Technics RS-DC8 DCC recorder

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Yde

01 mei 2018, 14:37

Zoals ik al aangaf in het draadje nieuwe aanwinsten ben ik sinds vandaag de trotse eigenaar van een Technics RS-DC8 DCC recorder.
01.jpg
Deze DCC recorders worden echter maar zelden aangeboden en daarom heb ik de gok genomen om de recorder met een defect te kopen.

Het volgende is er aan de hand:
Een analoge cassette wordt maar een tweetal seconden weergegeven en stopt dan abrupt, het klinkt alsof de cassette vastloopt (met een valse geluid).
Vooruit spoelen van de analoge cassette doet hij een seconde of 6 en achteruit spoelen gaat helemaal niet?

Een DCC cassette wordt helemaal niet weergegeven maar de cassette draait wel een tweetal seconden net als een analoge cassette.
Ook spoelt de DCC cassette een 6 tal seconden vooruit maar ook achteruit spoelen wil niet?

Ik vermoede het ergste en heb het Service Manual erbij gepakt.
Ik had het idee dat het wel eens in de Servo controler kon zitten!
Ik heb de zelf diagnose functie volgens de SM uitgevoerd en hieruit bleek dat er geen elektronische problemen zijn.
Dus moet het wel iets mechanisch zijn en hierbij denk ik aan de snaar voor de aandrijving van de cassettes.

Het wordt nog een hele klus om het loopwerk uitelkaar te krijgen omdat het om geen enkele wijze lijkt op een loopwerk uit een Philips DCC recorder.
Volgens mij is het een eigen ontwerp van Technics (Panasonic) zelf.
Ik ben gelukkig in het bezit van een Service Manual dus kom ik een heel eind.
Eerst zal ik een setje nieuwe snaren moeten zien te vinden voordat ik ook maar een schroefje uit het loopwerk haal.
02.jpg
movieman

01 mei 2018, 14:56

Mooi design! Heel apart. 8)

Duidelijk een snaarprobleem inderdaad. Hebben ze allemaal last van. Kwestie van uit mekaar halen en opsturen naar Thomas, je weet hij heeft toch niks te doen. :liar:

Dat herkennen van soort cassette/tape, afspeellengte etc. gebeurt middels microschakelaars, kan zijn dat de stekkertjes eens een keer los en weer vast moeten, kijk ook de solderingen na op de printjes daar waar die stekkertjes zitten, ik heb nu een DCC900 waarbij dit probleem speelt, als de µP de lengte van de DCC niet goed binnen krijgt dan kan de TOC blijkbaar niet worden gelezen, daar ben ik nu achter gekomen. Maar ja dat is mijn probleem, zal ik je niet mee lastigvallen. :shifty:
dccmuseum
Contacteer:

01 mei 2018, 15:31

Hoi,

De 4e generatie Technics/Victor en Panasonic hebben allemaal dit mechanisme. Prachtig appraat, maar het is helaas erg fragiel en een tandwiel op de motor breekt uitendelijk (bijna altijd).
Als ik de klachtomschrijving lees, denk ik dat dit bij jou ook het geval is.

Een snaarprobleem zou normaal ervoor zorgen dat hij helemaal niet start en niet dat hij stopt met spelen naar een paar seconden.

Je zou kunnen proberen het te lijmen, maar aangezien het een zacht materiaal is, kan dit een probleem worden.
Je zult het mechanisme helemaal uit elkaar moeten halen om erbij te kunnen.

Groeten.
Ralf
Bijlagen
Mot.JPG
Mot.JPG (11.99 KiB) 2397 keer bekeken
Yde

01 mei 2018, 15:52

Hallo Ralf,

Als het probleem inderdaad het tandwiel is dan hoop ik dat er vervangers voor zijn (al verwacht ik dit niet).
Lijmen helpt misschien voor een korte tijd maar ik ben gelukkig nog geen stukjes tandwiel tegengekomen.
Dit is waarschijnlijk ook weer de beruchte tandwielpest waar o.a. Philips decks last van hebben.
De zachte tandwielen zijn ooit bedacht om het lawaai te elimineren maar worden bros in de loop der jaren en vallen spontaan uitelkaar.

Als het tandwiel niet vervangen kan worden dan is de Technics RS-DC8 helaas een sierobject geworden, leuk om naar te kijken maar werkt niet meer of hij moet als DAC gaan dienen en dit zou zeer jammer zijn.
movieman

01 mei 2018, 16:14

Conrad heeft heel veel tandwieltjes in de "hobbyhoek". Het zou zomaar kunnen dat ze een passend exemplaar hebben...
Yde

01 mei 2018, 16:19

Als ik even tijd heb haal ik het loopwerk uitelkaar, ik heb het Service Manual nu een aantal keren doorgenomen en heb er nu wel vertrouwen in dat het goedkomt.
Het zal wel een behoorlijke zoektocht worden om een tandwiel te kunnen vinden maar dat is voor latere zorg.
Yde

03 mei 2018, 12:55

Vanmorgen hadden we een stroomstoring van anderhalf uur en omdat ik toch niets kon doen heb ik het loopwerk van de Technics uitelkaar gehaald.
Dankzij het Service Manual kreeg ik het loopwerk in een half uurtje uitelkaar.
Tijdens het uitelkaar halen heb ik vele foto's gemaakt om de boel ook weer inelkaar te krijgen.

Het meest lastige was het lossolderen van de Reel en Capstan motor, ik had geen elektriciteit en heb daarom een gassoldeerboutje gebruikt, hierbij is wel een stukje van een printspoor gesneuveld maar dit is makkelijk te herstellen.

Het printje voor R/W en Digital I/O is volgens mij één geheel en zit knap inelkaar, de SMD elco's lekken niet en zijn van betere kwaliteit dan de Philips DCC recorders.
03.jpg
Als laatste heb ik de motoren uit het loopwerk gehaald om de tandwielen te controleren.
Tot mijn verbazing blijken alle tandwielen nog heel, ik had verwacht dat er tandjes zouden missen maar niets bleek minder waar :D
04.jpg
De tandwielen zitten allemaal nog dik in het vet en hebben zover ik kan zien weinig draaiuren achter de rug.

Nu vestigde ik mijn aandacht op de aandrijfsnaar en hier werd ik minder blij van.
De snaar lijkt wel gemaakt van een hard plastic en is totaal niet elastisch meer, zou dit dan toch de oorzaak zijn van alle problemen met spoelen en afspelen?
In welke vorm ik de snaar ook breng hij blijft in deze vorm staan.
05.jpg
Ik heb de snaar inmiddels vergeleken met een snaar uit de DCC900 en deze zijn exact gelijk :dance:
Ik wil geen gebruikte snaar monteren dus ga ik vanmiddag nog een paar nieuwe bestellen (hopelijk heeft Thomas de juiste maat).
Zodra ik de nieuwe snaren in huis heb wordt het loopwerk weer inelkaar gezet, ik ben dan zeer benieuwd of de RS-DC8 dan weer normaal functioneert.
movieman

03 mei 2018, 13:27

Ik heb nu een snaar die past maar hij moet iets breder zijn eigenlijk. Hoe breed is die van jou?
Yde

03 mei 2018, 13:57

De snaar uit de Technics is 3,5mm breed.
movieman

03 mei 2018, 14:37

Die uit de webshop zijn 3mm breed en de lengte is precies goed dus die passen.

De oude snaren zijn bijna allemaal keihard, hebben geen rek meer en zijn niet meer elastisch, ik vervang ze standaard.
dccmuseum
Contacteer:

03 mei 2018, 18:02

Dat is goed nieuws (vwb de tandwielen) Ben benieuwd of een nieuwe snaar het voor je kan oplossen.
Hoewie Loewie
Contacteer:

03 mei 2018, 18:50

Goed nieuws Yde. Wat betreft snaren, kijk vooral eens in de webshop van TessaTronics. Snaren in allerlei maten. Platte snaar voor mijn Marantz SD1000 deck, kost 95 cent.
Erres SX6290 SX6396 SX6198 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 CD1471 Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD471 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Yde

05 mei 2018, 11:24

Inmiddels heb ik de nieuwe snaren in huis maar vanmiddag moet ik weer aan het werk.
Ik zal dus volgende week wat tijd moeten vinden om de nieuwe snaar te monteren.
mae

06 mei 2018, 20:34

dccmuseum schreef: Je zou kunnen proberen het te lijmen, maar aangezien het een zacht materiaal is, kan dit een probleem worden.
Je zult het mechanisme helemaal uit elkaar moeten halen om erbij te kunnen.
Panasonic videorecorders met een K-deck (kaduuk) hadden rond die jaren een zeer sterk vergelijkbaar probleem. Die wieltjes kwamen uiteindelijk los beschikbaar in de service. In eerste instantie moest je motor+wieltje als geheel vervangen.
Yde

06 mei 2018, 22:07

Het tandwiel is heel maar ik heb nog niet gecontroleerd of het tandwiel los op de as van de motor zit, dit zou ook nog mogelijk kunnen zijn.
Dit ga ik morgen maar eens gaan controleren. eventueel zou ik het tandwiel nog aan de as kunnen vastlijmen als deze los blijkt te zitten.
Plaats reactie