dcc piepend geluid!!

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

johanh

dcc piepend geluid!!

Berichtdoor johanh » za jun 16, 2018 10:29 am

Hoi, ik heb op Marktplaats wat Philips dcc bandjes gekocht, nu zijn er veel van die piepend geluid maakt en dan tijdens de opname dan ook fouten Veere, en als ik deze dan afspeellijst vald de muziek weg, maar als ik een tik geef tegen de lade komt de muziek weer terug, dit probleem doet zich wel opvallend veel voor als de dcc tape in de 'B' functie afspeelde! Wat kan ik eraan doen, heb al 'n dcc tape geopend en beide bultjes mooi clean gemaakt met 98% alcohol. Maar steeds niet goed, in tegendeel, nog meer problemen, ook binnenin alles netjes gecleand assen, kop en aandrukrollers.

movieman

Re: dcc piepend geluid!!

Berichtdoor movieman » za jun 16, 2018 10:45 am

Oude bandjes piepen wel eens. Je kunt het viltje onder de band schoonmaken met IPA maar meer ook niet. Is de aandrijfsnaar nog goed van je recorder? Mijn ervaring is dat deze bijna altijd hard of slap is geworden. Een druppeltje olie in de geleiders van de capstans voorkomt piepen van het loopwerk zelf.

johanh

Berichtdoor johanh » za jun 16, 2018 3:09 pm

De snaar is nieuw, ook heb ik direct beide Assen met een klein druppeltje olie voorzien, alsook ver aan de lade en het transport snaren vervangen, besteld hier op de webshop.
Dat wil viltje van de DCC dat in het midden onder de band doorloopt heb ik met alcohol clean gemaakt, was weer mooi wit en al het zwarte was weg, maar toch nog steeds dit heuvel.

Yde

Berichtdoor Yde » za jun 16, 2018 3:30 pm

Is dit ook het geval met de nog goede DCC bandjes voordat je die van MP probeerde?

Ik heb er ook een aantal liggen die blijven piepen ondanks dat ik het viltje goed heb schoongemaakt.
Ik vermoed dat het viltje (te) hard is geworden, ik wil hier in de toekomst eens mee gaan experimenteren
Dit betreft vooral de eerste generatie DCC cassettes?

Ik wil het oude viltje vervangen voor een nieuwe, alleen moet ik nog de juiste maat (dikte) zien te vinden.

johanh

Berichtdoor johanh » za jun 16, 2018 8:56 pm

Mooi dat U dit vraagd, het zit namelijk zon, ik heb ook een origineel dcc tape met tekst erop, deze doet het niet in beide richtingen, dus werkt goed, enkel die van op MP doen dit, en ja, viltje was weer mooi wit, mooi gekregen met alcohol, maar ook dat mag niet baten, tevens een dcc tape opengemaakt, en ook aan de binnenkant zijn 2 tal armpjes met vilt erop, die de band binnenin tegen die witte draaiende geleiders aanduuwd, zet even wel foto bij hier, ook dit heeft niet geholpen, ook niet bij het weglaten van deze 2 armpjes.

Afbeelding
Afbeelding

Beiden Komen uit een Philips DCC 90min.

PeterG

Berichtdoor PeterG » za jun 16, 2018 11:26 pm

Mijn ervaring tot nu toe is dat de latere cassettes, met donkerbruin viltje, niet piepen; dat zijn steeds de witte. Ik selecteer daar nu op (de types met de vallende druppel als logo) en heb geen problemen meer gehad.

johanh

Berichtdoor johanh » zo jun 17, 2018 4:03 pm

Hoe zien deze ervan uit? Peter

Robertvs

Berichtdoor Robertvs » zo jun 17, 2018 4:15 pm

Ah... nooit geweten, maar dat met die vallende druppel is me nu duidelijk !
Afbeelding
541, 544, 585, F9638 (unrefurbished in dit theater)

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”