DCC ruilvoorstel & reparatietopic DCC951

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

pvdm
Contacteer:

18 nov 2018, 13:29

Weer even een voortgangsupdate:
Vanochtend een nieuwe cassette uit folie getrokken, de goeie versie met de druppel op de folie.
Testopname gemaakt:-> geen dropouts te horen over de hele tape. Dus luistertechnisch goed!

Maar: de error-rate display geeft aan dat track 1 een constant bitfout heeft ('10000000' constant in display, of 'CH1 error 20'. >=20 is niet goed, volgens de Philips SM).
Ik heb de kop al extreem goed gepoetst, wattestaafjes en IPA, een speciale poetsdoek voor optics met IPA, een zeem met IPA, ik weet verder niet waarmee ik het nog meer kan proberen, maar deze fout lijkt er niet uit te gaan.
Ook track 9 is niet helemaal 100% goed te krijgen overigens. Maar is wel beter dan track 1.
-edit- ik heb dit net even geverifieerd met een van mijn DCC600s: Op deze nieuwe cassette neemt de 600 perfect op -> kanaal 1-9 geven GEEN errors at all.

Afbeelding

Ik weet niet of ik geloof dat zo'n minuscuul stukje van de kop stuk kan zijn. Ook nog op de twee uiterste kanten van de kopspleet (voor zover je van een kopspleet kan spreken hier. Wat je dus niet kan).

Ook weet ik niet of nieuwe verse aandrukrollen dit zullen oplossen. Oh, ze moeten zekers vervangen worden, daar ben ik van overtuigd.

Ik denk eerder, dat op de RW print er iets met deze track mis is. Is het misschien mogelijk dat de bijbehorende electronica componenten voor track 1 een beetje 'off' zijn? In het schema pg. 8-11 condensator 2811 misschien? Of 2889?
Ik denk dat uitwisselen van dit RW printje inderdaad handig zou zijn, maar dan moet ik nog een 951 kopen/regelen.

Tot zover even. Op dit moment luister ik zonder problemen naar een opname op deze 951 met een nieuwe cassette. Geen dropout, geen gekke dingen, niets.
Zonder de error rate servie mode zou ik niet weten dat er iets mis met de bitstream.
Philip - ♫♫ Adventures of a vintage audio geek ♫♫
pvdm
Contacteer:

18 nov 2018, 16:23

update:
Ik heb een andere tape afgespeeld, hier geeft de errorrate netjes de hele tijd '00000000' aan. Het ligt dus waarschijnlijk niet aan de kop.

Ik ben helaas geen elektronicus, maar ik verdenk 2889 steeds meer.
snameroc

18 nov 2018, 17:01

Waarschijnlijk toch de rollen. Die drukken kleine beschadigingen in de tape. Dus hoe vaker gespeeld hoe slechter
pvdm
Contacteer:

18 nov 2018, 17:25

Goed argument. Laat ik eerst die maar eens vervangen, en dan verder kijken.

Eerst even aanhikken tegen het bedrag. Helaas niks kunnen vinden op aliexpress. De maten zijn zijn 13x6mm met asje van 2mm dik.
Ik vermoed dat het toch het spekken van de webshop van Thomas wordt haha.
Ik weet niet waar J. Hartog ze vandaan haalt?

Is het iemand trouwens al eens opgevallen dat bij snelspoelen via 'music search' naar het vorige óf het volgende nummer, de kop (da's logish) en de RECHTER aandrukrol tegen de band wordt gedrukt? Nooit de linker, raar maar waar, of je nou vooruit of achteruit zoekt. Apart he?
Ik bedoel dus NIET het spoelen naar het einde van de band door het langer ingedrukt houden van REW of FFW, want dan loopt de band inderdaad geheel vrij.
-edit- toch wel. Het ligt er waarschijnlijk aan, of je op dat moment op kant A of B zit. Never mind.

Ik heb het gevoel dat opnemen/weergeven trouwens nog steeds wat beter gaat.
pvdm
Contacteer:

26 nov 2018, 15:36

Update.
Ik heb de 2 aandrukrollen van Thomas binnengehad en erin gezet. Helaas biedt dit geen soelaas.

De DCC951 geeft al opgenomen banden wél goed weer. Geen probleem daarmee.
Echter, opnemen geeft nog steeds geen bruikbare opname. Bijna alleen maar dropouts. Ik test op een bandje waarop een DCC600 perfecte opnamen maakt.
Vooral kop 1 en kop 9 zijn de boosdoeners met 100% error rate. Maar bij weergeven van een bandje gaat alles goed en geven ze netjes 0% error zoals het hoort, dus die kop is goed zou je zeggen.

Ik krijg binnenkort nog de snaar binnen van Thomas en dan maar weer kijken. :pray: Anders wordt het een weergave deck.... :lol:
pvdm
Contacteer:

23 dec 2018, 18:05

Ben nu even bezig met een andere DCC951:
Eentje met regelmatige uitval van het rechter analoge uitgangskanaal.
Helaas na het doorsolderen van het rechterachterdeel van het print is er nu helemaal geen signaal meer op rechts.
Ik heb de soldeereilandjes minutieus bekeken met een vergrootglas en alles ziet er echt goed uit, geen bruggetjes oid. Zo ingewikkeld is een beetje doorsolderen nou ook weer niet :dance:

Links doet het dus wel goed, en ook digitaal komen er gewoon netjes 2 kanalen uit. Koptelefoon ook trouwens.
Heeft iemand nog tips?
snameroc

23 dec 2018, 18:16

Als de koptelefoon het wel doet moet dat met een schema in de hand toch uit te meten zijn waar het stokt.
pvdm
Contacteer:

24 dec 2018, 14:55

Inderdaad! Met de scope wezen proben. Dat blijft voor mij toch altijd even een flinke puzzel, ik ben dat niet gewend.
Maar: ik kon met de scope vinden waar ik nog *wel* signaal kon vinden, en waar het verdwenen was. Het bleek, verrassenderwijs, vlakbij de tulpaansluitingen op de print te zitten. Doorsolderen had nog steeds geen effect, maar nadat ik een minuscule draadbrug had gelegd tussen 2 eilandjes, werkte alles naar behoren en hebben we weer gewoon analoog output! :dance:
dccmuseum
Contacteer:

24 dec 2018, 15:29

pvdm schreef:
24 dec 2018, 14:55
Inderdaad! Met de scope wezen proben. Dat blijft voor mij toch altijd even een flinke puzzel, ik ben dat niet gewend.
Maar: ik kon met de scope vinden waar ik nog *wel* signaal kon vinden, en waar het verdwenen was. Het bleek, verrassenderwijs, vlakbij de tulpaansluitingen op de print te zitten. Doorsolderen had nog steeds geen effect, maar nadat ik een minuscule draadbrug had gelegd tussen 2 eilandjes, werkte alles naar behoren en hebben we weer gewoon analoog output! :dance:
Ben blij dat het gelukt is. De print is daar erg zwak en mensen tillen helaas het apparaat vaak bij de stekkers op.
Dt heeft in jouw geval zelfs in een printbreuk geresulteerd.
pvdm
Contacteer:

17 feb 2019, 20:54

Het blijven fijne, maar aparte apparaten die DCC951's.
Soms is hij na het inleggen van een tape zo van de slag af, dat hij maar blijft klikken en een klein stukje spoelen en van A naar B en weer terug en dat de hele tijd door. Hij reageert dan ook niet op STOP en de spanning eraf is het enige wat helpt.
Dit gebeurt bij alle 3 mijn 951's.
Gisteren weer zo'n aparte situatie met een 951:

Afbeelding

Display: 4:15:59
Dat kan toch niet joh. :doh:

Verder wel hele fijne machines hoor. :whistle: :whistle:
HermanH

17 feb 2019, 21:14

pvdm schreef:
17 feb 2019, 20:54
Soms is hij na het inleggen van een tape zo van de slag af, dat hij maar blijft klikken en een klein stukje spoelen en van A naar B en weer terug en dat de hele tijd door. Hij reageert dan ook niet op STOP en de spanning eraf is het enige wat helpt.
Dit gebeurt bij alle 3 mijn 951's.

Het DCC museum heeft op Facebook een soortgelijke melding gedaan. Zie hier https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1
Binnenkort uitverkoop
Plaats reactie