28 sep 2019, 00:34
Ook ik heb de Recording The Masters Fox 60 'long live analog' ook getest. Naja getest, niet in de zin van allerlei meettonen, maar met gewoon muziek en in heb gemeten met mijn oren, het is alleen een globale beoordeling.
Helaas heb ik niet de luxe van een deftige Nakamichi of een drie kops vlaggenschip model, ik moet me behelpen met een simpele Yamaha Natural Sound KX580 Special Edition, naja simpel, deck koste duurder dan enkele drie kops modellen toen ik hem nieuw aanschafte. Dit is een single direction 2 kops deck met een focus field vorm hard permoloy opname/weergave kop en voorzien van calibratie mogelijkheden (Auto Tape Tuning(inregel computer), Bias Adjust en Play Trim (eq regeling)) Dolby B,C en S ruisonderdrukker en Dolby HX-Pro.
Dit deck neemt voor een twee kopsdeck zeer mooi zuiver op en geeft ook fantastisch goed weer en met een topklasse metaalcassette als de TDK MA-XG weet je niet wat je hoort, je slaat stijl achterover, zo goed.
Helaas, maar jammer, de Fox 60 haalt bij lange na niet de geluidskwaliteit van een MA-XG.
Hij is beter dan de TDK D, Maxell UR en zit op het niveau van een TDK AD, maar haalt het weer niet bij de AD-X, AR of AR-X de laatste 3 zijn dan ook fantastische tapes al vermoed ik dat er stiekem een cobalt formule gebruikt is in de normal position daar deze cassettes moeiteloos met sommige type II en IV kunnen concurreren en behoren tot de beste cassettes ooit, de Fox 60 is een weer echte ferrotape.
Ik haal makkelijk +4dB mee, ruisvloer lijkt iets hoger dan bij TDK te liggen. Met Dolby en vooral bij het S type is er van ruis eigenlijk geen sprake meer.
Conclusie: Een legendarische formule resulteert in een goede ferrotape met een prima geluid, niets meer en niets minder, maar de verschillen met oudere typen zijn dusdanig klein dat er op cassettegebied van legendarisch geen sprake is, hoewel van alles dat nieuw te krijgen is behoren deze wel tot de betere.