranties van het DCC systeem valt (let op: ik heb het hier expliciet NIET over de lekkende elco's in de 900).
2. vergane / versleten tapes? Dat misschien de tapes te veel afgeven o.i.d. ten opzichte van toen ze nieuw waren. Ten slotte, Philips heeft nooit bij het inregelen van de specificaties van het DCC systeem kunnen testen of tapes die al 25-30 jaar oud zijn ook nog lekker kunnen opnemen.
3. verlopen kopstand? Zou niet moeten kunnen met ALP en FATG. Bovendien, voorbespeelde tapes doen het altijd goed. En bovendien, ik geef weer op hetzelfde deck als waarmee ik opneem.
Afbeelding]
4. Zie onderstaand plaatje: een doorsnede van de DCC kop van bovenaf gezien. Je ziet dat de opnamekoppen intern in de kop verder van de band af zitten dan de weergavekoppen. Dus zou dan punt 1 toch waar kunnen zijn? Wie weet.
Afbeelding]
5. ......

Opmerkingen:
Ik merk wel dat er verschillen zijn tussen elke individuele tape met opnemen. De ene tape werkt niet, en de andere tape werkt wel.
Ik ben bekend met de problematiek van de witte en bruine viltjes in de cassettes. Vaak zit er zo'n kleverig aangekoekt laagje op het koppenviltje waar de band tegenaan loopt. En dan gaat de band piepen. Soms maar 1 richting op vreemd genoeg, de andere kant op niet. Het piepen is eigenlijk een oscillatie van het slippen en weer plakken van de achterzijde van de band op het viltje, en dat heel snel achter elkaar waardoor er een hoorbare toon ontstaat. Maar dat is funest natuurlijk voor de gelijkloop van de band en dus voor de bitjes die herkent moeten worden. Gelukkig is de toon hoorbaar, anders hadden we nooit geweten waarom het niet werkt. Soms werkt het ook als je, met open loopwerk, op een bepaalde hoek op de cassette drukt tijdens spelen, dan verdwijnt het piepen soms ook en heb je opeens weer signaal.

Ik maak dan het viltje weer 'soepel' door de band uit de cassette te halen (het aanloopstrook gedeelte uiteraard, ik zal nooit de band zelf uit de shell halen) en het viltje rustig te bewerken met een wattestaafje gedrenkt in IPA. Meestal lukt het om de 'koek' weg te poetsen of in ieder geval zover te laten verdwijnen dat het piepen weg is. Wel even het viltje goed laten drogen voor je de tape weer terugrolt in de cassette.

Ik heb nog niet geëxperimenteerd met (het verwijderen van) de viltjes die zich links en recht IN de cassettehuis bevinden en die afgeven bij langdurige stilstand. Wel zorg ik altijd dat ik de achterkant van tapes schoonmaak die lang op 1 plek hebben stilgestaan, het bekende werk.

Misschien conclusie?
Ik denk ook een voorzichtige constatering te kunnen maken dat de decks met het LDU1000 loopwerk, dus de 2e generatie spelers (DCC600, DCC300 e.d.), beter opnemen dan de 3e generatie spelers (DCC951 DDU2113?). Bij die laatste lukt het vrijwel nooit om een perfecte opname te maken, alleen heel soms bij super nieuwe cassettes. Het lijkt alsof die 2e generatie spelers 'toleranter' zijn en robuuster opnemen dan een 3e generatie speler. Dezelfde cassette die faalt op een 951 werkt gewoon op een 600. Hebben meerdere mensen deze ervaring?
Met 1e generatie spelers (DCC900) heb ik geen ervaring. Met mijn DCC170 opnemen lukt wonder boven wonder wel redelijk aardig.

Als dit zo is, zijn de spelers dan nog wel zo te fixen, dat opnemen weer gewoon mogelijk wordt? Gewoon een no-brainer zoals vroeger: tape erin, REC en gaan?

TL;DR: :doh: lang verhaal kort: ik heb problemen met opnemen op ál mijn decks, maar vooral de 3e generatie. Hoe dit op te lossen? :think:
-Philip.
Philip - ♫♫ Adventures of a vintage audio geek ♫♫
dccmuseum
Contacteer:

26 dec 2018, 20:43

Hoi,
Bedankt voor je uitgebreide verhaal.

Zelf heb ik eigenlijk alleen problemen op het moment dat ik de opnames afspeel op andere spelers (dan de originele waar het opgenomen is). De 3e en 4e generatie (951/730/RSDC8 en Victor) leveren de minste problemen.

Maar over het algemeen ben ik het meest tevreden over de 951/730, dus dat is weer anders dan jij vermeld.

Hhet dccmuseum krijgt 100en gebruikte tapes per jaar binnen, die allemaal worden ingezet voor testopnames tijdens de restauratie van spelers. 30-40% neemt niet meer goed op door het stick-slip effect dat door het vuile viltje wordt veroorzaakt. Soms helpt schoonmaken van het viltje niet meer en dan kun je niet veel meer doen.

Het maakt niet uit op welke speler. Dus gebruikte tapes zijn sowieso al een groot probleem.
snameroc

26 dec 2018, 23:30

Ik deel je ervaring dat de draagbare en de dcc900 beter en minder critisch zijn met opnemen dan de dcc600/300. Sterker nog ik heb in 2000 of zo mijn ooit nieuw gekochte dcc600 aan de kant gezet omdat het toen al niet goed meer lukte bandjes opnieuw op te nemen. De oude opnamen speelde hij goed en op een nieuwe tape ook. Terwijl de meeste dcc 900 het na de elko vervanging en printreiniging gewoon goed doen.
Hoewel ik inmiddels ook bij de 900 een paar koppen heb die echt niet meer willen.

Ps ik ga hem eens een keer uitgraven mijn zelf in 93/94 nieuw aangeschafte 600 kijkenwat er mee te doen valt.
Ik ga toch steeds meer geloven dat de 900 alle andere gaat overleven.

Johan
Forsyth

27 dec 2018, 08:54

Dan heb ik geluk :D
Genoeg :lol: , of toch niet?
Harry

27 dec 2018, 11:01

Een 900 werkt weer goed nadat de elco's zijn vervangen. Misschien bij een ander model dan ook gewoon eens de elco's vervangen ondanks dat ze daarin niet lekken? Als het nogal precies komt met de tolerantie en die dingen toch een beetje verlopen zijn... :think: Of is dat al eens geprobeerd ?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
jac_goudsmit

28 dec 2018, 02:03

Heb je eens geprobeerd om een analoge cassette af te spelen? Hoewel ik dat niet aanraad omdat je (als je dat vaak doet) je koppen vaker schoon moet maken, is het toch een indicatie over hoe goed je opnames zullen zijn.

Als je met een analoge cassette veel snelheidsvariaties hoort, zal een opname op een DCC ook die snelheidsvariaties hebben, en als je de opname dan probeert weer te geven, worden de variaties van opname opgeteld bij de variaties van weergave, en hoewel het dus zo kan zijn dat oude DCC's prima afspelen (omdat het systeem compenseert voor de variaties zonder dat je het merkt), kan het dan best zo zijn dat een zojuist zelf opgenomen DCC niet afspeelt omdat het dan gewoon teveel is voor het servo-systeem.

En iets minder waarschijnlijke oorzaak is een verkeerde snelheids-afstelling die je ook met een analoge cassette kunt horen (of meten). Als een analoge cassette veel te langzaam of veel te snel afspeelt, betekent dat dat een opname ook op die foute snelheid gebeurt. Maar dat is uiteraard meer een probleem als je de opname op een andere recorder wilt afspelen, en DCC is volgens mij zeer robuust tegen snelheidsafwijkingen.

Als je de koppen ooit vervangen hebt (maar misschien ook als dat niet zo is), is het mogelijk dat het opname-signaal te sterk of te zwak is. Dat is met enige moeite wel te controleren en te corrigeren. Je moet dan wel een blanke cassette hebben, en wat meetapparatuur, en veel geduld want het komt er op neer dat je met een oscilloscoop controleert hoe sterk het RDMUX signaal is tijdens het afspelen, en dat vergelijkt met een referentie-opname. Dan verstel je de opname-sterkte een beetje, maakt een proefopname op een blanke cassette en speelt die af. En dat herhaal je tot het goed is. En dan heb je dus een band die niet meer blank is een dat ook nooit meer wordt: een DCC recorder kan geen banden uitwissen, alleen maar overschrijven.

Veel succes!

===Jac
snameroc

28 dec 2018, 10:02

Een dcc stuurt de tape snelheid tijdens afspelen bij dus dat kan het niet zijn. Ik denk ook dat het te maken met de afregeling van de maneetsterkte op de band. Maar ook de echte oorzaak de afname van de tapegevoeligheid in de jaren.
pvdm
Contacteer:

28 dec 2018, 10:39

Zoiets als wat harry schrijft (tolerantie elco's), of zoiets als wat jac schrijft (opname signaal), of zeker wat snameroc zojuist zegt!

Ik ben grote fan van het DCC systeem, maar ik heb een vermoeden dat het systeem tijdens nieuwe opnames te kritisch is voor *iets* wat nu heden ten dage verlopen, of verouderd is.
Dus zoals ik al suggereerde, de verouderde tape, of opname-toleranties qua signaal sterkte of misschien andere dingen. Ik wil daar achter komen, en, het hopelijk fixen!

(Zijspoor: Ik geloof niet dat de koppen versleten zijn, ze zouden erg slijtvast moeten zijn. Alhoewel het natuurlijk wel mogelijk is dat *als* de koppen iets afgesleten zouden zijn, zie plaatje hierboven van een doorsnede van een DCC kop, dat de tape te dicht langs het interne spoeltje komt. Maar dit is een erg onwaarschijnlijke hypothese, laat maar)

@jac: analoog speelt altijd perfect
Harry

28 dec 2018, 11:13

Heel interessant, Philip, ik ben benieuwd of het je lukt om het probleem op te lossen en vooral ook wat dan de oorzaak is!

Welk magnetisch materiaal zit er eigenlijk op DCC tapes? Ik kan nog steeds prima analoog opnemen op (BASF) chrome tapes uit de vorige eeuw, zonder hoorbare dropouts.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
pvdm
Contacteer:

28 dec 2018, 11:50

Er zit chrome tape in, erg vergelijkbaar met videotape.
snameroc

28 dec 2018, 12:29

Het is chrome tape maar wel zeer dun.
Op een 900 lukt het meestal probleemloos. Ik heb laatst in een 600 steeksproefgewijs een aantal elkos gemeten en die waren nog zo goed als nieuw. Vergis je niet in de kop dat is meer dan een spoeltje er zit ook een soort halsensors in. Wie zegt je dat er niet ooit een demag tape gebruikt is. Aan het loopvlak zie je niets idd.
pvdm
Contacteer:

28 dec 2018, 13:39

precies, bij mij werken de 600's dan ook het beste qua opnemen.
pvdm
Contacteer:

29 dec 2018, 09:50

jac_goudsmit schreef:
28 dec 2018, 02:03
Als je de koppen ooit vervangen hebt (maar misschien ook als dat niet zo is), is het mogelijk dat het opname-signaal te sterk of te zwak is. Dat is met enige moeite wel te controleren en te corrigeren. Je moet dan wel een blanke cassette hebben, en wat meetapparatuur, en veel geduld want het komt er op neer dat je met een oscilloscoop controleert hoe sterk het RDMUX signaal is tijdens het afspelen, en dat vergelijkt met een referentie-opname. Dan verstel je de opname-sterkte een beetje, maakt een proefopname op een blanke cassette en speelt die af. En dat herhaal je tot het goed is. En dan heb je dus een band die niet meer blank is een dat ook nooit meer wordt: een DCC recorder kan geen banden uitwissen, alleen maar overschrijven.
Jac, kun je daar meer over vertellen? het klinkt interessant om te proberen!!
pvdm
Contacteer:

30 dec 2018, 10:06

Ik heb een aantal DCC calibratie tapes op ebay gekocht, hopend dat er iets bruikbaars tussen zou zitten.
Er staan inderdaad calibratie tonen op die elkaar in redelijk tempo afwisselen: verschillende soorten ruis, sweeps, hoge tonen, lage tonen, sweeps, vreemde golfvormen, verschillende niveau's etc. En dat achter elkaar op zowel kant A als B, C90 tape helemaal vol.
Het lijkt er op dat dit gebruikt werd in een of andere soort van geautomatiseerd testbank denk ik. Sommige tonen zijn te kort om er als mens iets zinnigs mee te kunnen :lol: :lol:
Ik had gehoopt een calibratie tape zoals vermeld in de SM tegen te komen.
mae

30 dec 2018, 13:54

pvdm schreef:
30 dec 2018, 10:06
Ik heb een aantal DCC calibratie tapes op ebay gekocht, hopend dat er iets bruikbaars tussen zou zitten.
Er staan inderdaad calibratie tonen op die elkaar in redelijk tempo afwisselen: verschillende soorten ruis, sweeps, hoge tonen, lage tonen, sweeps, vreemde golfvormen, verschillende niveau's etc. En dat achter elkaar op zowel kant A als B, C90 tape helemaal vol.
Het lijkt er op dat dit gebruikt werd in een of andere soort van geautomatiseerd testbank denk ik. Sommige tonen zijn te kort om er als mens iets zinnigs mee te kunnen :lol: :lol:
Ik had gehoopt een calibratie tape zoals vermeld in de SM tegen te komen.
Als je het wilt weten, aan de hand van eventuele name, 12NC's en typenummers die op de bandjes staan, is mogelijk vast te stellen of ze uit een fabrieksopsteling komen.
Plaats reactie