Re: reparatie DCC170

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

pvdm
Contacteer:

22 dec 2018, 11:47

FWIW, deze bestaat ook nog:

Afbeelding
Verloopstekker,
Mini Toslink 3,5mm plug Male naar,
Toslink Female
Haaks,
Verguld.
Philip - ♫♫ Adventures of a vintage audio geek ♫♫
pvdm
Contacteer:

13 jan 2019, 19:41

Optische kabel is nog steeds niet binnen, maar.....
Ik ben er wel uit dat het vervormde line-out signaal in de DCC170 komt door het bovenste printje (Als je hem ondersteboven hebt liggen het eerste printje wat je tegenkomt, zeg maar), want als ik dat printje verwissel met een andere dan is de vervorming weg.
pvdm
Contacteer:

19 jan 2019, 11:58

Vandaag bezig geweest om van 2 slecht werkende DCC170's één goed werkende te maken.....wat onderdelen swappen.....de beste onderdelen in 1 apparaat duwen.

Afbeelding

Nu een goed spelende 170 dus. Toch nog 2 kleine probleempjes:
-het apparaat is maar moeilijk 'wakker' te krijgen. Hij blijft vaak 'device is on hold' geven terwijl dat niet zo is. Flink doorproberen en op een gegeven moment wordt hij dan wakker.
-opnemen gaat nog steeds belabberd.
pvdm
Contacteer:

19 jan 2019, 18:08

er zijn een aantal posts verdwenen hier.....
het vreemde is dat ze wel zichtbaar zijn als ik kies voor 'reactie plaatsen'
pvdm
Contacteer:

19 jan 2019, 19:02

pvdm schreef: Vandaag bezig geweest om van 2 slecht werkende DCC170's één goed werkende te maken.....wat onderdelen swappen.....de beste onderdelen in 1 apparaat duwen.

Afbeelding

-het apparaat is maar moeilijk 'wakker' te krijgen. Hij blijft vaak 'device is on hold' geven terwijl dat niet zo is. Flink doorproberen en op een gegeven moment wordt hij dan wakker.
pvdm
Contacteer:

19 jan 2019, 19:03

pvdm schreef: FWIW, deze bestaat ook nog:

Afbeelding
Verloopstekker,
Mini Toslink 3,5mm plug Male naar,
Toslink Female
Haaks,
Verguld.
pvdm
Contacteer:

19 jan 2019, 19:21

Opnemen gaat nu een stuk beter nu ik de snelheid heb afgeregeld met een analoge calibratiecassette.
vocalfons

02 feb 2019, 16:08

Ook mijn dcc170 heeft inmiddels een nieuwe snaar. Dat is zeer vakkundig en snel gedaan door een vriend van me, een electrotechnisch ingenieur. Hij vond het "klein gepriegel, maar een makkie". Hij vond het leuk om te doen, als er nog meer mensen zijn die een defecte 170 hebben liggen, dan houdt hij zich aanbevolen.

Gek eigenlijk. Ik kan met mijn telefoon 24 bit opnames maken met twee professionele condensators. Waarom is dit dan nog steeds zo cool?
dccmuseum
Contacteer:

02 feb 2019, 17:33

pvdm schreef:
19 jan 2019, 19:02
pvdm schreef: Vandaag bezig geweest om van 2 slecht werkende DCC170's één goed werkende te maken.....wat onderdelen swappen.....de beste onderdelen in 1 apparaat duwen.

Afbeelding

Hoi, Device on hold lijkt op een probleem op de eerste print (waar deze schakelaar zit). Heb je deze print ook al gewisseld? Het moeilijk wakker worden komt vaker voor. De knoppen zijn dan vuil/defect. Je kunt de deksel verwijderen middels 3 schroefjes en dan het binnenwerk verwijderen vervangen (nogmaals 4 schroefjes).

Groeten.
Ralf
pvdm
Contacteer:

09 feb 2019, 21:35

Tip van Flip om de capstans in een DCC170 eens goed te kunnen cleanen. Je kunt er wel redelijk bij, maar ze aan alle kanten goed bereiken is lastig. Dus het volgende bedacht:

- Maak een mal van schuimrubber of een vergelijkbare oplossing die in speler past op de plek van de cassette, maar dan kleiner. Hij moet de 2 grijze tape-sensors die links vooraan in de speler zitten indrukken.
- Plak een klein plakbandje (ik gebruik altijd schilderstape - laat makkelijk weer los) over het minuscule witte sensor schakelaar staafje wat aan de onderkant in de deksel zit. Als je de klep open doet, linksboven vooraan. Zorg dat het volledig ingedrukt is. Wees wel voorzichtig! Het is fragiel!
- Stop de voeding in de speler
- Bevochtig een wattenstaafpunt met alcohol of IPA.
- Houd de klep open en druk op de 'Play' knop, de meest rechter knop op de klep. De speler wordt door onze trucs zowaar wakker zonder cassette en gaat een tiental seconden de capstans ronddraaien.
- Hou je wattestaafje tegen de capstans en verbaas je hoeveel meuk er nog af komt.
- Herhaal de stappen met de play knop en het wattestaafje totdat je wattestaafje wit blijft.
- Pas op met statische elektriciteit! De kop is erg gevoelig. Kom er niet met blote handen aan. Gebruik altijd een polsbandje wat geaard is bij deze handelingen! Let ook op met het schuimrubber, het is erg statisch gevoelig en raak er niet de kop mee aan en wrijf er niet mee.

Een plaatje om het e.e.a. wat te verduidelijken met de accessoires in beeld gebracht. Dat het wattestaafje op het polsbandje ligt is toeval en heeft niets te maken met ontladen ervan o.i.d. (mochten mensen dat denken).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door pvdm op 10 feb 2019, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
jac_goudsmit

10 feb 2019, 20:59

Bij elke post die door een potentiele zelf-repareerder van een portable DCC recorder gelezen kan worden hoort een waarschuwing: LET OP HET A/B SCHAKELAARTJE VAN DE ONDERSTE PRINT. Als je die printplaat terug zet en het mechanisme staat in de verkeerde stand, dan breek je het af en heb je een probleem!

Ik ben er trouwens achter gekomen dat een niet (goed) werkend cassette-detectie-schakelaartje een veel voorkomend probleem is bij portables. Dit is schakelaartje aan de achterkant van de cassette ter hoogte van de DCC write-protect tab. Die test dus dat er een cassette in zit; de schakelaar die test op write-protect zit onder de cassette.

===Jac
pvdm
Contacteer:

27 apr 2019, 19:59

Ondertussen heb ik hier weer 2 DCC170's liggen die allebei hetzelfde euvel hebben:
Als je tijdens spelen op de bovenklep drukt, of een toets indrukt, dan stoppen ze met spelen en doen dan POWER OFF.
Als je er niet aan komt, kunnen ze uren spelen, heb ik getest.
Iemand dit al eens opgelost?

-Philip.
MGf

27 apr 2019, 20:15

Ik ben helemaal niet bekend met DCC spelers, maar kan dat niet liggen aan de schakelaars in het loopwerk die tegen de cassette aan zit?
Ik heb bij een Marantz cass deck al eens het probleem gehad dat die hele gekke dingen deed. Kwam uiteindelijk door die schakelaars.
~ Mark ~
jac_goudsmit

01 mei 2019, 23:02

pvdm schreef:
27 apr 2019, 19:59
Ondertussen heb ik hier weer 2 DCC170's liggen die allebei hetzelfde euvel hebben:
Als je tijdens spelen op de bovenklep drukt, of een toets indrukt, dan stoppen ze met spelen en doen dan POWER OFF.
Als je er niet aan komt, kunnen ze uren spelen, heb ik getest.
Iemand dit al eens opgelost?

-Philip.
Zoals Mark al zegt: Grote kans dat het een probleem met de schakelaars is. Ik had vijf DCC portables die het allemaal ineens niet meer deden, blijkt dat de cassette sensor schakelaartjes en/of de deksel schakelaartjes gewoon niet goed contact meer maakten.

Het "cassette present" schakelaartje zit aan de achterkant van het loopwerk; het ziet er voor een snelle voorbijganger uit alsof het test of de opname-beveiliging aan staat maar daar is een ander schakelaartje voor (onder de cassette, niet aan de achterkant). Als je de contacten recht buigt doet ie het wel weer.

Er zit ook een klein knopje aan de binnenkant van het klepje dat test of het klepje dicht is. Het komt terecht op een klein nokje bij het batterijvak maar door mechanische tolerantie kan het best zijn dat ie na 25 jaar niet meer werkt. Ralf doet er gewoon een (papieren) plakkertje overheen, dat werkt prima. Zo niet dan kun je het klepje demonteren en het schakelaartje doorverbinden met een draadje; het is niet echt belangrijk dat de recorder kan testen of de klep open is; hij doet het toch alleen maar als er een cassette in zit en die kan er bij normaal gebruik alleen in zitten als het klepje ook dicht is.

===Jac
pvdm
Contacteer:

04 mei 2019, 07:08

Het kleine witte 'klepje-dicht' schakelaartje in de bovenklep plak ik meteen dicht bij dit soort problemen; helaas is dat niet de oplossing hier.
Ik zal eens kijken naar die schakelaars in de buurt van de write-protect. Wacht. Uit.
Plaats reactie