RTM cassettebandjes getest

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Karsten

Re: RTM cassettebandjes getest

Berichtdoor Karsten » zo jun 24, 2018 3:25 pm

Dan heb je een level-regelaar nodig.

Niet echt gunstig dus ...
Het kan ook een teken zijn dat het deck niet volgens de IEC-standaard is afgeregeld. Dat afregelen gebeurt uiteraard met de fijnregelaars neutraal. Op mijn deck kon ik vroeger zowel bias als level neutraal laten staan bij cassettes die volgens tests voldeden aan de IEC-norm. De SA-X had meer bias nodig omdat er anders teveel hoog in het nabandsignaal zat en ook de gevoeligheid was hoger dus moest de Level-regelaar iets in de min.
Philips MC, MCX, TDK D, AD, SA, Sony UX en UX-S, Maxell XL-II en nog een hele rits andere cassettes hadden geen fijnregeling nodig.
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » zo jun 24, 2018 3:33 pm

Dat is zeer goed mogelijk. Met name sommige Japanse deckfabrikanten lapten de IEC normen nogal aan hun laars. Met type I tapes viel dat in de praktijk wel mee, maar met name type II kon je er flink naast zitten.

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » zo jun 24, 2018 4:11 pm

Nu vraag ik me alleen af wat het nut van een wieltje is als je direct daarachter de band langs een pinnetje trekt.
Dan kun je net zo goed twee pinnetjes zetten, desnoods een dikker pinnetje ipv dat wieltje.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » zo jun 24, 2018 4:37 pm

Ik vergelijk, net zoals Loewie even mechanisch vergelijkende cassettes van andere merken. Hierboven dus een Maxell UR C-90. Ze lopen allemaal via dat plastic palletje ...

Bovendien spoelt de Fox K7 C-60 RTM cassette nu wel mooi op.

BASF had het SM Safety Mechanism met die lange armpjes. Dus niet vergelijkbaar met dit systeem.
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

Karsten

Berichtdoor Karsten » zo jun 24, 2018 5:14 pm

Dan kun je net zo goed twee pinnetjes zetten, desnoods een dikker pinnetje ipv dat wieltje.
In de hoek moet de tape 90+ graden de hoek om; Waarschijnlijk geeft een pennetje daarvoor teveel wrijving. Het tweede pinnetje wordt ahw alleen maar geschampt, geeft dus veel minder wrijving en hoeft de tape alleen maar te richten. Zo'n pinnetje is voor mijn gevoel binnen kleinere teleranties te maken dan een plastic wieltje en op die plaats dus beter. :think:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Otto

Berichtdoor Otto » zo jun 24, 2018 5:35 pm

Dat is zeer goed mogelijk. Met name sommige Japanse deckfabrikanten lapten de IEC normen nogal aan hun laars. Met type I tapes viel dat in de praktijk wel mee, maar met name type II kon je er flink naast zitten.
In dit geval gaat het om de type1 bandjes van Thomas die bij mij niet goed matchen in Japanse decks.
Waarom doen alle andere Europese type1 bandjes dat wel? Agfa, Scotch en Philips uit de 70's. Maar ook TDK en Sony uit de latere 90's presteren goed.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » zo jun 24, 2018 6:19 pm

Zo'n relatief vergelijk met andere type I tapes zegt natuurlijk ook wel iets... 4dB is best veel. Ik kan op de GX-75 -3..+3dB corrigeren op bandgevoeligheid. :?

Otto

Berichtdoor Otto » zo jun 24, 2018 6:42 pm

Op de GXC-740 ook maar dan moet je elke keer een klein schroevendraaiertje in de gaatjes steken wanneer je een andere tape gebruikt. Een extra draaipotmeter was vast te veel moeite ;)
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)

Yde

Berichtdoor Yde » zo jun 24, 2018 6:58 pm

Ik heb vanmiddag mijn Pioneer CT-S670D 3 kops cassettedeck met digital processing er eens bij gepakt en heb opnames gemaakt op de Analog Fidelity Chrome cassettes geleverd door de bandjesfabriek.
01.jpg
Als audiobron heb ik een Super Audio CD speler van YNOS (sorry movieman) gebruikt met een SACD van The Police.

Dankzij de automatische Extended BLE van het cassettedeck hoefde ik weinig in te regelen en omdat het cassettedeck digitale processing heeft kon ik het deck met een optische kabel aan de SACD cd speler aansluiten.
De opnames heb ik gemaakt zonder dolby.
Het weergaveverschil tussen de bron en de cassette is minimaal alleen is er nogal een verschil bij de na-bandcontrole.
De uitsturing op de source was 4,5db en de cassette haalde 2,5db minder ondanks de auto BLE.
Ruis heb ik niet waargenomen ook doordat het cassettedeck gebruik maakt van digitale processing.
Hierna heb ik een wat oudere Maxell XLII 90 cassette geprobeerd welke geen verschil gaf tussen de source en de tape, ook het hoog werd iets beter weergegeven in vergelijking met de Analog Fidelity Chrome cassette.

Ik ben dus zeer benieuwd wat de RTM cassettebandjes op dit deck gaan doen?

Otto

Berichtdoor Otto » zo jun 24, 2018 7:22 pm

Bij Chrome 2,5db en bij de Ferro bandjes 4db.
Dat zijn nogal forse verschillen. Hier met Maxell UR of XLII geen verschillen tijdens opname.

movieman

Berichtdoor movieman » ma jun 25, 2018 9:28 am

Ik vind die verschillen vreemd. Wat is er aan de hand?

Karsten

Berichtdoor Karsten » ma jun 25, 2018 11:14 am

Het lijkt er op dat de RTM-tapes qua gevoeligheid niet voldoen aan de IEC-norm die ergens in de tweede helft van de jaren tachtig is ingevoerd... :?

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » ma jun 25, 2018 11:16 am

Karsten:
Will:
In de hoek moet de tape 90+ graden de hoek om; Waarschijnlijk geeft een pennetje daarvoor teveel wrijving. Het tweede pinnetje wordt ahw alleen maar geschampt, geeft dus veel minder wrijving en hoeft de tape alleen maar te richten. Zo'n pinnetje is voor mijn gevoel binnen kleinere teleranties te maken dan een plastic wieltje en op die plaats dus beter. :think:
Ik heb nog even bekeken hoe het nu met die bandloop zit:
- Inderdaad zie ik in de meeste oude cassettes de band buiten om het pinnetje lopen. Ik heb alleen doorzichtige cassettes bekeken.
- In de RTM cassettes gaat de band langs het pinnetje. Zelfs als de spoel helemaal vol is raakt de band het pinnetje niet met de magnetische laag. Als je de cassette uit de recorder haalt staat de band niet meer strak en lijkt het alsof de magnetische laag langs het pinnetje kan schuren.
- Ik merk dat een aantal keer heen en weer spoelen in een fatsoenlijke recorder, het opwikkelen aanzienlijk heeft verbeterd. Nu ligt het bandje bijna volledig vlak. Ik zie ook geen verschil tussen het bandje dat ik om de pinnetjes heb gelegd en het nog originele bandje.

Over de gevoeligheid:
- Ik heb vergeleken met nieuwe TDK en Maxell cassettes. Daarbij wijkt het level nauwelijks af.
- Vergelijk ik het met oudere cassettes ('70 en '80) van bijvoorbeeld Basf dan is het verschil wat groter.

Over de Bias:
- Voor de optimale bias zie ik overal verschillen, zelfs bij cassettes van hetzelfde merk/type. Ook die verschillen zullen in praktijk niet erg opvallen.
- Voor de bias wel aanzienlijke verschillen met heel oude cassettes. Ik heb de ervaring dat er in oude cassettes best veel verschillen kunnen zijn.

Ik heb het hier alleen over Ferro cassettes.

movieman

Berichtdoor movieman » ma jun 25, 2018 11:25 am

Ik heb nog een geseald TDK D60 bandje. Dit maar meteen meenemen in de test... Ik vrees het ergste voor Thomas. :?

Of wil iemand er de hoofdprijs voor betalen? In dit geval blijft-ie natuurlijk dicht. :lol:

Ik heb de bandjes van Thomas (ook) een paar keer heen en weer gespoeld, de banden/spoelen liggen nu nagenoeg vlak.

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » ma jun 25, 2018 12:43 pm

Hoezo vrees je het ergste voor Thomas?
In mijn meting zie je dat er nauwelijks verschil is tussen TDK D60 en RTM-C60.

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”