Technics RS-DC8 DCC recorder

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Rob

07 jul 2019, 15:41

Hoi,

We hebben hier nu ook een dc8 met hetzelfde probleem. Na het schoonmaken van de kleine schakelaar in het mechanisme was het prolbeem opgelost. Het schakelaartje is zichtbaar als je het deurtje opemaakt.
Heeft even geduurd maar ik heb dat schakelaartje eens gedemonteerd en doorgemeten. Die lijkt goed te zijn.

No andere suggesties?
johanh

07 jul 2019, 19:43

Ik heb nog steeds, het probleem dat deze speeld en niet afslaat, maar enkel bij geluid is deze erg stotterend, en ik hoor erg goed de tandwieltjes knarren? Vandaar denk ik het niet goed en hakkelig geluid, wat zou deze kunnen zijn, ben der al heel erg lang na aan't zoeken, maar ik kan het maar niet vinden, kan u mij de nieuwe ijzeren motor tandwieltje bezorgen Ralf?
Marcel1968
Contacteer:

16 okt 2019, 20:14

Vanmiddag het loopwerk weer inelkaar gezet nadat ik alle tandwielen heb gecontroleerd.
Geen van de tandwielen vertoond slijtage of afgebroken tandjes.
Ook de nieuwe snaar past zonder problemen en is gelijk aan de DCC900 snaar.

Het inelkaar zetten vergde wat meer tijd dan gedacht (eerste keer) maar uiteindelijk had ik de Technics DCC weer volledig opgebouwd.
Hierop de DCC recorder aan de spanning gezet, het deurtje voor het laden van de cassette ging eerst wat stroef open en dicht maar na enige malen ging ook dit weer soepel.
Na het laden van een normale cassette op play gedrukt en helaas is het probleem niet opgelost :cry:
Nog steeds valt de recorder na een seconde of 6 uit maar nu wel in beide richtingen, ook het voor en achteruit spoelen gaat nu een aantal seconden.
Het moet dus toch iets elektronisch zijn?

Ik zit nu te denken aan de signalering van een tweetal tandwielen waar blokjes aluminiumfolie opgeplakt zijn.
Ik weet niet of de signalering met licht of een magnetisch veld opgepikt worden dat moet ik nog uitzoeken maar hier wordt wel het toerental gecontroleerd en ik vermoed dat dit het tandwiel (Reel gear B) aan de rechterkant moet zijn.

Technics RS-DC8.jpg
Het plaatje hierboven geeft aan hoe het een en ander eruit ziet.

Voor nu zit de DCC recorder weer compleet inelkaar en als het weer wat koeler in huis wordt kijk ik wel eens verder.

Edit:

Ik heb zojuist in het Service Manual gelezen dat boven de Reel Gears een tweetal IC's zitten n.l. IC971 en IC972 deze zijn van het volgende type RVSGP2S24BC (Photo Coupler) en deze zijn natuurlijk bijna nergens meer verkrijgbaar!!

Inmiddels is deze recorder in mijn bezit gekomen en maar de gok gewaagd om deze weer werkend te krijgen.
De scoop erop gezet om te kijken wat er mis gaat, uiteindelijk bij de opto's terecht gekomen, op connector CS971 op 6 een nette blokgolf en op 9 niets, dus gaat ergens fout bij opto IC972. De boel uit elkaar gehaald, op de tandwiel nattigheid te zien? De handel schoongemaakt.
Daarna op 9 een kleine blokgolf, maar te klein, dus recorder slaat weer af.
Bijlagen
01.jpg
02.jpg
03.jpg
Marcel1968
Contacteer:

16 okt 2019, 20:22

Nu verder zoeken.
Even kijken of ik de recorder voor de gek kan houden, aansluiting 6 met een weerstand verbonden naar 9, is wel een beun manier :)
En jawel nu blijft deze spelen, dus zit niet verder in de electronica, vermoedelijk iets met de opto.
Analoge cassettes spelen zonder problemen af nu, helaas bij DCC geen geluid, maar slaat niet meer af.
Nu nog verder kijken hoe of wat met de opto.
Bijlagen
04.jpg
05.jpg
06.jpg
Plaats reactie