Pioneer CT-F750

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Yde

Pioneer CT-F750

Berichtdoor Yde » di jul 10, 2018 8:29 pm

Het is dan wel geen Philips maar ik ben zojuist 3 1/2 uur bezig geweest om een set snaren te vervangen.
Wat een werk, eerst alle snarendrek verwijderen en toen uitvogelen welke snaar waar geplaatst moest worden.
De Service Manual was hier ook niet duidelijk in maar uiteindelijk draait het deck weer.

Helaas missen er een aantal dingen door geknoei van een vorige eigenaar en draait het deck net iets te langzaam.
Ook missen er twee siliconen ringetjes welke voor op de capstan assen moeten om vuil en stof tegen te houden.
Dit pak ik morgen wel weer op voor nu ben ik blij dat hij het weer doet :D

De rubber ring voor het tussenwiel (Idler) was verbazingwekkend nog in een zeer goede staat, ik heb hem alleen met een stukje Scotch&Brite wat opgeruwd.
Het spoelen van de cassettes is zeer 70's, het gaat niet snel maar gebeurd wel :wink:

Morgen pak ik nog een aantal punten op o.a. de bandsnelheid, afspeel en opname level en proberen om de bias op TDK cassettes af te regelen.
Het loopwerk is mooi stil en maakt geen krakende geluiden of dit typisch Japans is weet ik niet maar het valt wel op.
Ook werkt de autoreverse probleemloos.
Misschien is het ook verstandig om ook eens alle elco's te vervangen want het deck zit vol met Elna's.

Hoewie Loewie
Contacteer:

Re: Pioneer CT-F750

Berichtdoor Hoewie Loewie » wo jul 11, 2018 11:59 am

Good job Yde. Wordt hier gevolgd. :D
Erres SX6393 SX6194 SR3390 RS3536 CD1204 Aristona SA5910 AR8525 SG1408 CD1202
Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD911 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl

Yde

Berichtdoor Yde » wo jul 11, 2018 12:39 pm

Helaas heb ik toch nog een mankement geconstateerd.
Wanneer een cassettebandje in autoreverse (B zijde) word afgespeeld stopt het deck halverwege het cassettebandje met afspelen?
Omdat de capstan assen wel blijven doordraaien wordt een stukje tape uit het cassettebandje getrokken maar gelukkig slaat het deck dan af omdat de spoelen niet meer draaien!

De rubberen ring voor het tussenwiel (Idler) had ik dus beter wel kunnen vervangen evenals de aandrukrollen, nu moet het loopwerk weer compleet uitelkaar.

De bandsnelheid kun je direct op de enige aanwezige motor instellen maar ik heb geen schroevendraaier die klein genoeg is om hier bij te kunnen want ruimte is er bijna niet!
Het afstellen zal op het gehoor moeten gebeuren en mijn oren zijn gelukkig nog goed :D

Ik ga nu een setje mini geïsoleerde schroevendraaiers bestellen want de motor hangt direct boven het voedingsgedeelte en ik wil geen kortsluiting maken tijden het afregelen.
Voordat ik maar iets ga afregelen zal ik eerst de rubberen ring van het tussenwiel moeten gaan vervangen, dit doe ik vanmiddag niet meer want dit is een tijdrovend klusje en ik heb vanmiddag nog wat anders te doen wat ook mijn aandacht vraagt.

Wordt vervolgt.....

snameroc

Berichtdoor snameroc » wo jul 11, 2018 5:19 pm

Heeft het deck een apparte reel motor?
Dan heeft die waarschijnlijk een dood punt.
Wat het idler wiel betreft ik was vroeger zo blij dat philips nu eindelijk een degelijke oplossing had met de tandeieltjes. Dat werkte probleemloos en geen geslip, niet beseffend dat ze na 30 jaar broos zouden worden.

movieman

Berichtdoor movieman » wo jul 11, 2018 5:22 pm

:crying-yellow:

Yde

Berichtdoor Yde » wo jul 11, 2018 6:52 pm

Heeft het deck een apparte reel motor?

Het deck heeft maar 1 motor en deze stuurt alles aan.
De iets luxere CT-F850 heeft 2 motoren en 3 koppen, hier ben ik met een verkoper over in onderhandeling (moet uit de USA komen).
Dit deck heeft net als mijn CT-F750 een spanningscarrousel en is geschikt voor 50Hz en 60Hz.

Gelukkig draait de A zijde van het cassettebandje wel goed af maar wel iets te langzaam.

p.lankhaar
Contacteer:

Berichtdoor p.lankhaar » wo jul 11, 2018 9:01 pm

Wat zoek je ze ver weg. Er staat er ook nog eentje bij Johan in de garage. :D

snameroc

Berichtdoor snameroc » wo jul 11, 2018 9:51 pm

811E2A91-6C62-4463-9D28-DCC4C576527B.jpeg
Je bent me net voor Peter. Ik moest vannavond iets uit mijn onderdelen laadjes halen en dacht dit deck lijkt wel heel erg op die van Yde op mfb freaks

Yde

Berichtdoor Yde » wo jul 11, 2018 10:55 pm

Dat is toevallig, mocht je hem kwijt willen dan heb ik wel belangstelling :D

snameroc

Berichtdoor snameroc » do jul 12, 2018 6:18 am

Hij is van peter, of hij er vanaf wil zul je aan hem moeten vragen.
Ik moet er nog aan beginnen maar snaren zal wel het minste zijn en tussenwielen is altijd een gedoe zowel om het goed werkend te krijgen als er aan te komen.

Yde

Berichtdoor Yde » do jul 12, 2018 12:43 pm

Oeps :oops:

Ik ging ervan uit dat de CT-F850 van jou was, dit begreep ik uit de bovenstaande teksten.
Een snarensetje is nog wel aan te komen maar de rubberen ringen voor de tussenwielen is een probleem.

Het revisiesetje inclusief het tussenwiel rubber voor de CT-F750 heb ik uit Duitsland kunnen halen en dit was ook het laatste complete setje wat deze meneer leveren kon.
Omdat het loopwerk toch weer uitelkaar moet meet ik alle diameters van de snaren even op zodat ik een archief van de juiste snaarmaten heb!
Ik moet nog ergens twee siliconen ringetjes voor de capstan assen zien te vinden, deze zijn n.l. wel belangrijk.
01.jpg
02.jpg
03.jpg
Mocht Peter afstand willen doen van zijn Pioneer CT-F850 dan hoor ik dat graag.
Het scheelt mij bijna €100,- verzendkosten als het cassettedeck niet uit de USA hoeft te komen :mrgreen:

snameroc

Berichtdoor snameroc » do jul 12, 2018 5:58 pm

Mijn gevoel zegt dat de snaar van de aandrijving van het idler wiel te strak is en daar door het asje een beetje scheef lijkt te zitten op de foto. Dat zou ook het te langsaam draaien kunnen verklaren het motortje wordt te zwaar belast.

Yde

Berichtdoor Yde » do jul 12, 2018 6:37 pm

Dat gevoel had ik ook maar een andere snaar heb ik even niet liggen.
Het omwisselen met de snaar voor de aandrijving lukt ook niet want deze is weer net iets te lang.

Na het verwijderen van de snarendrab bleek het asje van het wieltje al iets scheef te staan, ik dacht eerst door ouderdom maar dit verklaart wel waarom het cassettebandje in autoreverse niet goed wordt afgespeeld en het vooruitspoelen langzamer gaat dan het terugspoelen.

Ik zal morgen eens iets anders gaan proberen na mijn werk.

p.lankhaar
Contacteer:

Berichtdoor p.lankhaar » do jul 12, 2018 10:05 pm

Mocht Peter afstand willen doen van zijn Pioneer CT-F850 dan hoor ik dat graag.
Het scheelt mij bijna €100,- verzendkosten als het cassettedeck niet uit de USA hoeft te komen :mrgreen:
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat Peter inderdaad afstand van dit deck gaat doen.
Ik heb hem gekocht, samen met een Pioneer SA-8800 geïntegreerde versterker, omdat ie zo goed paste bij mijn CT-F1250 cassettedeck en RT-909 bandrecorder.
Ben wel even naar Leuven gereden om het spul op te halen.
Omdat het me om de versterker ging, mag het deck weg.

Ik ben een beetje voorzichtig om al iets van een prijs te noemen. Bijna alles wat Johan herstelt en niet bij mij in collectie blijft, wordt via onze Oosterburen te koop aangeboden, waar de prijzen ietwat afwijken.
Mijn voorstel is om eerst af te wachten of Johan het deck wel echt goed krijgt, en dan kunnen we het er wat mij betreft nog best even over hebben.

Yde

Berichtdoor Yde » vr jul 13, 2018 3:29 pm

De vraagprijzen bij de oosterburen vind ik af en toe wat aan de hoge kant, daarom ben ik ook in de USA gaan kijken waar nog normale prijzen gevraagd worden.
Soms zijn de vraagprijzen absurd laag maar de verzendkosten weer absurd hoog.

Ik kan een goede Pioneer CT-F850 kopen voor 185 dollar maar daar komen dan wel weer bijna €100,- verzendkosten bij op.

Ik heb mijn CT-F750 defect gekocht voor €75,00 en een snarensetje koste me €25,-
Vanmiddag ben ik half Drachten afgeweest om een aantal snaren te vinden die net iets groter in diameter waren dan de huidige snaar naar het Idler wiel.
De eerste de beste snaar paste perfect en het deck draait nu op de goede snelheid en in autoreverse worden beide kanten van het cassettebandje nu probleemloos afgespeeld. Alleen het vooruitspoelen gaat nog niet helemaal zoals ik zou willen maar dat komt door het tussenwiel waar nog de oude rubberen ring op zit.

Na het schoonmaken van de koppen, capstanassen en aandrukrollen + de koppen gedemagnetiseerd heb ik de levels afgeregeld later is de bias aan de beurt.
Het deck klinkt met een metal cassettebandje (TDK MA) voor zijn leeftijd (1979) zeer goed.
Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht van een cassettedeck van bijna 40 jaar oud.

Ik ben benieuwd of snameroc (Johan) de CT-F850 weer spelende krijgt, ik hoor dan wel of je het deck aan mij wilt verkopen voor een redelijke prijs.

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”