GEZOCHT: Loopwerk van FC567 dubbel cassettedeck

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Bert1964

GEZOCHT: Loopwerk van FC567 dubbel cassettedeck

Berichtdoor Bert1964 » do mar 29, 2018 5:19 pm

Beste Forumleden,

Ik ben op zoek naar een loopwerk van een FC567 dubbel cassettedeck.
Van het rechter loopwerk is het mechanisme dat de kop moet roteren kapot.
Dit mechanisme is zo fragiel dat ik het nog een wonder vindt dat het dit nog zo lang heeft uitgehouden...
Dit wil zeggen het kunststof tandwieltje dat om het holle asje van de koprotatie zit gekrompen is gebarsten en kapot.
Hierdoor spoort de kop ook niet meer goed op de band. Ik heb geprobeerd om de kop vast te zetten, zodat hij in ieder geval nog te gebruiken is als dubbel deck, echter dit is geen succes. Het linker loopwerk is wel prima.
Ik heb een poging gedaan om het loopwerk te demonteren, echter de gebruikte kunststoffen zijn zo slecht geworden in de tijd, dat bij het minst of geringste spanning op de onderdelen zetten, deze meteen afbreken.
Nu heb ik dit deck al ruim 25 jaar in eigen bezit, en heeft relatief weinig draaiuren.
Daarom vind ik het jammer om hem dan maar voor reserve onderdelen te gebruiken.

Als iemand mij kan helpen aan een loopwerk Zou ik dit erg op prijs stellen. Natuurlijk wil ik hiervoor betalen en worden alle te maken kosten vergoed. Eventueel wil ik het defecte loopwerk ook opsturen, als iemand denkt dat dit wel te repareren is.
Nu heb ik zelf redelijk veel ervaring in het reviseren van cassettedecks (N2511, N2521, N5846, F6622, FC870), en voor een loopwerkje draai ik mijn hand niet voor om, maar dit zie ik als een kansloze missie om te repareren. Hier past alleen een vervanging.
Voor de insider: Loopwerk FC567: vier schroeven los aan het frame, connectors los en alles wat dan aan het loopwerk vastzit had ik graag gehad.
IMG_3714.JPG
Duidelijk te zien de zwarte kunststof (dat een tandwiel is) is kapot
IMG_3715.JPG
IMG_3708.JPG
Duidelijk te zien dat zwarte kunststof (dat een tandwiel is) kapot is

Met vriendelijke groet, Bert

snameroc

Re: GEZOCHT: Loopwerk van FC567 dubbel cassettedeck

Berichtdoor snameroc » do mar 29, 2018 5:43 pm

Dit is exact gelijk aan een pioneer due ik van de week onderhanden had.

Bert1964

Berichtdoor Bert1964 » do mar 29, 2018 7:14 pm

Super bedankt voor de tip. Ik heb al een bod uitgebracht.
Ik had het deck nog niet zien staan. Zit niet iedere dag op marktplaats...

Groetjes, Bert

Bert1964

Berichtdoor Bert1964 » do mar 29, 2018 8:00 pm

Beste Snameroc,
Hoe snel kan het gaan. Morgen verwisseld het deck al van eigenaar.
Nogmaals bedankt voor de tip.

Groetjes, Bert

snameroc

Berichtdoor snameroc » do mar 29, 2018 8:21 pm

Leuk voor je.
Veel plezier ermee ik heb er ook nog een maar ook een versterker tuner en cd speler uit die serie. Het deck heb ik zelf nooit gebruikt zo als set gekocht getest en weggestapelt. Ook heb ik een 566 deck die ik ooit nieuw gekocht heb en heel veel gebruikt. Ik heb gedacht dat het dezelfde loopwerken waren. Toevallig had ik vandeweek een pioneer deck waar in eerste instantie de snaar afgelopen was ter reparatie in mijn werkplaats. Het was even zoeken waarop het autoreverse loopwerk vast liep. Je raad het al scheurtje in de tandkrans aan de kop, exact de zelfde constructie als op jouw fotos.

Ik ben eigenlijk inmiddels heel benieuwd of de 566 echt hetzelfde is want dat heb ik altijd een supercassette deck gevonden en de mijne doet het nog perfect, maar als dat ook zo fragiel is valt me dat toch tegen.

Johan

Bert1964

Berichtdoor Bert1964 » do mar 29, 2018 10:48 pm

Beste Johan,

Voor zover ik weet hebben de 566 en 567 dezelfde loopwerken.
Als in het donordeck nog twee goede loopwerken zitten en ik kan je een plezier doen met een loopwerk, moet je me dit even laten weten. De tandkrans is in mijn ogen niet te repareren of te printen.

Groetjes, Bert

snameroc

Berichtdoor snameroc » vr mar 30, 2018 8:31 am

Zoals hij gescheurt is bij de pioneer zou ik hem wel kunnen lijmen, soortgelijke problemen had je ook al bij video recorder loopwerken. Het is de manier waarop hij aan de kop vast zit, dat losmaken en weer vast maken zonder blijvende schade aan de kop zie ik niet gebeuren.

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”