IPSS sourge probleem.

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

johanh

IPSS sourge probleem.

Berichtdoor johanh » ma aug 06, 2018 4:46 pm

Ik heb een akai GX-75 cassettedeck, waarvan ik de alle snaren heb vernieuwd ook de inner cirkel gummy, ook alles van tandwieltjes eruit gehaald en van nieuw vet voorzien, koppen gedemagnetizeerd, ook de Assen weer nieuw drupje olie voorzien, ook de aandrukrollen gekuist en met fijne schuurpapier korrel wat behandeld, alles werkt perfect, enkel een probleem waar ik maar niet uitkom, dat is bij het zoeken met de IPSS functie Poeldijk hij wel rechts maar erg, erg langzaam, en links niet blijft gewoon staan en slaagd dan af, vind wel de tracks als deze toch heel traag rechts heeft gespoeld met IPSS functie.
Nu is mijn vraag wat zou dit kunnen zijn, ik ben naar de gouden tip aan het zoeken op het net maar niks te vinden, kunnen de prof's hiermee helpen op dit forum.
Alvast iedereen bedankt alvast. :(

snameroc

Re: IPSS sourge probleem.

Berichtdoor snameroc » ma aug 06, 2018 5:17 pm

Het enige wat ik me herinder van de gx75 dat er ongekent veel slechte solderingen in de connectors van de bandkabels naar het loopwerk en dat gaf de meest vreemde storingen. En dan vooral op de bovenste print.

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » ma aug 06, 2018 5:47 pm

De vraag komt me bekend voor. Had je de afregeling van de deckservo gecontroleerd?

johanh

Berichtdoor johanh » wo aug 08, 2018 5:29 pm

Nee, waar en hoe bedoel je juist, is dat die potmeter met dat doorzichtig tandwieltje erop? En hoe moet ik deze dan nagaan juist dan?

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » wo aug 08, 2018 6:50 pm

Dat is 'm inderdaad. Door vervuiling wil hij wel eens verkeerde positie-info naar de deck-cpu sturen. Die zou ik eerst eens schoonmaken. Hoef je niet uit te bouwen als je hem spaarzaam met een milde kontaktspray inspuit. Als dat niet afdoende is: Op pagina 10 van de servicemanual staat de controle/afregeling beschreven. Deze kan je o.a. hier downloaden.

airmax78

Berichtdoor airmax78 » wo aug 08, 2018 8:32 pm

stel wel zerker, dat de koppenservo soepel werkt, vaak zitten de drukrolbeugels op hun assen vast door droog smeervet, vooral de linke. Deze bepaalt ook de bandloop. De afstelmoer niet veranderen! Het best zet je het deck rechtop de achterkant en dan druk de drukrolbeugel tegen de veer naar beneden, zodat je 2 druppels aanstekerbenzine in de gleuf tussen afstelmoer en drukrolbeugel kunt laten intrekken, vaak komen de drukrolbeugels dan weer vrij. Voordat de aanstekerbenzine weer vervlogen is, met een klijn druppeltje zuurvrije olie zuinig nasmeren. Het afstelprocedere voor de koppenservo staat in de servicedoc (de twee trimmers aan de achterkant van het loopwerk), ook deze afstelling is zeer belangrijk voor een goede werking van IPLSS.

Groeten, maurice

johanh

Berichtdoor johanh » wo aug 08, 2018 8:40 pm

Wat betreft de aandruk rollen, die vast zaten heb ik ook zo daadwerkelijk zo onderhandel genomen hoe zij hier beschreef, maar hoe stel ik deze dan achteraan weer in en op welke manier voor een goede werking van de IPSS functies?

PS: ik heb het wel over een akai GX-75 cassettedeck.

airmax78

Berichtdoor airmax78 » wo aug 08, 2018 9:02 pm

Hallo Johan,

kijk even hier langs: http://freeservicemanuals.info/en/servi ... GX75/GX95/
als je de servotandwielen uitelkaar hebt gehad, dan moeten ze later ook weer in de juiste positie terugvinden.
Kapitel 4.4 ; 4.5 ; 4.6 ; 4.7 en 5.1
Kapitel 5.1 omschrijft de afstelprocedure, daarvoor moet het frontpaneel eraf en een klijn zaklampje zal ook best hulpzaan zijn.

Groeten, maurice

johanh

Berichtdoor johanh » do aug 09, 2018 5:01 pm

Heb ik zo gedaan hoor, had dit niet overgeslagen, deed dit probleem al toen ik hem zelf van marktplaats kocht.

airmax78

Berichtdoor airmax78 » za aug 11, 2018 10:24 am

Hallo Johan,

ik denk, vanaf dit punt gaat het moeilijk worden, dit euvel op afstand op te lossen...
Men zou ten eerste moeten uitzoeken, of het nu een mechanisch of een elektronisch probleem is.
Voor de handigheid kan het geheele loopwerk als een blok uit de kast worden gehaald, allemaal stekkertjes. Het ligt dus voor de hand, het loopwerk van een werkende GX-75 over te zetten en vice versa, zo kom je nog het snelst bij het doel.

Groeten, maurice

johanh

Berichtdoor johanh » za aug 11, 2018 11:44 am

Dacht ik al zo te doen, maar moet ik weer een mooi en goed werkende uit elkaar halen, maar der zal niets opzitten denk ik

j.hartog

Berichtdoor j.hartog » za aug 11, 2018 12:16 pm

Johanh.

Ik wil wel mee helpen ik heb het schema van de GX-75.
In het loopwerk zit een stuur of comando schijf die een potmeter van 10k aandrijft wellicht zit deze 1 of 2 tanden er naast

Op blz figuur 4-15 mark C waar op het Chassis van het loopwerk een gleuf zit en een merk teken op het tandwiel, stuur-
schijf, kijk dit een na of de stuurschijf met merk teken goed staat op de gleuf op het chassis.

Ook kunnen de onder de spoel schotels, waar onder een zwart wit patroon vuil is met een aftast transistor sluis dat het,
door het vuil niet goed afgetast word, en de IPSS niet goed werkt.
Als er in de GX 75 een mode schakelaar zit deze reiningen, daarin kunnen ook contacten vuil zijn.

J.Hartog

johanh

Berichtdoor johanh » za aug 11, 2018 9:17 pm

Alles weer uit elkaar gehaald, erg super voorzichtig, en alles volgens de service manual gedaan hoe het moet, ook zo als u zegde, maar nog steeds dit probleem, als ik spoel met IPSS functie aan, en ik kom dan een beetje aan de cam motor dat ook het deurtje open laat gaan, naar rechts dan loop hij plots sneller, maar dan stopt hij niet zoals het hoord bij IPSS functie.
Kan ik de potmeter 10k stuk gemaakt hebben met een beetje contact spray gebruikt te hebben?
Hij doet spoelen heen en terug zonder de IPSS functie aan, erg snel en goed, ook opnemen, afspelen top!
Deurtje gaat ook erg super goed open en dicht zoals het hoord.

snameroc

Berichtdoor snameroc » za aug 11, 2018 9:33 pm

Je kunt toch gewoon de spanning meten op de loper van de pitmeter tov massa

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » za aug 11, 2018 10:04 pm

en alles volgens de service manual gedaan hoe het moet
Ook VR1 en VR2 achter op de print van het loopwerk opnieuw volgens de procedure uit de service manual afgeregeld?
Je kunt toch gewoon de spanning meten op de loper van de pitmeter tov massa
Dat zegt niet zo veel. De CPU laat de servomotor net zo lang doorlopen totdat de benodigde spanning op de loper is bereikt. Als de spanning niet klopt, of op het randje zit blijft de servomotor heen en weer schudden of zelfs doordraaien.

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”