RTM cassettebandjes getest

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

movieman

25 jun 2018, 12:52

Jouw metingen heb ik aandachtig bestudeerd maar het verschil in dB-niveau bij nabandcontrole, waar mensen het hier over hebben, baart mij zorgen, vandaar die opmerking. Het zijn toch de betere decks die werden gebruikt dus ik ben er erg verbaasd over.
Will
Contacteer:

25 jun 2018, 15:04

Als je verschil hebt tussen voorband en naband (=opname en weergave) dan heb je gewoon je deck niet afgeregeld op de gebruikte band.

In studio's was (is) het de normaalste zaak van de wereld dat je de recorder vooraf op ELKE band afregelt.

Bij het afregelen begin je met de level inregeling: je zorgt dat opname en weergave hetzelfde niveau aangeven. Anders gezegd: dat je opname die je op 0dB doet ook op 0dB weergegeven wordt. Die instelling doe je op een lage frequentie. In Europa 333Hz en in Amerika met 400Hz. Als je je afvraagt waarom, dan moet je die getallen maar eens door de plaatselijke netfrequentie delen...

Let wel: de level insteling bepaalt hoe hard je OPNEEMT op de band.

Daarna regel je de bias af en dat doe je bij een hoge frequentie, bijvoorbeeld 12kHz of 15kHz als het deck dat aan kan. Bovendien regel je de bias niet af bij 0dB, maar bij -20dB of -15dB.
De bias afregelen doe je door de bias steeds wat hoger te regelen. Je ziet dan het weergegeven signaal ook toenemen, dus meer bias is meer output. Op een bepaald punt zal met toenemende bias de output afnemen. Regel nu door totdat in en uitgangssignaal gelijk zijn (-20dB of -15dB). Nu is je bias goed ingesteld.

Daarna controleer je nog een keer de level en als dat binnen 1dB ligt dan ben je klaar. Moet je naregelen dan moet je daarna de bias opnieuw instellen en weer de level conroleren.

Bij een driekops deck zie je meteen het resultaat en is het dus snel te doen.
Bij een tweekopper moet je terugluisteren. Om niet bezig te blijven neem je telkens een stukje van 10 seconden op, schrijf de tellerstand op, verdraai de potmeter 1/10 slag en neem weer op etc. Bij het weergeven kom je zo het stukje opname tegen dat het best in de buurt komt. Daarna herhaal je dit nog eens met een fijnregeling.

Bij de duurdere decks zit op de voorkant een regeling voor level en bias of alleen bias. Dat is meestal een fijnregeling.
Afhankelijk van de uitvoering zit er een regelaar voor alles, of -zoals op de Nak- een instelling voor elk bias en level per bandsoort en voor links en rechts afzonderlijk.

Consumentenrecorders (ook de hifi modellen) hebben vanuit de fabriek een instelling voor een bepaald bandsoort. Stap je over op een ander soort band, dan moet je de band daarop afregelen.

Pfft, wat een verhaal. zijn jullie daar nog ? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Will op 25 jun 2018, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Otto

25 jun 2018, 15:09

movieman schreef:
25 jun 2018, 11:25
Ik heb nog een geseald TDK D60 bandje. Dit maar meteen meenemen in de test... Ik vrees het ergste voor Thomas. :?

Of wil iemand er de hoofdprijs voor betalen? In dit geval blijft-ie natuurlijk dicht. :lol:

Ik heb de bandjes van Thomas (ook) een paar keer heen en weer gespoeld, de banden/spoelen liggen nu nagenoeg vlak.
Ik heb nog een doosje van 10 uit de 80's en een paar losse. Daar kan er wel 1 van geslacht worden :mrgreen:
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
movieman

25 jun 2018, 15:23

Ik doe het met pijn in mijn hart, ik heb er namelijk nog maar 1. :cry:

@ Will: die uitleg was voor mij (bijna) geheel overbodig maar wordt wel gewaardeerd, ik weet hoe het in mekaar zit, echter was ik in de veronderstelling dat de hobbyisten alhier weten waar ze mee bezig zijn en er dus zulke fouten niet zouden mogen optreden.

Mijn Pioneer heeft een niveauverschil tussen L en R, dit moet ik eerst in orde maken dan pas kan ik gaan testen...
Otto

25 jun 2018, 15:29

Bij een deck waarbij je alle functies op het front in kunt stellen voorzie ik geen problemen. Mijn uitgaanpunt is dat ik voor 3 bandjes niet alle instellingen (inwendig) om ga gooien zolang er nog genoeg oude voorraad is.
Echter.. ik heb nog een deck wat opnieuw afgeregeld moet worden. Daar wil ik de nieuwe bandjes wel eens in proberen :)
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
Yde

25 jun 2018, 15:51

Will schreef:
Als je verschil hebt tussen voorband en naband (=opname en weergave) dan heb je gewoon je deck niet afgeregeld op de gebruikte band.
Mijn Pioneer CT-S670D is voorzien van een automatische BLE
De B staat voor Bias, de L staat voor Level en de E staat voor Equalizing!!
Mijn deck is nog iets uitgebreider (Extended BLE) met allerlei testen van het gebruikte type cassettebandje.
Het maakt niet uit wat voor merk of type cassette je erin stopt, de Auto BLE XD zorgt ervoor dat altijd het hoogst haalbare uit de tape wordt gehaald.
Ook de level instelling wordt automatisch bepaald ook omdat het deck gebruikt maakt van digitale processing.

Ik vind het daarom vreemd dat in vergelijking met een TDK D of SA en een Maxell UR of XLII de voor en naband level exact gelijk is maar bij de Analog Fidelity Chrome (Emtec) er een verschil is van 2,5db?
De weergave van de cassettebandjes klinken bijna net zo goed als de bron, alleen de MA cassettes van TDK benaderen de audio bron het allerbeste.
De Pioneer heeft dan ook een frequentiebereik van 20Hz - 21KHz bij gebruik van Metal cassettebandjes.

De Pioneer CT-S670D (1998) is 1 van de allerlaatste door Pioneer geproduceerde 3 kops cassettedecks met een S/N van 90db.
Laatst gewijzigd door Yde op 25 jun 2018, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry

25 jun 2018, 15:52

Will schreef:
Pfft, wat een verhaal. zijn jullie daar nog ? :mrgreen:
Jazeker, want het was een interessant verhaal! Maar zijn er zoveel decks waarop je dit kunt afstellen? Op mijn 3-kops Dual uit 1980 (nieuwprijs destijds toch zo'n 1200 gulden) zitten bijvoorbeeld wel zes keuzestanden voor bandsoort maar geen verdere afregelmogelijkheden. Als opname en weergave dan duidelijk van elkaar verschilden kon je beter het betreffende cassette-type niet gebruiken. Dan nam je een andere, keuze genoeg destijds. Maar nu is het gewoon afwachten of een van de instellingen goed past bij de RTM bandjes.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
movieman

25 jun 2018, 16:02

Wat Yde zegt, klopt, auto-BLE is namelijk het neusje van de zalm, nóg beter dan de semi-auto-calibration functie op mijn deck, ik mis de E namelijk en die is van wezenlijk belang zoals Will reeds meldde in andere bewoordingen. Misschien dat er intern toch iets niet helemaal goed is afgeregeld, anders kan ik het niveauverschil immers niet verklaren. Mijn CT-959 heb ik destijds opnieuw laten afregelen bij Pioneer zelf, maar ja dat is ook weer een x aantal jaren geleden...
Will
Contacteer:

25 jun 2018, 16:10

Otto schreef:
25 jun 2018, 15:29
Otto:

Bij een deck waarbij je alle functies op het front in kunt stellen voorzie ik geen problemen. Mijn uitgaanpunt is dat ik voor 3 bandjes niet alle instellingen (inwendig) om ga gooien zolang er nog genoeg oude voorraad is.
Echter.. ik heb nog een deck wat opnieuw afgeregeld moet worden. Daar wil ik de nieuwe bandjes wel eens in proberen :)
Ja, daar heb je een punt Otto, zo zie ik dat ook. Nu heb ik als controle een reeks bandje even getest:

RTM
TDK D nieuw
TDK D minstens 20 jaar oud
Maxell UR nieuw
Philips SQ*I
Basf LH super (rood), minstens 25 jaar oud

die liggen allemaal binnen +/- 0,5dB tot max 1dB en daar lig ik niet wakker van.

@Yde (& Movie enz): als je zo een superdeck hebt dan heb je daar helemaal geen omkijken naar. Helaas heeft niet iedereen dat.
Will
Contacteer:

25 jun 2018, 16:14

movieman schreef:
25 jun 2018, 16:02
Wat Yde zegt, klopt, auto-BLE is namelijk het neusje van de zalm, nóg beter dan de semi-auto-calibration functie op mijn deck, ik mis de E namelijk en die is van wezenlijk belang zoals Will reeds meldde in andere bewoordingen. Misschien dat er intern toch iets niet helemaal goed is afgeregeld, anders kan ik het niveauverschil immers niet verklaren. Mijn CT-959 heb ik destijds opnieuw laten afregelen bij Pioneer zelf, maar ja dat is ook weer een x aantal jaren geleden...
Dat bedoelde ik niet Movieman. Ik heb het over de L en de B afregelen. (333/400Hz 0dB resp. 15kHz bij -20dB)
De E ken ik niet voor cassettedecks, als iemand informatie heeft is die welkom.
Yde

25 jun 2018, 16:22

Hierbij een linkje (wel in het Engels).

http://audiotools.com/en_cass_tech_atc.html
movieman

25 jun 2018, 16:29

@ Will: ik bedoelde deze opmerking:

Will schreef:
... Daarna regel je de bias af en dat doe je bij een hoge frequentie, bijvoorbeeld 12kHz of 15kHz als het deck dat aan kan. Bovendien regel je de bias niet af bij 0dB, maar bij -20dB of -15dB...

Die E-functie meet alles bij diverse frequenties en niveaus.
Otto

25 jun 2018, 18:12

Will schreef:
25 jun 2018, 16:10

Nu heb ik als controle een reeks bandje even getest:

RTM
TDK D nieuw
TDK D minstens 20 jaar oud
Maxell UR nieuw
Philips SQ*I
Basf LH super (rood), minstens 25 jaar oud

die liggen allemaal binnen +/- 0,5dB tot max 1dB en daar lig ik niet wakker van.
In de categorie ouwe meuk getest.. Met ongeveer dezelfde resultaten Will.
De oudjes doen het nog verassend goed.
Ik had minder verwacht van oa de rood gestippelde Philips en de Scotch tape.
De groene en rode BASF geven iets minder hoog terug.
teepies.jpg
Fotohuis
Contacteer:

25 jun 2018, 21:43

Bij mij scoorde de TDK-AD, de RTM Fox K7 van de Ferro cassettes het allerbeste. De (nog) nieuw verkrijgbare Maxell UR is ook meegenomen net zoals de TDK-D.
4 cassettes, 4 dagen werk (op een twee kops machine).

Uiteraard lees ik jullie resultaten op een auto calibratie 3 kops machine met interesse mee.
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
nijhuisr

20 jul 2018, 18:53

Zijn er eigenlijk Philips cassette decks met Dobly S NR?

Ik had vroeger een Sony TC-K615S en deze verkocht in de 00s, nu heb ik een TC-KE400S gekocht voor een tientje en de oude tapes weer uit de kast gehaald en het klinkt wel lekker. Moest wel een drive tandwieltje opnieuw vast zetten want deze had een haarscheurtje en heb de snaren maar vervangen voor de zekerheid.

Ik vraag me af wat beter klinkt, een DCC of metal tape met Dolby S. Qua functionaliteit zie ik geen voordeel maar ik heb nooit een DCC speler gehad.

Ik moet wel de Tape kalibreren voor een opnamen bij de Sony maar dat is niet veel meer werk dan het wachten totdat de tape is opgenomen. Handmatig bij de 615S en automatisch bij de KE400S, geinig om te ervaren die automatische kalibratie.

Ik had blijkbaar niks te klagen vroeger toen ik 15 was met dat deck qua geluidskwaliteit :lol:
Er zit goed laag in met de MFB boxen ook in metal tape, ik had alleen maar metal tapes.
Denon pre-amp DAP2500A 2xDenon 720A CD60 SL1200mkII
MFB 4x541 4x532 4x544 2x587 2x585 2x545 2xF9638 F9414
Zelfbouw A20 box uit het groene 1971 boekje met AD1256 W8
Zelfbouw box 4 weg met de 12100
Plaats reactie