Wat is eigenlijk de best gemaakte DCC speler ooit?

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Fotohuis
Contacteer:

07 aug 2018, 20:15

Ik heb helemaal geen ervaring op DCC gebied en eigenlijk wil ik dat maar zo houden. Ik geloof je meteen als je zegt dat een DCC opname kwalitatief beter is dan welk analoge deck. Maar ja ik val nu eenmaal op jaren 70 Philips audio techniek. 8-)

DNL: viewtopic.php?f=21&t=9400
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Diegotjes

07 aug 2018, 21:44

Ik heb daarna al de volgende vraag gesteld, maar uiteraard bedankt voor je eerdere antwoorden.
Wat ik me nu dus afvraag als newbie en leergierige op dit forum.
Als ik "nieuwe" tweedehands cassettes koop en daar een opname op maak, hoe zorg ik er dan voor dat ik de allerbeste kwaliteit behaal in afspelen? Welke bron gebruiken jullie daar dan voor en welke tapes zijn de beste? Als je een voorbespeelde dcc mag aanbevelen welke is dat dan?
Laatst gewijzigd door Diegotjes op 07 aug 2018, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
snameroc

Fotohuis schreef:
07 aug 2018, 20:15
Ik heb helemaal geen ervaring op DCC gebied en eigenlijk wil ik dat maar zo houden. Ik geloof je meteen als je zegt dat een DCC opname kwalitatief beter is dan welk analoge deck. Maar ja ik val nu eenmaal op jaren 70 Philips audio techniek. 8-)

DNL: viewtopic.php?f=21&t=9400
Het staat er letterlijk dat ze in zachte passages de dynamiek aan van de recorder.
Diegotjes

07 aug 2018, 22:44

snameroc schreef:
07 aug 2018, 21:48
Diegotjes schreef:
Ik heb daarna al de volgende vraag gesteld, maar uiteraard bedankt voor je eerdere antwoorden.

Wat ik me nu dus afvraag als newbie en leergierige op dit forum.
Als ik "nieuwe" tweedehands cassettes koop en daar een opname op maak, hoe zorg ik er dan voor dat ik de allerbeste kwaliteit behaal in afspelen? Welke bron gebruiken jullie daar dan voor en welke tapes zijn de beste? Als je een voorbespeelde dcc mag aanbevelen welke is dat dan?
De tapes met het bruine viltje zijn de betere de witte viltjes willen nogal eens piepen. Als ze nog in de folie zitten staat er een druppel op. Qua bron is alles goed ik daag je uit om verschil te horen tussen bron en kopie. Natuurlijk is een dugitaal gekoppelde cd speler met een cd uit de 80er jaren de ultieme testbron. Moderne cds zijn nogal eens te luid dus dynamiek loos opgenomen. En het word nu eenmasl nooit beter dan het orgineel.
En als je als input een SACD gebruikt of bijvoorbeeld een dts of Blu-ray muziek opname? Ben benieuwd wat het meeste is dat je eruit kan halen. Wat het leuke is dat ik als het goed is morgen de speler heb maar geen tapes? Dus die moet ik nog even ergens gaan versieren. :)
Yde

08 aug 2018, 09:38

DTS gaat niet lukken bij een DCC recorder want dat bestond toen nog niet!

Een SACD lukt dan weer wel want dit zijn CD's met een groter dynamisch bereik (al hoor ik met sommige SACD's geen verschil met normale CD's).
Om een perfecte digitale kopie te maken kun je het beste de cd speler direct op de DCC recorder aansluiten d.m.v. een coax of toslink kabel.
Je hoeft dan de DCC recorder niet in te stellen want dit gebeurd dan volledig automatisch.
Wel moet je de bronkeuze instellen op een digitale bron.

Een kleine tip,

Koop eerst een gebruikte DCC cassette (het merk maakt niet uit) en probeer de DCC951 uit.
Je komt er zo achter of de aandrukrollen niet uitgehard zijn (vreet de tape op) en of alles mechanisch nog goed werkt.
Ik verwacht eigenlijk geen problemen want ik kom soms DCC recorders tegen welke al 15 jaar stilstaan en als je de stekker in het stopcontact steekt deze gewoon werkt.

Ik heb goede ervaringen met DCC cassettes van Philips (met de waterdruppel op de verpakking), Maxell, TDK en BASF.
In de webshop kun je de Philips DCC cassettes nog nieuw kopen http://www.mfbfreaks.com/webshop/tapes- ... ette-c-60/ of http://www.mfbfreaks.com/webshop/tapes- ... -20-stuks/

TDK DCC cassettes zul je niet veel tegenkomen ikzelf heb er ook maar 2 in mijn collectie, het overgrote deel is Philips.

Succes en laat ons weten wat je bevindingen zijn.

P.S.
Gebruik aub geen gewone analoge cassettebandjes, deze vervuilen de afspeelkop alleen maar en dit kan allerlei problemen in de toekomst gaan geven. Ook niet om de DCC951 maar een kort moment uit te proberen.
movieman

08 aug 2018, 10:11

Je mag NOOIT een meerkanaals (DTS, DD5.1 e.d.) audiosignaal op de DCC aansluiten dan kan de digitale elektronica namelijk stuk gaan, dit i.v.m. de veel hogere frequentie(s). Standaard 16/18-bit stereo 44.1/48kHz oftewel PCM mag je alleen gebruiken, d.w.z. de digitale uitgang van een gewone CD-speler of het digitale signaal van je PC/TV ingesteld op PCM!
Remi

09 aug 2018, 23:42

:law-policered: sorry Marcel, was nog in de waan van m'n verjaardag :mrgreen: topic afgesplitst
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
ebrjvd

15 aug 2018, 18:00

Yde schreef:
07 aug 2018, 09:06
Mijn dagelijks tape-deck is een Revox PR99'MKII, deze studiorecorder overklast de 4520 ondanks dat ze uit dezelfde fabriek komen.
Correctie: Philips N4520 bandrecorders werden gemaakt in de Philips fabriek te Wenen.
Revox PR99 (en B77) recorders werden gemaakt bij Revox in het Zwarte Woud (Duitsland).

Jos
snameroc

15 aug 2018, 18:37

Dat overklassen gaat over procenten. Het begint al mee dat de band best ruist. Dat los je met wat voor recorder niet op, dat gaat ten koste van je dynamiek.
Neem maar eens op zonder signaal toe te voegen dus cd op pauze en luister die opname maar eens op serieus nivo af je zult schrikken van het geruis en gebrom. Dat is iets wat de analoge recorder toevoegd, klassieke muziek zal bij stille pasages verdrinken in de ruis.
Nogmaals een dcc is veel beter dan welke analoge recorder ook.

Daar staat tegenover dat analoge opnamen een bepaalt caracter hebben net als een buis bij de gitaar. Dat kun je mooi vinden maar heeft niets met werkelijkheids weergave te maken.
Turbo.d
Contacteer:

15 aug 2018, 19:24

Remi schreef:
09 aug 2018, 23:42
:law-policered: sorry Marcel, was nog in de waan van m'n verjaardag :mrgreen: topic afgesplitst
Gefeliciteerd. Enne tnx voor het afsplitsen
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Yde

15 aug 2018, 21:13

snameroc schreef:
15 aug 2018, 18:37
klassieke muziek zal bij stille pasages verdrinken in de ruis.

Dan vraag ik me af hoe klassieke muziek in het verleden is opgenomen voor het op de plaat werd gezet, volgens mij waren dit toch de analoge tape-decks. Ruis is hier niet te horen dus viel dat allemaal wel mee en de dynamiek is ook meer dan prima.

In Weert staat nog een opnamestudio waar nog veel met tape word opgenomen, dit is de Telstar studio van wijlen Johnny Hoes. Veel Nederlandse popgroepen (Doe Maar, Noodweer, Toontje Lager) hebben hun muziek hier opgenomen.

Nu weer On-Topic......
snameroc

15 aug 2018, 22:10

Dcc dus

Misschien is dat wel marantz de beste ooit, maar ze hebben allemaal hun eigen problemen. Zo vind ik het vervelent dat bij de 951 de spoeltoetsen ontbreken zoals de 900 die wel heeft.
Yde

15 aug 2018, 23:53

Dat DCC het beste is ben ik nog steeds niet mee eens omdat de audio nog altijd gecomprimeerd word. Voor mij is het beste digitale systeem de DAT recorder, hierbij word de audio ongecomprimeerd op tape opgeslagen met de beste kwaliteit welke maar mogelijk is.
Ik bezit 3 DAT recorders waarvan er eentje een pro machine is en hier kan geen DCC recorder tegenop.

Sony DTC.jpg
Ik ben het ermee eens dat de Marantz DCC recorders DD-82 en DD-92 de fijnste recorders zijn om mee te werken.
snameroc

16 aug 2018, 14:13

On topic zei jij toch?

Nu komt er een dat recorder bij, als ik deze specs van je dat naast die van de dcc900 leg is de dcc900 beter.

Dan kan ik er wel de cdr bij halen beter gaat het niet worden als het orgineel een cd is.

De vraag was wat is de beste dcc recorder. Die vraag moet je beandwoorden met: bedoel je geluidskwaliteit, bedoel je repareerbaarheid, bedoel je betrouwbaarheid voordat je gaat repareren?

Voor de betrouwbaarheid en repareerbaarheid op de lange duur denk ik dat de 900 en hun equvalenten overblijven nadat ze gecapt zijn. De 300/600 is probleemloos en goed tot het tandwiel breekt. De 951 is fractioneel mooier qua geluid maar bedieningsonvriendelijker verder is het loopwerk minder degelijk dan dat van de 900
Laatst gewijzigd door snameroc op 16 aug 2018, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
movieman

16 aug 2018, 14:31

@ snameroc: het irritantste van de DCC951 vind ik de afwezigheid van de VU-metertjes, ja ok je kunt via de instellingen wel de dB-waardes krijgen maar dat is niet zo mooi als de balkjes op de DCC900.

DAT maakt een 1-op-1-kopie dat is wel zo maar DCC zou geen hoorbare verliezen mogen hebben ondanks de compressie. Tja, of ik het nog hoor... Ik denk het niet want bij 15kHz (-20dB) wordt het al kritisch voor mijn oortjes.
Plaats reactie