Technics RS-DC8 DCC recorder

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Yde

Re: Technics RS-DC8 DCC recorder

Berichtdoor Yde » ma mei 07, 2018 3:04 pm

Vanmiddag het loopwerk weer inelkaar gezet nadat ik alle tandwielen heb gecontroleerd.
Geen van de tandwielen vertoond slijtage of afgebroken tandjes.
Ook de nieuwe snaar past zonder problemen en is gelijk aan de DCC900 snaar.

Het inelkaar zetten vergde wat meer tijd dan gedacht (eerste keer) maar uiteindelijk had ik de Technics DCC weer volledig opgebouwd.
Hierop de DCC recorder aan de spanning gezet, het deurtje voor het laden van de cassette ging eerst wat stroef open en dicht maar na enige malen ging ook dit weer soepel.
Na het laden van een normale cassette op play gedrukt en helaas is het probleem niet opgelost :cry:
Nog steeds valt de recorder na een seconde of 6 uit maar nu wel in beide richtingen, ook het voor en achteruit spoelen gaat nu een aantal seconden.
Het moet dus toch iets elektronisch zijn?

Ik zit nu te denken aan de signalering van een tweetal tandwielen waar blokjes aluminiumfolie opgeplakt zijn.
Ik weet niet of de signalering met licht of een magnetisch veld opgepikt worden dat moet ik nog uitzoeken maar hier wordt wel het toerental gecontroleerd en ik vermoed dat dit het tandwiel (Reel gear B) aan de rechterkant moet zijn.
Technics RS-DC8.jpg
Het plaatje hierboven geeft aan hoe het een en ander eruit ziet.

Voor nu zit de DCC recorder weer compleet inelkaar en als het weer wat koeler in huis wordt kijk ik wel eens verder.

Edit:

Ik heb zojuist in het Service Manual gelezen dat boven de Reel Gears een tweetal IC's zitten n.l. IC971 en IC972 deze zijn van het volgende type RVSGP2S24BC (Photo Coupler) en deze zijn natuurlijk bijna nergens meer verkrijgbaar!!

mae

Berichtdoor mae » ma mei 07, 2018 4:04 pm

RVSGP... klinkt als een Panasonic artikelnummer. Mogelijk staat er een andere opdruk op of zijn er equivalenten. Maar als ik zo eens in m'n geheugen graaf, dan wilde dit systeem in videorecorders ook wel eens problemen geven. Op te lossen door de reflectievlakjes (voorzichtig) te poetsen en de opto schoon te maken. Voor de opto kun je ook wel alcohol gebruiken maar de reflectoren zou ik liever droog poetsen.

Yde

Berichtdoor Yde » ma mei 07, 2018 4:11 pm

Bedankt voor je reactie, dit zal ik op een later tijdstip gaan doen.
Ik moet hiervoor wel weer het complete loopwerk uitelkaar gaan halen :(

snameroc

Berichtdoor snameroc » ma mei 07, 2018 5:51 pm

Je kunt de werking gewoon controleren met een voltmeter en zo op en afwikkel met elkaar vergelijken. Je hebt een plus en een min en een uitgangsdraad. Als je je voltmeter aan sluit tussen de min en degangsdraad moet je duidelijk verschil zien tussen een zilver en zwart vlak.

dccmuseum
Contacteer:

Berichtdoor dccmuseum » ma jun 04, 2018 3:21 am

Hoi,
Wat is de status van de RS-DC8?

Groeten.
Ralf

Yde

Berichtdoor Yde » ma jun 04, 2018 6:02 pm

Hallo Ralf.

Ik heb nog geen tijd gehad om met de RS-DC8 aan het werk te gaan.
Deels door het mooie warme weer en deels heb ik het druk met andere reparatie werkzaamheden.
Ook ben ik de afgelopen week ziek geweest dus moet ik het één en ander nu versneld inhalen.

Ik denk dat ik de Technics RS-DC8 laat staan tot het najaar als het weer wat rustiger is, het loopwerk is nogal fragiel en ik wil niets gaan overhaasten ook omdat deze al eens uit elkaar is geweest.

Mvg, Yde

dccmuseum
Contacteer:

Berichtdoor dccmuseum » di jun 05, 2018 2:44 am

Ok, bedankt voor de update.

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”